scheidingsfilters
#1
hallo allemaal,

ik ben bezig met het ontwerpen van een basskist die mijn hele kofferbak van mijn alto uit '95 vult.

de bedoeling is om links een 8" erin te maken voor de "kickbass"
midden komt de versterker met de scheidingsfilters.
recht komt een 12" sub voor de normale "ronk"

nu is mijn vraag... iemand een idee op welke frequentie ik moet gaan scheiden tussen de 2 subs... ze krijgen beiden een eigen klankkast.. mijn idee leek bij 25 a 30 Hz te gaan scheiden tussen de 2 subs... iemand al eerder hier mee gespeeld?
en eventueel een idee waar ik deze filters kant en klaar kan krijgen?

mvg RedAlto
Reply

#2
Je kan beter een mooie kist maken voor je 12" sub en dan nog een compo setje in goed gedempte deuren.
En je wilt tot 30Hz naar je 12" sub laten gaan en daarboven naar je 8"?
Bij de wat betere versterkers zit een subsonic filter om de laagste frequenties te dumpen omdat je als mens meestal niets onder de 26Hz kan horen, dus dan ga je een woofer setup bouwen voor 4hz?
Als je niet met db-drag meedoet is dat wel een beetje gek Wink
Swift GTi Turbo Biggrin
V-TEC powered GTi Zzzz
Toch weer turbo 39
En nu??
Reply

#3
nee, niet helemaal.... de kickbass is deels gevoel ipv alleen geluid.... dit is een frequentie tot 30hz gok ik. hiervoor is de 8 inch sub. voordeel hiervan is dat deze in verhouding tegenover de 12 inch vrij licht in vermogen is... dus snel een krachtige slag kan maken.... dit zul je dan ook duidelijk voelen...

composetjes.... jah.. daar hoor ik heel veel mensen over.. maar eerlijk gezegt, ik ben nog niet overtuigd.... ik hou van "vol" geluid, en op een of andere manier zijn de composetjes die ik gehoord heb naar mijn gehoor veel te schel klinkend.. maar dat is mijn idee erover...

zit nu te twijfelen of ik nu zo lastig ga doen, of dat ik gewoon een grote basskist maak over formaat kofferbak en dan lekker 2x 12" sub Biggrin Idea

Reply

#4
http://www.12vhifi.nl/luidsprekers.html voor meer info over frequenties.
Kickbass loopt dus vanaf zo'n 80hz tot 300hz en niet rond de 30hz, zoals jij vermoed.
Het menselijk gehoor loopt theoretisch van 20hz tot 20.000hz, maar in de praktijk hoor je weinig beneden de 30hz en boven de 15.000hz. Er zijn weinig mensen die daar boven horen.

Als jij compo's schel vindt klinken heb je de verkeerde of verkeerd ingebouwde setjes gehoord. Als je een 16.5cm compo-set uitzoekt die jij goed vind klinken, je bouwt hem goed in (stevige montage, deuren dempen, tweeter een beetje goed uitrichten) zal die zeker prima klinken. Die moet je affilteren op HPF op ongeveer 80hz.
Als je daarbij een 12" subwoofer in de kofferbak zet in een passende kist (elke subwoofer heeft zijn eigen eigenschappen zal anders klinken in verschillende kisten), dan zal dat prima klinken. De subwoofer moet je dan ook op ongeveer 80hz affilteren.
Daarna zal je een klein beetje met je afstelling moeten spelen om het echt lekker klinkend te krijgen.

Mocht je echt met de 8" en de 12" willen gaan spelen: 8" tussen 50hz en 125hz laten spelen en de 12" beneden de 50hz. Maar ik adviseer om het niet te doen.




Reply

#5
tnx! alleen, het plan gaat niet door met de 8 en 12 inch....

het wordt of 2x12 of 2x10 inch... beetje afhankelijk wat ik netjes in de kofferbak ingebouwd krijg want even serieus, tis en blijft een alto dus heel weinig plaats XD
sry... ik heb een 2e account... weet niet meer op welk email adres mijn andere staat en weet het wachtwoord niet meer... staat op de laptop op automatisch aanmelden... dus vandaar, maar ik ben de zelfde persoon Wink
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.