Stap voor stap een G13B turbo motor bouwen. (Hoe bouw in met weinig geld een turbo motor.)
#81
Zo we zijn op de testbank geweest met de SJ GTI Turbo en dit zijn de resultaten.Biggrin

[Image: 680798_144_full.jpg]

Blauwe lijn: 150Pk krukas vermogen is 15% meer dan asvermogen @ 6400Rpm en 201Nm @ 4400Rpm bij 0,6 bar turbodruk in het inlaatspruitstuk = 0,7bar voor de gasklep.
Blauwe lijn: 131Pk wielvermogen @ 6400Rpm en 175Nm @ 4400Rpm bij 0,6 bar turbodruk in het inlaatspruitstuk = 0,7bar voor de gasklep.

Rode lijn: 121Pk @ 6200Rpm wielvermogen en krukas vermogen is 15% meer en 160Nm @ 4200Rpm bij 0,4bar turbodruk in het inlaatspruitstuk = 0,5bar voor de gasklep.

Blauwe lijn: 131Pk @ 6400Rpm en 175Nm @ 4400Rpm bij 0,6 bar turbodruk in het inlaatspruitstuk = 0,7bar voor de gasklep.

[Image: 680798_146_full.jpg]

Originele motor zonder turbo als vergelijking materiaal. Idea

[Image: 676857_7_full.jpg]

Jammer dan zijn printer niet werkte, USB probleem geloof ik. Ik heb wel de bovenste grafiek mee gekregen op een flopie.
De grafiek met vermogen koppel en air fuel zat er helaas niet bij, per ongeluk twee keer de zelfde op de flopie gezet, vraag wel of ie hem per mail kan sturen.puke

Het maffe is dat ie bij 0,6 bar veel beter in zijn air fuel curve bleef lopen, dacht zo rond de 12:1 a 13:1 en vanaf 6000 toeren verrijkt ie hem nog meer.
Alleen in het gebied rond de 4000Rpm loopt ie voor het mooi iets te arm (iets boven de 13 uit mn hoofd.
Val me er A.U.B niet op aan want ik doe dit effe uit mn hoofd, CURVE KOMT NOG!!!!!!!!
Message 45

Bij 0,4 bar liep ie veel te arm, of dit aan de ECU of benzine druk regelaar licht?????? Geen idee.

Ontsteking kon mag voor het mooi laag in toeren nog iets vroeger, maarja dit ding draait gewoon op zn standaard ECU en benzinedruk regelaar (draait niet op 2,5 bar benzine druk want de benzinepomp is te groot voor de brandsof retour. Moet de druk nog eens exact gaan meten, dacht rond de 3 bar.
Dit geld ook voor de nokkenas timing die ook iets te vroeg staat, waardoor ie ook beter loopt dan op zijn standaard timing. 175Nm bij 4400Rpm is niet gek toch?????

Conclusie is dat deze set-up relatief makkelijk met een pigybag goed te krijgen is als het gaat om ontsteking en fuelling.

Wat ook mooi is dat ie op deellast wel goed loopt, zo rond de 14:1.
Verder hebben we ontdekt dat de ECU na een paar seconde bij 4000Rpm bij volgas zijn mengsel verrijkt, zal wel iets te maken hebben dat onze ECU die geen labda regeling heeft??????
Komt uit een K6 auto, ongeregelde Cat, de eerste serie MK2 Swift hadden dat.(einde 1988 begin 1989)

Voor ons is het te arm lopen rond de 4000Rpm geen probleem omdat we toch geen langestukken volgas kunnen rijden, tenminste niet als je niet levensmoe bent, bij 130Kmh heb je je handen vol met een 4X4 SJ.
Een sprintje trekken kan ie ook wel tegen is gebleken.
Voor een Swift zou ik het te arm lopen wel in orde maken om de boel heel te houden.

Interkoeler werk ook goed.
55 graden na de turbo.
32 graden na de interkoeler (inlaat lucht in het spruitsuk). 23 graden delta T
22 graden omgeving temperatuur
Tongue Smile

De koppleing kan niet meer Koppel aandus ook vermogen aan dus dit is zoon beetje het einde van dit projektBiggrin 34
Te gek voor woorden. Maar een beetje gek zijn helpt wel.

Crash test dummy thrill seekerTongue
Reply

#82
Nja.. het einde van het project? Tongue

Eigenlijk is het een beetje een vicieuze cirkel. Koppeling te licht => zwaardere koppeling, daarna heb je koppeling over en moet er weer meer vermogen, daarna weer koppeling te licht en zo verder Wink.

Net als met geluidsapparatuur dus eigenlijk: speakers kunnen meer aan dan versterker => meer versterker, versterker kan meer aan dan speakers => zwaardere speakers.

Maarre.. hoe snel zit dat ding eigenlijk aan zijn top?
Poetsen?! Puzzled

[Image: swift%20gti%20banner.jpg]
Special paint FTW!
Dolby 9.3 DTST surround sound, massief gouden kabels. HiFi en WiFi. Zzzz
Reply

#83
Quote:Originally posted by TazZ
Nja.. het einde van het project? Tongue

Eigenlijk is het een beetje een vicieuze cirkel. Koppeling te licht => zwaardere koppeling, daarna heb je koppeling over en moet er weer meer vermogen, daarna weer koppeling te licht en zo verder Wink.

Net als met geluidsapparatuur dus eigenlijk: speakers kunnen meer aan dan versterker => meer versterker, versterker kan meer aan dan speakers => zwaardere speakers.

Maarre.. hoe snel zit dat ding eigenlijk aan zijn top?
nee jo we gaan naar het volgende project en dat is ook al meer dan half klaar.
heet NOX6 turbo Swift, all the way.
kwartslag voor het afbreken stoppen34

zijn top is tot nu toe 175Kmh, is niet erg lekkker hhor, moet je goed gek voor zijn om dat met dat ding te gaan rijdenstupid stupid
Te gek voor woorden. Maar een beetje gek zijn helpt wel.

Crash test dummy thrill seekerTongue
Reply

#84
126 pk maar? ik dacht dat uit een turbo meer te halen viel? niet offensive bedoeld btw Wink
Reply

#85
Quote:Originally posted by Cliffhanger
126 pk maar? ik dacht dat uit een turbo meer te halen viel? niet offensive bedoeld btw Wink
150Pk en dat is dan ook max met 201Nm (waarde is aangepast met 15% aandrijf verlies) slipt de koppeling nog net niet.

jammer dat deze niet in een SJ4.13 past, price as is dikker van een SJ.

[Image: 676857_180_full.jpg]
Te gek voor woorden. Maar een beetje gek zijn helpt wel.

Crash test dummy thrill seekerTongue
Reply

#86
Nog 1 van team swift met 167pk op de wielen met 6 a 7 psi (o,4 bar).En dat met een 1.3 soch 16V.
dynosheet

info

Wel een leuk project wat bewijst dat er voor de mk4/5 mensen tochwel 175 tot 200pk uit te halen valt .Tongue
Reply

#87
Quote:Originally posted by RUBBERBURNER
Nog 1 van team swift met 167pk op de wielen met 6 a 7 psi (o,4 bar).En dat met een 1.3 soch 16V.
[Image: download.php?id=3543]
klopt dan ook wel aardig als ik 15% aandrijf verlies aanhoud dan kom ik op 138Pk bij 0,4bar turbodruk.
Te gek voor woorden. Maar een beetje gek zijn helpt wel.

Crash test dummy thrill seekerTongue
Reply

#88
Das danwel 30pk minder,waar zit 'm het verschil nou in ? Want hij rijd nog met een soch ook .Puzzled
Reply

#89
Quote:Originally posted by RUBBERBURNER
Das danwel 30pk minder,waar zit 'm het verschil nou in ? Want hij rijd nog met een soch ook .Puzzled
Zet dat invalid image eerst op eens op het forum kan het plaatje niet zien.
Dan kan iedereen zien wat die soch 1.3 presteert.
30Pk meer is Inderdaad veel meer bij deze druk, zegt ie ook wat ie allemaal aan gedaan heeft.Puzzled 37

Ik vind dat ik niks te klagen heb met een set-up van de SJ4.13. de set-up koste minder dan 200Euro.34 37

Als ik nog eentje met een turbo ga bouwen dan zal ie er waarschijnlijk net zo uit gaan zien als de set-up van NOX6.
Wat dat gaat doen??? Hoop het zondag te weten als het afkomt, testbank zal nog wel even op zich laten wachten. Tongue 37
Te gek voor woorden. Maar een beetje gek zijn helpt wel.

Crash test dummy thrill seekerTongue
Reply

#90
Maakt mij verder ook niet uit of de 1 meer heeft als de ander,maar ik vergelijk alleen de 10psi met jouw 10psi,en dan zie ik 30pk verschil (op de wielen zelfs),dus vraag ik me af of er met een bepaalde ingreep heel veel pk winst behaalt wordt ?39
Reply

#91
Quote:Originally posted by RUBBERBURNER
Maakt mij verder ook niet uit of de 1 meer heeft als de ander,maar ik vergelijk alleen de 10psi met jouw 10psi,en dan zie ik 30pk verschil (op de wielen zelfs),dus vraag ik me af of er met een bepaalde ingreep heel veel pk winst behaalt wordt ?39
10PSI is 0,68Bar zo hoog zitten wij niet met onze turbodruk. wij draaien max 0,6 bar en hebben dan 150Pk en 201NmZzzz stupid
Te gek voor woorden. Maar een beetje gek zijn helpt wel.

Crash test dummy thrill seekerTongue
Reply

#92
Ik lees idd net je berichie over wielpk's,ik ging er nog van uit dat die 131pk krukas pk's waren zoals je eerder vertelde .... 39
Reply

#93
Quote:Originally posted by RUBBERBURNER
Ik lees idd net je berichie over wielpk's,ik ging er nog van uit dat die 131pk krukas pk's waren zoals je eerder vertelde .... 39
Snap hetBiggrin Dat gezeur met tesbanken en datastupid
Het is dat we net een nieuwe ING aan boort hebben die er net op afgestudeert is, dat we met de gegevens van de G-tech met en een door hem ontwikkeld rekenprogramma voor electromotorstarts met wektuiglast (een ding wat op de as van de motor zit) het wiel vermogen met de luchtweerstand om konden rekennen naar krukas vermogen.
In de aceleratie curve zit een bepaalde ronding waar je de luchtweerstand mee kan berekennen.

[Image: 680798_147_full.jpg]

In het begin als je weinig snelheid hebt loop de curve vrij slijl en recht.
Hoe hoger de snelheid hoe platter en ronder de curve word deels door de luchtweerstand.Idea :o
Te gek voor woorden. Maar een beetje gek zijn helpt wel.

Crash test dummy thrill seekerTongue
Reply

#94
Ik weet niet beter dan dat een standaard swift gti 83 pk aan de wielen heeft,dus een 17% aandrijfverlies.Rekensommetje blijkt nu dus aardig te kloppen .
Maar ben je nog van plan om verder te gaan,of zit alles zo goed ?!39
Reply

#95
Bij Ruud frederiks in Goes zaten we tussen de 95 en 99 a 100 SAE Pk’s op de wielen met een standaard motor met een goed uitlaatsysteem.
Is dus zoon beetje 110 a 115PK op de krukas.
Ik ben ook een keer op de bank geweest bij het Speed Center in Geldermalsen en die meette daar 2pk minder met mijn rally Swift. 45

Met de SJ gaan we niet verder in vermogen doordat de koppeling niet meer aan kan en een sintelbrons is ook 200 Euro, dit is een low budget en 200Euro is al meer dan de hele turbo se-tup gekost heeft. Trouwens een complete koppeling + drukgroep van een SJ is ook 200 Euri van het model wat wij hebben. puke stupid

Ik heb wel een sintelbrons koppeling liggen voor een Swift die ik pas zou kunnen maken.
Punt is we duiken er ook de bagger mee in en ben dus ook bang dat je daar een dure koppeling minder lang mee gaat, water en troep is de perfecte schuurpasta, dat merken we wel aan de remblokken die naar pak weg 3 a 4 x off road compleet weg zijn.Unhappy

Gebruik de sintelbrons lekker voor een Swift project en daar wil ik wel een leuke motor voor gaan bouwen van wie weet 200Pk en dat zal best geld gaan kosten denk ik. 34

Ik vind het wel vete fun dat je met een standaard ECU en blok met dubbele koppakking zo ver kan komen, alleen bij 4000 toeren loopt ie vol gas iets te arm maar wie weet lukt dat ook nog voor een deel door de benzine druk nog iets omhoog te zetten.
Maar daar komen we van zelf achter met NOX6 zn set-upTongue
Te gek voor woorden. Maar een beetje gek zijn helpt wel.

Crash test dummy thrill seekerTongue
Reply

#96
Het SJ project krijgt toch nog een klein staartje.
We zijn er op het Japanse autofestival achter gekomen dat de motor veel te warme lucht aanzuigt omdat de luchtinlaat van het luchtfilter onder de motorkap zit.
We gaan binnenkort dan ook een snorkel op de luchtinlaat zetten zodat ie weer koele lucht van buiten aanzuigt en dan kunnen we tevens tijdens het off road rijden dieper het water in zonder dat de motor vol loopt met water.

Kon tijdens het sprinten goed merken dat ik minder pk’s had.
Normaal slipt de koppeling altijd een beetje bij 4400 toeren en dat deed ie zondag niet.
Kan ook zijn dat er een brandstof probleem was maar dat weet ik nog niet zeker.
Denk dat het brandstof filter dicht zit of water in de brandstof of mn MAF is gaar aan het worden.
Time will tel wat het is, hij hiel in op de laatste 10 KM in toen ik naar huis reed en mn mengsel werd te arm als ie inhield.Thumbsdown
Te gek voor woorden. Maar een beetje gek zijn helpt wel.

Crash test dummy thrill seekerTongue
Reply

#97
ach ik had ook een beetje pech op de teug weg.

me uitlaat lekte wat en ging steeds harder lekken maar kwam er gewoon mee thuis hoor.

vanochtend gelijk ff op me werk gekenen waar die lekte.
net achter me zelfbouw midden demper was ie bijna af gescheurd.
heb hem gelijk weer ff vast gelast en hij is nu weer dicht.

klinkt een stuk beter zo devil
[Image: nox6logo.gif]

info @ carservicekrimpenerwaard (punt) nl

MR2 SW20 gen 2 3SGTE @ 22Psi
Reply

#98
Dat dacht ik al te horen....Gister....
Seat Leon 2.8 V6 4-motion on the go!

[Image: Banner.jpg]
The Force & AR : Voor al uw bouw&verbouwplannen!


Reply

#99
dan heb je dat goed gehoord, ik hoorde dat ook al op de stand.

maar goed is nu weer gas dicht
[Image: nox6logo.gif]

info @ carservicekrimpenerwaard (punt) nl

MR2 SW20 gen 2 3SGTE @ 22Psi
Reply

Rvengineering, ik wil niet bijdehand doen maar het is sinterbrons en geen sintelbrons. Klein detailWink
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.