Grotere wielen onder me GL/GS (Voor en nadelen hiervan ?)
#1
Ik wil grotere wielen onder me Gl/GS zetten maar wil weten wat de voor en nadelen zijn
Gegroet
Sebastiaan koopman

Reply

#2
Voordeel: staat mooi

Nadelen: Als je groter gaat dan 15inch zal je auto merkbaar langzamer worden, en krijg je een afwijking op je kilometerteller als je niet de juiste maat banden neemt.

Zoek ook eens rond met de zoekfunctie, want er is al heeel veel gezegd over velgen en banden.
Reply

#3
die afwijking op kilo meter teller is niet zoon probleem verzet ik gewoon me KM wijzer Tongue of werkt dat niet ? enne verlies ik veel power op het lage gedeelte wandt dat wil ik neit echt kwijt .
Gegroet
Sebastiaan koopman

Reply

#4
wat noem je verlies en belangrijker, waar vergelijk je het mee. Met de standaard bandjes heb je qua vermogen (theoretisch) gezien wel wat verlies met optrekken, MAAR je kan wel veel meer kracht op de weg kwijt zondar weelspin, dus in dat opzicht heb je weer winst (mijn ervaring met vooral MK1 1.3 en wat minder met de sedan 1.6, die volgens mij iets minder ineens "inslaat" bij vol wegtrekken, al kun je die ook lekker laten spinnen. Zal wel door het gewichtsvershil komen.)
Viva la Gloria!

[Image: fluttershy_yay_small_display.gif]

Y'all hail the South
Reply

#5
ik heb zelf uiteraard het liefste als je je gas inram dat je echt in 1 keer weg bend en dat je niet eerst een half uur staat te spinne dus mischien dan voor mij maar iets grotere wielen ?
Gegroet
Sebastiaan koopman

Reply

#6
klopt het wanneer ik zeg;

met grotere wielen (grotere diameter van de band) is je topsnelheid hoger dan met kleinere.

met kleinere wielen maak je meer toeren bij b.v. 120km/h in tegen stelling tot met de grotere wielen.

en met kleinere wielen kom je gemakkelijker van je plaats





heb ik goed opgelet bij natuurkunde?
[Image: altoonderschrift2oldskool.jpg]
Reply

#7
Ja. Wink
Reply

#8
en nee.
Bij hetzelfde toerental wel, maar de vraag is of de motor nog genoeg kracht kan leveren om dat aantal toeren te halen.
Viva la Gloria!

[Image: fluttershy_yay_small_display.gif]

Y'all hail the South
Reply

#9
precies, want grotere wielen hebben ook meer luchtweerstand

plus dat ze stuk zwaarder zijn dan normale
Reply

#10
Rolweerstand bedoel je zeker ipv luchtweerstand??! Wink
Reply

#11
nee, luchtweerstand.

de wielen zijn breder, en vangen zo meer wind op. en dat is een feit heb ik nog op de hogere school geleerd. er is dus meer oppervlakte dat wind vangt.

voordeel is wel meer grip, daarentegen kan het ook weer tegenwerken met aquaplaning
Reply

#12
Luchtweerstand lijkt mij echt niet zo veer van beinvloed hoor!

Tis voornamelijk de grotere totale diameter en de grotere massa. De grotere totale diameter zorgt ervoor dat er minder kracht op de grond gezet word. En de grotere massa, waarvan de meeste massa ook nog eens een stuk verder van het center komt, zorg voor een soort van vliegwiel effect; dat kost dus meer energie om aan gang te krijgen...

(en ik heb het ook van hogere school; studeer nu HBO Werktuigbouwkunde, is m'n 4e jaar alweerTongueWink)




Maargoed om weer ontopic te gaan:

T zal een afweging moeten worden tussen mooie velgen en de prestaties van je auto... Daarom zou ik persoonlijk voor 15 inch gaan, staat ook al stukke beter maar hij blijft nog een beetje vlotWink Beetje de gulle midden weg zegmaarTongue
Reply

#13
Op 16" wordt een Swift 1.3 8V echt behoorlijk traag. Ga lekker voor 15", geeft een mooie look en je auto blijft nagenoeg even vlot. Als je hem dan nog verlaagd ziet het er evengoed dik uit!
Geen Suzuki meer.
Reply

#14
juustem!!!!!!!!!!!!
Reply

#15
zo kunnen we blijven discusieren. Mijn oom heeft er ook voor gestudeerd en die zegt weer luchtweerstand. Dus wat het nu is weet ik niet.

Volgens hem maakt het gewicht niet uit voor de topsnelheid of optrekken. Maar ja ik weet het niet.

Iig wordt ie er langzamer van. Das zeker.

Met grotere wielomtrek kan ie theoretisch harder dan standaard.

Met kleinere wielomtrek trekt ie theoretisch harder op dan standaard.

Praktijk met 16" zelf ondervonden:
1. Je trekt veel langzamer op
2. Je top gaat van 180/190 OP DE TELLER, naar 165 OP DE TELLER
Volvo V70 D4 Geartronic (MY2015)
Saab 900 GT 16 classic (MY1987)
Reply

#16
zeker maakt gewicht uit. Er moet meer massa op snelheid gebracht worden. Als het gewicht niet uitmaakt, helpt vliegwiel afdraaien ook niet.
Viva la Gloria!

[Image: fluttershy_yay_small_display.gif]

Y'all hail the South
Reply

#17
Quote:Originally posted by Thieuke

2. Je top gaat van 180/190 OP DE TELLER, naar 165 OP DE TELLER

is dat in dezelfde versnelling grotere wielen zorgen voor andere overbrengingsverhouding dus misschien haalt ie in de 4 met 16" dezelfde top als in 5 met 14" of komt ie dan de begrenzer tegen? ik bedoel zeg maar als je in een gti een gsbak zet gaat ie toch ook langzamer(dacht ik gehoord te hebben) dus vraag ik me af of het aan de lucht/wrijvings weerstand ligt
Reply

#18
nee, hij trekt het gewoon niet meer om dat de motor te veel werk moet leveren. heeft niks met begrenzing of toeren te maken.

is het zelfde als jij estafette gaat lopen en ipv nike air maxx een set bergschoenen gaat dragen.

die zijn oncomfortabeler, zwaarder, groter, etc. je moet meer kracht leveren om hetzelfde te bereiken.

of bijv. met gewichtheffen. til jij eens een halter van 40 kilo met 1 arm op, dat gaat wel, maar neem jij er daarentegen 2 van 40 in 1 arm, dan trek je dat niet meer [uitzonderingen daargelaten Tongue ], simpel omdat je niet genoeg kracht hebt.

en luchtweerstand maakt groot verschil ook nog eens. even extreem doen, maar, zet eens een formule 1 auto neer met fietswielen, en dezelfde formule 1 auto met vrachtwagenwielen. in een rechte lijn om het gemakkelijk te houden. je zult merken dat ie op fietswielen VEEL EN VEEL sneller is, ook de topsnelheid, dan met vrachtwagenwielen.

en dat van grotere wielen geldt in principe wel, net zoeits als de versnellingen op je fiets. probleem is alleen, dat het meer energie eist om die grootte net zo te laten draaien. als je dat weg zou laten zou je in principe sneller kunnen, maar dat is nu net niet het geval.

vergeet ook niet dat grotere wielen en geen verlaging de auto ook hoger maken, scheelt niet veel en is opzich verwaarloosbaar, maar dit eist ook weer luchtweerstand.

als je dat allemaal samenvoegt krijg je dat het toch best achteruit gaat.

ik zou dus als prestaties je wel boeien, een setje mooie 15" lichtmetalen nemen en doe daar dan 195/45 R15 omheen, of eventueel 175/50 ofzoeits, zolang de bandomtrek maar het zelfde blijft. zo krijg je betere looks, stabielere wegliggen, en ga je kwa prestaties zo min mogelijk achteruit.

doe je als ik, puppetmaster en bijv. rubberburner, 16" of 17", dan ga je voor de looks, dan zul je wel degelijk flink in de prestaties zakken, zelfs met een GTi.
ook hoe groter de velg, hoe minder het comfort, aangezien de band 'klappen' opvangt, en hoe groter de weg die de band kan opvangen, hoe comfortabeler, hoe minder die weg hoe harder het wordt.

zoeits als met zacht opgepompte fietsbanden rijden en KEI EN KEIHARDE band...

nou wel duidelijk zo denk ik Tongue
Reply

#19
Quote:En de grotere massa, waarvan de meeste massa ook nog eens een stuk verder van het center komt, zorg voor een soort van vliegwiel effect; dat kost dus meer energie om aan gang te krijgen...

Well said 39 veel mensen zien dit over het hoofd...

Ik blijf daarom ook bij 14" met 185/55 rubber.
[Image: stc-sig.jpg]
Reply

#20
Quote:Originally posted by engeltje
zeker maakt gewicht uit. Er moet meer massa op snelheid gebracht worden. Als het gewicht niet uitmaakt, helpt vliegwiel afdraaien ook niet.

bij konstante snelheid moet het dus niet meer uitmaken, maar dat doet het wel.
Volvo V70 D4 Geartronic (MY2015)
Saab 900 GT 16 classic (MY1987)
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.