Posts: 162
Threads: 9
Joined: Dec 2004
Auto: Swift GTI MK3
Ik heb ook een search gedaan, maar kan iemand hier een duidelijke beschrijving neer zetten over hoe je de ontsteking bij een GTI vervroegd?
Ik las dat het maar een paar minutgen werk is, dus echt moeilijk kan het niet zijn.
Graag hoor ik het!!
Posts: 221
Threads: 3
Joined: Dec 2004
Posts: 162
Threads: 9
Joined: Dec 2004
Auto: Swift GTI MK3
Ja, ik heb het gelezen, maar ik kom er niet achter wat ik feitelijk moet doen. Is het een kwestie van de verdelerkap verdraaien, of moet er iets met de krukaspoelie gebeuren.
Belangrijk is ook te weten of er iets goed fout kan gaan...
Posts: 72
Threads: 4
Joined: Dec 2004
Auto: Swift Gti
Quote:Originally posted by Roalt
Hier heb je zeker ook niks aan?
staat toch duidelijk in hoe het moet?
je maak het markeerpunt op je krukaspoelie een beetje wit met Bv een stukje krijt.
je maakt een doorverbinding in de (losse) stekker die achter de linker veerpoot bevesteging ligt ... ( verbind de letters D en E met een stukje draad)
dan sluit je een stroboscooplamp aan op je eerste cilinder.
en op het punt dat je witte krijtstreepje verlicht word door je lamp staat je onsteking.
(staat een kleine schaalverdeling op je beschermkap onder je krukaspoelie)
correct me if i'm worng...
Damien....Wat zeg je van franse auto\'s ????
Posts: 162
Threads: 9
Joined: Dec 2004
Auto: Swift GTI MK3
Ja, en ik snap dus niet wat er bedoeld wordt met stroboscoop lamp aansluiten op 1e cylinder.
Moet de auto overigens al de tijd blijven draaien, of moet hij uit staan?
Moet de verdelerkap eraf om de ontsteking af te stellen, of gebeurt dit met die 2 bouten?
Posts: 3.019
Threads: 64
Joined: Dec 2004
Auto: SAAB/Volvo
motor moet stationair draaien. afstellen doe je met die 2 bouten ja.
Volvo V70 D4 Geartronic (MY2015)
Saab 900 GT 16 classic (MY1987)
Posts: 429
Threads: 2
Joined: Dec 2004
Auto: corsa 2.0 16v / golf G60
kan niet veel fout gaan hoogstens dat je ontsteking verkeert staat
die heb je ook zo weer goed staan
Posts: 162
Threads: 9
Joined: Dec 2004
Auto: Swift GTI MK3
Heeft het verstellen overigens invloed op de apk normen?
Posts: 3.019
Threads: 64
Joined: Dec 2004
Auto: SAAB/Volvo
alleen als je uitstoot niet haalt denk ik.
Volvo V70 D4 Geartronic (MY2015)
Saab 900 GT 16 classic (MY1987)
Posts: 162
Threads: 9
Joined: Dec 2004
Auto: Swift GTI MK3
En zit dat er dik in? Rijd nog gewoon met kat overigens in een 92er.
Posts: 3.019
Threads: 64
Joined: Dec 2004
Auto: SAAB/Volvo
21-04-2005, 13:52
(This post was last modified: 21-04-2005, 13:52 by Thieuke.)
als je vervroegd heb je betere verbrandind, dus denk dat je je daar geen zorgen om hoeft te maken.
Maar dat is dus als je het goed hebt gedaan.
Volvo V70 D4 Geartronic (MY2015)
Saab 900 GT 16 classic (MY1987)
Posts: 162
Threads: 9
Joined: Dec 2004
Auto: Swift GTI MK3
Ok, ben er net mee bezig geweest, alleen nu ben ik dus vergeten die stekkerpolen te verbinden.
Wat is nu het resultaat? Staat dadelijk alles weer in de normale stand, of is dit niet zo erg?
En moet je als je voor de motor staat, het geheel naar je toe draaien of juist van je af?
P.S Ik zie op de markeringen op de poelie alleen een pinnetje, is dat de indicator?
Posts: 3.019
Threads: 64
Joined: Dec 2004
Auto: SAAB/Volvo
Volvo V70 D4 Geartronic (MY2015)
Saab 900 GT 16 classic (MY1987)
Posts: 162
Threads: 9
Joined: Dec 2004
Auto: Swift GTI MK3
Zelfde geldt voor mij, ben tevreden met het resultaat!!
Posts: 72
Threads: 4
Joined: Dec 2004
Auto: Swift Gti
Nu dus wel euro 98 of hoger gaan tanken!!
Quote:Originally posted by Ice
Het doorverbinden is bedoeld om te zorgen dat de ECU niet meer automatisch vervroegd. De ECU zal dan een vonk produceren wanneer er een puls komt van de pulsgever. Op deze manier kan je de verdeler zo instellen dat basisontsteking op 6 graden voor BDP ligt.
Draadje niet vergeten weg te halen, want anders velies je VEEL vermogen en het is ook nog eens slecht voor de kleppen en de kat als je ermee gaat rijden.
Damien....Wat zeg je van franse auto\'s ????
Posts: 3.019
Threads: 64
Joined: Dec 2004
Auto: SAAB/Volvo
deed ik allang.
Volvo V70 D4 Geartronic (MY2015)
Saab 900 GT 16 classic (MY1987)
Posts: 72
Threads: 4
Joined: Dec 2004
Auto: Swift Gti
Damien....Wat zeg je van franse auto\'s ????
Posts: 429
Threads: 2
Joined: Dec 2004
Auto: corsa 2.0 16v / golf G60
blowface heb je zo'n lamp dan?
Posts: 3.019
Threads: 64
Joined: Dec 2004
Auto: SAAB/Volvo
hbe je niet nodig hoor, zo'n lamp. Gewoon opt gevoel doen en kijken wat lekker rijd.
Volvo V70 D4 Geartronic (MY2015)
Saab 900 GT 16 classic (MY1987)
Posts: 162
Threads: 9
Joined: Dec 2004
Auto: Swift GTI MK3
Precies, ik heb het ook op het gevoel gedaan, maar niet te overdreven. Ook ik reed al 98, dus komt allemaal goed.