Luchtfilter
#1
Ik heb een swift 1.3 gl uit '99. Ik opende onlangs mijn luchtfilterhuis, en die was leeg. Hier hoort toch een filter in te zitten?

Ik opende het zwarte ronde deksel, omcirkeld met een rode lijn op het plaatje hieronder. Zat niks in.. Klopt dit of niet? Is dit schadelijk?

[Image: 15yx2k7.jpg]
Reply

#2
Hier hoort inderdaad een filter te zitten. Als deze er niet zit dan word de lucht niet gefilterd en bestaat de kans dat je zand en andere troep in je blok krijgt. Dit is uiteraard niet fijn voor de motor.

Mocht er verder geen powerfilter aan het andere eind zitten, bijvoorbeeld in het zijpaneel, dan is het verstandig een filter er in te leggen. Een goed filter zou het inlegfilter van K&N zijn. Hier door ademt de motor fijner en dit filter is makkelijk schoon te maken.
Reply

#3
Mijn ervaring met luchtfilters is wat anders. Die ervaring komt uit mijn rc hobby. K&N levert namelijk ook filters voor nitro rc wagens. Eigenlijk zijn dit gewoon carterontluchtingsfilters. Deze filters vormen voor de nitro-motoren kortgezegd gewoon een gevaar, gezien zij veel groffere deeltjes doorlaten dan bijvoorbeeld een origineel papierfilter zoals in de swift. 1 zandkorreltje betekent dan einde motor. In de rc hobby worden papierfilters echter niet meer gebruikt naar mijn weten. Wij gebruiken dual layer schuimfilters. De buitenste laag is ongeolied en houdt de groffere deeltjes tegen. De binnenste laag is veel fijner qua structuur en zit wel in de olie zodat ook hele kleine deeltjes worden tegengehouden. Toch zorgen deze filters ook voor een vrije ademhaling van de motor. De filters zijn simpelweg uit te wassen en opnieuw in te oliën. Ik weet niet of deze filters er zijn voor jouw type swift, maar voor de gti zijn er wel zulke schuimfilters van jamex geloof ik.
Reply

#4
Erg leuke info allemaal, maar de TS heeft er werkelijk niets aan!

Ja, er hoort wel degelijk een filter in te zitten. Deze is voor ong. 15 euro te koop bij iedere automaterialenzaak of dealer.
K&N is allemaal leuk en aardig, maar het probleem moet eerst maar eens verholpen worden.
Het standaard filter voldoet prima!
'82 Suzuki SC100 GX project
'93 Suzuki Swift Cabrio project

Rijdt dagelijks rond in een Renault Kangoo...
Reply

#5
Is ook. Ik heb ook gewoon het standaard filter. Koste me 17 euro. Maar ik wilde alleen even vertellen dat k&n of soortgelijke filters niet zo zaligmakend zijn als men wel eens zegt.
Reply

#6
Dat komt omdat je het verkeerde filter op een verkeerde manier gebruikt Wink
'82 Suzuki SC100 GX project
'93 Suzuki Swift Cabrio project

Rijdt dagelijks rond in een Renault Kangoo...
Reply

#7
sorry, maar nu begrijp ik je niet. Hoe bedoel je dat? K&N verkoopt luchtfilters voor de rc hobby, maar het blijken gewoon carterontluchtingsfilters te zijn in een andere verpakking. Dan doe ik toch niks fout, maar K&NWink Overigens gebruik ik die filters niet en heb ze ook nooit gebruikt. Heb er genoeg ellende mee gezien bij anderen.
Reply

#8
Je is niet altijd jij Wink
'82 Suzuki SC100 GX project
'93 Suzuki Swift Cabrio project

Rijdt dagelijks rond in een Renault Kangoo...
Reply

#9
oke danSmile dat begreep ik er niet uit.
Reply

#10
K&N verkoop je een verkeerd filter waardoor je het verkeerde filter voor de toepassing gebruikt. Kun jij niets aan doen, maar het is en blijft een verkeerd filter Wink
'82 Suzuki SC100 GX project
'93 Suzuki Swift Cabrio project

Rijdt dagelijks rond in een Renault Kangoo...
Reply

#11
Ik sluit me maar even aan bij dit luchtfilter topic. In mijn vorige week gekochte swift uit 10/1995 (mk3) zat uiteraard gewoon een luchtfiler. Waarschijnlijk een officiele Suzuki Swift filter te zien aan het Suzuki logo e.d. op de filter:

[Image: Foto-RGOKR8VU.jpg]
Groter: http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-RGOKR8VU.jpg

Ik ben de auto een grote beurt aan t geven (is bovenstaande filter vies of niet? is deze te reinigen?) en heb een luchtfilter gekocht bij de automaterialen zaak. Dit is een imitatie filter te zien aan de doos.
Echter het filter zelf ziet er compleet anders uit. De buitenvorm is identiek en past ook gewoon:

[Image: Foto-8TZMDCEF.jpg]

Het filteroppervlak is kleine en het filtermateriaal is ook wat dunner en beweeglijker.

Nu vraag ik me af of dit wat uitmaakt? Op zich zal het wel oke zijn, maar toch voelt de originele veel beter aan. Het filter lijkt fijnmaziger te zijn en ook een veel groter filteroppverlak te hebben (en zal dus langer 'schoon' blijven).
Reply

#12
Gedelete: wat ik zei is al gezegt Tongue
Reply

#13
Gewoon deze gebruiken...
'82 Suzuki SC100 GX project
'93 Suzuki Swift Cabrio project

Rijdt dagelijks rond in een Renault Kangoo...
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.