Koppeling doet telkens anders
#1
Hallo iedereen!

Met mijn Suzuki Swift (GS) heb ik een raar verschijnsel met de koppeling. Tenminste, ik denk dat het raar is 37

Als ik een stoplicht nader (en het is rood 37) dan stop ik en zet ik 'm in z'n eerste versnelling. Wanneer ik op wil trekken reageert de koppeling vaak anders dan normaal.
Normaal gesproken kan ik de koppeling aardig wat omhoog laten komen voordat de auto vooruit komt, maar soms gaat de auto al vooruit als de koppeling ook maar (bij wijze van) 1mm omhoog gaat. Dan, halverwege, doet hij niets, en is het pedaal bijna helemaal omhoog, dan gaat hij weer vooruit.
Een beetje lastig uit te leggen, maar in het kort: soms is de koppeling erg gevoelig.

Erg vervelend als je bijvoorbeeld aan het sprinten bent (42) of als je voor het stoplicht staat.

Heef iemand enig idee hoe dit komt? Ikzelf heb het vermoeden, en ik weet niet of het mogelijk is, dat er een kabel (bestaat die?) blijft haken. Bij 1 op de 15x optrekken gebeurt het.

Alvast bedankt! 39
De Suzuki Swift heeft plaats gemaakt voor een Opel Corsa.
Reply

#2
Miwsschien is je koppelingsplaat aan het verslijten? Is dit alleen in je eerste versnelling dat die wat aarzelt? 1 tip: leer jezelf aan om als je voor verkeerslicht stilstaat of een overweg of langere tijd in een file om je voet van de koppeling af te halen. Gaat je koppeling langer mee.

http://www.suzukiclubnederland.nl/forum/...?tid=10138
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#3
Bedankt voor je antwoord Leibniz, echter het topic dat je hebt gegeven beschrijft volgens mij een ander probleem dan het probleem wat ik heb. De vrije slag, dat zit wel goed. Bij mij is het probleem echter dat mijn koppeling normaal gesproken redelijk hoog ligt, maar 1 op de (pak en beet) 15 keer ligt hij heel laag. Laat ik de koppeling dan wat verder opkomen, dan voel ik geen verschil en als ik nog iets verder op laat komen dan reageert hij weer bij de "normale" hoogte, zeg maar.

Edit: ik heb niet het gevoel alsof het ernstig is, of dat het schadelijk is, maar het is gewoon een beetje irritant. Oh, en je tip zal ik gebruiken! Cheers! Smile
De Suzuki Swift heeft plaats gemaakt voor een Opel Corsa.
Reply

#4
Misschien je koppelingskabel afstellen?
Reply

#5
(20-07-2011, 01:43)rowan Wrote: Misschien je koppelingskabel afstellen?

Zoiets leek mij dus ook. Hij lijkt soms wel te blijven haken ergens. Als ik merk dat ik het probleem weer heb, dan zet ik hem in z'n vrij en laat ik de koppeling helemaal los/opkomen. Dan zet ik hem opnieuw in zijn eerste versnelling en dan doet hij het wel weer. Thumbsdown
De Suzuki Swift heeft plaats gemaakt voor een Opel Corsa.
Reply

#6
Enig idee hoe oud (of km) je koppeling + drukgroep en lager is? Misschien zijn de tanden van de drukgroep lam of gewoon op. Of dat de staalkabel stroef loopt in de geleider door een loss draad?
[Image: 9d67a4130709416b2397a9e.gif]
Reply

#7
(20-07-2011, 19:30)niels v.v Wrote: Enig idee hoe oud (of km) je koppeling + drukgroep en lager is? Misschien zijn de tanden van de drukgroep lam of gewoon op. Of dat de staalkabel stroef loopt in de geleider door een loss draad?

Nee, geen idee. Heb wel onderhoudsboekjes tot 2000 of 2002, ofzo. Zal deze morgen even goed bekijken. Ikzelf ben geen autotechneut, maar het tweede lijkt me waarschijnlijker omdat hij wél weer normaal doet als ik hem in z'n vrij zet en dan weer opnieuw in z'n 1.
Maar zal het morgen even nakijken.

De Suzuki Swift heeft plaats gemaakt voor een Opel Corsa.
Reply

#8
Ik weet niet of en wanneer je bakolie is ververst?Schakelt alvast een stuk beter en het zijn de kosten niet.
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#9
Laatst wel een (kleine) grote beurt gehad 37

Meen me niet te herinneren dat deze was vervangen dan 37

Enig idee wat zoiets kost?
De Suzuki Swift heeft plaats gemaakt voor een Opel Corsa.
Reply

#10
Je bedoelt bakolie?Niet zo heel veel, je hebt zo rond de 2 liter nodig, tientjes werk dus. bakolie type 75w90 was bij mijn oude swift zo en bij de Baleno.Je hebt verder een tuit nodig en een slang eraan bevestigt. Je vult bij totdat het eruit begint te druppelen en dan doe je draad van bout iets insmeren met vloeibare pakking rondom, volgens sommigen hoef dat niet maar toch en vastzetten, vast is vast. Bijvulploeg zit als je motorkap opent aan voorkant motorblok, is een grotere plug, kan niet missen. Leeglaten lopen zit een soort inbusplug, aan bakzijde zijkant, even onder kruipen kan ook niet missen. losdraaien met ratel dacht 1/2 . Zorg dat je auto waterpas staat, of zo vlak mogelijk. Er is een alternatieve bijvul methode voor de 1.3, maar ik doe wat moeilijker Smile
Let op ik ga ervanuit dat je het zelf doet. Bij de garage zal het uiteraard meer kosten, of je moet iemand even vragen die bijbeunt.

hier heb je een linkje hier op het forum, normale methode en alternatieve:

http://www.suzukiclubnederland.nl/forum/...?tid=16514

http://www.suzukiclubnederland.nl/forum/...p?tid=4395
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#11
ik gok op versleten koppeling. Ik heb dit ook gehad, en niet al te lang daarna was het bij heuvel op veel toeren en weinig snelheid.
Volvo V70 D4 Geartronic (MY2015)
Saab 900 GT 16 classic (MY1987)
Reply

#12
Soms schakelt hij ook moeilijk van de één naar de twee Unhappy Heb gelezen dat dit een kwaaltje is van de Swift, maar heb het idee alsof dit alleen is als de motor net gestart is (koude motor). Kan dit een verband hebben?
Ik ken wel iemand die hier verstand van heeft (immers automonteur), maar heb hem de laatste tijd met van alles lastig gevallen 37 Ik probeer dus zoveel mogelijk zelf op te lossen.
De Suzuki Swift heeft plaats gemaakt voor een Opel Corsa.
Reply

#13
(21-07-2011, 18:18)Thieuke Wrote: ik gok op versleten koppeling. Ik heb dit ook gehad, en niet al te lang daarna was het bij heuvel op veel toeren en weinig snelheid.

Hier ga ik in mee..39
Subaru Impreza WRX '04
Subaru Impreza 1.6 GL '02
Suzuki Swift Gti '95 - Sold
Subaru Impreza 1.6 GL 94 Sold
Subaru Impreza 1.6 GL 95 Scrap
Reply

#14
(21-07-2011, 19:03)Kallisto Wrote: Soms schakelt hij ook moeilijk van de één naar de twee Unhappy Heb gelezen dat dit een kwaaltje is van de ....

Is van 2 naar 3, en komt door kantelen van het blok. Houdt geen verband met jou probleem.
Volvo V70 D4 Geartronic (MY2015)
Saab 900 GT 16 classic (MY1987)
Reply

#15
(21-07-2011, 19:49)Thieuke Wrote:
(21-07-2011, 19:03)Kallisto Wrote: Soms schakelt hij ook moeilijk van de één naar de twee Unhappy Heb gelezen dat dit een kwaaltje is van de ....

Is van 2 naar 3, en komt door kantelen van het blok. Houdt geen verband met jou probleem.

Oh, oké. Ik dacht dat het schakelen van de 1 naar de 2 een kwaaltje was. Dat heb ik dus. Heb te horen gekregen dat ik simpel kan testen of mijn koppeling versleten is (slippende koppeling). Gewoon kijken of de auto (redelijk) makkelijk in z'n 2 op kan trekken. Maar een betere methode is om de handrem erop te zetten en vervolgens de koppeling op te laten komen in de 1, daarna in de 2 enz. Klopt dit? Zal dit vanmiddag tevens even doen.

De Suzuki Swift heeft plaats gemaakt voor een Opel Corsa.
Reply

#16
Oké, ik heb een vriend van me ernaar laten kijken (is automonteur), maar natuurlijk doet de koppeling het NIET raar als HIJ het probeert. puke

Heeft een tijdje gereden met mijn auto, maar er gebeurde niets. Stap ik vanochtend weer in mijn auto (met een beter gevoel 37), schakelt hij weer moeilijk. Cry

Hij dacht dat het een slippende koppeling was, want bakolie hoeft niet zo vaak bijgevuld/vervangen te worden.

Kortom: koppeling pakt hem telkens ergens anders en dit duidt op een (lichte) slippende koppeling.

Nog steeds erg vervelend, want ik ben nu aan de auto gewend. Tongue Als ik optrek en hij pakt de koppeling op een andere plek, dan lijk ik op een beginnende bestuurder: eerst veel gas en dan pas koppeling op laten komen 37

Bedankt voor de replies, jongens! Smile Ik denk dat ik er wel uit kom. Smile
De Suzuki Swift heeft plaats gemaakt voor een Opel Corsa.
Reply

#17
Ik weet niet hoe lang je de auto hebt en je weet natuurlijk niet of de voorgangers koppeling hebben misbruikt. Koppelingsplaat en drukgroep eraf halen dan weet je het gelijk waar het aan ligt. Koppelingsplaat en drukgroep is niet zo duur wel arbeid.Succes ermee.
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#18
En dat gaat mij allemaal iets te ver (heb niet zo denderend veel verstand van de motor) en dus zal die vriend van me dit moeten doen (om het betaalbaar te houden). Hier moet hij ook tijd voor hebben, maar zal het hem vragen! Smile
De Suzuki Swift heeft plaats gemaakt voor een Opel Corsa.
Reply

#19
Is koppeling zo te maken dat deze heel licht bedienbaar is
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.