Rij-impressie New Swift (5deurs 1.3l en 1.5l)
#1
[Image: 1.jpg]
Hoe kan je nou het beste ervaren wat de rij-eigenschappen zijn van de New Swift, neem deze een weekendje mee naar huis.
Via de Suzuki importeur in Nederland de BV NIMAG hadden we in het weekend van de Jubileum Meeting de beschikking over de nieuwe Swift voor deze meeting. De uitvoering die we te leen kregen was een 5 deurs versie met 1.3l Suzuki (benzine)krachtbron en voorzien van wat extra's accessoires.
[Image: 2.jpg]

Exterieur
Onze japanse vrienden hebben vanaf de tekentafel een mooie auto opgebouwd en goed gekeken naar de nieuwe modellen van hun naaste auto-concurrenten. De nieuwe Swift is modern en past in het straatbeeld van de nieuwe toekomstige automodellen en is een waardige opvolger van het voorgaande 15 jarige concept.

De belijningen van de auto zijn gestroomlijnd en ale onderdelen zijn op elkaar afgestemd. Zo zijn de bumpers of als je daar nog van kan spreken geintegreerd in de body van de auto, en heeft de Swift een dik uitziende vooraanzicht met de luchtgaten en stylish koplampen. Deze laatste geven overigens bij nachtelijke ritten een puik licht met duidelijke lichtbundel, hetzelfde geldt voor de knippelichten.

Enige wat naar mijn meing dan niet zo mooi is zijn de kapjes die om de lampjes van de voorste knipperlichten zitten in de koplampen.
Verder is het nieuwe model van de Swift zeer geslaagd en zal deze bij het overgrote gedeelte van het publiek ook in de smaak vallen.

Interieur
Het interieur van de Swift die wij mee hadden was voorzien van de geintegreerde radio in het dashboard en bedieningsknoppen op het stuur. Het dashboard is vlak en loopt over in de deurpanelen/bekleding (net zoals bij het MK2 Swift model) en ziet er netjes afgewerkt uit. De voorstoelen zitten lekker (misschien iets te hard) en geven genoeg steun aan rug en bovenbenen. De ruimte voor bestuurder en passagiers zowel voor als achterin is zeer ruim, en lange mensen (195cm) hebben ook geen problemen met been en hoofd ruimte.

Het bagagegedeelte lijkt op het eerste zicht klein maar dit valt reuze mee, en je kan altijd nog de achterbank (2 ongelijke delen) naar voor laten klappen om meer bagageruimte te creeren. Met een trek aan een koordje klapt de stoel zich geheel naar voren, met de gehele achterbank naar voren geklapt heb je een ruimte van 110cm diep, 100cm breedt en 90cm hoog. Enige nadeel van de bagageruimte is dat deze weer een opstaande rand heeft waardoor je zware spullen niet zo de auto in kan schuiven.
[Image: 3.jpg]
[Image: 4.jpg]
[Image: 5.jpg]

Rij-eigenschappen
Onze auto was dus voorzien van de 1.3 16v dohc motor en was al lekker ingereden met 6500km op de klok en vertoonde veel potentie.
Alleen bij optrekken is het wel zo dat je wat gas bij moet geven anders begint de auto te bokken (net te weinig koppel), maar zodra de auto eenmaal rolt komt deze goed vooruit. In het stadverkeer rijdt de auto ook zeer lekker en trekt de auto vlot op. De wegligging is subliem zowel op vlak als op oneffen wegdek. De stuurbekrachtiging van de nieuwe Swift is mede verantwoordelijk voor de goede rij-eigenschappen, want deze is licht en niet voelbaar dat deze zn werk doet. Met bochtenwerk heeft de Swift ook geen problemen en is het moeilijk om deze in bochten uit te laten breken, dit was zeer verrassend om te ervaren.

Op de snelweg doet de 1.3 motor goed zn best en is in zn 4e versnelling doortrekken naar de 160km/u geen probleem, een top van 180km/u is zeker te halen. Maar de 5e versnelling is echt een overdrive wat bij 100km/u doortrekken in zn 5 is zeer langzaam. Opvallend detail tijdens het rijden in de Swift is de stilte binnen in de auto, je hoort het geluid van de motor bijna niet.
De Swift met 1.3 motor heeft dus potentie vooral denken we in de 3 deurs versie, want onze Swift was natuurlijk wat zwaarder in gewicht als 5 deurs uitvoering.

Maar we hebben ook even een proefrit in een 5 deurs Swift met de 1.5 16v dohc VVT (variable valve timing) motor gemaakt en bij deze is duidelijk het verschil in vermogen merkbaar. Ook al is het vermogens verschil maar iets van 9pk is de 1.5l duidelijk vlotter en hoef je bij optrekken van stilstand geen gas bij te geven.

Conclusie
De New Swift is een zeer geslaagde auto en brengt voor ieder wat wils. De auto kan als boodschappen auto dienen of voor het jeugdige publiek die een hippe, snelle en betaalbare auto willen hebben. Onze impressie (Martijn en ik) was dus heel goed!!
[Image: 6.jpg]
[Image: 7.jpg]
Reply

#2
gelijk stickers erop... heb je ze er nog goed af gekregen??
[Image: balk%20dave%20swift3.jpg]
Reply

#3
Ut was ff een kwartiertje schrapen en pullekenTongue
Reply

#4
leuk topic! 39

ook al was het oud nieuws.....dat ie zo lekker rijdt! Biggrin 39

Nu wil ik er zelf al helemaal in gaan rijden! Smile
[Image: autootje.jpg]
Reply

#5
leuk die impressie.

nu moet ik er nog in rijden BiggrinBiggrin


Reply

#6
Is idd zeker een leuke impressie39 39 39

Er zijn dus toch nog paar "oude" swift trekjes te ontdekken: 5e versnellings is overdrive, en die opstaandrand in kofferbak...Tongue


Maar zou de nieuwe swift zeker willen hebben en eens willen test...BiggrinBiggrin
Reply

#7
whaha, wel leuk verhaaltje ja. Moet zelf ook eens een proefrit gaan maken, maar verwacht wel een uitnodiging van de dealer, net als destijds met de Ignis. Dus dast komt denkelijk wel goed.
Volvo V70 D4 Geartronic (MY2015)
Saab 900 GT 16 classic (MY1987)
Reply

#8
vanochtend 4 nieuwe swiffies op de vrachtwagen zien staan op de snelweg. Gaat de goeie kant op 39


Reply

#9
joh bete rzo man
[Image: Onderschrift.jpg]
Reply

#10
net effe gebeld voor een testrit......pas over 2 weken verwachten ze een demo-auto! Unhappy

Dus nog laaaaaang wachten! Biggrin
[Image: autootje.jpg]
Reply

#11
2 weken??? in Amsterdam Zuidoost kan je zo een proefrit maken hoor, rijden ze um ff de showroom uit (je moet wel vantevoren ff bellen).
Reply

#12
ja ze hadden em rond deze tijd eerst verwacht.....maar 2 weekjes later opeens! Puzzled

Ergens anders maar es gaan rijden...en dan nog een keer hier in Tilburg! devil
[Image: autootje.jpg]
Reply

#13
das wel balen idd. Je heb um al besteld en mag je nog nie eens rijden.


Reply

#14
dan moet je hem niet bestellen , je wil natuurlijk wel weten wat je koopt voor het zelfde geld vindt je het
helemaal niks [wat ik me niet kan voorstellen].
Reply

#15
Quote:Originally posted by beun
dan moet je hem niet bestellen , je wil natuurlijk wel weten wat je koopt voor het zelfde geld vindt je het
helemaal niks [wat ik me niet kan voorstellen].
daarom staat onderaan de offerte ook dat dit allemaal doorgaat, mits goedkeuring bij testrit! Tongue

oftewel....offerte/bestelling kan zo doorgescheurd worden!! (maar hij rijdt lekker, dat weet ik nu wel uit de diverse rij-impressieS)
[Image: autootje.jpg]
Reply

#16
ik lees net ergens het volgende:

Quote:Door een planningsfout in de Suzuki-fabriek kunnen de dealers op dit moment slechts 1 nieuwe Swift bemachtigen. Men moet hier uiterst zuinig op zijn aangezien eind april de nieuwe swift pas weer te leveren is. Zelfs de NIMAG heeft nog geen 'pers' auto's (vanaf 19 april).

Dus verklaart een boel...en dat in Amsterdam de auto als testauto gebruikt wordt, zal dus wel een risico zijn wat ze lopen!
[Image: autootje.jpg]
Reply

#17
Dit is het risico van de dealers maar ze mogen zelf bepalen of ze geinteresseerde een proefrit laten maken. Alleen in de eerste week was het zo dat de importeur alle dealers aanrade om voor de paasshow geen proefritten met de auto te laten maken.

Momenteel komen bij alle dealers nu de eerste zending Swifts binnen (gemiddeld 5 stuks), maar deze zijn allemaal al verkocht. Gemiddeld zit een dealer nu op 17 verkochte nieuwe Swift's sinds de geimporviseerde indtroductie van 3 weken terug.
De nieuwe Swift zal komende maand officieel geintroduceerd worden via tv en media reklame's.

Maar over de rij-eigenschappen van de nieuwe Swift hoef je helemaal geen zorgen te maken!!! tis echt een toppertje!!!
Reply

#18
Diz trouwens ook een leuke Swiffie, ik gekrijgt hebben van Beun via zn werk
[Image: swiftsleutelhanger.jpg]
Reply

#19
M.A.W. de nieuwe swift gaat als warme broodjes over de toonbank!!!Biggrin39 39

Gave sleutelhanger zeg39
Reply

#20
haha leuke sleutelhanger!!
[Image: autootje.jpg]
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.