1 liter 3 cilinders turbo (G10A met T)
#61
Die bovenste foto is wel mooi, met de auto's op de achtergrond Smile.
@ Unuki, gebruikservaringen mee? Heb je misschien een foto dan van ze in gebruik in de auto?
[Image: 9d67a4130709416b2397a9e.gif]
Reply

#62
(24-10-2010, 13:27)niels v.v Wrote: @ Unuki, gebruikservaringen mee? Heb je misschien een foto dan van ze in gebruik in de auto?

Nope jammergenoeg niet. Maar moet gewoon hetzelfde zijn als de "autostyle". Moet redelijk makkelijk in te bouwen zijn.

Ik zat op ebay te zoeken namelijk naar metertjes en kwam deze tegen.

Ik weet niet of je een radio wil inbouwen, anders werkt dit ook wel
Linkje

Dat kan je 3 meters kwijt op een mooie plek, want ik had ook oliedruk en olie temperatuur ingebouwd als ik jou was. Dan kan je alles in de gaten houden39
Reply

#63
Zat al eens te kijken naar een mooi plekje voor de meters.
Wil wel graag de radio behouden en zat al even te kijken of achter het vakje onder de radio/boven de asbak een Din uitsparing zit.

Die link is best handig, zoiets wou ik zelf gaan maken en nu kan ik overwegen op het kant en klaar te kopen, de meter die ik al heb is ook 52 mm.
[Image: 9d67a4130709416b2397a9e.gif]
Reply

#64
Gaaf project hoor!3939 Ziet er netjes uit allemaal Smile

Ben heel benieuwd wat dit gaat doen Smile
Reply

#65
erg mooi allemaal.

ben benieuwd wat je vermogens winst zal zijn.

wat ik ff niet begrijp wat het nut is van die open waste gate pijp??
want wanneer je net boven de 2500 a 3000 rpm uit komt (en wellicht eerder ook al) gaat die klep open.
en dan maakt ie herrie terwijl je er niets aan hebt??

de functie van de scramer pipe is buiten dat ie herrie maakt, dat alle uitlaatgassen via een externe klep naar buiten worden gegooit boven een bepaalde toerental/vuldruk om zo een lagere tegen druk in de uitlaat te geven waarbij je meer vermogen hebt.

ik denk dat in jouw geval de klep relatief snel open zal gaan omdat je (als je verstandig bent) de vuldruk laag zet.
dus bij de minste druk opbouw en lage snelheid/toerental zal je motor klinken alsof je met een lekke uitlaat rondrijd. (beetje jammer)

mijn mening? las dat bochtje lekker aan je downpipe.
mocht je toch extra herrie willen? neem dan een externe waste gate met daaraan een screamer pipe.
[Image: nox6logo.gif]

info @ carservicekrimpenerwaard (punt) nl

MR2 SW20 gen 2 3SGTE @ 22Psi
Reply

#66
Bedankt voor de reacties.
@nox6, ik wist niet dat hij al open ging bij 2500 á 3000rpm, dacht eerder aan 4500 ofzo.
Heb me zelf nog niet helemaal verdiept in het regelgebeuren van de turbodruk, o.a. wat er dan aangesloten moet worden op de bov en boost controller.

Ik denk even hardop;
De wastegate actuator word geactiveerd door de luchtdruk die ook de inlaat ingaat.
De bov stel ik in op 0.6 bar, alles daar boven laat die door tot dat de druk in zakt?
Mij lijkt dat 0.6 bar te weinig is om de wastegate klep te openen als ik dat zo met de hand voel.
Zit ik op de goede weg te denken?

(een elleboogbochtje is zo gelast tussen de screamer pijp en uitlaat)
[Image: 9d67a4130709416b2397a9e.gif]
Reply

#67
Nee, ga maar eerst googlen om te zoeken hoe zoiets werkt34

Ik help je snel op weg..

De wastegate actuator word geactiveerd door de luchtdruk die ook de inlaat ingaat.
KLOPT

De bov stel ik in op 0.6 bar, alles daar boven laat die door tot dat de druk in zakt?
Enig idee wat de BOV doet?

Mij lijkt dat 0.6 bar te weinig is om de wastegate klep te openen als ik dat zo met de hand voel.
Je wastegate zal al open gaan bij een druk van 0.2-3 bar
Reply

#68
Ik moet eerst nog even googlen.

Mijn omschrijving van de bov is een beetje vaag.
Ik bedoel met het door laten naar de atmosfeer en niet in het inlaatspruitstuk.
De bov beschermd na mijn weten de gasklep.
[Image: 9d67a4130709416b2397a9e.gif]
Reply

#69
Nope... de BOV zorgt ervoor dat de flow in de inlaat niet terug naar de turbo gaat bij een gesloten gasklep. Lucht stroomt naar de weg met de minste weerstand.
Een gesloten gasklep in een systeem zonder BOV houdt de lucht makkelijk tegen, dus ontstaat er een drukgolf die weer terug door de inlaat naar de turbo gaat. Hierdoor wordt de turbo afgeremd (krijgt "tegenwind").
Een BOV laat de overtollige lucht ontsnappen waardoor de drukgolf niet naar de turbo gaat. De turbo heeft dus minder te lijden in dat geval.
Ander bijkomend voordeel is dat de turbo ook weer sneller op toeren is bij het gasgeven na het overschakelen omdat deze vrijer draait bij een gesloten gasklep.
Het vermindert dus slijtage en een evenuteel turbogat zodra de turbo opgespoeld is.
'82 Suzuki SC100 GX project
'93 Suzuki Swift Cabrio project

Rijdt dagelijks rond in een Renault Kangoo...
Reply

#70
@the force en het is een leuk geluidje als er genoeg druk achter staat Tongue
Ik adviseer je dan om eerst maar eens je tijd te steken in de theorie ipv iets bouwen waarbij je er later achter komt dat het toch niet zo slim was Wink
Google even naar de pdf van het boek "maximum boost", het is inmiddels al wat ouder maar hier kan je wel de benodigde basis info in vinden.
Swift GTi Turbo Biggrin
V-TEC powered GTi Zzzz
Toch weer turbo 39
En nu??
Reply

#71
Oh ja, Pssssst jonge! 39
'82 Suzuki SC100 GX project
'93 Suzuki Swift Cabrio project

Rijdt dagelijks rond in een Renault Kangoo...
Reply

#72
Alleen al voor het geluidje heb ik het overTongue.
Zal inderdaad nog verder zoeken naar info over het één en ander, maar zoals ik al aangaf, ik ben nog nieuw hiermee.
Ik behandel alles stuk voor stuk en ben nu bij dit hoofdstuk aangekomen, om het zo maar te zeggen.
[Image: 9d67a4130709416b2397a9e.gif]
Reply

#73
Dan wel beter eerst lezen en dan bouwen, scheelt een hoop werk Wink
D'r staat hier al een turbo taal topic op 't forum en het boek waar Wess naar verwijst is ook wel leuk leesvoer!
'82 Suzuki SC100 GX project
'93 Suzuki Swift Cabrio project

Rijdt dagelijks rond in een Renault Kangoo...
Reply

#74
Ik wijs jullie raad ook helemaal niet af hoor, in tegen deelSmile.
Het boek van Wess zal ik gaan zoeken, zag zo één, twee, drie geen link maar zal wel goed komen. Hij is ook nog gewoon te koop overigens.

Even wat anders, dit weekend heb ik niet zoveel gedaan met het turboblokje. Ik heb de achterste motorsteun opgevuld met vloeibaar rubber (gekregen van Pamper), de binnenkant van de versnellingsbak schoongemaakt (hoop hoekjespuke) en een plank met wielentjes gemaakt voor de assemblage.

[Image: imgp0921.jpg]
Hier halfvol, ik heb een schuurmachine er tegenaan gehouden, door de trillingen zag je de overige lucht er uit komen en het vloeistof zakken.

[Image: imgp0948p.jpg]
Buitenkant moet nog.

[Image: imgp0946f.jpg]

Heb een link, zeker mooi verhaal, word o.a. echt stap voor stap beschreven hoe je een turbo setup op moet bouwen.
[Image: 9d67a4130709416b2397a9e.gif]
Reply

#75
als je zonder eninge aanpassing op 0.6 bar gaat rijden voorspel ik een kort ritje.......Wink
[Image: nox6logo.gif]

info @ carservicekrimpenerwaard (punt) nl

MR2 SW20 gen 2 3SGTE @ 22Psi
Reply

#76
Aan wat voor aanpassingen moet ik dan denken?
Andere zuigers (lage compressie), turbo nokkenas?
[Image: 9d67a4130709416b2397a9e.gif]
Reply

#77
ecu, brandstof, ontsteking
Reply

#78
En op hoeveel bar kan er nu dan worden gereden? 0,2?
Reply

#79
10 psi, afgerond naar benenden is dat 0.6 bar.
Op teamswift hebben verschillende daar succesvol mee gereden, maar dan zeggen ze niks over het verbruik en efficientie.
[Image: 9d67a4130709416b2397a9e.gif]
Reply

#80
druk opvoeren tot hij PSST zeg toch?

je gebruikt het standaart SPI inlaatsysteem? of iets anders?

ik wil het met een renault 5 GT carb gaan doen, maar das dan op een F8B blok (Alto)
[Image: altoonderschrift2oldskool.jpg]
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.