Fout Katalysator SX4
#1
Ik heb Suzuki SX4, 90.000 km, LPG.
De katalysator geeft ongeveer 3 maal per jaar een fout, en dan gaat managementlampje op dashboard branden en gaat ook niet meer uit voordat deze gereset is in de garage. Daar kunnen ze ook zien dat het foutje maar heel af en toe komt, alleen lampje blijft branden!! Zeer irritant!!
Kan in principe geen kwaad maar hoort niet!! Dit is op te lossen door katalysator te vervangen, kost 1200 eu.
Wie weet hier een simpelere oplossing voor om de fout te resetten???

Rinus
Reply

#2
Ligt er maar helemaal aan wat de fout is... Het beste is natuurlijk om de storing die de foutmelding veroorzaakt op te heffen.
Als het slechts 3 x per jaar voorkomt en 1200 euro voor een nieuwe kat is te veel dan zou ik persoonlijk 3 x per jaar even naar de dealer rijden om 'm te laten resetten.
'82 Suzuki SC100 GX project
'93 Suzuki Swift Cabrio project

Rijdt dagelijks rond in een Renault Kangoo...
Reply

#3
Er is een andere oplossing, het lampje eruit trekkenTongue

De katalysator zal vervangen moeten worden om dit probleem te verhelpen. De swift heeft ook wel is.
[Image: 10014092_10153315236727302_580458217628885441_o.jpg]

-- Low and Slow --
Reply

#4
grand vitara ook.

misschien een 2e hands kat er op.
blijft wel een gok of het dan goed gaat.
Reply

#5
(31-12-2010, 14:05)Rvdsande Wrote: Ik heb Suzuki SX4, 90.000 km, LPG.
De katalysator geeft ongeveer 3 maal per jaar een fout, en dan gaat managementlampje op dashboard branden en gaat ook niet meer uit voordat deze gereset is in de garage. Daar kunnen ze ook zien dat het foutje maar heel af en toe komt, alleen lampje blijft branden!! Zeer irritant!!
Kan in principe geen kwaad maar hoort niet!! Dit is op te lossen door katalysator te vervangen, kost 1200 eu.
Wie weet hier een simpelere oplossing voor om de fout te resetten???

Rinus

wat voor een fout is het dat?
na mijn mening is het ook niet zo gek dat het gaat branden. want de nieuwe suzuki's worden ook afgeraden om daar een lpg systeem in te laten zetten(volgens mimag b.v.)
Swift special 1.3 16 sri out.
Mazda 323f 1.5. 16v in
Reply

#6
Beste Rinus,
Ik heb hetzelfde probleem om dit moment. Mijn auto is 4 jaar oud en heeft 75000 km gereden. Ook bij mij een geel lampje. Vandaag gereset, maar het brandt helaas weer. Advies wordt waarschijnlijk nieuwe katalysator, maar die is er 2 jaar terug ook al ingegaan.

Kun jij aangeven hoe jouw probleem uiteindelijk opgelost is?
Alvast bedankt,
Nicole van der Aa



(31-12-2010, 14:05)Rvdsande Wrote: Ik heb Suzuki SX4, 90.000 km, LPG.
De katalysator geeft ongeveer 3 maal per jaar een fout, en dan gaat managementlampje op dashboard branden en gaat ook niet meer uit voordat deze gereset is in de garage. Daar kunnen ze ook zien dat het foutje maar heel af en toe komt, alleen lampje blijft branden!! Zeer irritant!!
Kan in principe geen kwaad maar hoort niet!! Dit is op te lossen door katalysator te vervangen, kost 1200 eu.
Wie weet hier een simpelere oplossing voor om de fout te resetten???

Rinus

Reply

#7
Gelijk een nieuwe kat?? dat is wel erg kort door de bocht. Kan het niet een probleem zijn met een lambda-sonde? die meet de uitlaat gassen op slechte waardes (CO2) en daarmee past het motor management de brandstof samenstelling aan. Of zit deze in de kat gebouwd?? want dat weet ik eerlijk gezegd niet van een SX442
Reply

#8
gewoon de kat eruit , en een stuk pijp ertussen...

Pomp hopper zegt: Jij ook 1 op een emmer??
Reply

#9
Dus ik ben niet de enige die dit probleem heeft . Ik heb zelf ook een Suzuki SX 4 van BJ, 2006 met een Diesel motor en 120 pk . En daarbij heb ik ook wel meer als 3 keer per jaar een storing van het katalysator en dat hebben ze al 2 keer ervan gereinigd. Maar als het weer voor kwam dan moest er een nieuwe Katalysator er onder en dat vind ik wel een beetje duur.
Reply

#10
veel mensen met swift hebben het ook. ik ook. Mijn swift sport kocht ik met 24000km en had het toen ook. Bij mij is net binnen de garantie de kat vervangen. na 30000 km was het weer terug. nu zit ik op bijna 90000 en rij altijd met storing lampje aan. elk jaar wordt het wel reset. je kan eens kijken of er een update voor je computer bestaat. op een ander forum werd daarover gesproken en volgens mij heb ik er eens naar gevraagd bij mijn dealer ..............

of staat de die sensor veel te scherp of is de kat versleten maar een kat hoort gewoon een 100000 a 10000000km mee te gaan lijkt mij
39



Reply

#11
lampje eruit slopen blijft het makkelijkst Tongue
[Image: 6vqu.jpg]
Reply

#12
Nee, de motor zal uiteindelijk gaan storen.

Overigens, dit is een diesel en de overige problemen zijn op benzine.

Draait de motor gedurende lange tijd, of veel korte stukken?
Volgens het "nieuwe rijden" of ook wat hoger in de toeren?

Een moderne diesel wil nogal eens bij verkeerd gebruik snel vervuilen en gaan storen.
'82 Suzuki SC100 GX project
'93 Suzuki Swift Cabrio project

Rijdt dagelijks rond in een Renault Kangoo...
Reply

#13
Bij de benzineswifts was het bij 70 in zijn 5. Of zeg maar bij lage snelheid in 5. storing kom geregeld terug. uiteindelijk blijft ie
39



Reply

#14
Voor de sx4 benzine en swift sport is een update
Die het systeem minder gevoelig maakt voor de foutcode p0420.

Het lost de kapote katalisator niet op maar zal minder snel weer aan gaan.
Reply

#15
lampje eruit halen bij een auto van 06 of jonger is niet handig aangezien deze moeten worden gecontroleerd met de OBD meting.

De storing zul je dan moeten laten verhelpen helaas voor vele mensen met storingslampjes waar ze verder niks van merken eigenlijks.
Leuk de RDW puke
Reply

#16
Voor het keuren zelf is het hele obd gebeuren wel fijn moet ik zeggen...
'96 VW Polo daily
'00 Mazda Demio wifey
'89 Swift 1.3 8v GL hobby
'07 Sym Shark Rs50

Roest maakt meer kapot dan je lief is!
Reply

#17
Klopt, Beun maar dit is een diesel...
Wat zijn jouw ervaringen daarmee?
'82 Suzuki SC100 GX project
'93 Suzuki Swift Cabrio project

Rijdt dagelijks rond in een Renault Kangoo...
Reply

#18
Bij een ibiza cupra gebeurt dit ook vaak. Daar schrijven ze de 2e lambda uit de computer. Dan kan die ook geen storing geven 34

De uitstoot red je meestal toch wel.
Reply

#19
(14-12-2014, 21:08)The Force Wrote: Klopt, Beun maar dit is een diesel...
Wat zijn jouw ervaringen daarmee?

Staat er bij dat het alleen voor een benzine is.

bij de diesel is het toch vaak het nieuwe rijden wat hem de das om doet.

hop hop gas er op en schoon vlammen.
Reply

#20
Verstopt roetfilter.. En niet alleen Suzuki die daar last van heeft.

Moet allemaal zo schoon en zuinig tegenwoordig, zeker bij rustig rijden slipt de hele boel dicht van binnen..

Katalysator goed regenereren, Egr klep controleren/reinigen, Motor spoelen dmv. motor flush..
[Image: 10014092_10153315236727302_580458217628885441_o.jpg]

-- Low and Slow --
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.