Wat en hoe: motorolie.
#81
Ik rij al jaaaaren op Lidl of Aldi olie. mijn auto's hebben mij nog nooit laten staan! *kuch kuch* oke.. dat wel.. maar niet vanwege de olie Biggrin ik kocht/koop gewoon wrakken.
Es Aa Drie Één Nul
Reply

#82
(18-11-2016, 08:13)RickSwift Wrote: Ik rij al jaaaaren op Lidl of Aldi olie. mijn auto's hebben mij nog nooit laten staan! *kuch kuch* oke.. dat wel.. maar niet vanwege de olie Biggrin ik kocht/koop gewoon wrakken.

Olie merk is niet het grootste punt, ondanks dat er absoluut meetbare verschillen zijn qua kwaliteit van de olie, is het belangrijker dat je het juiste type kiest.

Kies bv ook nooit een mid sap/low sap olie voor oudere generatie benzine blokken.

Een nieuwere duurdere moderne olie die aan de meest moderne specificaties voldoet, is dus absoluut niet altijd de beste olie die je kan kiezen voor jouw specifieke blok.
Sommige denken dat als de het duurste van het duurste halen dat het automatisch het beste is, fout dus.

Sterker nog soms zijn oudere rest voorraad olieen zoals je soms bij een lidl/kruidvat etc kan krijgen beter, omdat het een oudere specificatie meestal SL is, welke meer zddp heeft en zodoende erg goed is voor oudere generatie chevy 350 blokken of flat tappet nokkenassen.
Reply

#83
Additieven kunnen een oplossing zijn, echter er zijn ook gevallen bekend waar door het gebruik de losgeweekte aanslag neerslaat in de oliekanaaltjes met alle gevolgen van dien.
Moderne oliesoorten hebben goede additieven zoals een 'detergent', deze houden de verontreinigingen opgelost in de olie zodat ze bij elke oliewissel netjes worden afgevoerd.
Reply

#84
Vuistregel is je olie regelmatig vervangen samen met oliefilter, 1x per jaar of afhankelijk hoeveel je rijdt.Longlife olie is onzin met name als je niet veel km's maakt.Additieven kunnen een al aangetaste motor niet herstellen,alleen iets tijdstip verschuiven wanneer die de geest geeft.
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#85
elke olie, ook de meest exclusievere, verliezen hun smerende eigenschappen rond de 15dkm.
Daarom, wanneer je langere tijd probleemloos van je auto wilt genieten, ververs je olie elke 15dkm.
En niet elke 30dkm, zoals de fabrikanten voorschrijven. Dat zijn nl verkooppraatjes.
suzuki alto 1.1 GLS 2002
Reply

#86
(01-02-2020, 14:30)hansenn Wrote: elke olie, ook de meest exclusievere, verliezen hun smerende eigenschappen rond de 15dkm.
Daarom, wanneer je langere tijd probleemloos van je auto wilt genieten, ververs je olie elke 15dkm.
En niet elke 30dkm, zoals de fabrikanten voorschrijven. Dat zijn nl verkooppraatjes.

Je zou toch juist denken dat fabrikanten het bij het juist eind hebben, die hebben de auto ontworpen en die gaan jou de olie niet verkopen. Die hebben geen baat bij of je elke 15dkm of elke 30dkm jouw olie vervangt.

Enige die daar baat bij hebben, zijn dealers of garages.
Reply

#87
(01-02-2020, 17:17)swiftkevin Wrote:
(01-02-2020, 14:30)hansenn Wrote: elke olie, ook de meest exclusievere, verliezen hun smerende eigenschappen rond de 15dkm.
Daarom, wanneer je langere tijd probleemloos van je auto wilt genieten, ververs je olie elke 15dkm.
En niet elke 30dkm, zoals de fabrikanten voorschrijven. Dat zijn nl verkooppraatjes.

Je zou toch juist denken dat fabrikanten het bij het juist eind hebben, die hebben de auto ontworpen en die gaan jou de olie niet verkopen. Die hebben geen baat bij of je elke 15dkm of elke 30dkm jouw olie vervangt.

Enige die daar baat bij hebben, zijn dealers of garages.

en.....uiteindelijk weer de fabrikanten wanneer er weer een auto is afgeschreven waarvan de motor in de soep is gelopen door de te lange olie-interval.
De fabrikanten gaan niet zeggen dat je beter elke 15dkm je olie moet vervangen omdat dit de levensduur van je auto ten goede komt.
Ze zeggen ook nooit dat je je bakolie moet vervangen. Ook deze olie heeft niet het eeuwige leven.
tevens verkoopt een auto met een langere onderhoudsinterval (op papier) beter dan een met een kortere interval. Voor een leasemaatschappij met 10000 auto's maakt het veel uit of ze 10000 oliewissels per jaar moeten aftikken of 20000.
suzuki alto 1.1 GLS 2002
Reply

#88
Uiteindelijk draait alles om poen, en om je nieuwe zooi te verkopen en je in de schulden te houden. Immers mensen met schulden die houden hun gemak en zijn gedwee. Je maakt ze gek met elke jaar een nieuwe Iphone, nog snellere pc, auto die 'schoner'is.In feite is een auto die al 40 jaar rondrijdt schoner dan een die net uit de fabriek komt, maar ja mensen geloven enkel uitstoot van de auto, vergeten wordt hoeveel energie, uitstoot en transport het milieu heeft aangetast tot de auto bij je deur staat.We worden beetgenomen en we slapen lekker verder met z'n allen. Zal me benieuwen hoe het straks gaat als we allemaal van het gas moeten, en aan de elektra, zal alleen de energie flink duurder worden,zeg maar onbetaalbaar.Kan je je elektra auto gebruiken als kippenhok.
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#89
Ik weet niet of ik het al geraagd had maar is het beter voor een schone motor om 5w40 vol synthetisch er in te pleuren of 10w40 semi synthetisch. Beide van de action. 5w40 kost iets van 3.70 per liter en 10w40 10 euro voor 4 liters.
zit momenteel altijd onder 5000 km tussen olie wissel en doe ik 10w40 in de warmere maanden en 5w40 in koudere
Reply

#90
Ik denk dat door je korte intervallen niet een volsyntheet hoeft te pakken en ik zou gewoon altijd met dezelfde visco rijden. De keuze is dan aan jou om bij 1 van de 2 te blijven.
Het boekje schrijft waarschijnlijk 10w40 voor. (als je daar van uit wilt gaan) .
39



Reply

#91
Het boekje schrijft best veel verschillende dingen voor. Ik weet wel dat er 10w40 volsynthetic bestaat maar dat is weer veel duurder en kan je voor datzelfde geld goedkope 10w40 4 of 5 keer per jaar vervangen. Biggrin

Als ik straks voor school zo 'n 500 km per week moet rijden is 5w40 dan wel weer beter? Puzzled
[Image: 0p1JiIe.jpg]
Reply

#92
Tja de 5w is wel iets dunner bij koude start en geel koud temperaturen dus elje keer dat je start zou de olie een frasctie eerder voor de juiste smering zorgen. Aan de andere kant kan je 10w40 tot - 20 gebruiken meen ik. (5w40 tot - 25 ofzo). Zo koud word het niet snel h
In NL. Zelf heb ik nu in de oudere suzukies 10w40 en 5w40 in de nieuwere. Bij mijn suzukies van de jaren 80 zou de 5w40 mogelijk voor gebruik gaan zorgen door afdichtingen die al heel oud zijn.
39



Reply

#93
Hai jongons.

Welke olie raden jullie me aan voor een baleno 1.8gtx, ong 180k op de teller. Il kom op internet veel verschillende viscos tegen.
Reply

#94
10W40
[Image: DKBUEhx.jpg]
Reply

#95
(14-07-2022, 18:16)MrShifra Wrote: 10W40

Dank je wel!
Reply

#96
Heb er ook een en doe al jaren 10w40 in, eerst zat er 5w30,en al 13 jaar doe ik dat eerste. Rijdt die prima op. Heb je een hatch of Sedan?
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.