29-11-2011, 16:56
(This post was last modified: 16-11-2014, 18:18 by vogelrokker.)
-- Deze eerste post is inmiddels verouderd, zie het einde van dit topic voor de laatste updates --
Na een tijdje van mee lezen op het forum toch maar eens een wie-is-wie topic aanmaken. Kan ik hier ook eens wat vragen stellen en hoef ik niet steeds op het woord van garages af te gaan.
Wie ben ik?
Ik Mitchell, 23 jaar alweer, sinds Juni 2009 in het bezit van een donker blauwe Suzuki Swift (bouwjaar 1998).
Ik ben zelf ICT student, mijn kennis van auto's is te verwaarlozen, jah, ik weet waar de rem en gas zit, daarna houd het beetje op. Gelukkig ken ik een aantal mensen in de regio die voor een vriendenprijsje aan mijn Swift kunnen werken om hem op de weg te houden.
Welke auto?
Ik zocht een auto die goedkoop was in wegenbelasting en verzekering. Tevens vindt ik veiligheid belangrijk dus Airbags voor zowel bestuurder als passagier waren ook verplicht. Daarnaast was ik inmiddels erg gehecht aan airco (warme zomer) dus dit moest ook aanwezig zijn. En qua kleuren zocht ik iets in het zwart of blauw. De Swift sprak me al snel aan als model en er waren modellen beschikbaar die aan mijn eisen voldoen.
Na een maand rond speuren op 2ehands sites ben ik op een advertentie uitgekomen voor een Swift. Deze was volgens eigenaar in zeer goede staat en ook goed was onderhouden. De auto zag er voor mij als leek goed uit, ik hoorde geen rare geluidjes. De eigenaar kon helaas niet aantonen dat er onderhoud aan gedaan was, dit was gebeurd bij "een bevriende garage", dus zonder papieren. Maar ik had verder geen reden om te twijfelen aan zijn verhaal.
19-juni-2009 ben ik eindelijk eigenaar geworden van deze Swift, mijn eerste auto.
Kilometer stand: 124.000 (NAP)
Hier is hij dan (foto's augustus 2011):
Onderhoud 2009
Mijn prioriteiten lagen als eerst om het autootje op de weg te houden, en diende als mijn dagelijkse vervoer. Ik heb er de rest van de zomer met plezier in gereden en heb er verder geen onderhoud aan laten uitvoeren.
Na aankoop heb ik wel meteen een nieuwe geluids-installatie in (laten) bouwen. 2 nieuwe speakers voor, 2 nieuwe speakers achter, en in de koffer een subwoofer met versterker. Netjes in de originele speaker locaties aangebracht, en de subwoofer aan de zijkant van de kofferbak zodat ik mijn boodschappen krat nog mee kan nemen.
Subwoofer:
In het najaar van 2009 begon ik last te krijgen van van "hobbelende" remmen en deze begonnen ook te piepen.
Naar kennis gebracht voor een grote onderhoudsbeurt aangezien dit niet kon worden aangetoond door de vorige eigenaar, en ik wil hem klaar wou maken voor de APK. Met betrekking tot de remmen wou hij even de APK afwachten.
Onderhoud 2010
Januari is zijn beurt voor de APK, ik met goed vertrouwen naar binnen. Het bleek wel mee te vallen. Toch afgekeurd op een aantal punten.
- Gordel passagier rolt niet (ver genoeg) op.
- voor banden te weinig profiel.
- linker-achter rem cylinder zat vast.
Deze problemen bij garage laten verhelpen, en zelf een 2e hands gordel van de sloop af gehaald (kosten 500 euro bij garage nieuw!!!) Vreemd genoeg vond de monteur daar dat de remmen nog niets mis mee was en daar zou ik nog makkelijke een paar jaar mee door kunnen.
Een paar maandjes later in April 2010 rij ik rustig het dorp in ( nog geen kilometer van huis) voor een paar boodschappen. Valt mij ineens op dat er verdacht veel mensen op de stoep omdraaien en naar mij beginnen te kijken. Ik had mijn subwoofer en muziek misschien wel een beetje overdreven hard aan staan, maar daar krijg ik normaal niet zoveel rare blikken van.
Toen er iemand naar de weg kwam lopen en begon te zwaaien kreeg ik een vermoeden dat er iets niet klopten, dus ik zet mijn muziek uiten en trap op de rem. Vervolgens begint de auto flink te schudden en trillen en hoorde ik een verschrikkelijk metaal knarsend geluid bij mijn linker voorwiel vandaan komen.
Ik snel even gekeken, maar kon zo geen directe reden vinden, en aangezien ik de straat stond te blokkeren heel rustig verder gereden naar huis.
Thuis wat beter gekeken. Viel mij op dat de remschijf bij beide voorwielen rood gloeiend waren. Vervolgens maar de hulptroepen ingeschakeld die even kwamen kijken. Blijkt dat mijn remblokjes al een tijdje vergaan zijn, en die hebben vervolgens flinke schade aangericht op mijn rem schijven. Ook was de rem klauw van linker voorwiel vervormd en rechts had die veel te veel speling.
Resultaat: nieuwe remblokken, schijven en klauwen erop.
Rest van de zomer weel lekker rond gereden in mijn Swiftje. Geen noemenswaardige problemen. In december een kleine beurt laten doen.
Onderhoud 2011
We beginnen het jaar weer met een APK beurt. Helaas dit jaar weer afgekeurd, op de volgende punten:
- Remdruk verschil achter
- Gordel passagier (alweer)
- rechts achter wiellager
- ruiten wissers
- ruiten sproeiers
Aandachtspunten: geen koelvloeistof meer aanwezig, radiator lek...
Tevens terugroep actie van Suzuki voor het vervangen van de schokdempers voor. Vervolgens laten fixen bij bevriende monteur voor een student vriendelijke prijs.
Nieuwe schokdempers laten plaatsen bij Suziki dealder, deze vindt ook dat er een leuke verlagings set op zat. Ik wist niet eens dat hij verlaagd was, al vond ik hem wel lekker laag vergeleken met andere swifts. Ook een rede dat ik deze heb gekocht...
Was nog even twijfelen of ik de Swift niet de deur uit zal doen met de kosten die er aan kwamen, maar ben inmiddels zo gehecht aan het autotje dat ik besloten heb hem voorlopig niet weg te doen en blijf opknappen.
In de zomer begon van de een op de andere dag een tikkend geluidje in de motor hoorbaar, na wat advies navraag bij monteur zij die dat hij op het moment geen tijd had, maar dat het niet zon kwaad zou kunnen??? "word ie hard van". In oktober kwam er nog een 2e bijgeluid bij, wat ik terug kon traceren naar het uitlaatspruitstuk, deze was duidelijk lek.
Omdat mijn remmen ook weer begonnen te hobbelen, toch maar een afspraak gemaakt met de monteur begin november. Vervolgens is er een onderhoudsbeurt uitgevoerd, Uitlaatspruitstuk vervangen. Rem schijven bleken beetje krom maar het was nog wel rijbaar, en geen APK afkeur. Tikken van de motor had te maken met (zeer slecht) afgestelde kleppen. Dit heeft enige schade aangericht, maar dat was niet (betaalbaar) te herstellen. Advies was om motor rustig af te rijden en wanneer nodig te vervangen. Monteur heeft er wat olie achtige speciale vloeistof in gegooid wat oudere motors weer wat soepeler moet laten draaien. Het beetje trilling dat ik voelde was te wijten aan "vierkante" banden. Enige oplossing hiervoor was nieuwe banden erop. Tevens het advies gekregen om de wieldoppen te verwijderen. Deze zaten gevaarlijk los door roest wat ontstaan in en plastic wat redelijk aan het vergaan was. Daarnaast is het Uitlaat sierstuk van ellende eraf gevallen.
Gevolg:
- Lelijke stalen velgen onder mijn auto zonder wieldoppen (die ik ook al niet zo geweldig vindt)
- "vierkante" Banden vervangen.
- Lelijke, al flink verroeste, dunne uitlaat zonder sierstuk.
Stalen velgen zonder wieldoppen:
Uitlaat:
Met dank aan Swift263 hier op het forum heb ik LM velgen en goede banden kunnen bemachtigen. Dus eerste en tweede puntje verholpen.
Met de nieuwe set vergen+banden naar het Profile Tyrecenter gereden hier in de buurt om al voorzorg mijn wielen te laten uitlijnen en de nieuwe LM velgen te laten plaatsen en uit balanceren.
De beste monteur wees me ook nog op een aantal APK afkeur punten, de Midden en einddemper van de uitlaat blijken lek te zijn. Daarnaast zit er nog een rubberen Ashoes bij het rechter voorwiel wat gescheurd is. Ik kreeg van de monteur ook het advies de remschijven te vervangen, deze waren er volgens hem redelijk slecht aan toe (krom), al was dit nog geen APK afkeur punt.
Staat middendemper:
Staat Einddemper:
Resultaat is wel de nieuwe LM velgen met tril vrije banden.
Verlanglijst (todo):
Mijn auto moet de komende 6 maanden voor mijn vervoer gaan zorgen naar mijn afstudeerstage/werk 250km per dag, 6 dagen in de week. Dus er zal tot de zomer niet veel aan gebeuren buiten de noodzakelijke reparaties om weer door de APK te komen.
1. Uitlaat moet worden vervangen (of tijdelijk herstellen met een nieuw sierstukje)
2. Rem schijven mogen weer vervangen worden (jah mijn rijstijl is niet zo netjes)
3. de APK door komen.
In de zomer ben ik als alles goed komt klaar met school en kan ik op zoek naar een vaste baan. Daarna komt er wat meer geld beschikbaar om wat leuke projectjes te gaan ondernemen.
Bijvoorbeeld: eindelijk van de lelijke paarse (en versleten) bekleding af komen. En/of andere (sport) voorstoelen.
Daarna staat het toevoegen van elektronische spulletjes nog hoog op mijn verlanglijstje. Zoals:
- Incar PC
- WIFI punt in auto (3g modem)
- Midden console "opleuken" met schermpjes (navigatie)
- Andere tellerplaten / leds toevoegen.
- achteruitrijcamera
- video opname tijdens rijden.
- Temperatuur censor binnen en buiten
En daarna nog de lak.... Het ziet er op de foto misschien nog wel goed uit, maar er zitten toch nog redelijk wat probleempjes aan.
Steenslag met rotzooi, dat ik er met geen mogelijkheid af krijg.
Kleurverschil/ patroon in motorkap.
Buiten de echte herstel werkzaamheden en het veranderen van het interieur wil ik de auto aan de buitenkant zoveel mogelijk standaard houden. Ik hou niet zo van al die bodykits en dergelijke. Al vind ik het wel erg leuk om te zien, maar niet voor mijn dagelijkse werk autootje.
En onder de motorkap nog eens opleuken, met felle kleurtjes en andere motorkop kapje en dergelijke. Maar dat heeft veder lage prio.
Ik heb nog geen idee hoe ik het moet doen, dus als iemand nog tips, onderdelen of hulp in de aanbieding heeft houd ik me altijd aanbevolen...
Na een tijdje van mee lezen op het forum toch maar eens een wie-is-wie topic aanmaken. Kan ik hier ook eens wat vragen stellen en hoef ik niet steeds op het woord van garages af te gaan.
Wie ben ik?
Ik Mitchell, 23 jaar alweer, sinds Juni 2009 in het bezit van een donker blauwe Suzuki Swift (bouwjaar 1998).
Ik ben zelf ICT student, mijn kennis van auto's is te verwaarlozen, jah, ik weet waar de rem en gas zit, daarna houd het beetje op. Gelukkig ken ik een aantal mensen in de regio die voor een vriendenprijsje aan mijn Swift kunnen werken om hem op de weg te houden.
Welke auto?
Ik zocht een auto die goedkoop was in wegenbelasting en verzekering. Tevens vindt ik veiligheid belangrijk dus Airbags voor zowel bestuurder als passagier waren ook verplicht. Daarnaast was ik inmiddels erg gehecht aan airco (warme zomer) dus dit moest ook aanwezig zijn. En qua kleuren zocht ik iets in het zwart of blauw. De Swift sprak me al snel aan als model en er waren modellen beschikbaar die aan mijn eisen voldoen.
Na een maand rond speuren op 2ehands sites ben ik op een advertentie uitgekomen voor een Swift. Deze was volgens eigenaar in zeer goede staat en ook goed was onderhouden. De auto zag er voor mij als leek goed uit, ik hoorde geen rare geluidjes. De eigenaar kon helaas niet aantonen dat er onderhoud aan gedaan was, dit was gebeurd bij "een bevriende garage", dus zonder papieren. Maar ik had verder geen reden om te twijfelen aan zijn verhaal.
19-juni-2009 ben ik eindelijk eigenaar geworden van deze Swift, mijn eerste auto.
Kilometer stand: 124.000 (NAP)
Hier is hij dan (foto's augustus 2011):
Onderhoud 2009
Mijn prioriteiten lagen als eerst om het autootje op de weg te houden, en diende als mijn dagelijkse vervoer. Ik heb er de rest van de zomer met plezier in gereden en heb er verder geen onderhoud aan laten uitvoeren.
Na aankoop heb ik wel meteen een nieuwe geluids-installatie in (laten) bouwen. 2 nieuwe speakers voor, 2 nieuwe speakers achter, en in de koffer een subwoofer met versterker. Netjes in de originele speaker locaties aangebracht, en de subwoofer aan de zijkant van de kofferbak zodat ik mijn boodschappen krat nog mee kan nemen.
Subwoofer:
In het najaar van 2009 begon ik last te krijgen van van "hobbelende" remmen en deze begonnen ook te piepen.
Naar kennis gebracht voor een grote onderhoudsbeurt aangezien dit niet kon worden aangetoond door de vorige eigenaar, en ik wil hem klaar wou maken voor de APK. Met betrekking tot de remmen wou hij even de APK afwachten.
Onderhoud 2010
Januari is zijn beurt voor de APK, ik met goed vertrouwen naar binnen. Het bleek wel mee te vallen. Toch afgekeurd op een aantal punten.
- Gordel passagier rolt niet (ver genoeg) op.
- voor banden te weinig profiel.
- linker-achter rem cylinder zat vast.
Deze problemen bij garage laten verhelpen, en zelf een 2e hands gordel van de sloop af gehaald (kosten 500 euro bij garage nieuw!!!) Vreemd genoeg vond de monteur daar dat de remmen nog niets mis mee was en daar zou ik nog makkelijke een paar jaar mee door kunnen.
Een paar maandjes later in April 2010 rij ik rustig het dorp in ( nog geen kilometer van huis) voor een paar boodschappen. Valt mij ineens op dat er verdacht veel mensen op de stoep omdraaien en naar mij beginnen te kijken. Ik had mijn subwoofer en muziek misschien wel een beetje overdreven hard aan staan, maar daar krijg ik normaal niet zoveel rare blikken van.
Toen er iemand naar de weg kwam lopen en begon te zwaaien kreeg ik een vermoeden dat er iets niet klopten, dus ik zet mijn muziek uiten en trap op de rem. Vervolgens begint de auto flink te schudden en trillen en hoorde ik een verschrikkelijk metaal knarsend geluid bij mijn linker voorwiel vandaan komen.
Ik snel even gekeken, maar kon zo geen directe reden vinden, en aangezien ik de straat stond te blokkeren heel rustig verder gereden naar huis.
Thuis wat beter gekeken. Viel mij op dat de remschijf bij beide voorwielen rood gloeiend waren. Vervolgens maar de hulptroepen ingeschakeld die even kwamen kijken. Blijkt dat mijn remblokjes al een tijdje vergaan zijn, en die hebben vervolgens flinke schade aangericht op mijn rem schijven. Ook was de rem klauw van linker voorwiel vervormd en rechts had die veel te veel speling.
Resultaat: nieuwe remblokken, schijven en klauwen erop.
Rest van de zomer weel lekker rond gereden in mijn Swiftje. Geen noemenswaardige problemen. In december een kleine beurt laten doen.
Onderhoud 2011
We beginnen het jaar weer met een APK beurt. Helaas dit jaar weer afgekeurd, op de volgende punten:
- Remdruk verschil achter
- Gordel passagier (alweer)
- rechts achter wiellager
- ruiten wissers
- ruiten sproeiers
Aandachtspunten: geen koelvloeistof meer aanwezig, radiator lek...
Tevens terugroep actie van Suzuki voor het vervangen van de schokdempers voor. Vervolgens laten fixen bij bevriende monteur voor een student vriendelijke prijs.
Nieuwe schokdempers laten plaatsen bij Suziki dealder, deze vindt ook dat er een leuke verlagings set op zat. Ik wist niet eens dat hij verlaagd was, al vond ik hem wel lekker laag vergeleken met andere swifts. Ook een rede dat ik deze heb gekocht...
Was nog even twijfelen of ik de Swift niet de deur uit zal doen met de kosten die er aan kwamen, maar ben inmiddels zo gehecht aan het autotje dat ik besloten heb hem voorlopig niet weg te doen en blijf opknappen.
In de zomer begon van de een op de andere dag een tikkend geluidje in de motor hoorbaar, na wat advies navraag bij monteur zij die dat hij op het moment geen tijd had, maar dat het niet zon kwaad zou kunnen??? "word ie hard van". In oktober kwam er nog een 2e bijgeluid bij, wat ik terug kon traceren naar het uitlaatspruitstuk, deze was duidelijk lek.
Omdat mijn remmen ook weer begonnen te hobbelen, toch maar een afspraak gemaakt met de monteur begin november. Vervolgens is er een onderhoudsbeurt uitgevoerd, Uitlaatspruitstuk vervangen. Rem schijven bleken beetje krom maar het was nog wel rijbaar, en geen APK afkeur. Tikken van de motor had te maken met (zeer slecht) afgestelde kleppen. Dit heeft enige schade aangericht, maar dat was niet (betaalbaar) te herstellen. Advies was om motor rustig af te rijden en wanneer nodig te vervangen. Monteur heeft er wat olie achtige speciale vloeistof in gegooid wat oudere motors weer wat soepeler moet laten draaien. Het beetje trilling dat ik voelde was te wijten aan "vierkante" banden. Enige oplossing hiervoor was nieuwe banden erop. Tevens het advies gekregen om de wieldoppen te verwijderen. Deze zaten gevaarlijk los door roest wat ontstaan in en plastic wat redelijk aan het vergaan was. Daarnaast is het Uitlaat sierstuk van ellende eraf gevallen.
Gevolg:
- Lelijke stalen velgen onder mijn auto zonder wieldoppen (die ik ook al niet zo geweldig vindt)
- "vierkante" Banden vervangen.
- Lelijke, al flink verroeste, dunne uitlaat zonder sierstuk.
Stalen velgen zonder wieldoppen:
Uitlaat:
Met dank aan Swift263 hier op het forum heb ik LM velgen en goede banden kunnen bemachtigen. Dus eerste en tweede puntje verholpen.
Met de nieuwe set vergen+banden naar het Profile Tyrecenter gereden hier in de buurt om al voorzorg mijn wielen te laten uitlijnen en de nieuwe LM velgen te laten plaatsen en uit balanceren.
De beste monteur wees me ook nog op een aantal APK afkeur punten, de Midden en einddemper van de uitlaat blijken lek te zijn. Daarnaast zit er nog een rubberen Ashoes bij het rechter voorwiel wat gescheurd is. Ik kreeg van de monteur ook het advies de remschijven te vervangen, deze waren er volgens hem redelijk slecht aan toe (krom), al was dit nog geen APK afkeur punt.
Staat middendemper:
Staat Einddemper:
Resultaat is wel de nieuwe LM velgen met tril vrije banden.
Verlanglijst (todo):
Mijn auto moet de komende 6 maanden voor mijn vervoer gaan zorgen naar mijn afstudeerstage/werk 250km per dag, 6 dagen in de week. Dus er zal tot de zomer niet veel aan gebeuren buiten de noodzakelijke reparaties om weer door de APK te komen.
1. Uitlaat moet worden vervangen (of tijdelijk herstellen met een nieuw sierstukje)
2. Rem schijven mogen weer vervangen worden (jah mijn rijstijl is niet zo netjes)
3. de APK door komen.
In de zomer ben ik als alles goed komt klaar met school en kan ik op zoek naar een vaste baan. Daarna komt er wat meer geld beschikbaar om wat leuke projectjes te gaan ondernemen.
Bijvoorbeeld: eindelijk van de lelijke paarse (en versleten) bekleding af komen. En/of andere (sport) voorstoelen.
Daarna staat het toevoegen van elektronische spulletjes nog hoog op mijn verlanglijstje. Zoals:
- Incar PC
- WIFI punt in auto (3g modem)
- Midden console "opleuken" met schermpjes (navigatie)
- Andere tellerplaten / leds toevoegen.
- achteruitrijcamera
- video opname tijdens rijden.
- Temperatuur censor binnen en buiten
En daarna nog de lak.... Het ziet er op de foto misschien nog wel goed uit, maar er zitten toch nog redelijk wat probleempjes aan.
Steenslag met rotzooi, dat ik er met geen mogelijkheid af krijg.
Kleurverschil/ patroon in motorkap.
Buiten de echte herstel werkzaamheden en het veranderen van het interieur wil ik de auto aan de buitenkant zoveel mogelijk standaard houden. Ik hou niet zo van al die bodykits en dergelijke. Al vind ik het wel erg leuk om te zien, maar niet voor mijn dagelijkse werk autootje.
En onder de motorkap nog eens opleuken, met felle kleurtjes en andere motorkop kapje en dergelijke. Maar dat heeft veder lage prio.
Ik heb nog geen idee hoe ik het moet doen, dus als iemand nog tips, onderdelen of hulp in de aanbieding heeft houd ik me altijd aanbevolen...