1 liter 3 cilinders turbo (G10A met T)
maar das dan ook een heel ander blok, 1200cc
standaard al goed voor 85 pk, blokken kunnen heel wat hebben

G10A is toch wel iets heel andersSmile veel gaver haha39
[Image: altoonderschrift2oldskool.jpg]
Reply

http://www.youtube.com/watch?v=f60Cnuk5YrI

[Image: Smiley%20=D.png]
Reply

ITS ALIVE!

nice
Reply

Nice, wanneer is ie helemaal klaar om mee te rijden?
Reply

Bedankt, het filmpje was tijdens de eerste loop.
Alles ging eigenlijks perfect, we waren van plan om vandaag te gaan starten, maar gisteravond besloten om door de gaan en de motor starte in één keer om een uur of negen.
Zoals het fimpje laat horen klinkt het niet al te best, op de turbo zit alleen een downpipe, verder geen uitlaat of demper. Ik hoop dat het getik van de kleppen over gaat, waarschijnlijk moeten de hydraulische lifters zich nog vullen.

Hier wat foto's gemaakt tijdens de bouw;

[Image: img0032l.jpg]

[Image: img0045fh.jpg]

[Image: img0047pl.jpg]

[Image: img0049qk.jpg]

[Image: img0051vz.jpg]

[Image: img0058bf.jpg]

[Image: img0065hy.jpg]

Vandaag verder met de intercooler in de bumper, buizen naar de inlaat, het kunnen regelen van de turbodruk (dus nog niet opvoeren), bov aansluiten en meters plaatsen in auto.
Verder hopen we deze week de uitlaat te kunnen maken en zeker wel de auto rijdend te maken. Schiet mooi op naar mijn zinTongue.
[Image: 9d67a4130709416b2397a9e.gif]
Reply

gaaf hoor! ben benieuwd naar de uiteindelijke performanceSmile
Reply

Erg netjes gedaan 39 Ben benieuwd hoe hij rijdt straks
Reply

Ziet er netjes uit en meteen motor ruimte schoon gemaakt zo tezien.
Dat tikken gaat over als beetje mee rijdt deed mijn gti blok ook toen ie gereviseerd was.

luister maar aan het einde van het filmpje was ook eerste start
filmpje
swift gti turbo 0,9 bar 179.4 pk aan de wielen en 217 nm koppel
Opel kadett turbo 280 pk 400 nm pk 39
Reply

ziet er allemaal netjes uit
Keep it up! 39
Reply

Zo loop ook netjes
en dat in 1x
goed bezig jongesWink
op naar de volgende filmpjes op straat (H)



Reply

Bedankt voor de reacties leuk om te zien, het getik van de kleppen is trouwens helemaal over.

Afgelopen dagen weer een hoop kunnen doen. De uitlaat is compleet af en hoeft eerst voorlopig niks meer aan gedaan te worden, heeft een binnendiameter van 41 mm, samen met een vrij grote middendemper en japstyle einddemper zorgt dit voor een mooi donker geluid maar je kan elkaar nog op de snelweg normaal verstaanSmile.
Ondertussen alweer 200 km gereden en mag/kan nu wel zeggen dat het zelfs zonder turbo geslaagd is, de motor presteert stukken beter. Het gaat niet om meerdere PK's, maar hij vliegt veel gauwer door de toeren en het koppel gaat veel langer door.
En uiteindelijk de turbo aangesloten op het rvs ''pannetje''. Eerste indruk, geweldig! Wielspin in z'n twee en een prachtige pssst Tongue.

Maar er moet nog wel wat aangepast worden.
Op het pannetje moeten nog twee 1/8 sokjes gemaakt worden, één voor de bov en een ander voor een sensor voor vermoedelijk idle speed.
Tijdens het boosten heeft hij te weinig brandstof, dit valt op te lossen door de ecu te laten denken dat de bedrijfstemperatuur lager is, zodat hij meer inspuit. Een groffe oplossing, maar is eerder succesvol gedaan. Dit gaat wel samen met een groot brandstof verbruik, daarom maak ik met een drukschakelaar een schakeling dat hij dat alleen doet wanneer het nodig is.

Maar het grootste probleem is dat de wastegate van de turbo te laat opent, ik vermoed bij zo'n 0,8 á 1 bar. Terwijl de ECU al aangeeft bij 0,6 ''check engine'' en dit veel te veel is voor het blokje. Wij zaten te denken om als eerste oplossing een veer te gebruiken die hem helpt of zien voor een andere actuator/externe wastegate.
Is hier ook wat simpelers voor te krijgen of te doen?
[Image: 9d67a4130709416b2397a9e.gif]
Reply

Goed om te horen dat hij het nu doet Smile
Hoe weet je dat hij tijdens het boosten te weinig brandstof krijgt?

Heb je de werking van je actuator nog getest?
Het kan ook zijn dat je actuator te strak staat, verkeerd zit aangesloten of dat je last hebt van boostcreep.
Kwestie van testen en je metertje goed in de gaten houden, anders is het snel afgelopen met je blok Wink
Swift GTi Turbo Biggrin
V-TEC powered GTi Zzzz
Toch weer turbo 39
En nu??
Reply

Ik begin nu het nut wat meer in te zien van een goede AFR meter, misschien toch maar eens naar gaan zien. Op de turbotimer zit wel eentje die de lowband lambda sensor gebruikt, deze geeft op zich toch nog wel een redelijke indicatie. Verder ging ik er meer van uit dat hij te weinig brandstof krijgt omdat meerdere dit ondervonden hadden.
De actuator werkt verder prima, aangesloten op een compressor gaat hij mooi soepel open bij ong. 1 bar.
Dit is een wastegate waar verder niks mechanisch aan versteld kan worden, het is wel gewoon de originele.
Boostcreep is toch dat zelfs als de wastegate geopend is de turbo nog steeds blijft of zelfs harder gaat draaien? Dan is dit niet het geval, we hebben de actuator zelfs nog nooit zien open gaan.

Edit; op mijn broers account gepost.
Reply

Je AFR is zeker belangrijk, daar kan je veel power/driveability winnen!
Ik zag laatst de tip van RVengineering dat innovate motorsports met een nieuw instap model wideband AFR meterop de markt is gekomen, voor het kleine budget:
http://www.adaptronic.nl/home/shop.html?...ory_id=489

Jouw boostcreep omschrijving is inderdaad correct.
Ik had een actuator van een TD04(o.a. impreza) gekocht, deze zal de druk proberen af te regelen op 0.4bar.
Als je iets meer power zoekt is deze is deze ook prima te gebruiken icm een boostcontroller !
Swift GTi Turbo Biggrin
V-TEC powered GTi Zzzz
Toch weer turbo 39
En nu??
Reply

Super projectje dit, mooi om te zien dat je van bijna alles foto's maakt.

Ik las dat je het mengsel wil verrijken, ik neem aan dat je hiervoor de "Coolant temp sensor mod" van teamswift wilt gebruiken, wat ik daarover gelezen heb zou best mooi kunnen werken als die inschakelt vanaf een bepaalde druk. Er rijden op dat forum in ieder geval genoeg mensen al geruime tijd mee Smile
Reply

Ben razend benieuwd naar de volgende update..
Hopelijk foto's/filmpje Biggrin
Reply

vet project man keep up the good work!!!!
Member of KayHardMotorsports.
Japanese: KaiHado MotoSpotsu.


[Image: Rising_Sun_by_cow410872-1.png]
Reply

Ik heb een nieuwe universele wastegate actuator gekocht, het is nu even wachten tot dat die er is. Als die geplaatst is en naar behoren werkt plaats ik wel foto's en filmpjes.
[Image: 9d67a4130709416b2397a9e.gif]
Reply

Ben benieuwd Wink
Rides:
- '94 Swift 1.0 Spirit
- '98 Baleno 1.6 Sport
Reply

Heb ondertussen een wastegate gekregen, bleek een verkeerde te zijn (opent te laat).
Is dus nog even afwachten tot de juiste er is.
Heb vandaag de houder van mijn mobiel aan het stuur gemaakt voor een filmpje en meteen maar even getest.
Van nul tot 100 in 13 seconden, valt me tegen, maar is een stuk beter dan eerst.
Maar verwacht met een werkende wastegate nog wel wat te winnen, ik moet nu halfgas geven omdat anders de turbodruk te hoog word en de ecu ophoud met de onsteking en/of brandstof inspuiten.
Denk dat ik ook nog wel beter kan optrekken en schakelen, misschien haalt ie de 100 ook wel in zijn twee.
[Image: 9d67a4130709416b2397a9e.gif]
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.