Posts: 348
Threads: 19
Joined: May 2010
Auto: Opel Corsa
Hallo iedereen!
Met mijn Suzuki Swift (GS) heb ik een raar verschijnsel met de koppeling. Tenminste, ik denk dat het raar is
Als ik een stoplicht nader (en het is rood ) dan stop ik en zet ik 'm in z'n eerste versnelling. Wanneer ik op wil trekken reageert de koppeling vaak anders dan normaal.
Normaal gesproken kan ik de koppeling aardig wat omhoog laten komen voordat de auto vooruit komt, maar soms gaat de auto al vooruit als de koppeling ook maar (bij wijze van) 1mm omhoog gaat. Dan, halverwege, doet hij niets, en is het pedaal bijna helemaal omhoog, dan gaat hij weer vooruit.
Een beetje lastig uit te leggen, maar in het kort: soms is de koppeling erg gevoelig.
Erg vervelend als je bijvoorbeeld aan het sprinten bent ( ) of als je voor het stoplicht staat.
Heef iemand enig idee hoe dit komt? Ikzelf heb het vermoeden, en ik weet niet of het mogelijk is, dat er een kabel (bestaat die?) blijft haken. Bij 1 op de 15x optrekken gebeurt het.
Alvast bedankt!
De Suzuki Swift heeft plaats gemaakt voor een Opel Corsa.
Posts: 2.672
Threads: 109
Joined: Dec 2004
Auto: Baleno Estate, 1.8GTX
Miwsschien is je koppelingsplaat aan het verslijten? Is dit alleen in je eerste versnelling dat die wat aarzelt? 1 tip: leer jezelf aan om als je voor verkeerslicht stilstaat of een overweg of langere tijd in een file om je voet van de koppeling af te halen. Gaat je koppeling langer mee.
http://www.suzukiclubnederland.nl/forum/...?tid=10138
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Posts: 348
Threads: 19
Joined: May 2010
Auto: Opel Corsa
19-07-2011, 13:38
(This post was last modified: 19-07-2011, 13:40 by Kallisto.)
Bedankt voor je antwoord Leibniz, echter het topic dat je hebt gegeven beschrijft volgens mij een ander probleem dan het probleem wat ik heb. De vrije slag, dat zit wel goed. Bij mij is het probleem echter dat mijn koppeling normaal gesproken redelijk hoog ligt, maar 1 op de (pak en beet) 15 keer ligt hij heel laag. Laat ik de koppeling dan wat verder opkomen, dan voel ik geen verschil en als ik nog iets verder op laat komen dan reageert hij weer bij de "normale" hoogte, zeg maar.
Edit: ik heb niet het gevoel alsof het ernstig is, of dat het schadelijk is, maar het is gewoon een beetje irritant. Oh, en je tip zal ik gebruiken! Cheers!
De Suzuki Swift heeft plaats gemaakt voor een Opel Corsa.
Posts: 603
Threads: 5
Joined: Dec 2010
Auto: Suzuki Swift GTI/ Sedan
Misschien je koppelingskabel afstellen?
Posts: 348
Threads: 19
Joined: May 2010
Auto: Opel Corsa
(20-07-2011, 01:43)rowan Wrote: Misschien je koppelingskabel afstellen?
Zoiets leek mij dus ook. Hij lijkt soms wel te blijven haken ergens. Als ik merk dat ik het probleem weer heb, dan zet ik hem in z'n vrij en laat ik de koppeling helemaal los/opkomen. Dan zet ik hem opnieuw in zijn eerste versnelling en dan doet hij het wel weer.
De Suzuki Swift heeft plaats gemaakt voor een Opel Corsa.
Posts: 225
Threads: 12
Joined: Apr 2010
Auto: mk1, mk3, mx5 & Legacy
Enig idee hoe oud (of km) je koppeling + drukgroep en lager is? Misschien zijn de tanden van de drukgroep lam of gewoon op. Of dat de staalkabel stroef loopt in de geleider door een loss draad?
Posts: 348
Threads: 19
Joined: May 2010
Auto: Opel Corsa
(20-07-2011, 19:30)niels v.v Wrote: Enig idee hoe oud (of km) je koppeling + drukgroep en lager is? Misschien zijn de tanden van de drukgroep lam of gewoon op. Of dat de staalkabel stroef loopt in de geleider door een loss draad?
Nee, geen idee. Heb wel onderhoudsboekjes tot 2000 of 2002, ofzo. Zal deze morgen even goed bekijken. Ikzelf ben geen autotechneut, maar het tweede lijkt me waarschijnlijker omdat hij wél weer normaal doet als ik hem in z'n vrij zet en dan weer opnieuw in z'n 1.
Maar zal het morgen even nakijken.
De Suzuki Swift heeft plaats gemaakt voor een Opel Corsa.
Posts: 2.672
Threads: 109
Joined: Dec 2004
Auto: Baleno Estate, 1.8GTX
Ik weet niet of en wanneer je bakolie is ververst?Schakelt alvast een stuk beter en het zijn de kosten niet.
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Posts: 348
Threads: 19
Joined: May 2010
Auto: Opel Corsa
Laatst wel een (kleine) grote beurt gehad
Meen me niet te herinneren dat deze was vervangen dan
Enig idee wat zoiets kost?
De Suzuki Swift heeft plaats gemaakt voor een Opel Corsa.
Posts: 2.672
Threads: 109
Joined: Dec 2004
Auto: Baleno Estate, 1.8GTX
21-07-2011, 17:29
(This post was last modified: 21-07-2011, 17:31 by Leibniz.)
Je bedoelt bakolie?Niet zo heel veel, je hebt zo rond de 2 liter nodig, tientjes werk dus. bakolie type 75w90 was bij mijn oude swift zo en bij de Baleno.Je hebt verder een tuit nodig en een slang eraan bevestigt. Je vult bij totdat het eruit begint te druppelen en dan doe je draad van bout iets insmeren met vloeibare pakking rondom, volgens sommigen hoef dat niet maar toch en vastzetten, vast is vast. Bijvulploeg zit als je motorkap opent aan voorkant motorblok, is een grotere plug, kan niet missen. Leeglaten lopen zit een soort inbusplug, aan bakzijde zijkant, even onder kruipen kan ook niet missen. losdraaien met ratel dacht 1/2 . Zorg dat je auto waterpas staat, of zo vlak mogelijk. Er is een alternatieve bijvul methode voor de 1.3, maar ik doe wat moeilijker
Let op ik ga ervanuit dat je het zelf doet. Bij de garage zal het uiteraard meer kosten, of je moet iemand even vragen die bijbeunt.
hier heb je een linkje hier op het forum, normale methode en alternatieve:
http://www.suzukiclubnederland.nl/forum/...?tid=16514
http://www.suzukiclubnederland.nl/forum/...p?tid=4395
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Posts: 3.019
Threads: 64
Joined: Dec 2004
Auto: SAAB/Volvo
ik gok op versleten koppeling. Ik heb dit ook gehad, en niet al te lang daarna was het bij heuvel op veel toeren en weinig snelheid.
Volvo V70 D4 Geartronic (MY2015)
Saab 900 GT 16 classic (MY1987)
Posts: 348
Threads: 19
Joined: May 2010
Auto: Opel Corsa
Soms schakelt hij ook moeilijk van de één naar de twee Heb gelezen dat dit een kwaaltje is van de Swift, maar heb het idee alsof dit alleen is als de motor net gestart is (koude motor). Kan dit een verband hebben?
Ik ken wel iemand die hier verstand van heeft (immers automonteur), maar heb hem de laatste tijd met van alles lastig gevallen Ik probeer dus zoveel mogelijk zelf op te lossen.
De Suzuki Swift heeft plaats gemaakt voor een Opel Corsa.
Posts: 316
Threads: 26
Joined: Nov 2010
Auto: Impreza WRX 04/ Swift GTi
(21-07-2011, 18:18)Thieuke Wrote: ik gok op versleten koppeling. Ik heb dit ook gehad, en niet al te lang daarna was het bij heuvel op veel toeren en weinig snelheid.
Hier ga ik in mee..
Subaru Impreza WRX '04
Subaru Impreza 1.6 GL '02
Suzuki Swift Gti '95 - Sold
Subaru Impreza 1.6 GL 94 Sold
Subaru Impreza 1.6 GL 95 Scrap
Posts: 3.019
Threads: 64
Joined: Dec 2004
Auto: SAAB/Volvo
(21-07-2011, 19:03)Kallisto Wrote: Soms schakelt hij ook moeilijk van de één naar de twee Heb gelezen dat dit een kwaaltje is van de ....
Is van 2 naar 3, en komt door kantelen van het blok. Houdt geen verband met jou probleem.
Volvo V70 D4 Geartronic (MY2015)
Saab 900 GT 16 classic (MY1987)
Posts: 348
Threads: 19
Joined: May 2010
Auto: Opel Corsa
(21-07-2011, 19:49)Thieuke Wrote: (21-07-2011, 19:03)Kallisto Wrote: Soms schakelt hij ook moeilijk van de één naar de twee Heb gelezen dat dit een kwaaltje is van de ....
Is van 2 naar 3, en komt door kantelen van het blok. Houdt geen verband met jou probleem.
Oh, oké. Ik dacht dat het schakelen van de 1 naar de 2 een kwaaltje was. Dat heb ik dus. Heb te horen gekregen dat ik simpel kan testen of mijn koppeling versleten is (slippende koppeling). Gewoon kijken of de auto (redelijk) makkelijk in z'n 2 op kan trekken. Maar een betere methode is om de handrem erop te zetten en vervolgens de koppeling op te laten komen in de 1, daarna in de 2 enz. Klopt dit? Zal dit vanmiddag tevens even doen.
De Suzuki Swift heeft plaats gemaakt voor een Opel Corsa.
Posts: 348
Threads: 19
Joined: May 2010
Auto: Opel Corsa
Oké, ik heb een vriend van me ernaar laten kijken (is automonteur), maar natuurlijk doet de koppeling het NIET raar als HIJ het probeert.
Heeft een tijdje gereden met mijn auto, maar er gebeurde niets. Stap ik vanochtend weer in mijn auto (met een beter gevoel ), schakelt hij weer moeilijk.
Hij dacht dat het een slippende koppeling was, want bakolie hoeft niet zo vaak bijgevuld/vervangen te worden.
Kortom: koppeling pakt hem telkens ergens anders en dit duidt op een (lichte) slippende koppeling.
Nog steeds erg vervelend, want ik ben nu aan de auto gewend. Als ik optrek en hij pakt de koppeling op een andere plek, dan lijk ik op een beginnende bestuurder: eerst veel gas en dan pas koppeling op laten komen
Bedankt voor de replies, jongens! Ik denk dat ik er wel uit kom.
De Suzuki Swift heeft plaats gemaakt voor een Opel Corsa.
Posts: 2.672
Threads: 109
Joined: Dec 2004
Auto: Baleno Estate, 1.8GTX
Ik weet niet hoe lang je de auto hebt en je weet natuurlijk niet of de voorgangers koppeling hebben misbruikt. Koppelingsplaat en drukgroep eraf halen dan weet je het gelijk waar het aan ligt. Koppelingsplaat en drukgroep is niet zo duur wel arbeid.Succes ermee.
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Posts: 348
Threads: 19
Joined: May 2010
Auto: Opel Corsa
En dat gaat mij allemaal iets te ver (heb niet zo denderend veel verstand van de motor) en dus zal die vriend van me dit moeten doen (om het betaalbaar te houden). Hier moet hij ook tijd voor hebben, maar zal het hem vragen!
De Suzuki Swift heeft plaats gemaakt voor een Opel Corsa.
Posts: 3
Threads: 1
Joined: Apr 2021
27-04-2021, 20:37
(This post was last modified: 27-04-2021, 20:51 by 4x4.)
Is koppeling zo te maken dat deze heel licht bedienbaar is
|