Tikkend getik...
#1
Ik heb sinds een tijdje last van een tik in de motor van mijn gti. De tik komt uit de buurt van het inlaatspruitstuk.

Nu weet ik dat er meerdere topics over zijn, maar daar is de conlusie meestal dat de olie te dik is. Echter bij mij tikt hij altijd, ook als ik al een uur heb gereden. Dus niet als hij koud is oid. Er zijn ook dagen dat hij helemaal niet tikt, of heel zachtjes, maar die worden steeds schaarser....

Enkele kenmerken op een rij:

-auto verbruikt geen olie, of iig amper
-Tik komt uit de buurt van het inlaatspruitstuk
-Auto rijdt nu op 10W40 olie (als ik me niet vergis)
-Tik loopt op met gasgeven
-Getik is hoorbaar bij koude en warme motor, bijna iedere keer dat ik rij op een uizondering na.
-Sinds het getik heb ik nog ongeveer 1000 km gereden

wie herkent dit probleem of weet wat het kan zijn? Ik weet namelijk niet of ik me zorgen moet gaan maken, of dat het waarschijnlijk niks is.



Reply

#2
Zou het niet iets met een van de injectoren te maken kunnen hebben? Ruik je misschien uitlaatgassen in je interieur of onder de kap?
[Image: blackkeyssig.jpg]
Reply

#3
Nope uitlaatgassen ruik ik enkel als ik met mijn neus boven de achterdemper ga hangen, dus niet in het interieur of onder de kap.
Reply

#4
Blok heeft overigens 156 dkm gelopen, auto zelf ook trouwens, en het is een 92er gti.
Reply

#5
grote kans dat je de klepstoters hoort, je kunt proberen engine flush oid bij je olie te doen om alles te reinigen.. en daarna nieuwe olie erin.. eventueel ook dunnere olie 5w40 ofzo
Reply

#6
Sluit me bij Mauspeed aan.. Heb het zelf ook maar dan alleen met koude motor., Woensdag ga ik de olie vervangen voor 5w40 (van een goed merk) en een nieuw oliefiltertje.. Hoop dat het dan over is.. Volgens de dealer kon het bij mij geen kwaad aangezien ik het alleen met koude motor had.. Ik zou als ik jou was iig wel actie ondernemen.. Wink

Greetz MJOY
Reply

#7
Ja, ik rijd volgende week maar even naar mijn oom, die is automonteur. Maar ik dacht dat het misschien iets was wat ik zelf kon verhelpen.

In ieder geval allemaal bedankt voor de reacties!
Reply

#8
klepstoters of gewoon de injectoren.... maar denk dat je gewoon het tikken van injectoren hoort....
Reply

#9
Het kan ook de ISC-solenoideklep zijn! dat is dat vierkante blokje aan de rechtervoorkant van je inlaatspruitstuk...


Maar je kan je kleppen wel controleren doormiddel van een schroevendraaier en wat geoefend gehoor...

leg je oor tegen het handvat en zet de platte kop tegen de kleppendeksel ...

zo kan je ook waarnemen of het geluid uit je ISC-solenoideklep klep komt.!
Damien....Wat zeg je van franse auto\'s ????


[Image: th_jaggie.jpg]
Reply

#10
De injectoren waren het niet, die heb ik doorgemeten.

Echter zei de monteur dat het een klepstoter was. Nu wil ik deze uiteraard zelf gaan vervangen.

Ik heb het kleppendeksel eraf gehaald, en de stoters zijn die ronde plaatjes, waar de punten van de nokkenassen op liggen toch?

Nou, als ik die in kan duwen, dan zijn ze kapot, alleen zitten er al een paar ingedrukt omdat daar de nokkenas op ligt. Hoe moet ik dat induwen zien trouwens, met veel of weinig kracht???
Reply

#11
Wat kost overigens een complete set nieuwe klepstoters, en waar kan ik die het beste halen?
Reply

#12
Even een update:

Ik kan een complete cylinderkop kopen van een gti Mk2. Nu heb ik zelf een mk3, maar de klepstoters zullen wel hetzelfde zijn denk ik?

Nu dacht ik, als ik die dan overzet in mijn eigen cylinderkop moet het weer werken.

de vraag is dus eigenlijk of de klepstoters van een mk2 en 3 hetzelfde zijn.

En kan iemand mij ook vertellen hoe ik de stoters het best kan verwisselen? Moet ik ze ergens mee reinigen, hoe zit het zaakje vast, etc etc.

Reply

#13
Klepstoters zijn best wel duur als je ze nieuw moet kopen maar verwisselen door andere gebruikte is ook niet echt goed doordat ze op de nokkenassen ingesleten zijn.Eigenlijk moet je ook met andere nokkenassen de lifters vervangen of laten slijpen al zal het in de praktijk zelden gebeuren.Je kan beter eerst je oliedruk controleren en van die schoonmaak zooi erdoor gooien en dan kijken wat er gebeurt.

Als je op de kop van de lifters kijkt zie je een soort rondje gesleten op de liften als dit niet goed uitkomt op de nokkenas zal hij niet meer goed draaien met als resultaat dat het een streepje word en dan slijt het veel sneller.

Ik heb zelf van misschien wel 6 blokken alles door elkaar gegooid maar rij er ook niet zo veel kilometers mee dat het een probleem is.
Reply

#14
Nokkenas eruit en je kan de stoters er zo uit halen .Als je dezelfde weer terug gaat zetten zet ze dan wel weer op dezelfde plaats ivm inslijten
Reply

#15
en als ik ook de nokkenassen gebruik van de andere cylinderkop, kan het dan wel?

Het scheelt in ieder geval wel erg veel geld, want die stoters zijn nieuw idd erg duur.

Reply

#16

Ik had het zelfde probleem als jij en bij mij waren het de klepstoters die je hoorde tikken.
Wat ik gedaan heb is olie en filter verv en het geluid is helemaal weg, probeer dat dus eerst maar eens voordat je een andere kop gaat kopen.
Wat gebeurt er nameleijk, de olie word te dik en verliest naarmaten de olie ouder word zijn reinigende dopes. Hierdoor kun je ook andere olie druk krijgen waardoor de olie niet goed bij de stoters kan komen.
succes.Smile
[Image: swiffer006.jpg]
Reply

#17
Ja mijn olie en filter zijn bij de laatste keuring (eind januari) vervangen, dus ik denk dat dat niet veel uithaalt bij mij. Neem tenminste aan dat olie toch wel 3 maanden meegaat, evenals een filter.
Reply

#18
Quote:Originally posted by blowface
Ja mijn olie en filter zijn bij de laatste keuring (eind januari) vervangen, dus ik denk dat dat niet veel uithaalt bij mij. Neem tenminste aan dat olie toch wel 3 maanden meegaat, evenals een filter.


Je moet eens andere olie proberen bij mij heb ik er 5w40 shell Helix ultra in zitten.
Met mijn oude olie heb ik niet echt lang gedaan iets van 15000 km
[Image: swiffer006.jpg]
Reply

#19
Ik geloof dat er bij mij ook 5w40 in zit, tenminste dat gebruikt mijn oom altijd bij keuringen.
Reply

#20
Hmm, ik zou idd eerst van die reinigingszooi bij je olie gooien (en/of een keer dunnere olie). Dimi had ook last van erg hard tikkende kleppen en is toen helemaal over gegaan. Ik heb ook een klein beetje tikkende kleppen maar eerlijk gezegd boeit me dat niet zo.

De kleppenstoters worden niet vaak vervangen hoor, ook niet als de nokken vervangen worden. Ik ben ook van mening dat dat niet nodig is. De klepstoters gaan namelijk ronddraaien in hun geleider. Daardoor blijft het oppervlak mooi glad (behalve als er natuurlijk vuil tussenzit). Dimi en ik hebben heeeeel veel kleppenstoters thuis liggen en deze zien er allemaal goed uit, zonder inslijtverschijnselen.

Als je dus echt je kleppenstoters wilt vervangen, zou ik dat gewoon doen en je niet druk maken over het inslijtpatroon. Probleem is wel dat die andere misschien ook kan (gaan) tikken.
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.