Stap voor stap een G13B turbo motor bouwen. (Hoe bouw in met weinig geld een turbo motor.)
Heb ik nu gelijk dat je wastegate dan als een soort bov gaat werken?
«Once a computer beat me at chess, but it was no match for me in kickboxing.»
Reply

Bijna gelijk Ferry.

Omdat je 1 kant van de ativator op het hoog vacu
Reply

Vandaag met de auto tuning functie van de Adaptronic ECU bezig geweest.
Had dat al eens eerder geprobeerd maar de ik had toen geen goed werkende lamda sonde.

Met de LC-1 lamda sonde werkt het super, kwestie van de AFR per toerental en inlaatdruk instellen en de fast tuner functie in het programma aan zetten en rijden maar.

Ik heb de ECU zo geprogrammeerd dat je het engine lampje kan laten branden als je in een gebied zit wat al afgesteld is. Zelf met de volle turbodruk er op houd hij de AFR goed.
De ECU tuned zich zelf ook als er geen laptop aan hangt dus als je een paar dagen rond rijd dan kan je er wel vanuit gaan dat je map goed afgesteld is.
Ook als je met een fuelmap begint die veel te arm staat zocht de ECU er voor dat de map hoger in inlaatdruk meegetuned word met een hogere waarde, met een grotendeels afgestelde map kan je deze functie ook uit zetten.

Met de LC-1 heb je ook geen kans dat het fout gaat met je AFR want op het moment dat je een storting hebt met de lamda sonde stop de ECU met afstellen en begint het Letje van de LC-1 te knipperen met een foutcode.

Ook nog even met het ontsteking tijdstip aan het spelen geweest. Je ziet je ... gelijk reageren op de timing. Ook als je de ontsteking te vroeg zet gaat je ... omhoog, das iets wat ik niet verwacht had maar goed dat maakt het wel makelijker met afstellen.
Uitlaat temp licht nu tussen de 650 en 720 graden als je WOT rijd.

De SJ4.13 loop nu soepeler, sinds de nieuwe ECU er in zit had ik nog niet de moeite genomen de fuel map netjes afstellen.
Reply

Klinkt wel heel mooi zo'n adaptronic 45
[Image: stc-sig.jpg]
Reply

Hmmm, was dat nog actueel met die G16B zuigers?

Ik kwam dit net tegen en kon het bijna niet geloven.. Weet iemand wie de OEM is van suzuki voor zuigers? Of doen ze dat zelf?

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayIS...0085057578

Een beetje extra zoeken op topline en G16B levert het volgende op:
http://www.importperformanceparts.net/im...zuki1.html

Laat het nou ook zo zijn dat ipp (import performance parts) een nederlandse website heeft!: http://www.flatlander-ipp.nl/

mvg

Rob
Reply

G16B is niet meer zo actueel omdat we de G13B zuigers aanpassen voor de turbo motoren wat het een stuk goedkoper maakt en je kan gewoon je blok laten zitten omdat er niets aan de boring verandert.
Deze zuigers blijken in de praktijk erg veel aan te kunnen en we rijden er dan ook met 180Pk motor autocross mee en dat is 10 minuten vol het gas er op.
Te gek voor woorden. Maar een beetje gek zijn helpt wel.

Crash test dummy thrill seekerTongue
Reply

Ik heb trouwens nog een goede site gevonden over de vnt turbo. Best duidelijk zo... http://www.gerritspeek.nl/vag-com_turbo.html
Reply

En hoe ga je bij een benzine auto deze vnt afregelen ? Wink
Onze eigen huistuner RVengineering heeft hier met de nieuwe ecu al wat leuks voor gemaakt:
http://www.youtube.com/watch?v=xKMoPRdtllE
Swift GTi Turbo Biggrin
V-TEC powered GTi Zzzz
Toch weer turbo 39
En nu??
Reply

das ook niet zo erg lastig, heb zelf ook met een VNT turbo gereden. Wink
[Image: nox6logo.gif]

info @ carservicekrimpenerwaard (punt) nl

MR2 SW20 gen 2 3SGTE @ 22Psi
Reply

Hoe heb je die dan geregeld?
Reply

Kan me nog wel herinneren dat het met de VNT turbo nou niet echt makkelijk ging in het begin met de slag van de activator en de druk krijg je eigenlijk niet onder de 1 Bar laaddruk doordat de activator een lage slag moet maken en er geen wastgate klep is de meehelpt.

Dan is een elektrische servomotor wel een mooie oplossing, maar je hebt er alleen een dure ECU voor nodig om het aan te kunnen sturen.
Reply

ja maar ik had er wel een extrene waste gate bij op zitten dus dat hielp wel.

en de vnt versteller werd aangestuurd met een wastegate actuator.
wat ruud zegt is waar in het begin was het lastig afstellen maar toen ik eenmaal de juiste afstelling had ging het prima
[Image: nox6logo.gif]

info @ carservicekrimpenerwaard (punt) nl

MR2 SW20 gen 2 3SGTE @ 22Psi
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
2 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.