Stap voor stap een G13B turbo motor bouwen. (Hoe bouw in met weinig geld een turbo motor.)
#61
Quote:Het oude blok uit de SJ4.13 is volgensmij vierkant als het om slag en boring gaat en heeft ook iets meer als 1300CC.

dat is een G13A blok
heeft 1324cc en de zuigers zijn niet t zelfde als uit een G16 blok
Reply

#62
Quote:Originally posted by speedy-wezep
Quote:Het oude blok uit de SJ4.13 is volgensmij vierkant als het om slag en boring gaat en heeft ook iets meer als 1300CC.

dat is een G13A blok
heeft 1324cc en de zuigers zijn niet t zelfde als uit een G16 blok
thanks scheelt me weer wat werk45
Te gek voor woorden. Maar een beetje gek zijn helpt wel.

Crash test dummy thrill seekerTongue
Reply

#63
Erik heeft wat plaatjes gemaakt van het G-tech programma.
Het mooie van dit programma is dat je meerdere runs kan vergelijken.

[Image: 680798_141_full.jpg]
[Image: 680798_142_full.jpg]
Te gek voor woorden. Maar een beetje gek zijn helpt wel.

Crash test dummy thrill seekerTongue
Reply

#64
Das leuk spul! Waar kan je zo'n Gtech Pro kopen? Drewl
[Image: stc-sig.jpg]
Reply

#65
www.gtechpro.com misschien?? Wink
Swift GTi 01-01-07 t/m 14-09-07: [Image: 190328_6.png]
Ibiza FR TDi 14-09-07-nu: [Image: 202764_4.png]
Reply

#66
Inderdaad
kost wel wat portokosten om het in nederland te krijgen maar heb wel eens ergens een topic gezien van een subaru club denk op het automax forum die wilde een groepsinkoop doen.Misschien is dat nog niet gebeurd kan voordeliger zijn als je intresse hebt word wel ff zoeken naar die club.

Er zijn er ook best veel gebruikt te koop op internet maar om hem op de computer uit te kunnen lezen moet je wel minimaal de competition pro hebben of van de nieuwe serie de RR.De competition pro 1.0 is lastig een update file voor te krijgen maar die heb ik kort geleden gevonden kan een reden zijn dat mensen deze verkopen voor alle nieuwere versie's (ook de geupdate 1.0 versie) zijn de update files te krijgen via G-Tech site
deze moet je NIET hebben is een oude versie
[Image: prod1.gif]
minimaal de onderstaande of een nieuwere
[Image: prod2.gif]
Reply

#67
Ok thanks! Had stiekem gehoopt dat er inmiddels wel een adresje in Nederland was Wink
[Image: stc-sig.jpg]
Reply

#68
Gisteren de auto klaargemaakt voor Speed.Biggrin
Tijdens het vervangen van de koppakking wat er een T stukje van de waste gate afgebroken en we hebben deze moeten vervangen door een iets groter model waardoor de turbodruk te veel doorschoot en de motor ging pingelen.
Voor 35Euro cent een T stukje gehaald bij de dieren speciaal zaak(aquarium toebehoren).Idea
Noem het puur toeval maar hij heeft nog nooit zo mooi de turbodruk geregeld.
Nog effe met de ontstekingtijdstip aan het spelen geweest omdat we van 0,6 bar naar 0,8 gegaan zijn om pingelen te voorkomen.
Door het wisselen van de koppakking is de compressie omhoog gegaan naar 8,5:1 en dat merk je wel OFF BOOST.
Bij 0,6 bar boost kun je de ontsteking nog zo afstellen dat ie in het hele toerengebied goed trekt. Bij 0,8 bar boost moest de ontsteking net een tikje later waardoor ie iets minder loopt onder de 2000Rpm als de motor niet goed warm is(kan lastig zijn als je in het stadsverkeer rijdt).
Mogen effe een sprintje trekken om speed, lijkt me wel lache. Denk dat ik hem maar in 4X4 zet, hij is wat lastig te doseren met wegrijden waardoor je of net in een turbo gat zit of bij te veel boost rubberend er van door gaat in 2X4, bij 4X4 slipt ie toch niet door en het is toch maar een kort baantje.
Te gek voor woorden. Maar een beetje gek zijn helpt wel.

Crash test dummy thrill seekerTongue
Reply

#69
Speed 2005 zit er op voor mij. Veel leuke reacties gehad en veel verbaasde gezichten gezien.
Hoe kan zoon SJ 4X4 ding nou zo snel zijn, zeker een twee liter turbo? Heb ik er een aantal horen zeggen. En ik maar roepen NEE HOOR het is maar een 1300CCtje.
Een sprintje van 200M in 11,02 is echt de Max, de koppeling kan niet meer vermogen aan.
Na het fijn tunen van een paar dagen terug heb ik denk toch nog een paar PK’tjes gevonden denk ik, of was het de octaan booster????in combinatie met V Power????
Bij de 4000 RPM schiet ie effe door naar 4500Rpm en dan pakt ie weer, dat deed ie voorheen pas vanaf 5000Rpm. Ik kon hem voor het gevoel ook verder door trekken als voorheen, jammer dat ik de G-tech meter niet bij me had anders had ik het zo kunnen zien in de grafiek.
Ik heb me zelf voor genomen om eerst een ander project af te maken maar mijn handen jeuken om aan een andere Suz te gaan bouwen die nog sneller is, Sifie 4X4 of zo???
Misschien als wat beter wakker ben dat ik 200Meter spint achter in de 10 seconden kan draaien maar meer zit er niet in.
Zech nooit nooit wie weet lossen we het slippen van de koppeling op en kan ie nog sneller (HeUUUU Boem mischien). Je weet maar nooit wat we uit de grote hoed toverenIdea

[Image: 680798_144_full.jpg]

Fototje zoals ie er nu uit ziet onder de motorkap.
Te gek voor woorden. Maar een beetje gek zijn helpt wel.

Crash test dummy thrill seekerTongue
Reply

#70
Je vergeet te vertellen dat die 11.02 op een natte baan was.

Ik stond te kijken bij die run, en er waren inderdaad wat verbaasde reacties om me heen.
«Once a computer beat me at chess, but it was no match for me in kickboxing.»
Reply

#71
Quote:Originally posted by Cipher
Je vergeet te vertellen dat die 11.02 op een natte baan was.

Ik stond te kijken bij die run, en er waren inderdaad wat verbaasde reacties om me heen.
ja klopt het was op een natten baan, idioot eigenlijk dat ik mijn snelste tijd neer zet op een natte baanPuzzled Beetje de omgekeerde wereld. scheelt denk ook wel dat de motor nog niet helemaal op temperatuur was tijdens de eerste runWink
Te gek voor woorden. Maar een beetje gek zijn helpt wel.

Crash test dummy thrill seekerTongue
Reply

#72
Echt hulde hoor45 45 45 Knap gedaan!!

Jammer dat ik het vandaag niet met eigen ogen heb kunenn zienCry
Reply

#73
Zou je ook een lage drukturbo kunnen bouwen op een 1.3i Charade ? Idea Ik zou wel de eerste zijn Tongue Iemand met verstand ervan zin om te bouwen ? Tongue
Reply

#74
Quote:Originally posted by Snelle Jelle
Echt hulde hoor45 45 45 Knap gedaan!!

Jammer dat ik het vandaag niet met eigen ogen heb kunenn zienCry
Ik ben er vrij wel zeker van dat we nog wel een keer een sprintje gaan trekken, denk zelf al in juni bij sixflaks, ben de naam van het evenement effe kwijtSmile
Te gek voor woorden. Maar een beetje gek zijn helpt wel.

Crash test dummy thrill seekerTongue
Reply

#75
Quote:Originally posted by JT
Zou je ook een lage drukturbo kunnen bouwen op een 1.3i Charade ? Idea Ik zou wel de eerste zijn Tongue Iemand met verstand ervan zin om te bouwen ? Tongue
Het valt te proberen,ben niet zo bekent met de Charade maar kwa opzet van motor is ie een beetje het zelfde. Als ie net als de Swift een luchtmassa meter heeft kon het wel eens een geslaagd project worden.Idea
Er hangt ook veel af van het electrinica van het injectie systeem hoe ie met zijn lucht bezine mengsel en ontekingtijdstip omgaat.devil
Ik ga er wel vanuit dat je niet de eerste ben die een turbo op een Charade wil zetten dus effe zoeken op het internet voor meer info.45
Te gek voor woorden. Maar een beetje gek zijn helpt wel.

Crash test dummy thrill seekerTongue
Reply

#76
Quote:Originally posted by rvengineering
Quote:Originally posted by JT
Zou je ook een lage drukturbo kunnen bouwen op een 1.3i Charade ? Idea Ik zou wel de eerste zijn Tongue Iemand met verstand ervan zin om te bouwen ? Tongue
Het valt te proberen,ben niet zo bekent met de Charade maar kwa opzet van motor is ie een beetje het zelfde. Als ie net als de Swift een luchtmassa meter heeft kon het wel eens een geslaagd project worden.Idea
Er hangt ook veel af van het electrinica van het injectie systeem hoe ie met zijn lucht bezine mengsel en ontekingtijdstip omgaat.devil
Ik ga er wel vanuit dat je niet de eerste ben die een turbo op een Charade wil zetten dus effe zoeken op het internet voor meer info.45

Daihatsu maakte standaard als Charade's met een turbootje erop: 1.0 GTTi, 100 pk, 0,5 bar, zonder intercooler. Ik heb er eentje gezien die met een paar aanpassingen bijna 150 WHP haalde (1,1 bar, BOV, FMIC, dat soort dingen). Dan doe je het toch netjes voor een motortje met 993 cc... 39 Dus ik zou zeggen, flikker die 1300 er uit, lepel er een 993ti in, en gaan met die banaan!

http://www.twenteracingscene.com/post-4056.html
Swift GTi 01-01-07 t/m 14-09-07: [Image: 190328_6.png]
Ibiza FR TDi 14-09-07-nu: [Image: 202764_4.png]
Reply

#77
Quote:Originally posted by ikinks
Quote:Originally posted by rvengineering
Quote:Originally posted by JT
Zou je ook een lage drukturbo kunnen bouwen op een 1.3i Charade ? Idea Ik zou wel de eerste zijn Tongue Iemand met verstand ervan zin om te bouwen ? Tongue
Het valt te proberen,ben niet zo bekent met de Charade maar kwa opzet van motor is ie een beetje het zelfde. Als ie net als de Swift een luchtmassa meter heeft kon het wel eens een geslaagd project worden.Idea
Er hangt ook veel af van het electrinica van het injectie systeem hoe ie met zijn lucht bezine mengsel en ontekingtijdstip omgaat.devil
Ik ga er wel vanuit dat je niet de eerste ben die een turbo op een Charade wil zetten dus effe zoeken op het internet voor meer info.45

Daihatsu maakte standaard als Charade's met een turbootje erop: 1.0 GTTi, 100 pk, 0,5 bar, zonder intercooler. Ik heb er eentje gezien die met een paar aanpassingen bijna 150 WHP haalde (1,1 bar, BOV, FMIC, dat soort dingen). Dan doe je het toch netjes voor een motortje met 993 cc... 39 Dus ik zou zeggen, flikker die 1300 er uit, lepel er een 993ti in, en gaan met die banaan!

http://www.twenteracingscene.com/post-4056.html
Het is maar net wat je wil!!
Je kan ook de hele Charade omruilen voor een GTTi.
Hangt er maar net van af hoe ver wil je gaan en hoe handig ben je om een niet turbo motor om te bouwen naar een turbo kanon.Unhappy
Hobbybob (Erik) en ik hebben nu eenmaal de rare tik om alles low budget te kunnen bouwen met goed resultaat.
En ja we zijn tegendraads met onze manier van dingen aanpakken volgens de opinie van anderen.stupid
Ik zou zeggen gewoon doen wat je niet laten kan, en trek je eigen plan.
Informatie inwinnen is niet altijd makkelijk en niet alles wat je leest en gezegd word klopt.Tongue
De rede dat ik deze topic ben begonnen is om te laten zien dat je relatief eenvoudig toch een leuk turbo motortje kan bouwen van een G13B blok.
Het resultaat hebben een aantal mensen op SPEED 2005 op zaterdag kunnen zien met sprinten.
Iets winnen met deze auto zal wel nooit lukken maar het idee dat een sullige terreinauto met een 1.3literje zo van kiet kan gaan bezocht me nog steeds een vete glimlach.Biggrin
Goed low budget is niet mogelijk zonder dat je een compromis te moet sluiten.
We zijn zeker nog niet klaar met de motor.
Als ik effe tijd heb wil ik de kleppen en zuigers gaan bekijken met de endoscoop, kijken of alles nog goed is(gewoon ter controle).
Hij moet ook nog een keer de testbank op omdat ik wil weten wat de motor doet. Kw Nm mengsel verhouding en de rest van heel het rattenplan, maar dat zal nog wel effen duren vanwege tijd gebrek.
Als het zover is zie je vanzelf de uitkomst op deze topic verschijnen.
Te gek voor woorden. Maar een beetje gek zijn helpt wel.

Crash test dummy thrill seekerTongue
Reply

#78
Quote:Originally posted by rvengineering
Quote:Originally posted by Snelle Jelle
Echt hulde hoor45 45 45 Knap gedaan!!

Jammer dat ik het vandaag niet met eigen ogen heb kunenn zienCry
Ik ben er vrij wel zeker van dat we nog wel een keer een sprintje gaan trekken, denk zelf al in juni bij sixflaks, ben de naam van het evenement effe kwijtSmile
Lijkt me lachen om te zien39Wink
Reply

#79
heh heh, maak wel ff bekend als je gaat sprinten, dan kan ik mee gaan kijken
Viva la Gloria!

[Image: fluttershy_yay_small_display.gif]

Y'all hail the South
Reply

#80
Quote:Originally posted by rvengineering
Quote:Originally posted by JT
Zou je ook een lage drukturbo kunnen bouwen op een 1.3i Charade ? Idea Ik zou wel de eerste zijn Tongue Iemand met verstand ervan zin om te bouwen ? Tongue
Het valt te proberen,ben niet zo bekent met de Charade maar kwa opzet van motor is ie een beetje het zelfde. Als ie net als de Swift een luchtmassa meter heeft kon het wel eens een geslaagd project worden.Idea
Er hangt ook veel af van het electrinica van het injectie systeem hoe ie met zijn lucht bezine mengsel en ontekingtijdstip omgaat.devil
Ik ga er wel vanuit dat je niet de eerste ben die een turbo op een Charade wil zetten dus effe zoeken op het internet voor meer info.45
Dat is juist het hele idee Tongue Ik zal dan wel de eerste zijn Tongue
Quote:Originally posted by ikinks
Daihatsu maakte standaard als Charade's met een turbootje erop: 1.0 GTTi, 100 pk, 0,5 bar, zonder intercooler. Ik heb er eentje gezien die met een paar aanpassingen bijna 150 WHP haalde (1,1 bar, BOV, FMIC, dat soort dingen). Dan doe je het toch netjes voor een motortje met 993 cc... 39 Dus ik zou zeggen, flikker die 1300 er uit, lepel er een 993ti in, en gaan met die banaan!

http://www.twenteracingscene.com/post-4056.html
Ja, open uitlaatlijn en max druk net voordat de fuel cut erin gaat betekent 140pktjes aan as, beveiliging eraf en je kan door naar de 170 a 180pk aan de as Smile Maareh, zie maar is een goed 1.0 GTti blok te vinden. Redelijk onmogelijk Tongue Daarna lijkt een 1.3 4 cilinder met 0,4 bar me wat betrouwbaarder dan een 1.0 3 cilinder met 0,7 bar, om maar is wat te noemen (zal je wel ongeveer op hetzelfde vermogen uit komen). Daarnaast, dan moet je de zooi weer laten keuren en weet ik het wel niet allemaal...als ik dan toch een 1.0 GTti neem dan koop ik wel een complete auto.
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.