Zelf een remlicht maken
#21
Ziet er leuk uit! Smile
Es Aa Drie Één Nul
Reply

#22
(21-06-2011, 15:56)The Force Wrote: Wat zijn de specs van je LED?
Een getekende weerstand van 150 ohm geeft bij een spanningsval van 3 Volt een stroomsterkte (nóóit Amperage of Voltage gebruiken, da's vloeken in de kerk van de elektronica) 20 mA door de keten.
Dus je LED heeft een Vf van 1,8 en een Imax van 20mA? Zo ja, wat is zijn lichtsterkte bij welke uitstraalhoek?
Zoek nog goede LED's voor een projectje namelijk...

Je haalt overigens geen spanning weg bij de LED, je gebruikt de weerstand om een spanningsbron om te zetten in een stroombron aangezien LED's stroomgestuurd zijn.

De specs van de LED's zijn:
- Nominale stroom: 20mA
- Werkspanning: 1,8V Typ
- Nominale lichtopbrengst: 2000mcd
- Kleur: Typ 630-635nm (Rood)
- Lichthoek: 20°
- diameter: 3mm

PB me even voor de leverancier, de LED's die ik heb kan je bij hem nog tot 13 juli bestellen! Tevens heeft hij ook nog andere componenten die erg scherp geprijsd zijn!

Over de tips van het opschrijven, ik weet dat ik het niet mag/moet doen maar ik probeer het geheel een stuk simpeler voor de mensen hier op te schrijven. Veel mensen hebben vaak geen idee hoe een schakeling werkt. Daarom heb ik ervoor gekozen niet de meest gangbare elektrotechnische termen te gebruiken Wink Ik zal in het verloop van het topic wat meer jargon gaan gebruiken. Excuses als het je erg heeft geïrriteerd.
(21-06-2011, 16:06)BlackSwift92 Wrote: Ziet er leuk uit! Smile

Thanks! Van de week wordt strip 2 gemaakt en ga ik wat metingen verrichten en berekeningen maken voor het veilig vervangen van het huidige remlicht.




[Image: swift_handteking_2.png]
Reply

#23
Ik vind dit alleen maar leuk... zelf-bouw is gewoon cool Smile
Es Aa Drie Één Nul
Reply

#24
Het irriteert me niet, maar mensen leren nu eenmaal niet snel dingen af Wink.
Mijn vroegere docent had er een bloedhekel aan met die verkeerde terminologie en had het erover dat de genoemde heren zich in het graf zouden omdraaien Biggrin
Ieder proefwerk met dat soort termen ging met een onvoldoende retour afzender... Reken maar van yes dat je het dan goed doet!

Maar ik heb een leverancier in de buurt zitten hier (LEDs-buy) die goed en goedkoop levert.
Was alleen benieuwd naar de specs van jouw LED's.
Maar PB me gerust over de componenten. Heb nog wel ergens een slapend account op samenkopen.net en de voorganger... Dus dat moet goed komen.

Heb je al een foto van het geheel werkend in de auto?
Tevens zou ik er een 12V zener (ik meen dat de dichtst bij komende 12,1V is) plaatsen. Ik weet namelijk nu de Imax nog niet en aangezien de boordspanning zo'n 2 Volt hoger is bij lopende motor kan het wel eens verkeerd uitpakken met de 150Ohm weerstand.
'82 Suzuki SC100 GX project
'93 Suzuki Swift Cabrio project

Rijdt dagelijks rond in een Renault Kangoo...
Reply

#25
Ik was al van plan om er een zener in te stoppen, want ik had al en testje gedaan bij een spanning van 13 volt. Ze vlogen gelijk de lucht bij wijze van, ik was er me van bewust dat het naadje was. Volgens mij heeft de auto ook niet echt mooie bron spanning?
[Image: swift_handteking_2.png]
Reply

#26
Nope, die stoort en fluctueert nogal. Met een zener is het wat beter af te regelen, maar het netste is natuurlijk om er een iets lagere spanning van te maken met een regelaar.
Omdat het "slechts" voor je remlicht is zou ik het bij een zener houden...

Ga je nu andere zaken vervangen door LED (stadslicht, knipperlicht e.d.) dan is het in mijn optiek even netter om de spanning even netjes af te regelen.
'82 Suzuki SC100 GX project
'93 Suzuki Swift Cabrio project

Rijdt dagelijks rond in een Renault Kangoo...
Reply

#27
Ik zat daar in eerste instantie aan te denken, maar als ik bv, een 7812 zou gebruiken had het niet veel nut, dan had ik een hogere bron spanning nodig. Een zener kan ik die gewoon in serie met de bron zet, als in op de voeding lijn tussen de ingang van de schakeling? Ik heb namelijk nog nooit gewerkt met een zener. (Ik wist wel wat ze doen en dat ze bestaan )
[Image: swift_handteking_2.png]
Reply

#28
Zener moet tussen voeding en massa staan.
Met een 7812 haal je het inderdaad niet, maar een 7809 kan weer wel, of je hangt er een schakelende regelaar tussen die alles tussen 9V en 15V omzet naar 12V. Maar da's overdone voor een remlicht.
Zener met bijbehorende weerstand van voeding naar massa vóór de schakeling zetten is nu voldoende.
Tip voor de volgende keer: als je minder LED's in serie zet wordt de serieweerstand automatisch groter en heeft een kleine schommeling in de voedingsspanning veel minder effect dan nu.
Bedankt voor de link trouwens, ik vergelijk 't even met mijn huidige leverancier van speelgoedjes Wink
'82 Suzuki SC100 GX project
'93 Suzuki Swift Cabrio project

Rijdt dagelijks rond in een Renault Kangoo...
Reply

#29
Er is ook een 7812 versie met een spanningsdrop van een halve volt, misschien een idee?
Kan zo niet op een type nummer komen.
[Image: 9d67a4130709416b2397a9e.gif]
Reply

#30
Een spanningsregelaar is echt overdone voor een remlicht (en duurder), daarom ga ik voor een zener.

@ The Force
Ik heb de volgende calculator gebruikt. Daarin heb ik de volgende waardes gebruikt:
Vout = 12V
Vin = 14V
Imax = 400mA

Daaruit komt een zener die 5W moet kunnen verdragen Klik!
Met daarbij een weerstand die 1,6W moet kunnen verdragen Klik!

Dit sluit ik dan zo aan:
[Image: remlicht_zener.png]

Zit ik dan een beetje safe?


[Image: swift_handteking_2.png]
Reply

#31
@ niels: lowdrop regelaars zijn hier ook niet mogelijk omdat de klemspanning van de accu onder de benodigde eindspanning kan liggen (starten met de rem erop). Een schakelende regelaar kan dat wel. Lowdrop is ideaal voor mobiele toepassing waar een schakelende regelaar niet kan of gewenst is.

@ stekeltje: ziet er prima uit zo. Heb de waarden niet nagerekend maar ga er even van uit dat je dat prima kunt. Nu is je remlicht wat stabieler en beveiligd tegen overspanning.
'82 Suzuki SC100 GX project
'93 Suzuki Swift Cabrio project

Rijdt dagelijks rond in een Renault Kangoo...
Reply

#32
Ik heb hier ergens nog een 3e remlicht van mijn oude impreza, maar waar die zo snel is gebleven... :S
Subaru Impreza WRX '04
Subaru Impreza 1.6 GL '02
Suzuki Swift Gti '95 - Sold
Subaru Impreza 1.6 GL 94 Sold
Subaru Impreza 1.6 GL 95 Scrap
Reply

#33
Wat bedoel je daar precies mee? Ik snap 'm even niet...
'82 Suzuki SC100 GX project
'93 Suzuki Swift Cabrio project

Rijdt dagelijks rond in een Renault Kangoo...
Reply

#34
Ik heb bij mij in de kast in de onderste lade nog een enkele sok liggen... kan de andere nergens vinden trouwens...!
Es Aa Drie Één Nul
Reply

#35
Hmm, hendig xD!

@ImprezaGirl, ik vind het juist de sport om er zelf een te maken Smile.

Ontopic:
Ik ga zaterdag verder met knutselen, heb tot morgen avond alleen nog maar werk te doen dus remlicht staat even 2 dagen stil Unhappy !
[Image: swift_handteking_2.png]
Reply

#36
Dat kan niet! We willen het niet hebben Biggrin
'82 Suzuki SC100 GX project
'93 Suzuki Swift Cabrio project

Rijdt dagelijks rond in een Renault Kangoo...
Reply

#37
Ben van het weekend verder gegaan, had besloten om de 180Ohm weerstand te vervangen voor een 270Ohm weerstand, Hierdoor kan de LED-strip gevoed worden tot een maximum van 14,3Volt.

Hieronder ziet u een testje, met de nieuwe weerstand:


Door deze test ziet u dat er bijna geen lichtverlies opspeelt bij een variërende spanning. Ik heb toen besloten om de huidige weerstanden te vervangen. Daarna heb ik de led-strips gekoppeld en aangesloten op mijn lab-voeding.
Hierover ziet u hieronder resultaat:


Zaken die nog moeten gebeuren:
- LED-strip testen in de auto tijdens het rijden.
- Het inbouwen van de strip in een behuizing.
- Behuizing zwart maken.
- LED-strip monteren.
[Image: swift_handteking_2.png]
Reply

#38
Ook even de soldeerkant met hot glue inspuiten. Werkt goed tegen vocht in de auto en het geheel wordt er steviger van.
Goede actie met die weerstandsverhoging!
'82 Suzuki SC100 GX project
'93 Suzuki Swift Cabrio project

Rijdt dagelijks rond in een Renault Kangoo...
Reply

#39
Was ik al van plan 43! Heb vorige week nog een lijmpistool gekocht.
[Image: swift_handteking_2.png]
Reply

#40
Goed bezig! 39
'82 Suzuki SC100 GX project
'93 Suzuki Swift Cabrio project

Rijdt dagelijks rond in een Renault Kangoo...
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.