Posts: 42
Threads: 4
Joined: Jan 2012
Auto: Baleno 1.6 GLX
Ik ben er zojuist achter gekomen dat de airco van mijn pas gekochte Baleno 1.6 niet werkt. Het lampje van het knopje gaat branden maar compressor slaat niet aan. Zekering was doorgebrand, maar een nieuwe heeft niet mogen baten. Relais ook vervangen en ook dit heeft niet geholpen.
Kan dit liggen aan te weinig vulmiddel (dat hij daarom niet aanslaat), en zo ja, kun je dit makkelijk controleren of moet ik hem dan naar de airco-boer brengen?
Posts: 249
Threads: 5
Joined: Sep 2010
Auto: '00 MK4 Swift 1.3 GS
gewoon naar de airco-boer gaan om het systeem te reinigen en vullen
Daily: MK4 Swift 1.3 GS '00
Project: nvt
Fun: Tomos AT50 '82
Posts: 6.289
Threads: 13
Joined: Jul 2005
En een storingsonderzoek te doen...
'82 Suzuki SC100 GX project
'93 Suzuki Swift Cabrio project
Rijdt dagelijks rond in een Renault Kangoo...
Posts: 42
Threads: 4
Joined: Jan 2012
Auto: Baleno 1.6 GLX
Bedoel je uitlezen? Dat heb ik wel al gedaan, code 12 dus niks aan de hand. Of heb je het over iets anders? Ik kan zaterdag even de druk laten controleren op het systeem dus dan weet ik of hij gevuld moet worden. Ik denk dat die zekering een keer is doorgebrand bij de vorige eigenaar waardoor de airco lang heeft uitgestaan, en hierdoor is leeggelopen.
Posts: 6.289
Threads: 13
Joined: Jul 2005
Nee, een storingsonderzoek doen naar de reden van het doorbranden van de zekering en het niet werken van de airco.
En de ECU uitlezen heeft geen zin...
'82 Suzuki SC100 GX project
'93 Suzuki Swift Cabrio project
Rijdt dagelijks rond in een Renault Kangoo...
Posts: 42
Threads: 4
Joined: Jan 2012
Auto: Baleno 1.6 GLX
Op die manier, zekering zat er overigens doorgebrand in bij aankoop. Nadat ik het vervangen heb is deze niet meer doorgebrand, maar aan de andere kant is de airco ook nog niet aangeslagen. Van het weekend kan ik alles controleren en doormeten, weet alleen niet zo goed waar ik op moet letten. Hoort er bijvoorbeeld spanning op de zekering of relais te staan wanneer de airco knop is ingedrukt, zelfs al zit er (bij wijze van spreken) geen vulmiddel meer in het systeem?
Posts: 249
Threads: 5
Joined: Sep 2010
Auto: '00 MK4 Swift 1.3 GS
er zit een sensor in het systeem dat meet de druk, als de druk te hoog of te laag is gaat de aircopomp niet aan.
Daily: MK4 Swift 1.3 GS '00
Project: nvt
Fun: Tomos AT50 '82
Posts: 6.289
Threads: 13
Joined: Jul 2005
Zodra er te weinig of te veel druk in het systeem zit schakelen twee sensoren (laag en hoog) de spanning van de pompkoppeling af zodat deze ontkoppelt en de AC niet functioneert.
Laat de AC even nakijken door de AC-specialist, die kan vuldruk meten en een lektest doen.
'82 Suzuki SC100 GX project
'93 Suzuki Swift Cabrio project
Rijdt dagelijks rond in een Renault Kangoo...
Posts: 42
Threads: 4
Joined: Jan 2012
Auto: Baleno 1.6 GLX
Heb het vandaag even gemeten, staat helemaal geen druk op het airco systeem. Van de week ga ik hem waarschijnlijk laten bijvullen, nu wat belangrijkere problemen met de Baleno..
Posts: 251
Threads: 15
Joined: May 2011
Auto: Fiat Grande Punto
Hoe kun je eigenlijk de druk meten?
2007 Fiat Grande Punto Sportsound.
Posts: 458
Threads: 13
Joined: Jan 2010
Auto: Crx Del Sol
Merk je snel genoeg! even met een pen of ander dun voorwerp even je Aircoventiel indrukken. Zitten er 2 onder de kap, niet met je hoofd er boven hangen, word een rotzooi
weet je meteen of er nog druk op het systeem staat.
Posts: 42
Threads: 4
Joined: Jan 2012
Auto: Baleno 1.6 GLX
Inderdaad uiteindelijk zo gedaan haha, mijn vader had nog een vacuumpomp en drukmeter voor airco's staan, maar bleek de verkeerde nippel te zijn. Uiteindelijk maar gewoon een schroevendraaier ingestoken. Trouwens niet aan te raden bij een vol systeem
Posts: 68
Threads: 7
Joined: Sep 2008
Auto: Baleno 1.6 Sport,Samurai
(21-01-2012, 21:34)Lielaleuter Wrote: Merk je snel genoeg! even met een pen of ander dun voorwerp even je Aircoventiel indrukken. Zitten er 2 onder de kap, niet met je hoofd er boven hangen, word een rotzooi weet je meteen of er nog druk op het systeem staat.
Kijk alsjeblieft goed uit om te testen op die manier.
Oud collega deed het ook maar de pen eindigde in z'n oog.
Gebruik het juiste gereedschap, of laat het door airco-boer doen.
Posts: 458
Threads: 13
Joined: Jan 2010
Auto: Crx Del Sol
Daarom zeg ik, NIET met je hoofd er boven hangen! Dit is een makkelijk manier om thuis te kijken..
Posts: 5
Threads: 2
Joined: May 2019
19-06-2019, 21:54
(This post was last modified: 19-06-2019, 21:56 by Dave01.)
(19-01-2012, 22:11)Dr. Speed Wrote: er zit een sensor in het systeem dat meet de druk, als de druk te hoog of te laag is gaat de aircopomp niet aan.
Maar als je die tydelijkmdoorlust om te testen wel toch
Ik heb ook zo probleem alleen bij mijn gaat magneet deel van pomp niet draaien en de coolfan ook niet misschien ook tips hiervoor?
(19-01-2012, 22:12)The Force Wrote: Zodra er te weinig of te veel druk in het systeem zit schakelen twee sensoren (laag en hoog) de spanning van de pompkoppeling af zodat deze ontkoppelt en de AC niet functioneert.
Laat de AC even nakijken door de AC-specialist, die kan vuldruk meten en een lektest doen.
WaAr zitte. Die sensoren dan op dunne leiding zit er 1 met grijzestekker maar waar zit die andere dan?
Mijn vrAg omdat bij mijn pop en coolfan niet aanslaan ook niet na vullen
Wat kan ik doen en hoe test ik