Front speakers Swift 1998
#1
Uit de front speakers van mijn Swift uit 1998 krijg ik niet echt een fatsoenlijk geluid.
Dit komt mede door het beperkte formaat, maar naar wat ik lees ook omdat er geen klankkast achter de speakers in het dashbord zit.
Is er iemand die van bijvoorbeeeld een bitumen matje een klankkast heeft gemaakt waardoor er wel een betere geluidsweergave is?
Reply

#2
Ik heb het zelf nog nooit geprobeerd, maar wat let je om het te proberen?
Reply

#3
Ik heb met noppenfoam zoveel mogelijk de holtes erachter dicht gemaakt en zo een soort "kastje" gevormd voor de speaker. Scheelt wel wat Smile
Reply

#4
Heb zelf ook een swift uit '98. De beste optie is een redelijke radio aan te schaffen, ik heb pioneer gekocht en ineens ging mijn geluid van mijn front speaker zeker 400% harder & kwalitatief op vooruit.
[Image: qs76gp.jpg]

| Suzuki Swift MK4 GLS |
Reply

#5
ik ben niet helemaal in to de swift, maar heeft de swift geen speakers in de deuren?
zo nee......

ik wil niet al te veel aandringen....... maar euhm.. zet een stel fatsoenlijke speakers in je deuren!!!!!!!!!!!3442
de deuren zijn er diep genoeg voor, en een groot deel van je deur heeft niks achter de binnenbekleding zitten. je kijkt er dan waarschijnlijk tegen op om een gat in je deur te maken, maar geloof me dat het het qua geluid wel waard is!!! 39
de hele deur gaat namelijk dienen als klankkast waardoor je veel "voller" geluid krijgt
Reply

#6
Zet gewoon speakers overal waar je maar kunt! Biggrin Maar RedAlto heeft wel gelijk. Je kunt het beste een nette composet in de deuren fabriceren.
Reply

#7
Enige manier om wat goed geluid in de Swift te krijgen is.
Door speakers er bij in te zetten bvb in de hoedenplank of in de deuren.

Gewoon 6x9 in de hoedenplank met een kleine goedkope versterker klaar.
Setjes kun je wel kopen bij Conrad.
Reply

#8
nja, een complete composet is nog niet eens nodig.... een fatsoenlijke 2-weg speaker is al MEER dan genoeg!! 39

maar even voor in het algemeen. er zijn 2 dingen die voor "vol" geluid zorgen
- een grote klankkast
- speakers met een groot doek...

als je een mooie tussenweg zoekt, dat je door die speaker zowel lage als hoge tonen mooi eruit krijgt, geloof me dat je dan mooi geluid hebt!!
bij mij in de alto krijg ik dat met een 13cm 2-wegspeaker van pioneer in de deuren.
maar dit is dan iets wat je zelf moet proberen... ik weet niet hoe het bij swift of zo is...

(02-05-2012, 10:10)Nokiageek Wrote: Enige manier om wat goed geluid in de Swift te krijgen is.
Door speakers er bij in te zetten bvb in de hoedenplank of in de deuren.

Gewoon 6x9 in de hoedenplank met een kleine goedkope versterker klaar.
Setjes kun je wel kopen bij Conrad.

ik zal nu wel als een zeikerd overkomen 42, maar in de hoedenplank heeft geen zin als je vol geluid wil. er gaat TE veel trilling verloren in de kofferbak, en alles wordt opgenomen door de bekleding. wat je wel zou kunnen doen, mocht je speakers in de hoedenplank willen, is om om de speaker aan de onderkant van de hoedenplank, een soort bakje te maken van mdf, waardoor je wel weer een functioneerde klankkast hebt....
maar zonder klankkast heb je in de hoedenplank weinig effect van de speakers

Reply

#9
Heb alles bij mij in en onder de hoedenplank en het klikt zeer goed.
In mijn ervaring is de gehele kofferbak een klankkast geworden37

Reply

#10
Ja precies, dat heb ik ook Nokiageek, klinkt prima hoor!
[Image: qs76gp.jpg]

| Suzuki Swift MK4 GLS |
Reply

#11
Ik weet dat er mogelijkheden zijn met speakers in de hoedenplank etc, maar dat wil ik nou juist eigenlijk niet.
De tip van robin_swiftsensation ga ik eerst eens proberen.
Reply

#12
Nokiageek en Viggie.

Bij jullie komt waarschijnlijk het geluid vrijwel alleen van achteren.

Wat ik heb gedaan, (wat overigens volgens anderen ook niet de beste oplossing zal zijn)

Nette headunit van pioneer met flink veel afstelmogelijkheden.

Op de radio aangesloten:
-Goede 10 cm's onder dash
-Kleine goede ovaaltjes op de originele plaatsen onder de hoedenplank houders

Op een versterker aangesloten:
-16,5 cm composet in zelfgemaakte gedempte deurbakken.
-zijpanelen onder achterste zijruitjes volledig gedempt met bitumen matten en daar naast de achterbank op de originele plaatsen 13 cm speakers.

En om het af te maken een subwoofer natuurlijk.

Het geluid komt bij mij van alle kanten en klinkt mooi gebalanceerd. Niets overheerst echt en zo wel kan dit op diverse manieren bijgesteld worden op de radio en beide versterkers.

Simpelste en relatief goedkope manier om een mooi en vol geluid te krijgen is naar mijn mening een 4-kanaals versterker aangesloten op een 16,5 cm composet in de deuren en een subwoofertje in de kofferbak.
Reply

#13
(02-05-2012, 20:06)robin_swiftsensation Wrote: Nokiageek en Viggie.

Bij jullie komt waarschijnlijk het geluid vrijwel alleen van achteren.

Ligt er aan wil ik normaal radio luisteren dan kan het perfect 50/50
Maar wil hard geluide een goeie kick in de bass dan moet die op minimaal 30/70
Reply

#14
Hoe haal je die speakers er eigenlijk uit??? Of moet je daar je hele dashboard voor slopen???

Fotootje erbij ter illustratie zou mooi zijn..
Reply

#15
Niet moeilijk. Aan de zijkanten van je dashboard zit aan elke kant een kap met van die spijlen (zo'n beetje tegen je deur aan), haal deze er af en je kunt de speakertjes er zo uit schroeven.
Reply

#16
Ik weet niet wat voor klepje je bedoeld SteefK maar bij mij moet het hele onder dashboard gedemonteerd worden.....


[Image: img3423o.jpg]

[Image: img3424c.jpg]

Reply

#17
Die kap bedoel ik ja, kwestie van een paar schroefjesWink
Reply

#18
even dat kapje met een drukknopje bij je voet weg halen en dan de gehele kap onder je stuur met een paar schroeven.

Aan de passagierskant is het ook het zelfde principe maar dan met minder schroeven Smile
Parkeren is één vak. Geen 2 vakken.
Reply

#19
Weet iemand wat voor diameter speakertjes erin zitten? Zal wel 10cm zijn zo te zien.

Of heb ik dat mis???
Reply

#20
10cm ja
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.