xenon mag weer.
#1
lees net op het AM forum dat xenon weer gewoon ingebouwd mag worden.
Quote:Oorspronkelijk geplaatst door FerryCoupe
Vriend van mij werkt bij de politie en wist mij dit te vertellen ......
Wisten jullie dat Xenon niet meer wordt bekeurd als je geen geschikte koplampen heb of sproeiers/wissers?
Xenon is dus weer LEGAAL
De wet is heeft dit artikel geschapt. Maar zorg wel dat het niet verblindend is want daar kunnen ze nog steeds voor blijven bekeuren dmv een ander artikel!
Dit is ingegaan sinds 1 oktober 2009.
Viva la Gloria!

[Image: fluttershy_yay_small_display.gif]

Y'all hail the South
Reply

#2
Hebben ze daar ook iets waar ik het zelf terug kan lezen? Ik kan op de site van verkeer en waterstaat alleen het bericht vinden dat het vanaf 1 mei niet meer mag.

Ik rij nu alweer een paar weken met halogeen lampen maar ik mis mijn xenon heel erg. Dus van mij mogen ze het afschaffen.
«Once a computer beat me at chess, but it was no match for me in kickboxing.»
Reply

#3
Ik geloof nooit zo in het "van horen zeggen" Smile
Kom maar op met harde feiten Biggrin
Swift GTi Turbo Biggrin
V-TEC powered GTi Zzzz
Toch weer turbo 39
En nu??
Reply

#4
http://forum.showyoursound.nl/topic.asp?TOPIC_ID=70442

ietsje meer informatie
[Image: Animation2.gif]
HU: JVC AVX22
Compo voor: Soundstream TRC6N
Speaker Amp: Soundstream LW4.500
Sub Amps: B2 Audio M1 8500W rms
Subwoofers: 4x 15" Ascendant Audio Chaos
Reply

#5
mja, ook daar staat niet echt een bron..

ik kan ook roepen dat bij deze artikel 5 vervalt, en daar een leuk verhaaltje bij typen, maar als je wordt aangehouden ben je nogaltijd de sigaar...
"Gewoon, omdat het kan"
Reply

#6
Ik heb het net even gegoog-eld en kwam op de volgende link uit van infopolitie.nl Het lijkt me dat je aan deze site toch wel enige betrouwbaarheid af mag leiden.....

Linkje

Volgens een van de agenten daar...die tevens moderator is, is de feitcode N 553 weer geschrapt per 1 oktober 2009, omdat het in strijd kon zijn met het Europese recht, omdat buitenlandse auto's hier niet altijd aan kunnen voldoen.
Reply

#7
Infopolitie.nl is een site van agenten die dit in hun vrije tijd doen en is geen spreekbuis van de 'echte' politie. Alleen betrouwbaar is de Staatscourant, of wetten.overheid.nl. Alleen zie ik in de 'regeling voertuigen' dat de genoemde artikelen nog steeds geldig zijn.
Swift GTi 01-01-07 t/m 14-09-07: [Image: 190328_6.png]
Ibiza FR TDi 14-09-07-nu: [Image: 202764_4.png]
Reply

#8
boeit me eigenlijks niks want ik rij nog altijd met xenon34
Reply

#9
ik heb het ook gewoon in allebij mijn auto,s laten zitten.
Reply

#10
staatscourant 14990/2009.....kijk daar effe of op het uniformbak.

infopolitie forum.
houdoe en bedankt!!!!!

http://gtracer.net/profiles/alfaracer
Reply

#11
Simpel, even opzoeken bij de staatscourant.

klik hier
Artikel 5, onderdeel K.
De daar genoemde artikelen zijn vervallen in de Regeling Voertuigen.

Het gaat steeds over verschillende voertuigen in de artikelen, maar de tekst is steeds hetzelfde:

Quote:De codering van de lichtarmaturen moet in overeenstemming zijn met de voor dat armatuur bestemde licht.
Hierbij is het bepaalde in bijlage VIII, annex 6, van toepassing.
Einde coderingseis, welkom xenon in H-code lampen!

Alleen bekeuringen op lichtbeeld kunnen nog roet in het eten gooien volgens mij, of lees ik iets verkeerd?
'82 Suzuki SC100 GX project
'93 Suzuki Swift Cabrio project

Rijdt dagelijks rond in een Renault Kangoo...
Reply

#12
Directe link naar de staatscourant

Oeps te laat.
«Once a computer beat me at chess, but it was no match for me in kickboxing.»
Reply

#13
en dat met chronisch slaaptekort Biggrin Ik hang mijn setje terug in de Baleno 39
'82 Suzuki SC100 GX project
'93 Suzuki Swift Cabrio project

Rijdt dagelijks rond in een Renault Kangoo...
Reply

#14
Scamp vraagt zich ook al af waar zijn setje ergens in de schuur ligtZzzz
Reply

#15
Xenon welkom terug 39

Reply

#16
nou dit verhaal krijgt een kleine toevoeging.

mijn vriendin is op 2 sept bekeurd vanwege het voeren van xenon verlichting in een H4 behuizing.

nu zijn de regels veranderd per 1 okt.

dus ik ga bezwaar aantekenen.

ik heb ff snel een briefje getikt uit de losse pols.
zie graag evt fouten en wijzigingen/aanvullingen.


Op 02 September 2009 j.l. ben ik staande gehouden met het voertuig Mitsubishi Colt kenteken XX-XX-23 op de meerkoetstraat te Krimpen a/d IJssel.
De agent die mij aanhield bekeurde mij voor het feit dat de auto in kwestie volgens hun voorzien van Xenon verlichting in een H4 halogeen koplamp unit en dat mag niet meer sinds 1 Mei 2009.
Een bekeuring werd dus ook geschreven met de feitcode N553.

Achteraf blijkt uit onderzoek dat de regel waarop de bekeuring is gebaseerd in strijd is met de europeese regelgeving.
En zodoende is deze regel dan ook weer terug gedraaid volgens de staatscourant Jaargang 2009 Nr. 14990 artikel 5 onderdeel K
Hierbij een stukje text uit de staatscourant:


Regeling tot wijziging van de Regeling voertuigen en enkele andere regelingen in verband met uniformering van de eisen aan verlichting op motorvoertuigen alsmede vaststelling van eisen voor zelfbalancerende bromfietsen die in het verkeer worden gebruikt.

28 september 2009

Nr. CEND/HDJZ-2009/991 sector AWW


Artikel V
onderdeel k

De artikelen 5.2.55, achtste lid, 5.3.55, achtste lid, 5.3a.55, achtste lid, 5.5.55, achtste lid, en 5.12.55, zevende lid, vervallen.


Toelichting artikel V
Onderdelen K, N en CC, onder 15
De permanente eisen met betrekking tot de codering van lichtarmaturen waren strenger gesteld dan de eisen die gelden bij de individuele toelating van voertuigen. Het is ongewenst wanneer permanente eisen strenger zijn dan de toelatingseisen voor een bepaald voertuig. Anders zou met een voertuig dat aan alle eisen voldoet om tot de weg te worden toegelaten toch al direct niet worden voldaan aan de eisen die gelden bij gebruik op de weg.
Oudere voertuigen hebben vaak geen codering in de lichtarmaturen en passende vervangende lichtarmaturen met de juiste codering zijn in veel gevallen niet leverbaar. Mede omdat de eis met betrekking tot de codering van de lichtarmaturen onder omstandigheden in strijd zou kunnen zijn met Europees recht (het vrij verkeer van goederen: buitenlandse voertuigen kunnen niet altijd aan de eis voldoen) is deze geschrapt.


Op basis van deze gegevens ben ik van mening dat de bekeuring tegen de regels in gaat van het europees recht en daar door ook onterecht is.
Het lijkt mij dan ook niet meer dan redelijk dat deze bekeuring dan ook word ingetrokken.

M.v.g.
[Image: nox6logo.gif]

info @ carservicekrimpenerwaard (punt) nl

MR2 SW20 gen 2 3SGTE @ 22Psi
Reply

#17
Lijkt me verstandig. En niet geschoten is altijd mis. Maar dat geldt dan eigenlijk voor iedereen die in de periode van invoering en intrekking van de wet is bekeurd.....

Ik denk dat de wet is ingetrokken naar aanleiding van een rechtszaak hierover.... is mijn vermoeden.
Volvo V70 D4 Geartronic (MY2015)
Saab 900 GT 16 classic (MY1987)
Reply

#18
De verwijdering van deze feitcode is al ong. 1 maand geleden in een addendum in het feitcodeboekje bij de politie bekend gemaakt!
Staat de bon op de betreffende feitcode N553, of is er (ook) bekeurd op "verkeerd lichtbeeld"? Dat mag namelijk nog wél bekeurd worden en zal dan ook als alternatieve methode gehanteerd worden als je het echt te bont hebt gemaakt met je Xenon. Verder geldt de eis wit of geel licht nog steeds, dus setjes vanaf 8000K (met name 10.000K en 12.000K zijn kassa!) staan in de gevarenzone.

Bezwaar aantekenen gaat zeker werken als 'ie op feitcode N553 staat, deze bon wordt dan geseponeerd.
Als het goed is wordt de bon opgenomen in een computersysteem en dan zal blijken dat N553 niet meer actief was ten tijde van het schrijven. Dan wordt de bon automatisch geannuleerd en krijg je soms een belletje met uitleg. Aldus een bekende van me bij de politie.
Maar ik zou gewoon bezwaar aantekenen, dan heb je het zwart op wit.
'82 Suzuki SC100 GX project
'93 Suzuki Swift Cabrio project

Rijdt dagelijks rond in een Renault Kangoo...
Reply

#19
Alsnog betaal je die 6,- euro, zogenaamd 'administratiekosten'!
[Image: DKBUEhx.jpg]
Reply

#20
En als je bezwaar gegrond wordt verklaard krijg je die terug...
'82 Suzuki SC100 GX project
'93 Suzuki Swift Cabrio project

Rijdt dagelijks rond in een Renault Kangoo...
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.