justy turbo time attack auto gewogen en klein filmpje
#41
ik bemoei me er ook lekker mee.

Quote:je hoefd het niet met me eens tezijn

nee idd, want als iets niet correct is hoeft men het er ook niet mee eens te zijn.
maar je mag best je eigen idee erop nahouden, sommige mensen geloven ook in sinterklaas en de paashaas.

kerelt, ga eens kijken in de dragscene. dan heb ik het nog niet eens over die met die lange neuzen, maar de 'gewone' dragracers, al is daar ... gewoons aan.

daar vind je kompleet stalen BUIZENFRAMES, met een body erop. dit geldt ook voor verscheidene suspensie-upgrades. tubevormig dus. waarom? zoals bjorn al heeft aangegeven.

deze frames hebben te maken met v8 motoren die zo'n 800 pk aan moeten kunnen en een koppel waar je werkelijk U tegen zegt. vervolgens worden ze de lucht in gekatapulteerd waarbij de voorwielen het vaak niet op de grond weten te houden. wat denk je wat voor krachten er daar op loskomen, en vooral wanneer het beest dat gemakkelijk tussen de 1500 en 2000 kilo weegt weer tegen de grond gesmackd wordt? en die armen aan de achterkant om te zorgen dat de auto niet te ver naar achteren doorslaat, hoe waren die ook alweer gebouwd? JUIST tubevormig, want als ze vierkant zijn buigen ze direkt door......

waarom worden de klassieke muscle cars die van een flinke portie extra vermogensupdate op de v8 krijgen voorzien van rolkooien en buisverstevigingen? JUIST, omdat het klassieke, 'rechthoekvormige' subframe de krachten niet aankan. mag ik je er aan herrineren dat dit een heel stuk sterker staal is dan dat een swift bijv. bezit? en kom niet aan met argumenten over leeftijd en metaalmoeheid en roest, want ik heb kerels gezien die een kompleet nieuw 'origineel' gemodelleerd subframe hadden, en ze krom trokken doordat ze geen buizen constructie ter versteviging hadden gebruikt. Direkt herkenbaar aan de vertikaal door midden gebarste voorruiten bij full throttle. ooit gezien? ik wel.

ooit een derby meegemaakt? en dan heb ik het over de destruction derby's? ja? gezien wat voor chassis dat is? hey, wederom BUIZENCHASSIS.

je zegt dat je de wijsheid niet in pacht hebt maar je blijft 3 keer toe doorjennen over je gelijk terwijl het door de persoon die ZELF met het desbetreffende bezig is en duidelijk weet waar hij over praat al is duidelijk gemaakt wat sterker is.....vervolgens ga je nog in discussie met iemand die in de luchtvaart zit en daar voor gestudeerd heeft. wie zou het beter weten?

heb je ooit gezien in wat voor vorm je fiets is gebouwd? juist, buizenchassis. want een vierkant systeem zakt door. wat is steviger, een boek op een gevouwde krant of een gerolde krant? waarom zijn je botten tubevormig? basiskennis.

en ik hoef idd niet over de FIA rolkooien te beginnen, want dat is al vermeld. rond.

punt.

zo. dat moest ik kwijt.
al moet ik wel zeggen dat ik met plezier zou kijken als jij ons je gelijk zou bewijzen door een hoekvormig frame te gebruiken en dan de eerste sprong te maken. 34

enfin - erg leuk te zien dit topic. benieuwd als ie af is, vooral naar het eindgewicht en vermogensfiguren. Smile
Reply

#42
Jonge ik leg even mijn gedachte gang uit .
Maaruhh je argumenten zijn erg stevig hoor Wink3939
[Image: th_19092008274.jpg][Image: th_PIC-0010.jpg]
Reply

#43
komt nu stilaan terug op gang

ook het zelfde met zijn baan broer de justy
Reply

#44
Foto's??
'96 VW Polo daily
'00 Mazda Demio wifey
'89 Swift 1.3 8v GL hobby
'07 Sym Shark Rs50

Roest maakt meer kapot dan je lief is!
Reply

#45
Misschien een erg late reactie op Cliffhanger, maar het subframe van een Lotus Elise is dus mooi vierkant, en niet rond. En die is nota bene gelijmd ook, en aluminium.........
Volvo V70 D4 Geartronic (MY2015)
Saab 900 GT 16 classic (MY1987)
Reply

#46
en dat betekent dus mooi wat??

je bent ook bekend met het gewicht van een lotus elise en dat deze auto niet gemaakt is om zwaar belast te worden of in rally-of dirtraces mee te doen, bijv. sprongen maakt?

ZAT voertuigen, sterker nog, zeker als niet meer dan 90% van alle voertuigen die gebouwd worden hebben een klassiek 'vierkant' frame. (althans, wat je nog 'klassiek' kunt noemen. audi-spaceframes zijn anders dan een daihatusu-frame natuurlijk, maar ik denk niet dat ik zover in discussie hoef te gaan) logisch, want ze worden gebouwd naar wat er van ze gevraagd wordt. maar maak 1 sprong, of misschien 5 sprongen met een lotus of met een tvr of met een aston martin, en KRAAAAK.

hoe lossen ze dat op? juuuist, verstevigen, en HOE doen ze dat? juist, een rolkooi > BUIZENFRAME, gelast op verscheidene plaatsen.

want diezelfde lotus, zodra je die op de track ziet, wat ook geldt voor ferrari's, en porsche's, zijn opeens voorzien van een (fia) ROLKOOI.!! WinkWinkWinkWink

het vornaamste punt is hoeveel torsie er uitgeoefend wordt op een bepaald oppervlak. in die lotus elise zit 'relatief' maar een 'slappe' motor. de kracht > torsie die deze motor uitoefend op het voertuig/frame is niet bijzonder hoog vanwege het relatief lage vermogen. is niet nodig ook, want de auto is gewoon ontzettend licht dus met 'weinig' kan men 'veel' bereiken. want stop diezelfde motor in een opel insignia station, en het is allemaal zo snel niet meer!
maar zodra je in die lotus elise een corvette Zr-1 LS7 motor om maar wat te noemen hangt, breekt dat ding finaal door midden.

nog zo'n 'autotje' >> de pontiac solstice. hier in europa voorzien van een andere grille en achterlichten en pardoes tot opel GT gebombardeerd, maar daar zit 'maar' een ecotec motortje in. nu heeft er in 'HOTROD' magazine een artikel gestaan waarin een fanaat een corvette ls7 of 9 motor erin lepelde, en heeft daarvoor dus flinke aanpassingen moeten doen om die auto recht en heel te houden.....

je kunt het al zien inzake verschillende koppeling-upgrades die ik hier de afgelopen jaren heb zien langskomen in diverse projecten. als je je swift voorziet van een turbo, of zelfs zonder turbo een tiental pk's meer, dan vliegen de koppelingen opeens om de oren. en dus moeten er sterkere koppelingen op. want die, kunnen meer 'torsie' weerstaan. daar zijn die weer voor gebouwd. dat betekent nog niet dat er iets mis was met de oorspronkelijke koppeling, echter voor deze 'nieuwe' applicatie is het niet langer toereikend.

anyway, het lijkt mij dat het wel duidelijk is zo. en anders kun je altijd nog eens kijken naar waarom die stoot'bumper' voorop je vitara van een buizenframe gemaakt is. vooral in combinatie van gewichtsrendement (en dus ook toepasbaarheid).

ONTOPIC:>>> idd nog steeds wel wat benieuwd naar de vorderingen van dit karretje! Wink
Reply

#47
Nog steeds geen man van weinig woorden34.
....Drivin' the Rival....
Reply

#48
nope 34 maar blijkbaar was het nog steeds niet duidelijk 42.
dus misschien nu wel devil

LOL.
Reply

#49
ba het kartje gaat wel

alels staat zo goed als op zijn plek om dan
te begine aan de draag armen

rede dat effe stil lag is

dat ik ook race en deel tuning auto's maak en nu dus eindelijk de race's begon zijn

en der dus weer tijd vrij komt voor mijn eigen race car
Reply

#50
rolkooi, buizenframe, is gewoon verplicht op de track vanwege veiligheid igv omvallen, heeft verder niks met stevigheid te maken.

Enige dat ik wil zeggen is dat je niet standaard moet roepen dat een frame voor een auto maar rond moet zijn omdat het anders neit werkt. Ken zoveel frames die sterk moeten zijn en vierkant zijn, dus 1 + 1 is gewoon niet altijd 2.
Volvo V70 D4 Geartronic (MY2015)
Saab 900 GT 16 classic (MY1987)
Reply

#51
late we zeggen da in de rally en autocross / sprintrace

zelden of nooit gebruik wordt gemaakt van vierkant
Reply

#52
dat is een heel ander verhaal...
Volvo V70 D4 Geartronic (MY2015)
Saab 900 GT 16 classic (MY1987)
Reply

#53
Quote:heeft verder niks met stevigheid te maken.

en daar heb je het dus mis.
dat heeft het wel degelijk. het stukje veiligheid, komt door die stevigheid!
correct, een rolkooi ook wel -niet voor niets- 'veiligheidskooi' genoemd, beschermt de inzittende ingeval de 'normale' constructie een kracht niet afdoende kan opvangen.

maar daar houdt het niet op!

een rolkooi die zowel aan de voorkant als achterkant is vastgelast op het frame, verstevigd het hele frame.
waardoor? omdat wanneer er een kracht aan de voorkant op het frame wordt uitgeoefend, door de verbinding die van voren naar achteren loopt, de kracht tegengehouden wordt of 'opgevangen' door de 'rolkooi'.

door het object (voertuig) steviger/robuuster te maken, is het 'object' veiliger.

et plus, nogmaals terugkerend op de 'torsie' die op een object wordt uitgeoefend: op een diff worden circulerende krachten uitgeoefend vanuit de krukas en transmissie. daarnaast oefent de motor ook torsie uit op het 'frame' op de punten waar deze bevestigd zit. afhankelijk van de hoeveelheid kracht er op deze punten wordt uitgeoefend, 'wringt' het voertuig dus meer.
als het voertuig niet genoeg is verstevigd, trekt deze krom.
hoe voorkomen we dat?! jep, door rolkooi >> deze blokkeert de hoeveelheid torsie over het gehele object waardoor deze niet krom kan trekken.

oftewel heeft het niets met stevigheid te maken?
fout! dat heeft het dus wel. Idea

nog maar een voorbeeld:
ga eens krossen met een puch (maxi) of een tomos.
als het meezit red je 1 a 2 sprongen, waarna het frame krom is.

las nu een (stalen) buis tussen balhoofd en zadel, en hij trekt niet langer krom.
las een rechthoekige staaf tussen balhoofd en zadel en kijk wat er gebeurt. KNAK.

de krachtverhouding van een buisconstructie en een rechthoekige (staafvorm) constructie weegt niet tegen elkaar op inzake formaat en gewicht. je kan gewoon niet op tegen een buis.

maargoed, ik laat het hier nu echt bij, sommigen willen het blijkbaar niet horen 3434

4242
Reply

#54
(06-05-2010, 22:34)Cliffhanger Wrote: Bla bla bla bla

maargoed, ik laat het hier nu echt bij

Hey barend, je hebt je punt duidelijk gemaakt. Hou je je nu verder ook aan je eigen tekst van hierboven? 39
Reply

#55
normaal begin ik er volgende week terug aan
zat de voorbij 2 weken op stage elke dag dus geen tijd dan

nu ga ik begin met de draag armen te maken

als ik deze heb kan ik ook de plaats van motor en toebehoren bepalen

wil hem nu zo snel mogelijk op wielen zien
Reply

#56
heb ondertussen weer al probleem

heb ik net mijn pink gebroken steekt het bot er ook niet door zeker

weer uit voor 3 weken

maar intussen heb ik wel iets klaar

[Image: PICT0238.JPG]

[Image: PICT0237.JPG]

[Image: PICT0246.JPG]

[Image: PICT0247.JPG]

[Image: PICT0249.JPG]
Reply

#57
Looking goooooood
Es Aa Drie Één Nul
Reply

#58
miss een beetje late post, bigfoot chassis moet heelveel kunnen verdragen: tube of koker oordeel zelf

[Image: chassis-04-500.jpg]
lijkt erop dat t buis is

http://www.samson4x4.com/chassispage.htm
(20-06-2010, 14:51)swift263 Wrote: heb ondertussen weer al probleem

heb ik net mijn pink gebroken steekt het bot er ook niet door zeker

weer uit voor 3 weken

maar intussen heb ik wel iets klaar

[Image: PICT0238.JPG]

[Image: PICT0237.JPG]

[Image: PICT0246.JPG]

[Image: PICT0247.JPG]

[Image: PICT0249.JPG]

zie er goed uit! zelf je uitlaatspruitsuk gelast? ziet er goed uit iig.
Cultus inlaat hoe kom je eraan? zeker van iemand bij redline gti in australie?
Reply

#59
das een custom inlaat systeem van turbinetech.ca Wink
btw, haal dat hks er weer af, zover ik weet zit er niks op dat blok van hks behalve een BOV.. en bov's zijn gaydevil
Reply

#60
Maar je hebt een g13b? blok gebruikt of een g16a. Gezien de drijfstangen is het een g16a.
Ik heb zelf ook ooit een g16 motor met dohc gemaakt in ergens rond 2002 lang geleden iig. [Image: 997481424_5_mjJm.jpeg] [Image: 997481460_5_2WYu.jpeg]
Je zal een adapterplate moeten maken anders past je gti bak niet.

Vertel es.. specs? zuigers welk merk? oem vitara? drijfstangen van een honda d16 neem ik aan ? of het echte werk carrillo eagle pouter?
Laat je de kruk nog knife-edgen? of laat je het standaard?

Pics?
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.