06-04-2005, 21:57
(This post was last modified: 08-05-2005, 13:59 by rvengineering.)
We zijn sinds enkele weken kaar met het bouwen en inrijden van onze G13B turbo motor.
De G13B is de motor die in een Swift GTI MK2 models zit en heeft 1298CC.
De motor zit weliswaar niet in een Swift maar in een SJ4.13 4X4 terrein auto (detail).
Als laatste zijn we nu nog bezig om een koeling probleem op te lossen.
De motor heeft een turbo met een watergekoeld lagerhuis en daar gaat de koelvloeistof aan de kook. Nog effen een elektrische pomp inbouwen om meer flow door het lagerhuis te krijgen en dan moet ook dat probleem uit de wereld zijn.
Even wat data:
Head gasket: RV Engineering. sandwiches type copper and aluminum.
Turbo: Volvo TD04H-13C-6CM2
Exhaust system: RV Engineering
Air to air cooler: Audi A6 2.5TDI
Oil cooler
Engine data:
4 cylinder 1298CC DOHC 16 valve
Combustion ratio 7:1
Boost @ 2000Rpm: 20Kpa.
Max boost @ 3500Rpm: 80Kpa.
169HP @ 5688Rpm on the wheel
201HP shaft power (krukas vermogen) calculated at 15% drive train
loses + CV waarde.
Max torque 269Nm @ 5209Rpm:
Results:
Acceleration form zero to 100KMh in 6.219 seconds.
1/4 Mile or 400 meter time in 15.080s @89,50 Mph.
1/8 Mile or 200 meter time in 9.681s @74,57 Mph
This project only cost:
We horen veel mensen roepen dat een turbo motor duur is om te bouwen! Klopt natuurlijk wel als je alles nieuw en kant en klaar bestelt, een beetje turbo is al gouw 800 Euri als je het er mee red.
Het kan ook goedkoop, alleen daar moet je wel een beetje handig voor zijn en overweg kunnen met lasaperaat en een slijptol en niet onbelangrijk kunnen passen en meten.
Ik weet voor mij is het makkelijk praten want ik ben jaren lang van beroep test en development engineer stationaire verbanding motoren geweest en heb ik een werkplaats tot mijn beschikking waar ik alles bijna zelf kan maken, tevens weet ik zoon beetje wat er te koop is aan materiaal om een leuk turbo speeltje te bouwen.
Ik hoop met deze topic wat mensen te helpen die ook bezig zijn of er over na denken een turbo op hun SUZ te bouwen.
Hoe bak ik zelf een uitlaat spruitstuk in elkaar.
Ingrediënten & kosten:
IJzeren strip van minimaat 5MM om de uitlaat flens tegen de kop en turbo van te maken.
Diverse dikwandige lasbochten van 30mm doorsnede en 90 & 180 graden.
Kosten: minder dan 40Euri.
Benodigde gereedschappen:
Kolomboor en een snijbrander of plasma snijder om de gaten voor de uitlaatpoorten in de flenzen te kunnen boren en snijden.
Las kar.
Vlakbank of draaibank om de flenzen te kunnen vlaken want deze trekken krom tijdens het lassen.
Hecht eerst alles in elkaar en pas het eerst voordat je alles aflast.
Het is geen must om alle uitlaatkanalen even lang te houden, wel is het aan te bevelen om de uitlaat kanalen van cilinder 1 & 2 en 3 & 4 evenslang te laten zijn.
Las eerst alle lasbochten af en demonteer desnoods de uiltaalflenzen als je er niet bij kan met lassen voor je de flenzen af gaat lassen.
De turbo an zich:
Een turbo hoeft niet duur te zijn vooral niet als je er eentje op de sloop gaat zoeken.
Wij betaalden er 50 euri voor.
Dat ding komt van een 2.3 liter VOLVO 940 LP (low pressure) waar er heel wat van gemaakt zijn, met een beetje zoeken vind je er zo eentje waar je hem af kunt slopen.
Het is een lage druk turbo en dat heeft als voordeel dat je standaard begrenst ben op 0,3 a 0,4 Bar waardoor je niet gelijk je compressie verhouding hoeft te verlagen.
De druk opschroeven is ook een koud kunstje door een T stukje tussen de waste gate booster en het compressorhuis te plaatsen waardoor er een lucht bypass ontstaat naar de buitenlucht toe waardoor drukverlaging ontstaat richting de waste gate booster.
Een 4mm bypass lever een boost op van 0,8 bar.
Nog een voordeel van een Low Pressure Turbo.
Zoo’n ding lever al bij een laag motor en turbo toerental aardig wat druk te opzichte van een hoge druk turbo, dit komt omdat de norzelring opening (de spleet in het turbohuis waar de uitlaatgassen door gaan) vrij klein is waardoor de uitlaatgassen met hoge snelheid langs het turbine wieltje gaan waardoor deze snel op toeren is.
Ook heeft het compressor wiel een vrij grote spoed waardoor al bij een laag turbo toerental veel lucht verpompt kan worden.
Nadeel van deze turbo.
Boven de 1 bar boost is de kans aanwezig dat de compressor extreme warme lucht gaat geven, maar goed dan zit je als het goed is al ver boven de 200Pk.
De turbo omkeren:
Soms is het makkelijk om de in en de uitlaatkant om te keren omdat dat zo beter uit komt.
Bij de deze VOLVO turbo is dit mogelijk.
Wat moet je doen en waar moet je op letten.
De olie toevoer naar de turbo heeft altijd het kleinste gaatje in het lagerhuis.
Als je de turbo om wil draaien dan zul je voor moeten zorgen dat de olie aanvoer boven komt te zitten.
Het lagerhuis is te draaien ten opzichte van het turbine & compressor huis.
Het turbinehuis zit op het lagerhuis geklemd met een klemband, maak deze los en haal voorzichtig het turbinehuis van het lagerhuis. Haal het paspenetje weg. O eerst nog effen het stangetje + booster demonteren.
Schroef het turbine huis op het uitlaatspruitstuk en plaats het lagerhuis terug op het turbinehuis en zorg er voor dat de olie aanvoer naar boven staat en draai voorzichtig de klemband aan.
Demonteer de turbo en demonteer het compressorhuis en monteer deze zodat de booster en het stangetje weer op de waste gate passen. Je hebt hier wel een grote zegelring tang voor nodig (punttang gaat ook zo groot is i
e)
Zeer belangrijk!!!!!
Monteer NOOIT te TURBO ONDER het max olie niveau van het carter anders verzuipt de turbo in zijn eigen smeerolie omdat ie geen olie afvoer heeft.
Hou een valhoogte aan van ongeveer 5cm.
Klik op de kink voor wat foto’s klik op Laatste update foto's van het SJ413 GTI turboproject
http://sj413.kicks-ass.net
De G13B is de motor die in een Swift GTI MK2 models zit en heeft 1298CC.
De motor zit weliswaar niet in een Swift maar in een SJ4.13 4X4 terrein auto (detail).
Als laatste zijn we nu nog bezig om een koeling probleem op te lossen.
De motor heeft een turbo met een watergekoeld lagerhuis en daar gaat de koelvloeistof aan de kook. Nog effen een elektrische pomp inbouwen om meer flow door het lagerhuis te krijgen en dan moet ook dat probleem uit de wereld zijn.
Even wat data:
Head gasket: RV Engineering. sandwiches type copper and aluminum.
Turbo: Volvo TD04H-13C-6CM2
Exhaust system: RV Engineering
Air to air cooler: Audi A6 2.5TDI
Oil cooler
Engine data:
4 cylinder 1298CC DOHC 16 valve
Combustion ratio 7:1
Boost @ 2000Rpm: 20Kpa.
Max boost @ 3500Rpm: 80Kpa.
169HP @ 5688Rpm on the wheel
201HP shaft power (krukas vermogen) calculated at 15% drive train
loses + CV waarde.
Max torque 269Nm @ 5209Rpm:
Results:
Acceleration form zero to 100KMh in 6.219 seconds.
1/4 Mile or 400 meter time in 15.080s @89,50 Mph.
1/8 Mile or 200 meter time in 9.681s @74,57 Mph
This project only cost:
We horen veel mensen roepen dat een turbo motor duur is om te bouwen! Klopt natuurlijk wel als je alles nieuw en kant en klaar bestelt, een beetje turbo is al gouw 800 Euri als je het er mee red.
Het kan ook goedkoop, alleen daar moet je wel een beetje handig voor zijn en overweg kunnen met lasaperaat en een slijptol en niet onbelangrijk kunnen passen en meten.
Ik weet voor mij is het makkelijk praten want ik ben jaren lang van beroep test en development engineer stationaire verbanding motoren geweest en heb ik een werkplaats tot mijn beschikking waar ik alles bijna zelf kan maken, tevens weet ik zoon beetje wat er te koop is aan materiaal om een leuk turbo speeltje te bouwen.
Ik hoop met deze topic wat mensen te helpen die ook bezig zijn of er over na denken een turbo op hun SUZ te bouwen.
Hoe bak ik zelf een uitlaat spruitstuk in elkaar.
Ingrediënten & kosten:
IJzeren strip van minimaat 5MM om de uitlaat flens tegen de kop en turbo van te maken.
Diverse dikwandige lasbochten van 30mm doorsnede en 90 & 180 graden.
Kosten: minder dan 40Euri.
Benodigde gereedschappen:
Kolomboor en een snijbrander of plasma snijder om de gaten voor de uitlaatpoorten in de flenzen te kunnen boren en snijden.
Las kar.
Vlakbank of draaibank om de flenzen te kunnen vlaken want deze trekken krom tijdens het lassen.
Hecht eerst alles in elkaar en pas het eerst voordat je alles aflast.
Het is geen must om alle uitlaatkanalen even lang te houden, wel is het aan te bevelen om de uitlaat kanalen van cilinder 1 & 2 en 3 & 4 evenslang te laten zijn.
Las eerst alle lasbochten af en demonteer desnoods de uiltaalflenzen als je er niet bij kan met lassen voor je de flenzen af gaat lassen.
De turbo an zich:
Een turbo hoeft niet duur te zijn vooral niet als je er eentje op de sloop gaat zoeken.
Wij betaalden er 50 euri voor.
Dat ding komt van een 2.3 liter VOLVO 940 LP (low pressure) waar er heel wat van gemaakt zijn, met een beetje zoeken vind je er zo eentje waar je hem af kunt slopen.
Het is een lage druk turbo en dat heeft als voordeel dat je standaard begrenst ben op 0,3 a 0,4 Bar waardoor je niet gelijk je compressie verhouding hoeft te verlagen.
De druk opschroeven is ook een koud kunstje door een T stukje tussen de waste gate booster en het compressorhuis te plaatsen waardoor er een lucht bypass ontstaat naar de buitenlucht toe waardoor drukverlaging ontstaat richting de waste gate booster.
Een 4mm bypass lever een boost op van 0,8 bar.
Nog een voordeel van een Low Pressure Turbo.
Zoo’n ding lever al bij een laag motor en turbo toerental aardig wat druk te opzichte van een hoge druk turbo, dit komt omdat de norzelring opening (de spleet in het turbohuis waar de uitlaatgassen door gaan) vrij klein is waardoor de uitlaatgassen met hoge snelheid langs het turbine wieltje gaan waardoor deze snel op toeren is.
Ook heeft het compressor wiel een vrij grote spoed waardoor al bij een laag turbo toerental veel lucht verpompt kan worden.
Nadeel van deze turbo.
Boven de 1 bar boost is de kans aanwezig dat de compressor extreme warme lucht gaat geven, maar goed dan zit je als het goed is al ver boven de 200Pk.
De turbo omkeren:
Soms is het makkelijk om de in en de uitlaatkant om te keren omdat dat zo beter uit komt.
Bij de deze VOLVO turbo is dit mogelijk.
Wat moet je doen en waar moet je op letten.
De olie toevoer naar de turbo heeft altijd het kleinste gaatje in het lagerhuis.
Als je de turbo om wil draaien dan zul je voor moeten zorgen dat de olie aanvoer boven komt te zitten.
Het lagerhuis is te draaien ten opzichte van het turbine & compressor huis.
Het turbinehuis zit op het lagerhuis geklemd met een klemband, maak deze los en haal voorzichtig het turbinehuis van het lagerhuis. Haal het paspenetje weg. O eerst nog effen het stangetje + booster demonteren.
Schroef het turbine huis op het uitlaatspruitstuk en plaats het lagerhuis terug op het turbinehuis en zorg er voor dat de olie aanvoer naar boven staat en draai voorzichtig de klemband aan.
Demonteer de turbo en demonteer het compressorhuis en monteer deze zodat de booster en het stangetje weer op de waste gate passen. Je hebt hier wel een grote zegelring tang voor nodig (punttang gaat ook zo groot is i
e)
Zeer belangrijk!!!!!
Monteer NOOIT te TURBO ONDER het max olie niveau van het carter anders verzuipt de turbo in zijn eigen smeerolie omdat ie geen olie afvoer heeft.
Hou een valhoogte aan van ongeveer 5cm.
Klik op de kink voor wat foto’s klik op Laatste update foto's van het SJ413 GTI turboproject
http://sj413.kicks-ass.net
Te gek voor woorden. Maar een beetje gek zijn helpt wel.
Crash test dummy thrill seeker
Crash test dummy thrill seeker