Wat en hoe: motorolie.
#61
Rij je naar de dealer kost hij ook gewoon 63cent
En vaak is het oliefilter ook nog goedkoper dan brezan oid
Rij je naar de dealer kost hij ook gewoon 63cent
Reply

#62
ben bij de dealer geweest enik heb dat koperen ringetje gratis gekregen Smile
de binnenmaat is trouwens 14mm en buitenmaat 20mm
[Image: bgihd7.jpg]
Reply

#63
---
Ik heb deze oudere topic even een beetje doorgelezen en kwam toch

enkele dingen tegen waarvan ik vind dat dat zeker niet in het

"hoofd-verhaal" mag staan omdat dat dan door vele mensen

als waarheid wordt gezien Unhappy.Unhappy

Welk type olie in je auto moet is zeer afhankelijk van het type auto

en zeker ook zijn jaartal.

Bijvoorbeeld in mijn oude Alto moet beslist 15 w 40 olie in.

Dunne rotzooi smeer beslist niet genoeg !!

Goedkope olie is zeer zeker slechter dan de duurdere....waarbij je zeker niet

de duurste hoeft nemen, maar gewoon een goede "middenklasser".

Verder gebruik ik al zeker 35 jaar in ELKE auto die ik gehad heb [ en dat

zijn er ongeveer 80 ] als toevoeging Slick-50, welke een teflon basis heeft.

Ik heb aantoonbare en zeer goede ervaringen met dit spul, waarvan o.a.

minder benzine of diesel verbruik, bij olie-verbruik ook daarvan minder en

als je goed luistert, maakt de motor minder lawaai [ door minder wrijving ]

Dus ik persoonlijk denk dat boven dat eerste verhaaltje, waarin ook erg goede

uitleg staat hoor 39 zeker ook moet komen te staan dat het de mening

van één persoon is!!

---
Reply

#64
(01-11-2016, 18:01)Hans53 Wrote: ---
Ik heb deze oudere topic even een beetje doorgelezen en kwam toch

enkele dingen tegen waarvan ik vind dat dat zeker niet in het

"hoofd-verhaal" mag staan omdat dat dan door vele mensen

als waarheid wordt gezien Unhappy.Unhappy
[...]

Verder gebruik ik al zeker 35 jaar in ELKE auto die ik gehad heb [ en dat

zijn er ongeveer 80 ] als toevoeging Slick-50, welke een teflon basis heeft.

Ik heb aantoonbare en zeer goede ervaringen met dit spul, waarvan o.a.

minder benzine of diesel verbruik, bij olie-verbruik ook daarvan minder en

als je goed luistert, maakt de motor minder lawaai [ door minder wrijving ]

Dus ik persoonlijk denk dat boven dat eerste verhaaltje, waarin ook erg goede

uitleg staat hoor 39 zeker ook moet komen te staan dat het de mening

van één persoon is!!


---

Dit is ook de mening van één persoon Smile
Hoe wilde je je goede ervaring aantonen? Ben ik zeer benieuwd naar!
'82 Suzuki SC100 GX project
'93 Suzuki Swift Cabrio project

Rijdt dagelijks rond in een Renault Kangoo...
Reply

#65
---
Maar ik zeg het er bij dat het MIJN ervaring is Smile

Mijn "bewijs" is dat ik daadwerkelijk merk dat ze iets zuiniger

gaan lopen en bij auto's die olie gebruikte [ oude diesels bijvoorbeeld]

die beduidend minder gingen gebruiken of zelfs helemaal niet meer !!

Ik vind al zeer lang dat iedereen elkaar maar napraat over dit onderwerp,

terwijl ze het betreffende product NOOIT zelf hebben geprobeerd Unhappy

---
Reply

#66
Hier mijn mening: alle toevoegingen zijn meuk.

*einde mening*
Reply

#67
(02-11-2016, 17:38)Pauluzz Wrote: Hier mijn mening: alle toevoegingen zijn meuk.

*einde mening*

Ooit zelf uitgeprobeerd ???

Ik denkt het niet Tongue

---
Reply

#68
(02-11-2016, 17:38)Pauluzz Wrote: Hier mijn mening: alle toevoegingen zijn meuk.

*einde mening*

Mijn aanvullende mening:
In olie zitten al genoeg toevoegingen

Einde aanvulling
[Image: rm7vFv2.png]
Reply

#69
(02-11-2016, 13:56)Hans53 Wrote: ---
Maar ik zeg het er bij dat het MIJN ervaring is Smile

Mijn "bewijs" is dat ik daadwerkelijk merk dat ze iets zuiniger

gaan lopen en bij auto's die olie gebruikte [ oude diesels bijvoorbeeld]

die beduidend minder gingen gebruiken of zelfs helemaal niet meer !!

Ik vind al zeer lang dat iedereen elkaar maar napraat over dit onderwerp,

terwijl ze het betreffende product NOOIT zelf hebben geprobeerd Unhappy

---

Maar kun je jouw "bewijs" bewijzen, heb je verbruikscijfers voor/na, wetenschappelijke metingen?

Het feit dat je in 35 jaar 80 auto's hebt gehad, laat mij alleen zien dat je gemiddeld 2+ auto's per jaar hebt gehad. Ik heb die toelie er nooit in gegooid en ik doe al 15 jaar met 2 auto's...
Reply

#70
---
Die tachtig auto's waren in totaal in ongeveer 45 jaar en er zijn

vele jaren geweest dat ik minstens twee en soms drie of vier auto's had Biggrin

En of ik mijn "bewijs" wetenschappelijk kan bewijzen vind ik een

opmerking van iemand die idd alleen maar andere "schreeuwers" napraat en

daarmee het z.g. "bewijs" van tegenstanders zomaar te geloven Tongue

Maar ik stop er mee, want ik weet voor mij zelf dat ik er erg veel profijt

van heb gehad en dat anderen, meestal na het nooit geprobeerd te hebben,

altijd tegenstander zullen blijven.

Laat iedereen zelf maar kijken of ze luisteren naar mensen die

alleen maar anderen napraten of naar mensen die het daadwerkelijk zelf

hebben uitgeprobeerd 45

---

-----
Reply

#71
En iemand die kritische anderen als "napraters" bestempeld, omdat hij denkt dat een goedje werkt terwijl er, buiten zijn eigen waarneming, geen "bewijs" kan leveren, vind ik naief en generaliserend.

Als je mensen zo graag zelf wil laten kijken, moet je misschien jouw mening niet zo op anderen forceren Idea
Reply

#72
(03-11-2016, 09:42)Mafkikker Wrote: En iemand die kritische anderen als "napraters" bestempeld, omdat hij denkt dat een goedje werkt terwijl er, buiten zijn eigen waarneming, geen "bewijs" kan leveren, vind ik naief en generaliserend.

Als je mensen zo graag zelf wil laten kijken, moet je misschien jouw mening niet zo op anderen forceren Idea

Ik dring niemand mijn mening op, ik vertel alleen mijn ervaringen.

En ga maar eens op Google kijken op Slick-50 en daar zie je van voor

en tegenstanders vele artikelen.

En nu stop ik er echt mee....succes !!

---
Reply

#73
Jongens, wat een vijandige houding zeg... Hans vertelt zijn ervaring, en geeft tips. Het is aan ieder om zelf te bepalen wat hij ermee doet.

Hans zei ook:
Quote:Ik vind al zeer lang dat iedereen elkaar maar napraat over dit onderwerp,

terwijl ze het betreffende product NOOIT zelf hebben geprobeerd

En hier ben ik het 100% mee eens.

Verder geldt op een forum altijd: Lees maar gebruik je eigen verstand, en trek je eigen conclusies. Diegene met de grootste mond heeft niet altijd gelijk.
Reply

#74
Ik wordt niet graag uitgemaakt voor iets wat ik niet ben, door iemand die mij niet kent.

Verder lijkt het mij een gezonde redenatie, dat als het zo goed is als sommigen zeggen, zonder dat er schadelijke kanten of ingrediënten aan- of inzitten, iedereen het allang zou gebruiken...

Oftewel, tijd om het topic op te schonen tot originele proporties?
Reply

#75
(02-11-2016, 17:53)Hans53 Wrote:
(02-11-2016, 17:38)Pauluzz Wrote: Hier mijn mening: alle toevoegingen zijn meuk.

*einde mening*

Ooit zelf uitgeprobeerd ???

Ik denkt het niet Tongue

---

Geen idee, ik heb geen ervaring met motorrevisie. Heb nog nooit een demonteerde motor gezien die met toevoegingen in olie, kvs en/of brandstof heeft gereden. Ik zou dan ook echt niet weten wat voor schades dat veroorzaakt en wat voor kosten er vervolgens aan zo'n revisie zouden hangen.
Reply

#76
Droogkloot Smile
Reply

#77
(03-11-2016, 09:30)Hans53 Wrote: ---
En of ik mijn "bewijs" wetenschappelijk kan bewijzen vind ik een

opmerking van iemand die idd alleen maar andere "schreeuwers" napraat en

daarmee het z.g. "bewijs" van tegenstanders zomaar te geloven Tongue

*facepalm*
Ok, met een dergelijke opmerking val je voor mij echt af...
Iemand geloven omdat hij het zegt dat het zo is?

Sinterklaas zegt ook dat 'ie echt bestaat. Puzzled

Ik ben een wetenschapper, geloof in wat ik wetenschappelijk verantwoord bewezen krijg. Dezelfde discussie is ooit hier gevoerd met HHO, zodra we energiestromen gingen berekenen waren alle napraters weg... Laat dat nu net de mensen zijn die als hardste beweerden dat het écht werkte! HHO noemen we al eeuwen H2O en dat trekken we in nederland uit de kraan. Water. Moeilijk doen omdat je het niet snapt, heerlijk dat soort mensen. Vallen het hardste door de mand...

Dus, mijn mening is dat als iemand zijn "bewijs" niet kan staven met een meting, berekening of wat dan ook, maar enkel met de opmerking "ik heb gemerkt dat..." of zoals Sinterklaas zegt "geloof me nu maar" hij/zij iemand is die door jou omschreven wordt als een schreeuwer.

En geloof mij maar, die praat ik écht niet na! Daar vraag ik vanalles aan om vervolgens te luisteren naar the sound of silence

Fijne avond,
Force out!

(08-11-2016, 12:24)Pauluzz Wrote:
(02-11-2016, 17:53)Hans53 Wrote:
(02-11-2016, 17:38)Pauluzz Wrote: Hier mijn mening: alle toevoegingen zijn meuk.

*einde mening*

Ooit zelf uitgeprobeerd ???

Ik denkt het niet Tongue

---

Geen idee, ik heb geen ervaring met motorrevisie. Heb nog nooit een demonteerde motor gezien die met toevoegingen in olie, kvs en/of brandstof heeft gereden. Ik zou dan ook echt niet weten wat voor schades dat veroorzaakt en wat voor kosten er vervolgens aan zo'n revisie zouden hangen.
Klopt, jij koopt een gereviseerde motor waar het gruis nog in zit 34 45







Kiss
'82 Suzuki SC100 GX project
'93 Suzuki Swift Cabrio project

Rijdt dagelijks rond in een Renault Kangoo...
Reply

#78
Ouch!
[Image: eB9a9J3.jpg]
Reply

#79
Ik zeg ook maar eens wat, niet gebaseerd op wetenschap of zo, maar op boerenverstand. Als ik Slick 50( of wat dan ook) moet kopen bovenop de olie die aan minstens minimale eisen moet voldoen om op de markt te komen, waarom zit Slick ea er dan niet standaard in als ze zo geweldig zijn?. Slechte olie zou binnen de kortste keren verdwenen zijn, om maar te zwijgen van schadeclaims. dan klopt er al iets niet. Al die geweldige toevoegingen, de een nog beter dan de ander, maar ja ga je kijken naar de prijs en het effect?Heb je vaak gebakken lucht gekocht, maar ja een gevoel dat je auto beter, sneller, stiller is mag wel wat kosten is ook wat waard. En vaak blijkt dat je dan teveel hebt betaald voor een miniem of niet te meten resultaat. Ja je moet het verantwoorden dat je vaker beetgenomen bent dan je lief is. Nogmaals dit is mijn EIGEN mening over dit onderwerp en eens zullen we het wel niet worden,iedereen mag kopen wat die wil en als jij tevreden bent prima!

Verschillende merken olie geprobeerd , tpyes zoals 5w30 ed. Al jaren houd ik het gewoon op 10w40 van de Lidl, goede olie voor een leuke prijs, ververs de olie 2x per jaar,incl de filter, kost geen moer en geeft me een beter gevoel, omdat ik relatief weinig km's maak zo'n 10k per jaar en korte ritjes veelal. Voldoet aan wat ik ervan verwacht, rij rustig maar ook door. Verder op tijd bougies vervangen,luchtfilter, bandenspanning, remmen, kortom: onderhoud plegen.

Wat voor olie je erin gooit hangt een beetje af hoe je de auto berijdt, ouderdom van de auto,sportief, vele km's, wat voor klimaat zit je.Beste olie en toevoegingen zoals slick50 of welke dan ook helpen je niks als je te lang blijft doorrijden met oude olie, bruusk remt optrekt,de auto belasten terwijl de motor niet warm wordt. Kort: je auto mishandelt. Geen enkele toevoeging kan je auto herstellen, wat er af gaat komt er echt niet bij.Beter iets mindere dure olie maar 2x per jaar ververst als een hele dure waar je bv 30.000km ( snelweg km's zijn altijd beter dan stadskm's uiteraard)mee rijdt of eens in de paar jaar ververst.En elke olie is beter dan geen olie.

Een goede vriend van me heeft een Ibiza gehad uit '96 wist niet eens dat zijn motor bijna droog stond, oliepeil onder het minimum.Die auto hield het 19 jaar uit, ja je kan geluk hebben, verder deed hij weinig aan onderhoud pas als die stilstond.De ene auto kan beter tegen mishandeling als de ander, vroeg of laat gaan ze allemaal wel stuk, maar door onderhoud en de boel bijhouden kan je het moment uitstellen.
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#80
(01-11-2016, 18:01)Hans53 Wrote: ---
Ik heb deze oudere topic even een beetje doorgelezen en kwam toch
enkele dingen tegen waarvan ik vind dat dat zeker niet in het
"hoofd-verhaal" mag staan omdat dat dan door vele mensen
als waarheid wordt gezien Unhappy.Unhappy
Welk type olie in je auto moet is zeer afhankelijk van het type auto
en zeker ook zijn jaartal.
Bijvoorbeeld in mijn oude Alto moet beslist 15 w 40 olie in.
Dunne rotzooi smeer beslist niet genoeg !!
Goedkope olie is zeer zeker slechter dan de duurdere....waarbij je zeker niet
de duurste hoeft nemen, maar gewoon een goede "middenklasser".
Verder gebruik ik al zeker 35 jaar in ELKE auto die ik gehad heb [ en dat
zijn er ongeveer 80 ] als toevoeging Slick-50, welke een teflon basis heeft.
Ik heb aantoonbare en zeer goede ervaringen met dit spul, waarvan o.a.
minder benzine of diesel verbruik, bij olie-verbruik ook daarvan minder en
als je goed luistert, maakt de motor minder lawaai [ door minder wrijving ]
Dus ik persoonlijk denk dat boven dat eerste verhaaltje, waarin ook erg goede
uitleg staat hoor 39 zeker ook moet komen te staan dat het de mening
van één persoon is!!

---

Het kan best zijn dat dit voor jouw motorblok een goed resultaat geeft, dit is echter voor een reden...
Stel we nemen als voorbeeld even dat blok maar dan beelden we in dat deze in "nieuwe"conditie is, dus lage km stand, niet ingesleten etc etc.

Als er een 15w40 in kan, dan kan er ook een 10-40 in en een 5w40 of een 0w40.

Alle bovengenoemde olie viscositeiten zijn namelijk KOUD alsnog dikker dan wanneer deze olie op werk temperatuur is, en zijn optimale viscositeit bereikt.

Je kan het op 2 manieren bekijken, olie wordt dun als deze warm wordt... (bedrijfstemperatuur) of hij wordt dik als hij koud wordt...

Wat je in principe wil is een koude viscositeit die zo dicht mogelijk bij de bedrijfs viscositeit zit.
Dan heb je overal zo snel mogelijk smering en dat spaart je slijtage.
Maar wat is het probleem dan met een oudere motor?
Dat dan de "dunne" olie bv 5-40, verdwijnt, het blok gaat het verbranden, lekt langs de kleppen of zuigerveren.
Als gevolg gaat men 15-40 gebruiken, welke eigenlijk niet geschikt is voor winters -15 graden koude starten, en vooral korte ritjes.
De olie is zo dik, smeert slecht... als gevolg nog meer slijtage waardoor men als het kon nog dikkere olie zou willen gebruiken.
Als je blok pas beetje oke loopt met 15-40, is deze meestal intern gewoon niet helemaal 100%

Ik kies voor mijn bmw M50 blok ook een 0-40, en het liefst een niet te dikke 40.
Vergeet ook niet dat ondanks dat het algemeen zo is, niet iedere olie even dik is ondanks dat ze dezelfde viscositeit hebben.
Viscositeit gaat in schalen, waar bv een 0w40 meestal op 100graden rond de 12.5 cst zit, kan een 10w40 op 100graden wel op 14cst zitten.
(vanaf 12.5 is het een xw40, eronder xw30. en xw50 begint vanaf 16.3)
Dit heeft te maken met de vii's viscosity index improvers, en diverse additives.
Maar ik ga ff niet in op het hele wat echt synthetisch is, hc, group3/4/pap/ester etc.

Anyway point is, als je blok in orde is, moet je eigenlijk alleen kijken naar de visco op bedrijfstemperatuur, als je een oliedruk meter hebt kun je ook zien bij welk type visco je een gezonde oliedruk hebt voor jouw type blok.

En een hogere oliedruk koud, betekent niet betere smering...
Dikke olie koud levert meer weerstand, is moeilijker te pompen en dat verhoogt de oliedruk... maar niet perse smering en flow.

AANnnyyyywaaayyy dit kan lang doorgaan maar kortom.
Ik kies altijd een olie op bedrijfs visco en dan daar dan de variant die zo dun mogelijk is op lage temperatuur.
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.