Veiligheid Suzuki Swift en Baleno
#1
Ik vraag me al lange tijd af hoe het met de veiligheid van de Swift (oude generatie tot circa 2002) en Baleno zit, ik kan hier op Internet en ook hier op het forum niet gek veel over vinden. Met veiligheid bedoel ik dan vooral bij aanrijdingen dus frontaal/zij impact enzovoort. Ik heb nu een Mitsubishi Carisma die vrij stevig gebouwd is, maar door de hoge belastingkosten en een recente aanrijding waardoor mijn no-claim onderuit is gegaan wil ik weer een goedkoop licht karretje. Door die aanrijding sta ik gelijk ook wat meer stil bij de veiligheid van de auto vandaar dit topic. Een klein licht karretje lijkt meteen een stuk onveiliger natuurlijk maar hoeft niet zo te zijn, bijvoorbeeld een Seat Arosa/VW Lupo en Toyota Yaris komen erg goed uit de test. De bijna net zo zware Citroën Saxo komt daarentegen weer heel erg slecht uit de test dus het wisselt nogal.

Voorheen had ik een Swift GTI en merkte hoe dun het plaatwerk is, ook de deuren zijn ontzettend iel dus een zijwaartse aanrijding in de deur zal niet echt goed aflopen lijkt me dan. Ik kan qua crashtests alleen een frontale aanrijding simulatie vinden: http://www.youtube.com/watch?v=SkgTSaSLO6I dit is van de Geo Metreo (gelijk aan Swift als het goed is) maar dan van 1993. Dit is een model zonder airbag, de Swift die ik zou eventueel zou willen kopen is een GLS van 1997 met dubbele airbags. De Baleno die ik op het oog heb is een Sport uit 99 ook met airbags.

De Baleno staat wel op de site van Euro NCAP maar ook deze is een model zonder airbag die maar 1,5 ster krijgt van de 5. Zie http://www.euroncap.com/tests/suzuki_bal...98/42.aspx

Wie weet wat meer over de veiligheidsconstructie in de Swift/Baleno of heeft (hopelijk met goede afloop) al eens een aanrijding gehad? Ik ben vooral van de Swift toch wel benieuwd of het echt een gevaarlijk karretje is bij een redelijke aanrijding, of dat het allemaal nog wel meevalt.
Reply

#2
Je vergelijkt appels met peren. De Swift en Baleno zijn van een heel ander kaliber dan een Lupo of Yaris. De Swiften vanaf '96 hebben een balk in de deur en een airbag voor de bestuurder. Hetzelfde geldt voor de Baleno. Maar het blijven auto's uit een lager (en ouder) segment. Een ongeluk overleef je niet alleen door het type auto, maar veel meer door het ongevalsmechanisme.
Thieu is onze aanrijdigen specialist met de Swift Wink
'82 Suzuki SC100 GX project
'93 Suzuki Swift Cabrio project

Rijdt dagelijks rond in een Renault Kangoo...
Reply

#3
Dat ik appels met peren vergelijk wist ik al, maar je hebt ook nog verschillende peren zeg maar Wink Ik wist nog niet dat de Swift vanaf 96 een balk in de deur heeft, dus vind het wel nuttige info om te krijgen vandoor ook dit topic, dat soort dingen wil ik dus graag weten Smile
Reply

#4
De specialist aan het woord:

Met 70 tegen een lantaarnpaal:
een deuk ter dikte van een lantaarnpaal van een cm of 30 naar binnen.

Nog eens tegen een fiat Multivla (hoek achter) gezeten. Vergelijkbare schade.

Van achteren aangereden door Peug 205 met 50 km/u (door voorkant hoek van peugeot) achterplaat en zijplaat verbogen, bumper ontzet.
[Image: schade3.JPG]

Verder is er ooit iemand geweest met die met een Swift over de kop is gegaan, die is ook uitgestapt zonder botbreuken.

Ik zeg niet dat je in de Swift niks kan gebeuren, maar ja, tegen een muur rijden is erg extreem (anders was het mij wel overkomen). Een frontale botsing met een willekeurige auto loopt altijd anders (die heef namelijk (net als de Swift, jawel!) ook een kreukelzone.

Bovendien heb ik ook wel eens een foto gezien van bijvoorbeeld een redelijk recente audi die gewoon dwars doormidden is gereten door een boom. Kan ook gebeuren (bomen zijn niet leuk, die geven (net als een muur) ook niet mee (mits voldoende leeftijd))

Vorig jaar een VW fox geklemd zien zitten tussen twee vrachtwagens. Ok hij was total loss, en van een motorruimte en achterbank was neit meer te spreken, maar de twee voorstoelen waren netjes intact. Mensen ook uitgestapt (gelukkig geen passagiers op de achterbank). Had ik ook niet verwacht.

Kortom: eigenlijk is er zo goed als geen pijl op te trekken. De wijze les: pas je rijstijl aan, dan heb je de meeste kans om te overleven, maar je blijft overgeleverd aan de goden (of God) zolang er idioten op de weg rijden.
Volvo V70 D4 Geartronic (MY2015)
Saab 900 GT 16 classic (MY1987)
Reply

#5
Bedankt Thieuke voor je wijze woorden en het plaatsen van je ervaring! Lekker uitgebreide post, daar kan ik wat mee. Mijn twijfel over de Swift is in ieder geval wat minder geworden haha. Ik denk dat het verschil tussen de Baleno en Swift ook niet groot zal zijn qua stevigheid eigenlijk.

Ik ben er wel uit denk ik.
Reply

#6
de echte veiligheid zul je nooit zien met die botsproeven. Iedere fabrikant weet waar en hoe getest wordt, en past de auto daar op aan om een hoge score te halen. Belangrijker vind ik de kans dat je er een ongeluk mee krijgt. Met andere woorden, het rij gedrag etc. Is het een auto die goed onder controle te houden is of is het met 20 door en bocht al meteen achterste voren staan? En als je remt, stopt ie dan of kun je beter gas bijgeven om de kans op een pijnloze dood te verbeteren? (grof gezegd dan)
Viva la Gloria!

[Image: fluttershy_yay_small_display.gif]

Y'all hail the South
Reply

#7
Mja die laatste 2 vragen zullen we maar onbeantwoord laten met een Swift GLS Tongue Lees overal dat die behoorlijk onderstuurd is, maar misschien valt dat nog mee, binnenkort maar eens een proefrit maken. Hoe de remmen zijn geen idee, ook dat maar eens ondervinden Wink Ik ben het wel met jullie eens dat je eigen rijgedrag en oplettendheid de grootste rol speelt.
Reply

#8
als je veiligheid wil koop dan een Mercedes leger jeep, want die had een krasje toen die tegen mijn swift op klapte met 40 km/uur. Mijn swift overleefde het niet meer.

[Image: 2372803_70.jpg]

Maar ben wel zonder kleerscheuren uitgestapt.
Reply

#9
dude....

Veiligheid is dat je zonder kleerscheuren uitstaptstupidstupid

Niet dat je auto heel blijft bij een klapperstupid
Reply

#10
In die leger-Benz ben je gewoon zelf de kreukelzone.
Beter een auto die volledig wokkelt en ik stap uit dan een auto die geen deukje heeft, maar ik kan als bestuurder met een polytrauma met gillende sirenes naar het ziekenhuis in de hoop dat ik ademend op de SEH binnen gebracht wordt..
'82 Suzuki SC100 GX project
'93 Suzuki Swift Cabrio project

Rijdt dagelijks rond in een Renault Kangoo...
Reply

#11
er is ook iemand bang dat ie dood gaat..
nja zoek dan auto met airbags.. of gewoon goed gaan rijden
Daily: Bmw 318 2001
Tekooop: Suzuki Swift Gti 1993 39
Project auto: Golf 1 Gti cabrio 1989 KLAAAR
R.I.P. auto: Suzuki swift gs 1991 ( mijn eerste )
Reply

#12
Airbags zeggen lang niet alles hoor...
IEdereen doet altijd of je met airbags bijna niks meer kan gebeuren:S...
'96 VW Polo daily
'00 Mazda Demio wifey
'89 Swift 1.3 8v GL hobby
'07 Sym Shark Rs50

Roest maakt meer kapot dan je lief is!
Reply

#13
(10-08-2010, 10:04)musQ Wrote: [Image: 2372803_70.jpg]

Prachtig zo toch!!
Jou Swift heeft precies gedaan wat ie moest doen! Tuurlijk heeft die benz geen krasje. Je hebt hem hooguit op z'n bumper en onderstel geraakt!

En je hebt nergens last van! Job well done!
Volvo V70 D4 Geartronic (MY2015)
Saab 900 GT 16 classic (MY1987)
Reply

#14
Trouwens als de qutoe van de maand er nog was had ik deze genomineerd42

Iets met de plank volledig misslaan45


@topic starter. Ook met een klap van 40 int uur kan je dus zonder schrammetje uitstappen is bewezen39
Reply

#15
maar ik zou er niet vanuit gaanWink
[Image: Swift-sig.gif]
AaaaaaaaiiiiiiTongue
Reply

#16
Wat Thieuke zei bedoelde ik dus ook.

Een kleine auto hoeft niet persé onveilig te zijn en een grote auto veilig. Alles hangt van de kreukelzone af en hoe hard je rijd etc...

Ik zou in geen enkel auto met 120 tegen een boom of frontaal tegen een andere auto willen rijden, maar als het toch gebeurd dan ben ik blij dat de kreukelzone de klap opvangt en niet mijn lichaam.

Het zelfde liedje met de gordel, wel of niet om de een heeft permanente lichamelijk letsel van over gehouden en de ander kon met een schrammetje de auto uit kruipen omdat hij/zij de gordel niet om had. Ik persoonlijk doe hem gewoon om.

Vergeet de airbag niet! Het is in feite een klein bommetje die (gecontroleerd) tot ontploffing wordt gebracht als er een aanrijding is geweest, maar het is al meerdere malen voorgekomen dat ie tot ontploffing wordt gebracht bij kleine aanrijdingen en dus letsel hebben veroorzaakt. Niet vergeten wat de airbag doet als een baby naast je ligt ( op de bijrijdersstoel)...

Dus veiligheid ja ach, hopen dat je het overleefd als je een aanrijding heb gehad.
(10-08-2010, 13:09)Unuki Wrote: Trouwens als de qutoe van de maand er nog was had ik deze genomineerd42

Iets met de plank volledig misslaan45


@topic starter. Ook met een klap van 40 int uur kan je dus zonder schrammetje uitstappen is bewezen39

vergis je niet kerel als die gast met 40 tegen me zijkant had gereden had ik voorlopig niet meer kunnen zitten.
Reply

#17
Als je de gordel om hebt blijf je zitten bij een aanrijding, anders vlieg je door de voorruit.
De mensen die met een schrammetje uitstappen hebben vaak weinig meegemaakt qua ongeval.
Een beetje klap zonder gordel is vliegen geblazen...
Kind op de voorstoel met een geactiveerde airbag is erg dom, maar je kunt niet voorkomen dat er types zijn die het gewoon doen.
Verder is het verhaal van de airbag die letsel veroorzaakt uit de lucht gegrepen denk ik... Je krijgt alleen letsel van een airbag als je met je neus op het stuur zit en de volledige klap te verwerken krijgt (aangezichtsletsel door grote impact), of zonder gordel rijdt en dus al te ver richting airbag schiet als deze klapt bij een ongeluk waardoor je 'm goed tegenkomt, of juist niet en bijna gelanceerd wordt door dat ding.
Gehoorschade tot daar aan toe, het ding klapt best hard, maar letsel door de airbag heb ik tot nu toe alleen maar gezien bij verkeerd gebruik van het hele pakket aan veiligheidsmaatregelen in de auto.

Als die kerel met 40 tegen je zijkant had gezeten had je in veel auto's weinig te vertellen gehad...
'82 Suzuki SC100 GX project
'93 Suzuki Swift Cabrio project

Rijdt dagelijks rond in een Renault Kangoo...
Reply

#18
(10-08-2010, 16:44)The Force Wrote: Als die kerel met 40 tegen je zijkant had gezeten had je in veel auto's weinig te vertellen gehad...

Dat denk ik dus ook. Extra balken of niet, het geheel behelst zoieso niet veel.
Volvo V70 D4 Geartronic (MY2015)
Saab 900 GT 16 classic (MY1987)
Reply

#19
Hehe leuke discussie. Ik vind het ook belangrijker om zonder kleerscheuren uit te stappen (vooral met merkkleding 34), de auto is toch altijd beschadigd en die kan je altijd vervangen of laten repareren. En om zonder of met weinig kleerscheuren uit te stappen tellen soms toch wel een aantal factoren mee van de auto zelf, naast natuurlijk je eigen rijstijl en oplettendheid enz. Ik zeg niet altijd, maar die veiligheidsopties en stevige bouw schelen in veel gevallen wel en zullen ze er niet voor niets in bouwen. En ja airbags werken soms ook averechts en knallen uit terwijl het niet nodig is bij lage snelheids aanrijdingen. Veel ongelukken gebeuren ook buiten je schuld om, ook als je wel goed oplet kan er iemand op je klappen omdat je niet uit kunt wijken enz of het gewoon te snel gaat. Zo'n opmerking van er is er ook 1 bang dat ie dood gaat vind ik dan ook wel heel erg overdreven. Daar gaat de hele topic vraag sowieso al niet over. Doodgaan kan je altijd en overal, maar een beetje nadenken en info vragen over hoe stevig en veilig een auto is toch niet verkeerd?

Die NCAP sterren geven mooi aan bij welk soort aanrijding welke punten van je lichaam en van de passagier(s) het kwetstbaarst zijn. Maarja mocht je ooit een aanrijding krijgen, zoals mensen hier al zeggen elke aanrijding is anders dus je kan van die tests ook niet altijd uitgaan er zijn zoveel andere factoren die meetellen. En ik vind zelf het rijgedrag eigenlijk ook belangrijker dan die crashbestendigheid, liever goed kunnen uitwijken met een wat minder sterk gebouwde auto als niet of niet goed uitwijken met een sterk gebouwde auto en dan alsnog de klap moeten pakken. Maar toch die crashbestendigheid of hoe je het ook wil noemen telt licht mee maar is dus niet doorslaggevend.

Ik staar me er dus ook niet blind op en vind het wel interessant maar zou ook gewoon een Swift of Baleno of Saxo kopen als ik 'm echt mooi vind, het blijven kleine en aardig goedkope autootjes dus mag er ook niet teveel van verwachten dan. Een Arosa/Lupo, yaris enz mag dan wat steviger gebouwd zijn, ze lijken me dan weer minder leuk om in te rijden en ook duurder in onderhoud qua onderdelen. Die Swift GTI die ik had vond ik ook gewoon tof, ging toen ook niet constant nadenken van oh jee als ik maar niet crash Tongue Het rijplezier doet ook veel Smile En een ideale mix van lichtgewicht, betrouwbaarheid, leuk design, wegligging en bouwkwaliteit is denk ik sowieso moeilijk met een vrij laag budget van circa 3000.-.
Reply

#20
Een botsproef tegen een blok beton zegt me niet veel, een ongeluk irl is wel even anders, er is ander verkeer, schrikreaktie van de bestuurder,weersomstandigheden, banden, leeftijd en onderhoud auto etc etc. Kortom er spelen zoveel factoren mee dat je niet zondermeer kunt zeggen een auto is veilig of onveilig.Wel is het zo dat je in sommige auto's wel je kans vergroot om het na te kunnen vertellen.Veiligheid is voor een zeer groot gedeelte naar mijn mening afhankelijk van de bestuurder. Hoe veilig je bent hangt af van de zwakste schakel in het geheel en dat is maar al te vaak de mens.

Het zou niet gek zijn als men verplicht een cursus zou doen om de auto te leren beheersen in bepaalde situaties, bijvoorbeeld bij nat weer, sneeuw, ijzel, mist enz. Dan weet je hoe je op de juiste wijze moet reageren en hoe je de situatie beter kunt inschatten om een ongeval te voorkomen al is dit uiteraard niet altijd mogelijk. Nu zul je zeggen dat leer je tijdens rijles en het kost geld? Ja het kost geld, maar mij valt het wel op dat zodra mensen een rijbewijs hebben alle verkeersregels ineens lijken te vergeten, zoals: richting aangeven, niet goed kijken, niet voldoende afstand houden.Begrijp me niet verkeerd, ben niet zelf foutloos, vaak rij je routinematig en sluipen er fouten in je rijgedrag, ook bij mij uiteraard.

Ik pleit danook voor een verplichte rijvaardigheid die deels door overheid( of is het alleen maar incasseren of is het werkelijk om de minder doden en gewonden te doen in het verkeer?), cynisch zoals ik ben den ik het eerste)deels door verzekeraars gesponsord wordt. Ook een test 1x per 5 jaar om je rijvaardigheid en kennis van verkeersreglementen is nuttig, weet niet of men daar iets al aan doet.Immers veiligheid op de weg is niet alleen voor ons automobilisten een issue, maar ook van de overheid, kosten als gevolg van ongevallen dragen we met ons allen.Zowel verzekeraars als de maatschappij als geheel is er bij gebaat. Of is dit maar een hersenspinsel van mijn kant.....
(10-08-2010, 16:44)The Force Wrote: Je krijgt alleen letsel van een airbag als je met je neus op het stuur zit en de volledige klap te verwerken krijgt

Het kan in ieder geval een facelift uitsparen, je rimpels zijn weer gladgestreken door een ontploffende airbag.
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.