Aankoop tips 2ehands Swift (Waar opletten)
#1
hoi, ik ben van plan zeer binnerkort een swiftje te kopen en zo graag wat aankooptips hebben. Deze heb ik al, zodat je die niet hoeft te geven:8)7
*Bekijk het koetswerk langs de zijkant om te zien of het mooi strak staat.
*Controleer een wagen altijd bij daglicht en droog. Als een wagen in de regen heeft gestaan, zie je geen lakfouten, krassen of kleine deuken.
*Zie ook of er geen kleurverschil is. Een herspoten onderdeel is vaak iets donkerder of lichter.
*Bekijk de lichten en de snuit. Als putjes in de lak en de lichten ziet, duidt dat op intensief Snelweggebruik (en dito kilometers).
*Controleer de slijtage van de pedalen. Als die fel afgesleten zijn, heeft de wagen wellicht meer dan 100.000 km gereden.
*Voel onder de vloermatten of de wagen droog is binnenin. Insijpelend vocht is erg vervelend.
*Gebruik alle elektrische functies en controleer ze op hun werking.
*Voel aan de motor of hij koud staat als je hem start, een warme motor duidt vaak op koudstartproblemen.
*Kijk naar de uitstoot na de koudstart, blauwe rook duidt meestal op olieverbruik.
*Controleer het niveau van de vloeistoffen onder de motorkap.
*Het koelwater mag gekleurd zijn maar mag geen oliesporen bevatten, dat duidt op ernstige motorproblemen.
*Kijk ook onder de motor / versnellingsbak. Als je daar oliesporen ziet, betekent het dat er olielekkages zijn.
*Controleer of het chassisnummer op het inschrijvingsplaatje onder de motorkap Overeen komt met dat van de boorddocumenten.
*Controleer de staat van de banden. Als ze ongelijkmatig afgesleten zijn, is er iets mis met De wielgeometrie. Dat kan zelfs op een ongeval duiden.
*Maak een uitgebreide proefrit en let op eventuele stuurtrillingen tijdens het remmen.
*Probeer om in 5de versnelling te vertrekken. Als de wagen niet onmiddellijk blokkeert, is de koppeling versleten.
*Ga na of de inhoud van het onderhoudsboekje klopt met de aangeduide kilometerstand.

graag zo veel mogelijk van dit soort tips.
bedankt darklight-h2
Reply

#2
Test de versnellings bak goed of daar geen vreemde geluiden vandaan komen en of hij nog soepel schakelt, want das een swift (gti) kwaaltje!!!

En test de dorpels goed, dus ff met hammertje tegen tikken om te kijken of ze nog hard zijn...
Reply

#3
- Kijk of het raam van de bestuurder nog goed sluit.
- Kijk of de achterklep goed blijft staan (alleen mk2???)
- Luister ook als het geen gti is goed of de bak in orde is, naar mijn weten voor het schakelen van de 1 naar z'n 2 en van z'n 3 naar z'n 2,
- Hoor je geen rare geluiden bij het rijden??? In de bocht??? Want de wiellagers en/of schijven kunnen af zijn...
Reply

#4
-Kijk idd goed naar de dorpels
-schakelen naar 2 is typisch swiftkwaaltje en dus mag die iets moeilijker zijn
Volvo V70 D4 Geartronic (MY2015)
Saab 900 GT 16 classic (MY1987)
Reply

#5
Enne... niet vergeten natuurlijk....
Check of er Swiffies binnen de club verkocht worden. Het is geen garantie voor succes, maar de meeste auto's zijn bekend binnen de club en daar wordt meestal een objectief oordeel over gegeven. Wink
Welcome to the internet:
Where men are men, women are men, and little girls are FBI agents.


www.streetrides.nl
Reply

#6
(voor mij) bekende roestplekken:

- Dorpels
- Raamstijl bij de voorruit, waar de antenne bovenop zit (waterlekkage -> roest)
- Onder de vloerbekleding bij de koppeling
- Boven de voorruit op het dak, kijk goed bij de raamrubbers
- Het slot van de achterklep
- Voorste spatborden


Versnellingsbak: Originele bak zorgt voor ongeveer 4000-4200 rpm bij 120 km/uur.
(Sommige mensen passen dat aan of zetten er een GS bak in)
Auto stilzetten en koppeling los laten, als je dan geratel hoort is dat de bak die geluiden maakt.
Als je de koppeling intrapt en dan juist dat geluid krijgt is het meestal de druklager.
GTi versnellingsbak = baggerkwaliteit Tongue


Ohja, en een Swift heeft heeft maar 5 cijfertjes op de km tellerstand. Dus je kan daarop nooit zien of hij al meer dan 1 ton gereden heeft.
Reply

#7
check idd de bak goed! dat zijn de eerste minimaal 250 euro onkosten die je zou kunne hebben!

lkaat je het doen dan ben je bij de beun rond 500 kwijt

laat je het bij de delaer doen dan moet je rekening hoeden met de 900 euro!


Gr JerryR

merk: chrysler -- Type:Neon -- Motor 2.0 16V 130 pk -- kleur: winning bleu -- status: under construction
[Image: onderschrift.jpg]



Reply

#8
Ik denk dat een belangrijke tip is om heel reeel te zijn. Kijk , je kunt niet verwachten dat je voor 1000 euro of nog minder een perfecte GTI uit 1993 hebt. Natuurlijk is het belangrijk dat de nersnellingsbak etc goed zijn, dit zijn dure reparaties. Maar of de achterklep blijft staan, of hij kleine krasjes heeft, of zelfs ergens een roestplekje (muv dorpels en andere belangrijke delen), dat moet je in verhouding bekijken.

Overigens wel erg goeie tips hier, kun je zeer veel mee als je een swiftje gaat kopen.
Reply

#9
een swift is goed te houden maar een swift uit 89 die willen wel gaan roesten maar wat wil je?

voor ene auto van 16 jaar oud?

een swift uit 93 die r4edelijk onderhouden is kan een klein beetje roest bevatten in de bodem. de mijne is van 1995 en dara heb ikin de bodem geen roest kunne ontdekken.

wel een kleinbeetje:

achter mn achterlichten
om het slotje van mn achterklep
de hoeken van mn dak (typisch kwaaltje bij een swift !!)

succes met de verdere koop

merk: chrysler -- Type:Neon -- Motor 2.0 16V 130 pk -- kleur: winning bleu -- status: under construction
[Image: onderschrift.jpg]



Reply

#10
mk1 tips:

check de voorste wielkasten, die willen op de hoeken roesten bij je skirts ongeveer. check ook bij diezelfde kasten het voorste deel van je wielkasten, globaal gezien tien cm vanaf de bodem en tien cm vanaf de voorkant, daar loopt een balk vanaf de ene kuip naar de andere das een punt waar ze altijd op rotten.

verder de gewone tips, om koppeling te controleren hard optrekken in zn 1, door naar zn 2 en bijna opt eind van zn 2 door naar zn 5 en vol gas houden, as het toerental snel stijgt en de auto gaat niet veel harder is de koppeling verrot.
een MK1 GLX en een MK1 GTI, call me the MK1 king
Reply

#11
Hallow
Binnenkort ga ik eens een paar pogingen wagen een acceptabele/goede/redelijke gti te vinden. Ik zit alleen met een paar dingen. In de eerste plaats het roest verhaal.
Plekken zoals tankdop en boven het raam lukt me wel maar hoe controleer je de plekkern onder de auto en onder het tapijt?? Ik ga oa naar particulieren :o en heb dus geen brug bij de hand Maar dit is dat te ontdekken tijdens een normale check?
Na al die jaren de GTi in de verkoop, tijd voor wat anders
Reply

#12
Jep.... gewoon op de grond gaan liggen en met een schroevendraaier op de dorpels tikken.
Welcome to the internet:
Where men are men, women are men, and little girls are FBI agents.


www.streetrides.nl
Reply

#13
Quote:Originally posted by Puppetmaster
Jep.... gewoon op de grond gaan liggen en met een schroevendraaier op de dorpels tikken.

Oke en voor het ongetrainde oor? Gewoon als je een groot verschil in klank hoort ofzo?
Na al die jaren de GTi in de verkoop, tijd voor wat anders
Reply

#14
Wat ik gedaan heb is een proefrit maken zonder de verkoper erbij.
(gewoon je eigen auto laten staan, of van je maat, dat vertrouwen ze meestal wel als het geen wrak is)

Dan onderweg even ergens stoppen.
Het tapijt bij de dorpels gaat heel makkelijk los want dat zijn van die plastic klikdingen.

Je drukt het midden van zo'n pin een KLEIN STUKJE in, zodat 'ie los is. Dat 4 maal (als ze er nog allemaal in zitten) en dan is de plastic strip los.
Dit nogmaals maar dan verder voorin richting de pedalen.


Wanneer dit allemaal los zit kan je de vloerbedekking een klein beetje optillen en dan kan je genoeg zien. Smile

Daarna natuurlijk alles weer netjes terugstoppen zoals het zat.
Reply

#15
Was net iets te snel met het openen van een eigen topic, maar ben nu op de goede plaats Idea .

Hoe kun je het makkelijks onder de skirts kijken, of is het tikken/prikken met een hamer/schroevendraaier bij de dorpel al genoeg?

Groetjes,

PP
Reply

#16
Wat is de vervanings-termijn van de Distributieriem van een Swift GTI uit 1990?

Reply

#17
Ik dacht voor de GTi rond de 80.000 km en voor een GS/GL/GA/GLS/GLX 100.000 km
....Drivin' the Rival....
Reply

#18
Als ik het dus goed begrijp is roest bij de dorpels en een gare versnellingsbak het meestvoorkomende kwaaltje?

Er staat hier al beschreven dat de versnellingsbak van een GTI vaak kapot gaat.
Dit is duidelijk te merken van 1>2>3 ?
Moet je dan die wagen vol doortrekken naar de 6500rpm of is dit al goed te merken bij rustig opschakelen?

En kan je complete revisiesets komen voor gti versnellingsbakken?
Of moet je zelf gaan lopen uitpluizen wat je allemaal moet vervangen?
Ik pak t namelijk liever grondig aan... mocht het zo ver zijn Smile
Swift GTi Turbo Biggrin
V-TEC powered GTi Zzzz
Toch weer turbo 39
En nu??
Reply

#19
Je kan bij de Suzuki dealer een setje kopen en zij zullen ook weten wat je nodig hebt. Kost je denk ik wel een Euro of 400 als je het grondig aanpakt.
Je kan ook ff de zoekfunctie gebruiken, er moet een topic zijn over versnellingsbakken.
Als die echt gaar is merk je het wel of hoor je het wel aan het geluid.
Reply

#20
Nou ja ik heb enorm goed gekeken naar de onderkant en de spatborden en die waren 39 ... wel. Mijn Gl is zeer goed onderhouden, voor een 92 weinig roest en is door veel bedrijven een zeer gave auto genoemd voro zn leeftijd Biggrin

beter als mn eerste gti, maar goed heb mn GL al een jaar en het is weer us tijd voor GTI power, dus ga een gti aanschasffen en zal ckur ff kijken overal Wink

deze tips zijn wel handig Smile


Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.