dislectiesch
#1
Hallo mensen,

Ik vind het een beetje overdreven dat moderators mensen een pb waarschuwing geven aan mensen die dislectiesch zijn.
Die mensen kunnen er ook niets aan doen dat ze fout spellen..
Of moeten we van ze verwachten dat ze met een woordenboek achter de pc zitten?

de moderators vinden dit geen reden om woorden verkeert te spellen en geven daarom een waarschuwing.

ik heb zelf ook dislectie alleen ik kan er redelijk goed mee om gaan, er zijn mensen die er meer probelemen mee hebben,

ik vind het ONZIN dat de moderators hun hierop weizen en een waarschuwing geven.

Er zijn ergere dingen in het leven, en dislectie is een reden waarom mensen die het hebben regelmatig of afentoe verkeert spellen.

wat vinden jullie ervan???

Groetjes Roadqueen

#2
ik kan me niet voorstellen dat moderators waarschuwingen geven, puur omdat er een paar spelfouten zijn gemaakt, tenzij er door de spelfouten natuurlijk hele andere worden zijn ontstaan waardoor het niet door de beugel kan (scheldwoorden/schunnige taal)

wat ik me wel voor kan stellen is dat er gewaarschuwd wordt het totaal ontbreken van enige vorm van zinsopbouw en/of leestekens.
Daar erger ik me ook wel eens aan.. als het echt te erg is lees ik het niet eens..
en nogmaals, dan heb ik het niet over een paar spel foutjes..

Als je je getypte text eerst terug leest voordat je op "reactie plaatsen" drukt, voorkom je al veel fouten in zinsopbouw, omdat je dan niet uit je eigen regels komt..

Tuurlijk zijn er ergere dingen in het leven, maar dit forum is ook een vraagbaak voor anderen. Wanneer er niet meer gecontroleerd wordt op taal en iedereen er maar een beetje aanrommeld, wordt het een zooitje.

mocht je een steuntje in de rug willen en je gebruikt firefox; er is een plug-in te downloaden met Nederlands woordenboek, waardoor je net als in Word een spellingscontrole hebt Wink
"Gewoon, omdat het kan"

#3
ze kunnen in eerste instantie gewoon een normaal berichtje sturen ipv gelijk een waarschuwing..
het slaat nergens op!

maar ze zijn wel meer aan het kloten op het forum zo te zien..
kan ook gewoon een keer op een normale en volwassen manier.

je kunt niet verwachten dat iedereen weet hoe ze alles op de pc moeten doen.
er kan wel gecontroleerd worden op taal, zoals schelden enz.
maar ik vind niet dat ze mensen met dislectie er op aan mogen kijken dat ze het hebben.
als mensen dislectie hebben lees je er maar doorheen, er zijn zo veel mensen die spelfouten maken.

hieruit blijkt dat de moderators vinden dat ze wat aan hun taal moeten doen , en dislectie is iets wat blijvend is..DUS WAT VOOR REDEN DAN OOK, MOGEN ZE ER NIET OP AANGEKEKEN WORDEN.

soort van DISCRIMINATIE heet zoiets

#4
Wat ik nu even niet snap: dit stukje tekst is geschreven zonder fouten, dus je kúnt het wel.
Wat Ber_i volgens mij bedoelt is meer het MSN taal of gewoon halve woorden en zinnen neerzetten en dat dan afschuiven op dyslexie. Da's inderdaad niet terrecht. Als je er serieus last van hebt is het een vervelend probleem, maar op de PC zijn er inderdaad vele hulpmiddelen die je het gemakkelijker maken en je helpen.
'82 Suzuki SC100 GX project
'93 Suzuki Swift Cabrio project

Rijdt dagelijks rond in een Renault Kangoo...

#5
het gaat niet om mij, ik heb het zelf ook, alleen ik heb het niet zo erg als iemand anders hier op het forum.

ik heb geleerd om er mee om te gaan, en soms maak ik zelf ook nog wel fouten.

als iemand een pb krijgt met een waarschuwing, en diegene stuurt terug dat hij dislectie heeft,
krijgt hij daar reactie op terug dat dat geen reden is om zo te typen, terwijl hij een ergere vorm van dislectie heeft.

de moderators kunnen hier begrip voor op brengen, zo niet, is dit wel een hele slechte manier van van zaken doen.

#6
Ik heb ook een typgebrek, ben ook redelijk dyslectisch. Ik heb geen waarschuwing gehad (nou ja niet hiervoor42) en dat terwijl ik amper me teksten controleer.

Ik doe me best om goed te typen en goed Nederlands te schrijven en spreken. Ik denk dat we dat van iedereen kunnnen verwachten....

Ik oordeel niet over je waarschuwingen, maar geef je een tip. Dat deed ik vroeger ook. typ je berichten eerst in Word met spellingscontrole aan. En plak het dan in een reactie vensterIdea Dat werkt als de beste en je leert er ook nog van!

#7
geef es een voorbeeld van een post waarop jij een PB hebt gehad van een moderator

ik heb ook een hekel aan mensen die niet aan zinsopbouw doen, en rakelings met veel gebruik van "en" "toen" "maar" "toch" ... dat is groep 4 stijl een opstel schrijven.... mensen die dan daarna van jou gaan verwachten dat jij zo'n wazige post zonder problemen kan lezen (terwijl dit soort 500 woords zinnen, meestal gedecodeerd moeten worden)

wat ik hier zie valt mee... niks ernstigs

#8
nee unuki, jij komt uit Groningen, das heel wat anders 34

ff zonder dollen.
heb het even opgezocht:
voor Firefox heb je DEZE dus..
werkt het zelfde als de spellingscontrole in Word en wordt alleen geactiveerd in typ-vensters, dus hij gaat niet gelijk elke website controleren op spelling, maar een de vakken waar jij zelf de mogelijkheid hebt om wat in te vullen.

en ik doelde inderdaad hoofdzakelijk op het plaatsen van halve zinnen/woorden..
"Gewoon, omdat het kan"

#9
Ik ben het niet met je eens Roadqueen..
ik kan mezelf ergeren aan mensen die of te lui zijn om moeite te doen, normaal te typen, of aan mensen die dat "msn-taal" gebruiken..

Typisch voorbeeldje?.. zinnen als: me banduhh heb ik vervanguhh..
zo irritant!..

Zoals hierboven word genoemd, er bestaan genoeg programma's , plugins die erop letten jij normaal je zinnen kan maken..

Als de mensen met Dislectie zich gediscrimineerd voelen, geven ze het bestuur een pb'tje met daarin je verklaring van de dokter/huisarts of andere instelling waarin netjes staat jij Dislectie hebt.
Dan kan er altijd nog een aanpassing worden gedaan.. of gevonden.
Wil je die moeite allemaal niet nemen, moet je ook niet zeuren dat je een waarschuwing krijgt.. iedereen behoort z'n ABN te kennen en weten..!


Estrella.

#10
Er is voorzover ik weet geen officiele waarschuwing geven en bovendien is dit alles behalve de eerste keer dat er gevraagd is wat meer moeite te steken in de spelling... En het ging inderdaad niet om een foutje, maar om structureel niet de moeite nemen, msn taal enz...

Je hoeft echt niet foutloos te typen, maar we mogen toch wel verwachten dat men een beetje moeite doet om het leesbaar te houden voor de rest!?! En het is hier geen msn maar een openbaar forum.
Dus als je normale taal gebruikt scheeld dat een hoop irritatie... We krijgen geregeld klachten van mensen die zich eraan irriteren...


Ik ben zelf ook dyslectisch en als het goed is krijg je daar op school / naast school extra begeleiding in. Het kost me misschien net wat meer moeite / tijd als de rest, maar ik denk dat mensen het bij mij niet echt merken. Dat komt omdat ik die moeite erin steek!
Bij komend voordeel is dat ik er zo goed mee om leer te gaan; door telkens wat moeite doen om het proberen foutloos te spellen gaat het steeds makkelijkerIdea Als je nooit moeite doet "omdat je dyslectie hebt" leer je het nooit...

Dat je dyslectie hebt betekend niet dat dat maar een excuus is om alles zomaar neer te kwakken, zonder ook maar een klein beetje moeite te doen om even je eigen tekst te lezen voor het plaatsen...
Ik zelf klik zo goed als altijd op "voorbeeld weergeven" voor het plaatsen en lees het nog even door. Als je dit standaard doet, zul je zien dat dit een hele hoop helpt!


We discrimineren dyslechtische mensen echt niet, maar doen ook niet aan positieve discriminatie! Dus we verwachten van iedereen dat een proberen de tekst leesbaar voor iedereen te houden... En niet in msn / brezah taal e.d. te typen...

Dus nogmaals geheel fouloos typen hoeft echt niet en we hebben best begrip voor dat mensen dyslectisch zijn. Maar als wij het idee hebben dat mensen totaal geen moeite willen doen is het wat anders.
Hierboven staan een paar mooie ideeën wat er gedaan kan worden als het jezelf helemaal niet lukt, dus zou zeggen doe je voordeel ermee!

#11
(26-05-2009, 13:56)roadqueen Wrote: Ik vind het een beetje overdreven dat moderators mensen een pb waarschuwing geven aan mensen die dislectiesch zijn.
Die mensen kunnen er ook niets aan doen dat ze fout spellen..
Of moeten we van ze verwachten dat ze met een woordenboek achter de pc zitten?

Kort en bondig... natuurlijk bezitten wij moderators over paranormale krachten en hebben we allemaal een glazen bol en kunnen wij precies zien wie dyslectisch en wie te lui is om even z'n berichtjes na te kijken.

Om het forum enigszins leesbaar te houden, verwachten wij (moderators en bestuursleden) dat mensen hun best doen om in leesbaar Nederlands een verhaaltje te tikken.
Natuurlijk is niemand perfect, ook ik niet (ik maak gelukkig genoeg spelfouten), maar als ik sommige topics hier op het forum soms lees... daar gaan mijn haren recht van overeind staan.

Overigens op persoonlijke noot... wat een kansloos topic, als ik héél eerlijk mag zijn.
Nu is het wachten op de topics: "Engeltje had laatst z'n haar los, vinden jullie dat ook zo belachelijk?" en "Thieuke z'n auto is een GS, vinden jullie dat ook niet kunnen?" of "Puppetmaster maakt ongeoorloofd gebruik van clublidnamen om een voorbeeld te geven, dat zou verboden moeten worden" topic.
Welcome to the internet:
Where men are men, women are men, and little girls are FBI agents.


www.streetrides.nl

#12
En daarom gaat ie ook dicht Wink


#13
1 laatste bericht voordat dit topic definitief op slot gaat.

ik ben de gene die een bericht heeft gestuurd over het taal gebruik omdat we meerdere klachten er over kregen.

een aantal dingen worden geroepen die niet waar zijn.

ze heeft geen officiele waarschuwing gekregen.
er is gevraagd of er op gelet kan worden.

ook is er gemeld dat we niet verwachten dat ze foutloos moet typen.
er word wel degelijk rekening mee gehouden.
ik heb ook gemeld dat ze een gulle middenweg kan wandelen

wat we willen is dat er een constante verbetering in zit want we weten dat ze het best kan, dat is reeds eerder bewezen in het verleden.
en ik heb aangegeven dat wanneer duidelijk merkbaar is dat er geen verbetering in zit dat er dan een officiele waarschuwing komt.
hier zitten wij als moderators en bestuurders ook niet op te wachten.

ook heb ik in een gesprek over msn aan gegeven dat ze dit als een positieve motivatie moet zien en een reden voor verbetering.
en niet alles onder het kopje dyslectie gooien.

hierbij wil ik dit afsluiten, er zijn evt hulp middelen die hierboven door forum leden worden aangeboden een goede optie.

groet jasper
[Image: nox6logo.gif]

info @ carservicekrimpenerwaard (punt) nl

MR2 SW20 gen 2 3SGTE @ 22Psi



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.