Deuce-7racing Swift MK1 GTi van Remco
#1
Bij deze, mijn Time attack project...
Ford Mondeo 2.0 tdci
Swift Sedan 1.6 "Chucky"
Mazda RX-7 V8 circuit project
Suzuki Swift gti circuit auto

Ring count: 114

Reply

#2
Hier gooi ik ook maar even mijn verslag van deze week neer..

De Swift is aan de beurt!

Aangezien ik niet wil riskeren dat ik volgend jaar time-attack uit word geschopt vanwege te langzame rondetijden, moet de swift verbeterd gaan worden.
Ik ben nu 4 dagen vrij, en die ga ik dus spenderen daaraan.

Wat is de doelstelling??
De doelstelling om minimaal nog 5 seconden van mijn tijd te rijden op zandvoort.

Hoe ga ik dat doen?

-Meer balans brengen in de auto (rem/gewicht balans)
-Onderstuur neutraliseren (heb heel erg veel last met onderstuur gehad afgelopen cirquitronden)
-Nog meer gewicht lozen..

Ik heb een redelijk to-do lijstje.. met onder andere:

-zoveel mogelijk gewicht lozen, of naar achteren verplaatsen.
-Accu naar achter plaatsen
-Dashboard eruit halen, en proberen lichter te maken, en evt onnodige spullen er achter vandaan halen.
-uitzoeken waar de water-lekkage zit
-Bitumen verwijderen
-Kooitje kopen en inbouwen (kopen is waarschijnlijk voor elkaar)
-kooitje in laten lassen, en het interieur schilderen
-2/7 racing Custom achterspoiler
-2/7 racing Custom onderlip voor
-2/7 racing Custom Intake koplamp rechts
-2/7 racing Custom polyester koplampvervanger links
-2/7 racing Custom Canards
-Mistlamp/knipperlicht units uit de bumper verwijderen, en vervangen door zijknippers of motorfiets knippers
-voorbumper lichter en simpeler maken door gedeeltes te verwijderen, evt canards en onderplaat toevoegen.
-oppervlakkige roest onder alle schermen en bumpers schuren/staalborstelen
-alle oppervlakkige roestplekken in de hammerite zetten, en als er genoeg is, het complete front, als roestbescherming
-spatlap-plastic verwijderen, en de wielbogen nog extra tectyleren
-roestgaten behandelen en dichtmaken
-swift wegen (heb al weegplekje gevonden)
-versnellingsbakolie, remolie, koelvloeistof verversen
-laten uitlijnen

Daarnaast mijn verlanglijstje:

-QSP vaste kuipstoel
-QSP 4-punts gordels
-QSP accubak achterin
-nieuwe Koni's rondom
-nieuwe velgen (ultralite 13x7 minivelgjes)
-semi slicks.


Vandaag dag 1 dus.

Kort dagje, hoop gedaan:
-frontpanelen, bumpers en verlichting verwijderd
-wat onnodige troep verwijderd (kilootje of 2/3 zeker)
-bumpersteun lichter gemaakt
-alle roestplekken geschuurd/gestaalborsteld, en in de hammerite gezet
-complete front in de hammerite gezet verder
-kilo aan bagger die achter de zijschermen vandaan kwam bewonderen en bij het totaal verwijderde gewicht rekenen :mrgreen:
-kleppendeksel verwijderd, gladgemaakt, en in de hammerite gezet :loser:
-stuk kabelboom opnieuw geisoleerd
-en vast nog wel wat dingen

extra puntje:
Deze auto is van 87, en behalve wat oppervlakkige roest en 2 kleine gaatjes, is het complete front KEIHARD!!

en nog wat foto's:

[Image: Foto-ZD3XGIDD.jpg]

[Image: Foto-4GDXZTFZ.jpg]

[Image: Foto-CBT3SZGB.jpg]

[Image: Foto-PTJJMANP.jpg]

[Image: Foto-NXQE6UYT.jpg]

[Image: Foto-44BA8FCB.jpg]

[Image: Foto-KXXA7TIX.jpg]

[Image: Foto-SXAB76OF.jpg]
Zo, mijn reserve(lees oude) pc saves the day.
Ik heb nog een zooitje foto's van gister, en we zijn vrijwel een volledige dag bezig geweest met vanalles..
Dus hier maar een klein fotoverslagje :duim:

Toen we gister aankwamen, was de Hammerite al bijna droog, en het spul stond er vrij netjes bij..

[Image: Foto-NVE7MBT8.jpg]

Het kleppendeksel ook in de hammerite gezet, samen met eht EPI plaatje:

[Image: Foto-JIAYE7JZ.jpg]

niet echt super mooi, maar beter dan het oude..

[Image: Foto-KHRCLOYO.jpg]

Vervolgens hebben we de gaatjes die in de carroserie zaten die ik behandeld en geschuurd had, dichtgemaakt met polyester.
Toen dat droog was, konden de wielkasten in z'n geheel in de tectyl zetten aangezien de wielkuipen niet terugkomen..

[Image: Foto-6RKXO6I7.jpg]

Toen dat (al aardig) droog was, heb ik de veerpoten voor weer gemonteerd, de wielen, de accu en het luchtfilter en het hele zaakie effe naar buiten gesleept en nogmaals het hele spul even goed nagekeken en vooral bewonderd..

[Image: Foto-PQ8YBLH7.jpg]

Toen het wagentje zo buiten stond, konden we ook wat beter zien hoe de gemodificeerde spoiler eruit zou moeten gaan zien.
Even een klein ideetje:

[Image: Foto-K8EBKSJJ.jpg]

later daarover meer..

Vervolgens is Remco aan onze polyester koplampen begonnen, en ik aan de voorbumper.
De koplampen waren opzich vrij simpel:

[Image: Foto-UCIMQDQS.jpg]

[Image: Foto-SBLGDAH7.jpg]

[Image: Foto-KY6WAALQ.jpg]

Het Passend maken kostte nog wat moeite, maar ze passen nu in de desbetreffende ruimte, dus nu is het een kwestie van montagepunten fabriceren, en in de rechter nog een intake, dan zijn deze klaar voor gebruik.

[Image: Foto-MPZZP8M3.jpg]

Ik heb me vooral met de voorbumper beziggehouden:

stock:

[Image: Foto-VOKIEG6W.jpg]

minder stock:

[Image: Foto-VVJZB8FT.jpg]

En uiteindelijk.. met lip. :mrgreen:

[Image: Foto-I3QPPOQR.jpg]

[Image: Foto-DYLEV7JS.jpg]

Vervolgens de lip volgeplakt met ducttape:

[Image: Foto-NZQGCOKL.jpg]

en dan polyen maar!

[Image: Foto-BV43WACK.jpg]

We hebben ook nog wat tijd gehad om een groot gedeelte van het front weer in elkaar te zetten, zoals op de foto met de koplampen te zien is.
De kooi ligt ondertussen in de stagea, en is nogals zwaar (meer dan 20 kilo).
Maar hijs van mij, en hopelijk kan deze er zo snel mogelijk ingeprakt worden.

Dat was hem voor gisteren, hoop gedaan, en dit was maar een klein beginnetje.

Vandaag heb ik HELEMAAL NIKS gedaan..
Alleen alle bitumen uit de swift gebikt, een kilootje of 10 :mrgreen:

Checklist!

-zoveel mogelijk gewicht lozen, of naar achteren verplaatsen.(mee bezig)
-Accu naar achter plaatsen
-Dashboard eruit halen, en proberen lichter te maken.
-uitzoeken waar de water-lekkage zit
-Bitumen verwijderen (done!, -10 kg)
-Kooitje kopen en inbouwen (In bezit, moet ingelast gaan worden)
-het interieur schilderen
-2/7 racing Custom achterspoiler(under construction)
-2/7 racing Custom onderlip voor(under construction)
-2/7 racing Custom Intake koplamp rechts(under construction)
-2/7 racing Custom polyester koplampvervanger links(under construction)
-2/7 racing Custom Canards
-Mistlamp/knipperlicht units uit de bumper verwijderen (done!)
-Mistlampen/knipperlichtunits vervangen door zijknippers of motorfiets knippers
-voorbumper lichter en simpeler maken door gedeeltes te verwijderen(done!)
-evt canards en onderplaat aan de voorbumper toevoegen.
-oppervlakkige roest onder alle schermen en bumpers schuren/staalborstelen(done!)
-alle oppervlakkige roestplekken in de hammerite zetten, en als er genoeg is, het complete front, als roestbescherming.(done!)
-spatlap-plastic verwijderen, en de wielbogen nog extra tectyleren(done!)
-roestgaten behandelen en dichtmaken(done!)
-swift wegen (heb al weegplekje gevonden)
-versnellingsbakolie, remolie, koelvloeistof verversen
-laten uitlijnen

Doordat ik een financieel tegenvallertje heb opgelopen, zullen er geen aankopen gedaan kunnen worden, dus waarschijnlijk gaat de doelstelling van 5 seconden niet lukken.
Hopen dat de stagea snel verkoopt, dan kan ik even gaan shoppen :duim:
Ford Mondeo 2.0 tdci
Swift Sedan 1.6 "Chucky"
Mazda RX-7 V8 circuit project
Suzuki Swift gti circuit auto

Ring count: 114

Reply

#3
Lekker bezig man 39 ik zal 'm zeker volgen.. i like pictures 34
Es Aa Drie Één Nul
Reply

#4
dubbelpost
Ford Mondeo 2.0 tdci
Swift Sedan 1.6 "Chucky"
Mazda RX-7 V8 circuit project
Suzuki Swift gti circuit auto

Ring count: 114

Reply

#5
dit is echt een project die ik ga volgen Smile wil zelf ook nog een keer zoon auto gaan maken Biggrin

wel 1 vraagje, dat spruitstuk wat je erop hebt van 4-2-1. is dat die van peters autosport? en helpt die ook wel?
Suzuki Swift Mk1 Automaat (bordeaux rood)
Suzuki Swift Mk1 GXI (Circuit bak) (bordeaux rood)
Reply

#6
Je bent iig weer van de straat Smile
Maar ik zie nog wel puntjes waardoor je veel makkelijker harder kan gaan.
Je intake pijp is (opwarmende) alu?
Heb je al een CAI ?
Je velgen zijn veel te zwaar en te groot voor een auto met dit vermogen, regel een setje staaltjes of bijv. originele gti velgen voor die maten zie je regelmatig gebruikte semi's langskomen.
Met lichtere&kleinere velgen kan je iig harder optrekken en veel harder en later remmen.
Maak vanaf je mistlampen een slang richting je remmen t.b.v. koeling remmen en regel een setje carbon remblokken oid.
Zorg voor een goede airflow onder je auto en ook bij je achterbumper.
Wegen doe ik zelf meestal hier: http://www.kieboomweegbrug.nl/
Voor het ondersturen zou je aan de achterkant een zwaardere(als er op een mk1 gti al een zit Tongue) swaybar moeten monteren.
En wat verse rubbers voor de voorste swaybar en draagarmen zal je na 20jaar ook wel nodig hebben Wink

Succes !
Swift GTi Turbo Biggrin
V-TEC powered GTi Zzzz
Toch weer turbo 39
En nu??
Reply

#7
Uh-oh nu gaan we op 2 dezelfde topics posten Tongue 1 weghalen?
Es Aa Drie Één Nul
Reply

#8
Goed bezig jantje!
Reply

#9
En de carbs van Thieuke komen er ook op?39
Gang is alles, remmen is angst.
Reply

#10
effe extreme dubbelpost, los ik zo effe op.

de carbs komen er niet op.. tenzij ik een geldboompje vind langs de kant van de weg..
Ford Mondeo 2.0 tdci
Swift Sedan 1.6 "Chucky"
Mazda RX-7 V8 circuit project
Suzuki Swift gti circuit auto

Ring count: 114

Reply

#11
Dubbelpost opgelost!
@wilco, Ik heb geen idee wat voor spruitstuk het is.

@wesley:

Je intake pijp is (opwarmende) alu?
-Ja, maar dit is met de intake-koplamp straks geen issue meer

Heb je al een CAI ?
-nee, maar straks met de intake koplamp, geen issue meer

Je velgen zijn veel te zwaar en te groot voor een auto met dit vermogen, regel een setje staaltjes of bijv. originele gti velgen voor die maten zie je regelmatig gebruikte semi's langskomen.
Met lichtere&kleinere velgen kan je iig harder optrekken en veel harder en later remmen.
-Weet ik, ik heb al een mooi setje 13" velgjes gezien, en heb al prijsaanvraag gedaan voor semi's (die eigenlijk nooit gebruikt voorbij komen), maar heb op dit moment het cash nog niet.

Maak vanaf je mistlampen een slang richting je remmen t.b.v. koeling remmen
-hier is een hoop gezeik mee met time-attack, want het moet met speciaal materiaal gebeuren, anders wordt het afgekeurd(het staat al wel op de planning)
overigens heb ik op het cirquit 0 problemen met remmen, remkoeling, of fading.

en regel een setje carbon remblokken oid.
-ik op het cirquit 0 problemen met remmen, remkoeling, of fading.

Zorg voor een goede airflow onder je auto en ook bij je achterbumper.
-Ook hier zijn we mee bezig, maar dat is op dit moment vrij lage prioriteit

Wegen doe ik zelf meestal hier: http://www.kieboomweegbrug.nl/
-een maat van ons heeft een setje uitweeg-plateaus, daar gaan we de swift wegen uiteindelijk

Voor het ondersturen zou je aan de achterkant een zwaardere(als er op een mk1 gti al een zit ) swaybar moeten monteren.
En wat verse rubbers voor de voorste swaybar en draagarmen zal je na 20jaar ook wel nodig hebben
-op dit moment is het grootste probleem de voorvering, die is gewoonweg niet goed.
op dit moment swaybars niet echt op mijn lijstje, omdat dat teveel geld kost tov wat het oplevert.



Ford Mondeo 2.0 tdci
Swift Sedan 1.6 "Chucky"
Mazda RX-7 V8 circuit project
Suzuki Swift gti circuit auto

Ring count: 114

Reply

#12
Mooie 13" velgjes zijn duur, maar met staaltjes zal je al erg veel winst boeken en die zijn in 13" erg makkelijk te verkrijgen.
Hier gebruikte slicks, ongeveer €30,- per stuk, evt opsnijden tot semi slicks/regenbanden en gaan Wink
http://link.marktplaats.nl/472518016
http://link.marktplaats.nl/473104636
http://link.marktplaats.nl/468576701
http://link.marktplaats.nl/462040584
http://link.marktplaats.nl/317467060

Als je remmen nog niet koken met deze zware velgen moet je wat harder remmen Tongue
Kan je wel gecontroleerd meerdere wielen laten blokkeren?

Bij me 2e gti was het eerste dat ik kocht een swaybar, juist omdat deze wel zoveel verschil geeft! Wink
Maar het is wel zo handig om eerst een setje fatsoenlijke shockies + veren eronder te steken.
Swift GTi Turbo Biggrin
V-TEC powered GTi Zzzz
Toch weer turbo 39
En nu??
Reply

#13
Die slicks zijn leuk voor vrijrij dagen, maar voor time attack moet ik semi's met e-keur hebben.

Op een of andere manier gaat het goed met de remmen, ik rem altijd zo hard en kort mogelijk e.d.
misschien zijn het ook gewoon sportblokken wat er tussen zit hoor, heb ik nog niet eens naar gekeken.

Ik moet zelf ook nog veel verbeteren aan mijn rijden, maar de onbalans in de swift maakt het een knokwerk.
Dat maakt het erg interessant.. maar we doen 1 ding tegelijk om alles te verbeteren.

Voorlopig is 1 probleem al opgelost sinds laatste time-attack, en dat is dat de swift weer soepel schakelt, dus tijdverlies op het in de versnelling hakken heb ik niet meer.


Zo, terug waar ik gister gebleven was..

De bitumen had ik er allemaal uitgebikt:

[Image: Foto-YFJ4ACWI.jpg]

Vervolgens hebben we de lip losgetrokken van de mal:

[Image: Foto-POJATRRJ.jpg]

[Image: Foto-MDH8PO3J.jpg]

En, vervolgens zijn we de overbodige troep eraf gaan zagen:

[Image: Foto-IYV73AVQ.jpg]

Daarna proefgehangen:

[Image: Foto-W36Y8ULV.jpg]

[Image: Foto-QKBMU4SW.jpg]

De lip hangt nog te laag, aangezien er nog een houten plaat onder moet komen.
Dus er moeten nog een aantal centimeter verwijderd worden, moet de onderrand verstevigd worden, en we moeten dus die houten plaat op maat gaan zagen, en ook monteren.

Op de laatste foto is ook goed te zien hoe het luchtfilter zit , en straks met de intake-koplamp wordt het een soort van ram-air constructie..

helaas zitten de klusdagen er weer op, en moet er dus later weer verder worden gegaan.
De swift staat wel weer (soort van) in elkaar gezet weer buiten..

[Image: Foto-6UOELYEE.jpg]
Ford Mondeo 2.0 tdci
Swift Sedan 1.6 "Chucky"
Mazda RX-7 V8 circuit project
Suzuki Swift gti circuit auto

Ring count: 114

Reply

#14
Vet project!
'96 VW Polo daily
'00 Mazda Demio wifey
'89 Swift 1.3 8v GL hobby
'07 Sym Shark Rs50

Roest maakt meer kapot dan je lief is!
Reply

#15
ik heb nog 2 verbrede 13 inch steelies liggen.

mag voor weinig weg jan.
Reply

#16
Als Jan geen interesse heeft dan is het zeker iets voor mijn GX, Martijn!
'82 Suzuki SC100 GX project
'93 Suzuki Swift Cabrio project

Rijdt dagelijks rond in een Renault Kangoo...
Reply

#17
wat moet het kosten Beun?
Ford Mondeo 2.0 tdci
Swift Sedan 1.6 "Chucky"
Mazda RX-7 V8 circuit project
Suzuki Swift gti circuit auto

Ring count: 114

Reply

#18
30 euro
39
Reply

#19
weet niet of je de volgende items er al in hebt zitten maar een lichter vliegwiel en underdrive poellie is echt een must have voor een fijne acceleratie.

en wat wes zegt de swaybar achter....... dat is echt een upgade die je moet hebben.
maar zit nu ff te denken, mk1 heeft toch een starre achter as?? weet niet of het dan kan....

wat je wel waarschijnlijk erg makkelijk kunt doen om harder door de bocht te gaan is de camber van de achteras beinvloeden.
normaal kun je bij een starre achteras niets verstellen, maar heel vaak zie je wel dat de naaf waar het wiellager op zit met 4 bouten vast zit aan de as.
als je de naaf er af haalt en vervolgens op de onderste 2 bouten een ring legt en dan het spulletje terug bouwt dan hebbie meer stabiliteit in de bochten.

het kost een beetje energie en 50 cent aan materiaal en je bent sneller in de bochten.

haal deze truc wel eens uit wanneer een oudere auto schade heeft gehad en slecht uit te lijnen is.

voor de rest ben je goed bezig 39
ow en een setje camber bolts aan de voorzijde kost ook niet veel en levert ook super veel op. Idea

[Image: nox6logo.gif]

info @ carservicekrimpenerwaard (punt) nl

MR2 SW20 gen 2 3SGTE @ 22Psi
Reply

#20
Voor zover ik weet heeft de mk1 een starre achteras zonder sway bar. Dus ik denk dat camber meer zal helpen39

Wel een goede tip van die ringen.

Jan anno weet een adres voor camberbouten. Die hebben ze ook voor de baleno. Als je gaat bestellen denk aan mij42
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.