Vanaf welk jaar 16v? (swift)
#1
Hallo,
Bij deze mijn korte vraag: vanaf welk bouwjaar heeft de suzuki swift 16 kleppen in plaats van 8?
Ik kan dit namelijk nergens duidelijk vinden op internet en op dit forum.

Ik hoop dat ik dit topic in het goede sub-forum heb gezet. Als dat niet het geval is hoor ik het wel.
Alvast bedankt!
Reply

#2
Het aantal kleppen valt bijna niet te koppelen aan het bouwjaar, het zijn bepaalde, iets krachtigere uitvoeringen, met name de GTi (natuurlijk) die al vanaf 1989 ofzo gebouwd wordt, de Summum en Special uitvoeringen van bj 2000-2004 en de redelijk zeldzame 1.6L 16v swift sedan..

Maarrrrrr ik heb een wedervraagje: waarom wil je dit zo specifiek weten? Ben je van plan een Swiffert van een bepaald bouwjaar te halen, of van een bepaald type?
Hoe dan ook zijn hier altijd wel mensen te vinden die je nóg meer over gek specifieke dingen kunnen vertellen 34
De maximale serverbelasting is bereikt. Probeer het later opnieuw.
Reply

#3
Bedankt voor je antwoord!
Ik ben inderdaad op zoek naar een suzuki swift, dat heeft geen haast hor, maar aan het eind van de zomer wil ik toch wel een auto hebben. En een suzuki swift lijkt me een hele leuke keus ivm de kosten van het verbruik/wegenbelasting. Qua bouwjaar zoek ik een swift (1.3l) van het liefst na 1998 ivm betere behandeling tegen roest. En de uitvoering maakt me niet veel uit, maar het liefst heb ik dan wel een 16v model. Ik vroeg me gewoon af welke versies/bouwjaar een 8v en welke een 16 kop hebben Wink .

Ik wist wel dat de GTI-uitvoering een zestienklepper was. Maar ik dacht dat vanaf een bepaald bouwjaar alle swift 1.3's waren uitgerust met een 16v kop, dat geld dus alleen voor de "special" en "summum" en GTI uitvoeringen(?).
Mvg ikuzus
Reply

#4
Volgens mij zijn de "Special" en "Summum" na ca. 2000 uitgevoerd met 16 kleppen.. De GTI gaat tot en met de mk3, volgens mij t/m 1995 of 1996.

Met de GTI zit je op ca. 100pk, maar met de "Special" en "Summum" heb je minder, als het goed is..
De Suzuki Swift heeft plaats gemaakt voor een Opel Corsa.
Reply

#5
@kallisto
Voor mij hoeft het niet perse een gti te zijn hor. Liefst gewoon de summum of special dus Wink
een gti is vaak ook weer duurder in aanschaf. Of helemaal versleuteld...
Maar bedankt voor je reactie.
Reply

#6
63Kw/86pk, rond die koers.
Ach beter dan 53/68 pk zou ik zeggen Tongue en het rijdt zo lekker soepel haha!
Maar als je voor zuinig gaat en je wil een nieuwer model, zoek dan naar een mk4 of mk5 (bj 1999-2004, eigenlijk 2002) en dan n 3cylinder 1liter. Zuiniger wordt het niet. Hoewel mijn 1.3 16V met gemak 1 op 17 haalt 34
De maximale serverbelasting is bereikt. Probeer het later opnieuw.
Reply

#7
idd. 86pk met dat gewicht is een leuke combi Smile
maar zo'n 1.0 3pitter vind ik toch wel een beetje traag (heb erin gereden).
1 op 17 is wel netjes Wink
Reply

#8
GTI is vaak ook óf (inderdaad) versleuteld óf afgeragd óf veelste duur Wink

Voor hele goede (bijna standaard) MK3 GTI-tjes betaald je misschien wel € 1.500+ Wink In mijn ogen veelste duur voor een auto uit (ik noem maar wat) 1994.

De MK5 1.3 16v vind ik persoonlijk een hele mooie auto, voorzien van genoeg luxe, goedkoop in onderhoud, pittig en mooi (qua model) Smile

Nou ja, succes met het zoeken naar een leuke auto 39
De Suzuki Swift heeft plaats gemaakt voor een Opel Corsa.
Reply

#9
Ach het is maar hoe veel je er aan uit wilt geven Wink
Ik heb 2000 euro voor n Vitara uit 1989 neergeteld en geen moment spijt van gehad..
Daarentegen 2200 euro voor mn Swiffert uit 2002 betaald, een maand of 2 na aankoop ging ik er mee naar de garage, hoppa meteen 1400 euro kwijt, nieuwe koppeling, versnellingsbak, grote beurt en nog 100 dingen moesten gebeuren. Ik denk dat er ondertussen exclusief aanschafprijs al zeker 3500 euro in dit bakkie zit Unhappy
De maximale serverbelasting is bereikt. Probeer het later opnieuw.
Reply

#10
Ik ben het met julie beide eens Wink
het is en blijft een gebruiksvoorwerp en bij de aankoop daarvan kan je altijd pecht hebben.
Gelukkig heb ik genoeg vrienden in garages werken bij mij in de buurt en ben ik zelf ook aardig ervaren met het sleutelen aan auto's/motoren Smile
Maar tnx! Ik kan verder opzoek naar een swiffer!
Wat mij betreft mag dit topic dicht.
Reply

#11
Niet voordat je n laatste tip krijgt!
Ga voor een model met de nieuwere GTI kuipstoeltjes, die zitten errrrrug fijn Tongue
(Ja ik weet het, ik kan het niet vaak genoeg zeggen!)
De maximale serverbelasting is bereikt. Probeer het later opnieuw.
Reply

#12
En niet te vergeten, het TOPIC met de aankooptips voor een 2e hands Swift
Reply

#13
Ik heb een swift mk5 1.3 16v , de special uitvoering uit juni 2002. Volgens mij is de special uitvoering gemaalt van maart 2001 tot augustus 2002, vrij zeldzaam en dus lastig te vinden, trouwens wel zuinig , goedkoop en zeer rap te noemen. Das ook de reden waarom ik hem ook als 1e auto heb gekochtSmile raad de 1.3 16v zeker aan
Reply

#14
Naar mijn weten heeft elke MK5 de 1.3 16v SOHC motor...
Reply

#15
Klopt geen special uitvoering voor nodig.

De standaard summum die ik heb, heeft die motor ook Wink
Parkeren is één vak. Geen 2 vakken.
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.