Mitchell's MK5.2 + MK3 GTI Swift - GTI APK Gekeurd! (Project foto update)
#1
-- Deze eerste post is inmiddels verouderd, zie het einde van dit topic voor de laatste updates --

Na een tijdje van mee lezen op het forum toch maar eens een wie-is-wie topic aanmaken. Kan ik hier ook eens wat vragen stellen en hoef ik niet steeds op het woord van garages af te gaan.

Wie ben ik?
Ik Mitchell, 23 jaar alweer, sinds Juni 2009 in het bezit van een donker blauwe Suzuki Swift (bouwjaar 1998).
Ik ben zelf ICT student, mijn kennis van auto's is te verwaarlozen, jah, ik weet waar de rem en gas zit, daarna houd het beetje op. Gelukkig ken ik een aantal mensen in de regio die voor een vriendenprijsje aan mijn Swift kunnen werken om hem op de weg te houden.

Welke auto?
Ik zocht een auto die goedkoop was in wegenbelasting en verzekering. Tevens vindt ik veiligheid belangrijk dus Airbags voor zowel bestuurder als passagier waren ook verplicht. Daarnaast was ik inmiddels erg gehecht aan airco (warme zomer) dus dit moest ook aanwezig zijn. En qua kleuren zocht ik iets in het zwart of blauw. De Swift sprak me al snel aan als model en er waren modellen beschikbaar die aan mijn eisen voldoen.

Na een maand rond speuren op 2ehands sites ben ik op een advertentie uitgekomen voor een Swift. Deze was volgens eigenaar in zeer goede staat en ook goed was onderhouden. De auto zag er voor mij als leek goed uit, ik hoorde geen rare geluidjes. De eigenaar kon helaas niet aantonen dat er onderhoud aan gedaan was, dit was gebeurd bij "een bevriende garage", dus zonder papieren. Maar ik had verder geen reden om te twijfelen aan zijn verhaal.
19-juni-2009 ben ik eindelijk eigenaar geworden van deze Swift, mijn eerste auto.
Kilometer stand: 124.000 (NAP)

Hier is hij dan (foto's augustus 2011):
[Image: IMG_0154.JPG]

[Image: IMG_0155.JPG]

Onderhoud 2009
Mijn prioriteiten lagen als eerst om het autootje op de weg te houden, en diende als mijn dagelijkse vervoer. Ik heb er de rest van de zomer met plezier in gereden en heb er verder geen onderhoud aan laten uitvoeren.

Na aankoop heb ik wel meteen een nieuwe geluids-installatie in (laten) bouwen. 2 nieuwe speakers voor, 2 nieuwe speakers achter, en in de koffer een subwoofer met versterker. Netjes in de originele speaker locaties aangebracht, en de subwoofer aan de zijkant van de kofferbak zodat ik mijn boodschappen krat nog mee kan nemen.

Subwoofer:
[Image: IMG_0161.JPG]

In het najaar van 2009 begon ik last te krijgen van van "hobbelende" remmen en deze begonnen ook te piepen.
Naar kennis gebracht voor een grote onderhoudsbeurt aangezien dit niet kon worden aangetoond door de vorige eigenaar, en ik wil hem klaar wou maken voor de APK. Met betrekking tot de remmen wou hij even de APK afwachten.

Onderhoud 2010
Januari is zijn beurt voor de APK, ik met goed vertrouwen naar binnen. Het bleek wel mee te vallen. Toch afgekeurd op een aantal punten.
- Gordel passagier rolt niet (ver genoeg) op.
- voor banden te weinig profiel.
- linker-achter rem cylinder zat vast.

Deze problemen bij garage laten verhelpen, en zelf een 2e hands gordel van de sloop af gehaald (kosten 500 euro bij garage nieuw!!!) Vreemd genoeg vond de monteur daar dat de remmen nog niets mis mee was en daar zou ik nog makkelijke een paar jaar mee door kunnen.

Een paar maandjes later in April 2010 rij ik rustig het dorp in ( nog geen kilometer van huis) voor een paar boodschappen. Valt mij ineens op dat er verdacht veel mensen op de stoep omdraaien en naar mij beginnen te kijken. Ik had mijn subwoofer en muziek misschien wel een beetje overdreven hard aan staan, maar daar krijg ik normaal niet zoveel rare blikken van.
Toen er iemand naar de weg kwam lopen en begon te zwaaien kreeg ik een vermoeden dat er iets niet klopten, dus ik zet mijn muziek uiten en trap op de rem. Vervolgens begint de auto flink te schudden en trillen en hoorde ik een verschrikkelijk metaal knarsend geluid bij mijn linker voorwiel vandaan komen.
Ik snel even gekeken, maar kon zo geen directe reden vinden, en aangezien ik de straat stond te blokkeren heel rustig verder gereden naar huis.
Thuis wat beter gekeken. Viel mij op dat de remschijf bij beide voorwielen rood gloeiend waren. Vervolgens maar de hulptroepen ingeschakeld die even kwamen kijken. Blijkt dat mijn remblokjes al een tijdje vergaan zijn, en die hebben vervolgens flinke schade aangericht op mijn rem schijven. Ook was de rem klauw van linker voorwiel vervormd en rechts had die veel te veel speling.
Resultaat: nieuwe remblokken, schijven en klauwen erop.

Rest van de zomer weel lekker rond gereden in mijn Swiftje. Geen noemenswaardige problemen. In december een kleine beurt laten doen.

Onderhoud 2011
We beginnen het jaar weer met een APK beurt. Helaas dit jaar weer afgekeurd, op de volgende punten:
- Remdruk verschil achter
- Gordel passagier (alweer)
- rechts achter wiellager
- ruiten wissers
- ruiten sproeiers

Aandachtspunten: geen koelvloeistof meer aanwezig, radiator lek...
Tevens terugroep actie van Suzuki voor het vervangen van de schokdempers voor. Vervolgens laten fixen bij bevriende monteur voor een student vriendelijke prijs.
Nieuwe schokdempers laten plaatsen bij Suziki dealder, deze vindt ook dat er een leuke verlagings set op zat. Ik wist niet eens dat hij verlaagd was, al vond ik hem wel lekker laag vergeleken met andere swifts. Ook een rede dat ik deze heb gekocht...
Was nog even twijfelen of ik de Swift niet de deur uit zal doen met de kosten die er aan kwamen, maar ben inmiddels zo gehecht aan het autotje dat ik besloten heb hem voorlopig niet weg te doen en blijf opknappen.

In de zomer begon van de een op de andere dag een tikkend geluidje in de motor hoorbaar, na wat advies navraag bij monteur zij die dat hij op het moment geen tijd had, maar dat het niet zon kwaad zou kunnen??? "word ie hard van". In oktober kwam er nog een 2e bijgeluid bij, wat ik terug kon traceren naar het uitlaatspruitstuk, deze was duidelijk lek.

Omdat mijn remmen ook weer begonnen te hobbelen, toch maar een afspraak gemaakt met de monteur begin november. Vervolgens is er een onderhoudsbeurt uitgevoerd, Uitlaatspruitstuk vervangen. Rem schijven bleken beetje krom maar het was nog wel rijbaar, en geen APK afkeur. Tikken van de motor had te maken met (zeer slecht) afgestelde kleppen. Dit heeft enige schade aangericht, maar dat was niet (betaalbaar) te herstellen. Advies was om motor rustig af te rijden en wanneer nodig te vervangen. Monteur heeft er wat olie achtige speciale vloeistof in gegooid wat oudere motors weer wat soepeler moet laten draaien. Het beetje trilling dat ik voelde was te wijten aan "vierkante" banden. Enige oplossing hiervoor was nieuwe banden erop. Tevens het advies gekregen om de wieldoppen te verwijderen. Deze zaten gevaarlijk los door roest wat ontstaan in en plastic wat redelijk aan het vergaan was. Daarnaast is het Uitlaat sierstuk van ellende eraf gevallen.

Gevolg:
- Lelijke stalen velgen onder mijn auto zonder wieldoppen (die ik ook al niet zo geweldig vindt)
- "vierkante" Banden vervangen.
- Lelijke, al flink verroeste, dunne uitlaat zonder sierstuk.

Stalen velgen zonder wieldoppen:
[Image: IMG_1566.JPG]

Uitlaat:
[Image: IMG_1562.JPG]

Met dank aan Swift263 hier op het forum heb ik LM velgen en goede banden kunnen bemachtigen. Dus eerste en tweede puntje verholpen.
Met de nieuwe set vergen+banden naar het Profile Tyrecenter gereden hier in de buurt om al voorzorg mijn wielen te laten uitlijnen en de nieuwe LM velgen te laten plaatsen en uit balanceren.
De beste monteur wees me ook nog op een aantal APK afkeur punten, de Midden en einddemper van de uitlaat blijken lek te zijn. Daarnaast zit er nog een rubberen Ashoes bij het rechter voorwiel wat gescheurd is. Ik kreeg van de monteur ook het advies de remschijven te vervangen, deze waren er volgens hem redelijk slecht aan toe (krom), al was dit nog geen APK afkeur punt.

Staat middendemper:
[Image: IMG_1559.JPG]

Staat Einddemper:

[Image: IMG_1563.JPG]

Resultaat is wel de nieuwe LM velgen met tril vrije banden.
[Image: IMG_1554.JPG]


Verlanglijst (todo):
Mijn auto moet de komende 6 maanden voor mijn vervoer gaan zorgen naar mijn afstudeerstage/werk 250km per dag, 6 dagen in de week. Dus er zal tot de zomer niet veel aan gebeuren buiten de noodzakelijke reparaties om weer door de APK te komen.

1. Uitlaat moet worden vervangen (of tijdelijk herstellen met een nieuw sierstukje)
2. Rem schijven mogen weer vervangen worden (jah mijn rijstijl is niet zo netjes)
3. de APK door komen.

In de zomer ben ik als alles goed komt klaar met school en kan ik op zoek naar een vaste baan. Daarna komt er wat meer geld beschikbaar om wat leuke projectjes te gaan ondernemen.

Bijvoorbeeld: eindelijk van de lelijke paarse (en versleten) bekleding af komen. En/of andere (sport) voorstoelen.
[Image: IMG_0165.JPG]

Daarna staat het toevoegen van elektronische spulletjes nog hoog op mijn verlanglijstje. Zoals:
- Incar PC
- WIFI punt in auto (3g modem)
- Midden console "opleuken" met schermpjes (navigatie)
- Andere tellerplaten / leds toevoegen.
- achteruitrijcamera
- video opname tijdens rijden.
- Temperatuur censor binnen en buiten

En daarna nog de lak.... Het ziet er op de foto misschien nog wel goed uit, maar er zitten toch nog redelijk wat probleempjes aan.

Steenslag met rotzooi, dat ik er met geen mogelijkheid af krijg.
[Image: IMG_1555.JPG]

Kleurverschil/ patroon in motorkap.

[Image: IMG_1556.JPG]

Buiten de echte herstel werkzaamheden en het veranderen van het interieur wil ik de auto aan de buitenkant zoveel mogelijk standaard houden. Ik hou niet zo van al die bodykits en dergelijke. Al vind ik het wel erg leuk om te zien, maar niet voor mijn dagelijkse werk autootje.

En onder de motorkap nog eens opleuken, met felle kleurtjes en andere motorkop kapje en dergelijke. Maar dat heeft veder lage prio.
[Image: IMG_0184.JPG]

Ik heb nog geen idee hoe ik het moet doen, dus als iemand nog tips, onderdelen of hulp in de aanbieding heeft houd ik me altijd aanbevolen...
Reply

#2
Hey Mitch, welkom hier. ik ben zelf geen IT student meer maar zit al 4 jaar op een helpdesk Tongue
Maare, de langer je hier ronddwaalt de meer informatie je wint en de meer je zelf kan Wink was bij mij ook zo.
Wel leuke keuze van auto hoor!

We horen graag van je plannen en we zien ook graag je foto's.

Nogmaals welkom!
Grt,
Rick
Es Aa Drie Één Nul
Reply

#3
Hier nog een IT'er, alleen ook geen student meer. En zoals Rick al aangaf kun je na verloop van tijd steeds meer zelf 39

Mooie auto heb je, een leuke kleur ook Smile En je gaf aan dat je wist waar de rem- en gaspedalen kon vinden 37 Is het een automaat?

Edit: typefoutje
De Suzuki Swift heeft plaats gemaakt voor een Opel Corsa.
Reply

#4
Leuke Swift!!! Ik heb zelf 8 jaar met veel plezier in een MK4 gereden, dus betrouwbaar zijn ze ook zeker Biggrin Veel plezier ermee!!
***Swiffer Chick***
[Image: gielske.jpg]
http://www.gielskesridezzz.tk
Reply

#5
Welkom hier. Swiftje ziet er goed uit.

(29-11-2011, 16:56)vogelrokker Wrote: Ik ben zelf ICT student, mijn kennis van auto's is te verwaarlozen, jah, ik weet waar de rem en gas zit, daarna houd het beetje op.
[Image: IMG_0165.JPG]

en dan toch een auto kopen waar ook nog een koppeling in zit WinkTongue34
Viva la Gloria!

[Image: fluttershy_yay_small_display.gif]

Y'all hail the South
Reply

#6
Jah, koppeling weet ik ook. Automaat ben ik niet zon fan van. Het controle hebben over de toeren en dergelijke vind ik toch wel een stuk "leuker".

Auto gaat komende vrijdag weer naar monteur, die gaat een poging wagen om de lekke uitlaat dicht te lassen. Laten we hopen dat ik daarmee weer door de APK kom. Nu geen geld voor een nieuwe uitlaat wat me weer 400 euro kost...

Iemand toevallig nog een leuk sier stukje liggen om de verroeste einddemper te verbergen ?Tongue
Reply

#7
Allereerst...leuke swift met fijne stoeltjes maar absoluut de verkeerde kleur en patroon.

Wow...wie maakt jou wijs dat een nieuwe uitlaat je 400 euro kost? Je hebt een nieuwe midden en einddemper voor bij elkaar zo'n 150 euro. Aan de staat van je einddemper te zien is die al echt heel gaar. Waarschijnlijk is hij bij de ingang van de einddemper ook zo gaar en dan breekt hij eerdaags los van de middenpijp. (heb ik ook gehad) Om hem wat op te leuken zou je voor een gti midden en eind demper kunnen kijken die passen er zo onder (heb ik er ook op gehad). Nu rijdt ik uiteindelijk met een compleet rvs systeem. Datzelfde rvs sportsysteem kun jij ook nieuw kopen voor 400 euro. Als je dan toch 400 euro uit gaat geven koop dan het rvs systeem ipv een origineel systeem.
Reply

#8
(29-11-2011, 20:22)robin_swiftsensation Wrote: Allereerst...leuke swift met fijne stoeltjes maar absoluut de verkeerde kleur en patroon.

Wow...wie maakt jou wijs dat een nieuwe uitlaat je 400 euro kost? Je hebt een nieuwe midden en einddemper voor bij elkaar zo'n 150 euro. Aan de staat van je einddemper te zien is die al echt heel gaar. Waarschijnlijk is hij bij de ingang van de einddemper ook zo gaar en dan breekt hij eerdaags los van de middenpijp. (heb ik ook gehad) Om hem wat op te leuken zou je voor een gti midden en eind demper kunnen kijken die passen er zo onder (heb ik er ook op gehad). Nu rijdt ik uiteindelijk met een compleet rvs systeem. Datzelfde rvs sportsysteem kun jij ook nieuw kopen voor 400 euro. Als je dan toch 400 euro uit gaat geven koop dan het rvs systeem ipv een origineel systeem.

De onderdelen zullen mij geen 400 euro kosten, maar om het geheel ook geïnstalleerd te krijgen mocht ik volgens de garage rekening houden met 400 euro.
Ik hoop dat de uitlaat met wat las-trucjes nog even te rekken is tot de zomer, en dan een volledig RVS uitlaat er onder.
Reply

#9
montage kost de garage nog geen half uur vermoed ik. Dan is het toch een erg dure uitlaat.

Vraag voor de gein eens na wat een losse uitlaat kost (niet bij de dealer, maar bij de onderdelenboer)
Eventueel wil ik je wel helpen hem eronder te hangen

EDIT: ik zie dat je je bericht aangepast hebt. RVS is inderdaad nice Smile Kijk maar in mijn wie is wie

Reply

#10
probeer die vlekken enz eens weg te.halen met meguiars clay kit of ultimate compound Wink
[Image: duck2.png]
No judgement's !
Reply

#11
Dure garage heb jij. Je hebt een pb.
***Swiffer Chick***
[Image: gielske.jpg]
http://www.gielskesridezzz.tk
Reply

#12
(29-11-2011, 20:43)duck Wrote: probeer die vlekken enz eens weg te.halen met meguiars clay kit of ultimate compound Wink

Bedankt voor de tip, zal eens kijken of ik een van deze middeltjes kan bemachtigen hier in de buurt en en poging wagen om de lak te verbeteren.
Uitlaat ga ik nog (laten) dicht lassen. Mocht het echt helemaal gedaan zijn met de uitlaat, zal hij op korte termijn vervangen moeten worden. Ik kan niet zo goed inschatten hoe erg het is... Ik wil dan wel meteen een roestvrije zodat ik dit gezeur niet binnen een paar jaar weer heb. Volgens de onderhoudsboekjes zit deze uitlaat er pas op sinds juni 2007.

Iemand een leuk adresje in brabant waar ik een RVS uitlaat van goede kwaliteit kan krijgen (voor de beste prijs)?
Reply

#13
Ha diie Mitchell. Ik heb eens ff zitten denken en ik ken jou van heel vroeger uit. Momenteel ben jij goede vrienden met Arjan (daar is mijn vriendin Laura ook mee bevriend). Heb jou een paar jaar geleden daar nog gezien op Arjan zijn verjaardag.
Veel succes met het fixen van je swiftje en misschien spreken we elkaar nog wel eens op Arjan zijn verjaardag als ik mee moet van mn meid37
Reply

#14
Klopt helemaal, jij moet wel een goed geheugen hebben Tongue ik vergeet namen en gezichten vrijwel direct...
Reply

#15
De velgen staan goed onder je auto icm je verlaging.

Ik heb nog een einddemper liggen die je zo eronder kunt plaatsen. Pb maar bij interesse. Wink

Reply

#16
(30-11-2011, 00:20)krinA Wrote: De velgen staan goed onder je auto icm je verlaging.

Ik heb nog een einddemper liggen die je zo eronder kunt plaatsen. Pb maar bij interesse. Wink

Hoi, als die van jou er nog netjes uitziet zeker een optie, PB is onderweg.

---

Weet iemand toevallig of GT een origineel model is? Sinds ik mijn Swift heb gekocht zit er een halve GT sticker achter op. Waar bestelt iedereen trouwens die leuke stickers die ik steeds voorbij zie komen hier op het forum?

[Image: gt.jpg]

Reply

#17
Voor zover ik weet bestaat er geen (standaard) Swift GT 37

En voor die stickers, bedoel je misschien deze website (klik)?

Edit: de GTi bestaat wel (misschien dat de "i" weggevaagd is), maar ook niet in jouw type Swift (MK4). Althans, niet standaard 37

En twee simpele en goedkope aanpassingen vind ik zelf:

1. Nieuwe kentekenplaten met die opgelegde letters (€40,00 ofzo)
2. Ruitenwisser bijdraaier (zodat hij ligt, horizontaal dus), maar weet niet of dit met de MK4 ook makkelijk te doen is

Details maken de auto, in my opinion 37

Succes verder! 39
De Suzuki Swift heeft plaats gemaakt voor een Opel Corsa.
Reply

#18
Ruitenwisser achter plat leggen is inderdaad zo gedaan en een hele optische verbetering. De GT is naar mijn weten ook geen standaard model geweest.

Als de achterdemper van krinA een optie is heb ik nog wel een middendemper liggen voor je.
Reply

#19
Kweet alleen dat USA GT's heeft maar dat zijn GTi's... ... een stickert dus Tongue
Es Aa Drie Één Nul
Reply

#20
(30-11-2011, 03:47)Kallisto Wrote: En voor die stickers, bedoel je misschien deze website (klik)?

Is zeker een leuke site, misschien ook eens wat bestellen, staan erg leuke stickers tussen...
maar ik zoek dan meer die originele sticker, dus Swift GS of GLS (welke heb ik dan eigenlijk?)

Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.