Zelf een remlicht maken
#1
Ik ben dit topic begonnen in styling, maar het begon een beetje teveel op een (mini) project te lijken waardoor ik dit topic heb laten verplaatsen.

------------------------------------------------------------------------------------

Ik vroeg me af, mag je derde remlicht een 'effect' hebben zegmaar?

Ik ben van plan om zelf een 3e remlicht te ontwerpen/maken en in me auto zetten. Nu leek het me wel leuk dat zodra er geremd wordt je een KITT looplicht idee kreeg.

Mag dit voor de wet? Technisch lukt het me wel alleen ik weet niet of het uberhaupt mag xD.
Reply

#2
kitt zou ik niet aangebinnen omdat dit afleid, een 3e remlicht heeft altijd nut gezien je dan beter opvalt met remmen, ik vind het remmen van een swift erg slecht te zien.
Subaru Impreza WRX '04
Subaru Impreza 1.6 GL '02
Suzuki Swift Gti '95 - Sold
Subaru Impreza 1.6 GL 94 Sold
Subaru Impreza 1.6 GL 95 Scrap
Reply

#3
Nee, denk het niet aangezien als je een derde remlicht strip hebt van 6 ledjes en 1 ledje doet het niet er tussenin dat het afkeur is want het moet als 1 licht functioneren.
kortom, lekker niet doen weet je altijd dat je goed zit Smile zeker met remlichten die zijn wel erg belangrijk in 't verkeer.
Es Aa Drie Één Nul
Reply

#4
Nou ligt dat wat genuanceerder, Rick... Anders zou er heel wat afgekeurd worden...

Ieder effect anders dan oplichten en weer uitaan gelijktijdig met de remlichten is niet toegestaan.
Daarbij, KITT lichtjes zijn zó 1980 Wink
'82 Suzuki SC100 GX project
'93 Suzuki Swift Cabrio project

Rijdt dagelijks rond in een Renault Kangoo...
Reply

#5
Hoe zit dat dan met die remlichten die gaan knipperen als je hard remt? Dat mag dan zeker omdat ze tegelijkertijd knipperen?
Reply

#6
Hmm dan heb ik dat verkeerd begrepen dan van iemand die ik ken Smile
Toch raad ik 't em af ^^
Es Aa Drie Één Nul
Reply

#7
(18-06-2011, 21:00)SteefK Wrote: Hoe zit dat dan met die remlichten die gaan knipperen als je hard remt? Dat mag dan zeker omdat ze tegelijkertijd knipperen?

dat mag ook niet. Autostyle verkoopt het wel, maar die verkopen wel meer wat je eigenlijk niet op de openbare weg mag hebben.

edit:
of het zou er standaard op moeten zitten (nog niet gezien), maar dan zit je met een auto die zo is goedgekeurd. Of het dan algemeen mag of een uitzonderingspositie is (zoals ook met Amerikaanse platen) weet ik niet.
Viva la Gloria!

[Image: fluttershy_yay_small_display.gif]

Y'all hail the South
Reply

#8
Rick, sommige busjes met klapdeuren hebben twee gescheiden rode blokken als 3e remlicht. Dat had dan ook niet gemogen.

Volgens mij zijn er geen regels voor wat betreft vorm en aantal lampjes, maar het moet met de remlichten aan en uit gaan.

SteefK: die knipperende remlichten hebben een veiligheidsfunctie natuurlijk, en is gewoon goedgekeurd (anders zouden die auto geen type-goedkeuring krijgrn van de rdw). Net als die mistlampen die tegenwoordig aan gaan als je afslaat.
(18-06-2011, 23:24)engeltje Wrote:
(18-06-2011, 21:00)SteefK Wrote: Hoe zit dat dan met die remlichten die gaan knipperen als je hard remt? Dat mag dan zeker omdat ze tegelijkertijd knipperen?

dat mag ook niet. Autostyle verkoopt het wel, maar die verkopen wel meer wat je eigenlijk niet op de openbare weg mag hebben.

engeltje, tegenwoordig heb je auto's die standaard met zo'n systeem zijn geleverd. Tot nu toe alleen nog maar bij de wat duurdere merken gezien zoals Volvo, BMW. Bij een noodstop gaan die lampjes dan knipperen om extra aandacht te vragen van de achterligger.
Volvo V70 D4 Geartronic (MY2015)
Saab 900 GT 16 classic (MY1987)
Reply

#9
wist ik niet.
zie ook edit.
Viva la Gloria!

[Image: fluttershy_yay_small_display.gif]

Y'all hail the South
Reply

#10
Je hebt helemaal gelijk Thieu! niet aan gedacht... thanks voor de opheldering 39
Es Aa Drie Één Nul
Reply

#11
Dan vervang ik het derde remlicht gewoon door een eigen gemaakte ledstrip Smile. In mijn wie is wie zal ik dan wel updates zetten Smile!

Bedankt iedereen voor het reageren, ik had al een vermoede dat het niet mocht alleen nee heb en ja kun je krijgen ey?
[Image: swift_handteking_2.png]
Reply

#12
Succes! Ben benieuwd waar je mee gaat komen. Of ga je er niet iets leuks van maken.

Paar jaar geleden heb ik ooit een foto gezien van een Punto, die had zijn derde remlicht achter de getinte achterruit, maar had uit de folie het embleem van Abarth gesneden. Remlicht dus in de vorm van het Abarth embleem. Was wel mooi.
Volvo V70 D4 Geartronic (MY2015)
Saab 900 GT 16 classic (MY1987)
Reply

#13
Heb vandaag getest (ik post morgen een foto) met een eigen LED stripje.. Dat werkte en verbruikte een stuk minder dan gloeilampen.. Het effect laat ik denk ik weg. Ik heb geen zin om boetes te moeten betalen..
[Image: swift_handteking_2.png]
Reply

#14
Welke LED's heb je in wat voor configuratie gebruikt?
'82 Suzuki SC100 GX project
'93 Suzuki Swift Cabrio project

Rijdt dagelijks rond in een Renault Kangoo...
Reply

#15
ben benieuwd aangezien ook nog geen 3e remlicht hebSmile

Reply

#16
Over een uur maak ik even een uitgebreide post met schema's en een uitgebreide uitleg Smile!
[Image: swift_handteking_2.png]
Reply

#17
Het heeft iets langer geduurd, maar er was 1 kapot LEDje, waardoor 1 groep niet werkte. Dit heb ik eerst even moeten oplossen.
Zo nu eerst een elektronica lesje (sort of), ik weet namelijk niet wat jullie allemaal weten van elektronica dus ik begin bij het begin.

Allereerst heb ik een heel simpel schema bedacht hoe ik de LED's wilde aansturen u ziet hier onder een schema voor een aantal groepjes van LED's:
[Image: remlicht_schema.png]
Wat je hier ziet is eigenlijk 6 groepen van 5 LED's. Dit noem je 6 parallel geschakelde groepen van 5 in serie geschakelde LED's.

Waarom groepen? Dat is wat de meeste zichzelf waarschijnlijk afvragen. Dit heb ik moeten doen omdat elke LED 1,8 volt gebruikt 5*1,8 = 9 volt. Wat betekend dat op de 12 volt die uit de auto komt nog 3 volt overblijft om te verdelen. Echter vond ik groepen van 5 net iets mooier staan dus heb ik ipv 6, 5 led's per groep gepakt.

Daarna reken je uit hoe je de 3 volt die overblijft weg gaat halen van de LED's. Hier heb ik een erg handig tooltje voor (ik kan het ook uitreken maar daar heb ik over het algemeen geen zin in Wink ) Dat tooltje kun je hier vinden. (Vul op de plek van voeding 12 volt in want dat is het voltage dat je uit je auto krijgt.)

Daarna heb ik een stuk expirimenteer plaat opmaat geknipt en daar de schakeling opgemaakt die je in het filmpje hieronder ziet:


Nog enkele foto's:
Hier ziet u de onderkant van de print:
[Image: 20062011007.jpg]
Hier ziet u de bovenkant van de print:
[Image: 20062011008.jpg]
Hier ziet u de ledstrip naast een pakje peuken:
[Image: 20062011009.jpg]

De printplaat wil ik heel misschien (mits animo) laten maken in china, wat je zelf dan moet doen is het solderen (tegen vergoedingen kan ik dit ook) en een tube regelen waar hij in past. De minimale hoeveelheid LED's die nodig zullen zijn voor een uiteindelijke LED-strip zijn er 80, 16 weerstanden en 1 printkroonsteentje.

Let wel! De foto's hierboven zijn van een expirimenteer printplaat, het solderen op deze printplaatjes is niet voor de meeste weggelegd want je vloeit namelijk snel meerdere eilanden vast!

And, least but not least:
De strip is mega zuinig. De strip die u hierboven ziet verbruikt nog onder de 0,3 ampere. Dit is gezien de licht opbrengst echt niet verkeerd!
[Image: swift_handteking_2.png]
Reply

#18
Je kan beter het linkje van youtube erop zetten, wat jij doet werkt niet:

Linkje:
http://www.youtube.com/v/vVmVX1yvDQo

Ziet er netjes uit
Volvo V70 D4 Geartronic (MY2015)
Saab 900 GT 16 classic (MY1987)
Reply

#19
Heb er nog wat informatie bijgezet, was nog lang niet klaar xD video is btw ook gefixed!
[Image: swift_handteking_2.png]
Reply

#20
Wat zijn de specs van je LED?
Een getekende weerstand van 150 ohm geeft bij een spanningsval van 3 Volt een stroomsterkte (nóóit Amperage of Voltage gebruiken, da's vloeken in de kerk van de elektronica) 20 mA door de keten.
Dus je LED heeft een Vf van 1,8 en een Imax van 20mA? Zo ja, wat is zijn lichtsterkte bij welke uitstraalhoek?
Zoek nog goede LED's voor een projectje namelijk...

Je haalt overigens geen spanning weg bij de LED, je gebruikt de weerstand om een spanningsbron om te zetten in een stroombron aangezien LED's stroomgestuurd zijn.
'82 Suzuki SC100 GX project
'93 Suzuki Swift Cabrio project

Rijdt dagelijks rond in een Renault Kangoo...
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.