Suzuki Swft GTi tweedehands?
#1
Zoals ik in het voorstel-gedeelte aangaf, ben ik op zoek naar een Swift GTi'tje.
Op Marktplaats staan genoeg GTItjes. Ik ben niet op zoek naar een Swift met allerlei plastic bumpers maar eentje met leuke velgjes, dan ben ik tevreden.
Nu zag ik op Speurders een leuke: Klik!
Op de foto's ziet 'ie er netjes uit en verder standaard afgezien van de velgen.
Via de mail wat vragen gesteld over de versnellingsbak (ik begreep dat die nogal gevoelig zijn voor 'raggen') over roest (dorpels ed.), over de kilometerstand en over onderhoud.
Het antwoord dat ik kreeg:

Betreft de vragen: De versnellingsbak heeft mij nog nooit problemen opgeleverd. Er is ongeveer 3 maanden geleden
nog nieuwe olie in de bak gekomen. Er is lichte roestvorming rechtsachter, wat komt door kleine deukjes die iets zijn
gaan roesten. Verder is de auto naar mijn weten nagenoeg roestvrij, want heb hem laatst nog op de brug gehad. De auto is afgezien van de velgen inderdaad nog origineel, hij is alleen gechipped en heeft een rechte uitlaatpijp van voor naar achter. Hierdoor heeft hij een kleine 125 pk. De KM-stand weet ik zelf ook niet zeker, maar ik heb hem een jaar geleden bij een garage in drenthe gekocht, welke mij vertelde dat de km-stand naar alle waarschijnlijkheid 100000 was (toen nog 90000). De elektrische zaken werken inderdaad naar behoren, alleen de achterruitewisser en achterruitverwarming doen het niet. Het laatste onderhoud is de uitlaat gelast want deze was een beetje lek en er is een nieuwe oliefilter en nieuwe olie in gekomen een half jaar terug, en een nieuwe accu. Verder heeft de auto mij nog nooit laten staan en hij start altijd, weer of geen weer.

Het klinkt op zich niet slecht, alleen schrik ik een beetje van het verhaal met die rechte uitlaatpijp van voor naar achteren met daardoor een vermogen van een kleine 125 pk. Mijn kennis van dit soort zaken is nogal nihil, dus ben ik bang dat het neerkomt op een lawaai bak.

Wat denken jullie ervan?

groetjes,

Robin
Reply

#2
Oké... even een paar punten.
Tel bij de kilometerstand maar 100.000 op. Kilometerstanden onder en rond de 100.000 kilometer komen gewoon niet meer voor bij een Swift. Het feit dat een Swift een vijf cijferige km-meter heeft, maakt het moeilijk om te controleren. Echter, een kilometerstand van 2 ton is voor een Swift geen enkel probleem.

Roestvorming aan de achterste wielkasten is inderdaad erg normaal. Kaal maken, netjes aantippen en een setje mooie, subtiele wielkastverbreders erop en klaar ben je.

125 pk is complete onzin. Een open uitlaat en het "chippen" doet in de regel niet gek veel voor een GTi, alleen loopt de auto een stuk beter. Als je er 10 pk mee wint, dan zit je al aan de hoge kant.

Een standaard uitlaatsysteem wordt vaak tweedehands aangeboden en is niet lastig te vervangen.

Versnellingsbakken zijn inderdaad een hot item. Die gaan nou eenmaal nog wel eens kapot, maar ook dit hoeft geen drama te zijn.

Mocht je de auto gaan kopen of willen kopen, zorg dat je ergens op een brug kan staan. Een krokante onderkant is het laatste wat je wil (is ook wel op te lossen, maar voorkomen is beter dan genezen).
Welcome to the internet:
Where men are men, women are men, and little girls are FBI agents.


www.streetrides.nl
Reply

#3
(09-08-2009, 16:37)Puppetmaster Wrote: Oké... even een paar punten.
Tel bij de kilometerstand maar 100.000 op. Kilometerstanden onder en rond de 100.000 kilometer komen gewoon niet meer voor bij een Swift. Het feit dat een Swift een vijf cijferige km-meter heeft, maakt het moeilijk om te controleren. Echter, een kilometerstand van 2 ton is voor een Swift geen enkel probleem.

Roestvorming aan de achterste wielkasten is inderdaad erg normaal. Kaal maken, netjes aantippen en een setje mooie, subtiele wielkastverbreders erop en klaar ben je.

125 pk is complete onzin. Een open uitlaat en het "chippen" doet in de regel niet gek veel voor een GTi, alleen loopt de auto een stuk beter. Als je er 10 pk mee wint, dan zit je al aan de hoge kant.

Een standaard uitlaatsysteem wordt vaak tweedehands aangeboden en is niet lastig te vervangen.

Versnellingsbakken zijn inderdaad een hot item. Die gaan nou eenmaal nog wel eens kapot, maar ook dit hoeft geen drama te zijn.

Mocht je de auto gaan kopen of willen kopen, zorg dat je ergens op een brug kan staan. Een krokante onderkant is het laatste wat je wil (is ook wel op te lossen, maar voorkomen is beter dan genezen).

Wat een snelle reactie, bedankt!
Wat betreft de kilometerstand; dat vermoeden had ik ook al vandaar dat ik hem vroeg of het inderdaad 110000 was of toch 211000. Met NAP moet de kilometerstand toch te controleren zijn? Of moet je daar je auto voor aangemeld hebben voordat het controleerbaar is. Op NAP.nl (oid) zag ik dat je voor 5,- euro een check kan laten uitvoeren, maar als dat alleen maar het vermoeden bevestigt dat de auto meer dan 1 ton gelopen heeft maar het niet kan bewijzen, is het zonde van het geld natuurlijk.
De 125 pk waar de adverteerder over spreekt, schrok me een beetje af omdat dan meteen gedachten in m'n hoofd schieten of afgeragte bakkies en dat is natuurlijk niet wat ik zoek.
Een rechte uitlaatpijp, houdt het dan ook in dat er gewoon geen demping meer is, of heeft dat er niets mee te maken? Het laatste wat ik wil is 's ochtends op weg naar m'n werk de hele buurt wakker maken!

groetjes,

Robin
Reply

#4
(09-08-2009, 16:50)Stuw Wrote: Wat een snelle reactie, bedankt!
Wat betreft de kilometerstand; dat vermoeden had ik ook al vandaar dat ik hem vroeg of het inderdaad 110000 was of toch 211000. Met NAP moet de kilometerstand toch te controleren zijn? Of moet je daar je auto voor aangemeld hebben voordat het controleerbaar is. Op NAP.nl (oid) zag ik dat je voor 5,- euro een check kan laten uitvoeren, maar als dat alleen maar het vermoeden bevestigt dat de auto meer dan 1 ton gelopen heeft maar het niet kan bewijzen, is het zonde van het geld natuurlijk.
De 125 pk waar de adverteerder over spreekt, schrok me een beetje af omdat dan meteen gedachten in m'n hoofd schieten of afgeragte bakkies en dat is natuurlijk niet wat ik zoek.
Een rechte uitlaatpijp, houdt het dan ook in dat er gewoon geen demping meer is, of heeft dat er niets mee te maken? Het laatste wat ik wil is 's ochtends op weg naar m'n werk de hele buurt wakker maken!

groetjes,

Robin

NAP is leuk voor auto's vanaf '95/'96, want toen is NAP pas ingevoerd. Voor een auto van 1992 is het niet echt relevant.
Nogmaals, geen man overboord want de meeste Swiftjes rijden met 200.000 + kilometers en dit hoeft compleet geen beperking te zijn. Sterker nog, die blokken zijn ijzersterk.

Een rechte pijp betekend meestal het ontbreken van een lambda sonde. Hierdoor loopt een GTi een stuk beter zonder dat er extreem veel herrie bij komt. Het hangt een beetje van de einddemper af ben ik bang. Ik kan geen foto vinden van de achterkant, dus dat is even gokken.

Die 125 pk? Tja, mensen gokken er vaak lekker op los. Mensen lezen over open luchtfilters en dat je daar wel 10 pk mee kan winnen en *pof* opeens heeft die Swift ook 10 pk meer. "Praat pk's" heet dat.
Het chippen is niet meer dan de onsteking aanpassen en wellicht iets meer brandstof inspuiten. Die chippies worden kan en klaar voor 50 euro aangeboden en is in mijn opinie een slechte investering. Het levert namelijk niet zoveel op. Wink
Welcome to the internet:
Where men are men, women are men, and little girls are FBI agents.


www.streetrides.nl
Reply

#5
(09-08-2009, 17:01)Puppetmaster Wrote: NAP is leuk voor auto's vanaf '95/'96, want toen is NAP pas ingevoerd. Voor een auto van 1992 is het niet echt relevant.
Nogmaals, geen man overboord want de meeste Swiftjes rijden met 200.000 + kilometers en dit hoeft compleet geen beperking te zijn. Sterker nog, die blokken zijn ijzersterk.

Een rechte pijp betekend meestal het ontbreken van een lambda sonde. Hierdoor loopt een GTi een stuk beter zonder dat er extreem veel herrie bij komt. Het hangt een beetje van de einddemper af ben ik bang. Ik kan geen foto vinden van de achterkant, dus dat is even gokken.

Die 125 pk? Tja, mensen gokken er vaak lekker op los. Mensen lezen over open luchtfilters en dat je daar wel 10 pk mee kan winnen en *pof* opeens heeft die Swift ook 10 pk meer. "Praat pk's" heet dat.
Het chippen is niet meer dan de onsteking aanpassen en wellicht iets meer brandstof inspuiten. Die chippies worden kan en klaar voor 50 euro aangeboden en is in mijn opinie een slechte investering. Het levert namelijk niet zoveel op. Wink

Aha, dat NAP pas vanaf '95/'96 pas ingevoerd werd, wist ik niet! Weer wat geleerd.
Als de kilometerstand 211000 zou zijn, zou ik er niet voorbij lopen. 110000 zou natuurlijk een stuk beter zijn, maar ik ga er dan maar van uit dat het 211000 zal liggen. Is er verder nog ergens aan te controleren? Ergens op dit forum las ik bijvoorbeeld over de slijtage van de pedalen waar dan aan te zien zou dat dat er meer kilometers gereden zou zijn.
"Praatpk's" noemen wij op Motor-Forum "café-pk's", we noemen het anders maar ik snap precies wat je bedoelt! Wink Prima, want ik vind de standaard hoeveelheid pk's meer dan genoeg. Als ik maar op de snelweg een beetje lekker kan meekomen, dan ben ik tevreden.

Bedankt voor je antwoorden!
Reply

#6
Ah... nog een Motor-forummer! Hier nog één (Master of Puppets op MF).
Slijtage aan pedalen, zijwangen van de bestuurders stoel zijn "dead give-aways" van hoge kilometerstanden.
Het kan zomaar zijn dat dit een uniek exemplaar is die wel pas 100.000 km gelopen heeft, maar ik geloof het nooit. Wink
Welcome to the internet:
Where men are men, women are men, and little girls are FBI agents.


www.streetrides.nl
Reply

#7
Vraag naar de apk papieren, hierop staan ook de km standen per jaar
opgesxchreven.

Misschien dat je er wat wijzer van wordt.
Reply

#8
(09-08-2009, 17:18)Puppetmaster Wrote: Ah... nog een Motor-forummer! Hier nog één (Master of Puppets op MF).
Slijtage aan pedalen, zijwangen van de bestuurders stoel zijn "dead give-aways" van hoge kilometerstanden.
Het kan zomaar zijn dat dit een uniek exemplaar is die wel pas 100.000 km gelopen heeft, maar ik geloof het nooit. Wink

Klopt! Hier Stuw, maar op MF ben ik Stu!
Bedankt weer voor de tips!

(09-08-2009, 17:30)junior Maffia Wrote: Vraag naar de apk papieren, hierop staan ook de km standen per jaar
opgesxchreven.

Misschien dat je er wat wijzer van wordt.

Geen slecht idee, dank je!
Reply

#9
Het heeft meestal wel zin om 5 euro uit te geven voor de NAP uitdraai.
Ook al zou deze voor deze auto pas vanaf 1996 geregistreerd zijn, je weet alsnog snel genoeg het aantal km's wat de auto waarschijnlijk heeft gelopen.
Waterdicht is het nooit, want de klok kan je terugdraaien, vervangen, of de complete motor kan ook wel eens vervangen zijn en dan weet je ook geen km-stand.

Maar je zou dan op je NAP uitdraai bijv. 4 jaar missen als de auto van 1992 is, stel in 1996 staat er een km stand van 50.000 en in 2000 gaat 'ie de 100.000 al over, dan weet je al genoeg.
En soms komt het ook wel voor dat een Swift GTI de 300.000 passeert, dan weet je ook gelijk of dat het geval is bij de auto in kwestie.
Wat is dan die 5 Euro op het complete aankoopbedrag Smile
Reply

#10
De reactie van de verkoper:
Het zou kunnen maar het blok ziet er goed uit en loopt ook mooi. ik heb geen uitdraai van het vermogen, maar de chip die in
de swift zit geeft een pk winst van 17 tot 20 pk en 15 tot 18 nwm meer, en de uitlaat ongeveer 5 pk. Dus het kan iets meer of minder zijn, maar hij
is in ieder geval sneller als een standaard gti. Voor de aankomende APK weet ik niet wat er nog achterweg kan komen, maar ik ben natuurlijk ook geen keur-
meester. Ik weet dus niet of hij er zo door rolt of niet. Ik ga namelijk stage lopen in den haag in september, dus vandaar dat ik de auto van de hand wil doen.
Als ik niet met stage zou gaan zou ik hem zeker niet verkopen, want het is gewoon een fijne auto.
Ik zal vanmiddag even een fototje maken en je die even mailen.

Oke, zullen dus inderdaad praat-pk's zijn, mooi zo!
De APK is een vervelender verhaal, want daar wil ik uiteraard zo doorheen zoeven.
Misschien dat ik die, als ik 'em zou kopen, vraag vooraf erbij te doen zodat de auto meteen een nieuwe APK heeft!

Wat denken jullie?
Reply

#11
Gewoon ja en amen roepen als die verkoper begint over de pk's, maar jij weet inmiddels wel beter Tongue
Persoonlijk zou ik gaan kijken bij de auto en de verkoper eerst laten rijden tijdens de proefrit, dat geeft je direct een indruk over hoe hij met zijn auto is omgegaan en dan kan je alvast wennen aan alle rateltjes kraakjes en piepjes Wink
Als je zelf gaat rijden even letten op het schakelen van de eerste versnelling naar de R en bij het terugschakelen van de 3e naar de 2e versnelling.

Je kan hem onder voorbehoud van een APK kopen, hiermee dek je jezelf in en scheelt eventueel wat sleutelwerk als er iets moet worden vervangen.
Als je zelf nog iets wil/kan doen aan doen aan de auto dan kan je hem kopen "zonder" APK, dit kan wellicht de prijs nog wat drukken.
Zolang de dorpels en draagarmen geen gatenkaas zijn en het motortje + bak in orde is, dan vallen de rest van de minpunten relatief makkelijk zelf op te lossen.

Daarnaast zou je eens kunnen gaan kijken bij een andere GTi rijder bij jou in de buurt zodat je wat vergelijkingsmateriaal hebt.
Swift GTi Turbo Biggrin
V-TEC powered GTi Zzzz
Toch weer turbo 39
En nu??
Reply

#12
(10-08-2009, 17:54)WireWess Wrote: Als je zelf gaat rijden even letten op het schakelen van de eerste versnelling naar de R

WTF wat ben jij van plan? neem aan dat je dit bij stilstand bedoeld? en wat is het nut hiervan?
Reply

#13
125 pk my assdevil die komt een keer op 100 pk op de wielen misschien thats itWink

mijn gti deed op stock motor 95pk op de wielen met een rechte pijp naar achter zonder kat met 1 freeflow einddemper.
met orginele chip!
maar een chip op een gti levert ong 5pk op.

heb wel kleine aanpassingen gedaan.. zoals het omzeilen van het gasklephuis verwarming, verwijderen van resonantie box, carterontluchting & tankontluchting de lucht in laten lopen ipv terug de motor in.Wink
Reply

#14
(10-08-2009, 18:55)Scamp Wrote:
(10-08-2009, 17:54)WireWess Wrote: Als je zelf gaat rijden even letten op het schakelen van de eerste versnelling naar de R

WTF wat ben jij van plan? neem aan dat je dit bij stilstand bedoeld? en wat is het nut hiervan?

Synchro testen? Moet je inderdaad niet rijdend doen, dan vliegen de tandwielen je om de oren.
Maar niets is zo verdomd irritant als je stil staat en 'm niet lekker in de achteruit krijgt (of gewoon even in N en de koppeling op laten komen, dat helpt ook)
'82 Suzuki SC100 GX project
'93 Suzuki Swift Cabrio project

Rijdt dagelijks rond in een Renault Kangoo...
Reply

#15
De achter-uit heeft geen synchro45 daarom valt ie er soms ook niet lekker in, de pennetjes staan dan net niet tegen over de uitsparingen. Tip haal eerst de handrem eraf voordat je hem in de achter-uit zet, dat scheelt al een heel stuk.
Reply

#16
Vandaar ook het ? want ik heb het tot nu toe op iedere Swift meegemaakt... stupid
Dat tipje van de handrem zal ik onthouden, ik heb er een grondige hekel aan dat 'ie niet in de achteruit wil...
'82 Suzuki SC100 GX project
'93 Suzuki Swift Cabrio project

Rijdt dagelijks rond in een Renault Kangoo...
Reply

#17
Als die niet wil, heel klein stukje naar voren rijden en dan wilt hij meestal wel...
Reply

#18
Dit probleem heeft bijna elke auto wel hoor...
'96 VW Polo daily
'00 Mazda Demio wifey
'89 Swift 1.3 8v GL hobby
'07 Sym Shark Rs50

Roest maakt meer kapot dan je lief is!
Reply

#19
Dan nog vindt ik het verdomde irritant!
Maar het is inderdaad wel "simpel" op te lossen Wink
'82 Suzuki SC100 GX project
'93 Suzuki Swift Cabrio project

Rijdt dagelijks rond in een Renault Kangoo...
Reply

#20
En toch heb ik verschil gemerkt bij verschillende bakken hoeveel geweld je moet gebruiken om hem in z'n achteruit te krijgen en het is idd lastig als weer moet roeren in de bak of evt koppeling iets moet laten opkomen Tongue
Swift GTi Turbo Biggrin
V-TEC powered GTi Zzzz
Toch weer turbo 39
En nu??
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.