Posts: 5
Threads: 1
Joined: Apr 2012
29-04-2012, 13:44
(This post was last modified: 29-04-2012, 13:46 by ikuzus.)
Hallo,
Bij deze mijn korte vraag: vanaf welk bouwjaar heeft de suzuki swift 16 kleppen in plaats van 8?
Ik kan dit namelijk nergens duidelijk vinden op internet en op dit forum.
Ik hoop dat ik dit topic in het goede sub-forum heb gezet. Als dat niet het geval is hoor ik het wel.
Alvast bedankt!
Posts: 139
Threads: 3
Joined: Apr 2012
Auto: De bus.
Het aantal kleppen valt bijna niet te koppelen aan het bouwjaar, het zijn bepaalde, iets krachtigere uitvoeringen, met name de GTi (natuurlijk) die al vanaf 1989 ofzo gebouwd wordt, de Summum en Special uitvoeringen van bj 2000-2004 en de redelijk zeldzame 1.6L 16v swift sedan..
Maarrrrrr ik heb een wedervraagje: waarom wil je dit zo specifiek weten? Ben je van plan een Swiffert van een bepaald bouwjaar te halen, of van een bepaald type?
Hoe dan ook zijn hier altijd wel mensen te vinden die je nóg meer over gek specifieke dingen kunnen vertellen
De maximale serverbelasting is bereikt. Probeer het later opnieuw.
Posts: 5
Threads: 1
Joined: Apr 2012
29-04-2012, 16:22
(This post was last modified: 29-04-2012, 16:24 by ikuzus.)
Bedankt voor je antwoord!
Ik ben inderdaad op zoek naar een suzuki swift, dat heeft geen haast hor, maar aan het eind van de zomer wil ik toch wel een auto hebben. En een suzuki swift lijkt me een hele leuke keus ivm de kosten van het verbruik/wegenbelasting. Qua bouwjaar zoek ik een swift (1.3l) van het liefst na 1998 ivm betere behandeling tegen roest. En de uitvoering maakt me niet veel uit, maar het liefst heb ik dan wel een 16v model. Ik vroeg me gewoon af welke versies/bouwjaar een 8v en welke een 16 kop hebben
.
Ik wist wel dat de GTI-uitvoering een zestienklepper was. Maar ik dacht dat vanaf een bepaald bouwjaar alle swift 1.3's waren uitgerust met een 16v kop, dat geld dus alleen voor de "special" en "summum" en GTI uitvoeringen(?).
Mvg ikuzus
Posts: 348
Threads: 19
Joined: May 2010
Auto: Opel Corsa
Volgens mij zijn de "Special" en "Summum" na ca. 2000 uitgevoerd met 16 kleppen.. De GTI gaat tot en met de mk3, volgens mij t/m 1995 of 1996.
Met de GTI zit je op ca. 100pk, maar met de "Special" en "Summum" heb je minder, als het goed is..
De Suzuki Swift heeft plaats gemaakt voor een Opel Corsa.
Posts: 5
Threads: 1
Joined: Apr 2012
@kallisto
Voor mij hoeft het niet perse een gti te zijn hor. Liefst gewoon de summum of special dus
een gti is vaak ook weer duurder in aanschaf. Of helemaal versleuteld...
Maar bedankt voor je reactie.
Posts: 139
Threads: 3
Joined: Apr 2012
Auto: De bus.
63Kw/86pk, rond die koers.
Ach beter dan 53/68 pk zou ik zeggen
en het rijdt zo lekker soepel haha!
Maar als je voor zuinig gaat en je wil een nieuwer model, zoek dan naar een mk4 of mk5 (bj 1999-2004, eigenlijk 2002) en dan n 3cylinder 1liter. Zuiniger wordt het niet. Hoewel mijn 1.3 16V met gemak 1 op 17 haalt
De maximale serverbelasting is bereikt. Probeer het later opnieuw.
Posts: 5
Threads: 1
Joined: Apr 2012
idd. 86pk met dat gewicht is een leuke combi
maar zo'n 1.0 3pitter vind ik toch wel een beetje traag (heb erin gereden).
1 op 17 is wel netjes
Posts: 348
Threads: 19
Joined: May 2010
Auto: Opel Corsa
29-04-2012, 18:03
(This post was last modified: 29-04-2012, 18:04 by Kallisto.)
GTI is vaak ook óf (inderdaad) versleuteld óf afgeragd óf veelste duur
Voor hele goede (bijna standaard) MK3 GTI-tjes betaald je misschien wel € 1.500+
In mijn ogen veelste duur voor een auto uit (ik noem maar wat) 1994.
De MK5 1.3 16v vind ik persoonlijk een hele mooie auto, voorzien van genoeg luxe, goedkoop in onderhoud, pittig en mooi (qua model)
Nou ja, succes met het zoeken naar een leuke auto
De Suzuki Swift heeft plaats gemaakt voor een Opel Corsa.
Posts: 139
Threads: 3
Joined: Apr 2012
Auto: De bus.
Ach het is maar hoe veel je er aan uit wilt geven
Ik heb 2000 euro voor n Vitara uit 1989 neergeteld en geen moment spijt van gehad..
Daarentegen 2200 euro voor mn Swiffert uit 2002 betaald, een maand of 2 na aankoop ging ik er mee naar de garage, hoppa meteen 1400 euro kwijt, nieuwe koppeling, versnellingsbak, grote beurt en nog 100 dingen moesten gebeuren. Ik denk dat er ondertussen exclusief aanschafprijs al zeker 3500 euro in dit bakkie zit
De maximale serverbelasting is bereikt. Probeer het later opnieuw.
Posts: 5
Threads: 1
Joined: Apr 2012
Ik ben het met julie beide eens
het is en blijft een gebruiksvoorwerp en bij de aankoop daarvan kan je altijd pecht hebben.
Gelukkig heb ik genoeg vrienden in garages werken bij mij in de buurt en ben ik zelf ook aardig ervaren met het sleutelen aan auto's/motoren
Maar tnx! Ik kan verder opzoek naar een swiffer!
Wat mij betreft mag dit topic dicht.
Posts: 139
Threads: 3
Joined: Apr 2012
Auto: De bus.
Niet voordat je n laatste tip krijgt!
Ga voor een model met de nieuwere GTI kuipstoeltjes, die zitten errrrrug fijn
(Ja ik weet het, ik kan het niet vaak genoeg zeggen!)
De maximale serverbelasting is bereikt. Probeer het later opnieuw.
Posts: 1.798
Threads: 36
Joined: Dec 2004
Auto: Swift Sport
En niet te vergeten, het
TOPIC met de aankooptips voor een 2e hands Swift
Posts: 15
Threads: 1
Joined: Mar 2013
Ik heb een swift mk5 1.3 16v , de special uitvoering uit juni 2002. Volgens mij is de special uitvoering gemaalt van maart 2001 tot augustus 2002, vrij zeldzaam en dus lastig te vinden, trouwens wel zuinig , goedkoop en zeer rap te noemen. Das ook de reden waarom ik hem ook als 1e auto heb gekocht
raad de 1.3 16v zeker aan
Posts: 4.284
Threads: 63
Joined: Dec 2004
Auto: Mazda Premacy 1.8 Active
Naar mijn weten heeft elke MK5 de 1.3 16v SOHC motor...
Posts: 824
Threads: 19
Joined: Mar 2012
Auto: 3x MK5 Swift
Klopt geen special uitvoering voor nodig.
De standaard summum die ik heb, heeft die motor ook
Parkeren is één vak. Geen 2 vakken.