Gewicht van velgen (Origineel vs. Aftermarket)
#1
Wie heeft er toevallig een set originele 14" GTI velgen liggen die hij kan wegen?

ik heb 't over dit model:
http://stedix.com/swiftgti/image/sohailbig.jpg

...Ben namelijk benieuwd wat ze wegen in vergelijking tot een setje 15" velgen.Smile

Alvast bedankt!

Joost



effe een linkje van gemaakt i.v.m de grote van de foto

martijn
[Image: stc-sig.jpg]
Reply

#2
um ik denk dat ze ietsje zwaarder zijn dan 15"
verschilt ook heel erg per velg...ik geloof dat stalen velgen nog altijd het lichtst zijn (toch?)
[Image: altoonderschrift2oldskool.jpg]
Reply

#3
Quote:Originally posted by VR
um ik denk dat ze ietsje zwaarder zijn dan 15"
verschilt ook heel erg per velg...ik geloof dat stalen velgen nog altijd het lichtst zijn (toch?)


ik heb die velgen. Opzich wil ik ze wel voor je wegen. Maar dan doe ik er gewoon 1 wegen en dat dan x4 want om nou 4 velgen op me weegschaal te leggen.......Puzzled

Maar dan weeg ik ze wel morgen heb er nou geen zin meer in om het te doen. Dus laat maar weten of je wil dat ik ze weeg voor je en dat je morgen dan weet wat ze wegen.


~S~
Cobra
-------------------
Honda powerrr
Reply

#4
VR: Waarom zouden ze zwaarder zijn? Ze zijn tenslotte kleiner... leek mij juist lichter dan 15"
Staal is in de meeste gevallen nog wel zwaarder als aluminium in dezelfde maat.

Cobra: Je hoeft er maar eentje te wegen, 't gewicht van velgen wordt namelijk altijd per 1 vermeld.
Heel erg bedankt in ieder geval dat je de moeite wilt nemen! 45
vraagje nog, voor de zekerheid; je meet de velg zonder band hoop ik?
[Image: stc-sig.jpg]
Reply

#5
Quote:Originally posted by DGR
VR: Waarom zouden ze zwaarder zijn? Ze zijn tenslotte kleiner... leek mij juist lichter dan 15"
Staal is in de meeste gevallen nog wel zwaarder als aluminium in dezelfde maat.
In zelfde maat wel jah (als je daarmee het volume bedoeld), maar het probleem is dat aluminium zachter is en dus heb je meer nodig om de zelfde stevigheid te hebbenWink En daarbij komt nog eens bij dat die "lm-velgen" over het algemeen nog een breder zijn.
Reply

#6
ik denk ook dat de stalen velgen een betere vorm hebben, lm velgen moeten mooi zijn dus geen optimale vorm en meer materiaal nodig denk ik...
Reply

#7
http://www.miata.net/faq/wheel_weights.html

Kijk hier maar eens Smile

Door deze site ben ik aan het denken gezet... er zitten echt forse verschillen tussen!

btw, hier kan je lbs naar kg omzetten en vice versa: http://annica.in-cyberspace.net/en/lbs_kg.html

Omdat ik die originele GTI-velgjes best aardig vind staan vroeg ik me af wat ze nou eigenlijk wegen... vandaar dit topic Idea
[Image: stc-sig.jpg]
Reply

#8
Quote:Originally posted by DGR
Cobra: Je hoeft er maar eentje te wegen, 't gewicht van velgen wordt namelijk altijd per 1 vermeld.
Heel erg bedankt in ieder geval dat je de moeite wilt nemen! 45
vraagje nog, voor de zekerheid; je meet de velg zonder band hoop ik?


Ehm... als je het niet erg vind dat weeg ik ze met band. Het is namelijk zo dat ik die velgen momenteel onder mijn auto heb zitten. Het complete wiel wegen is geen probleem, maar als ik ook de band van de velg moet halen........(het is geen fietsband dus mijn bandenplak setje om de band eraf te halen gaat niet werken Tongue ).

Ik hoop dat het geen bezwaar is dat ik hem niet kan wegen zonder band. Ik zal het zo effe doen.

Oh en voor een impressie hoe ze onder mijn auto staan: http://www.suzukiclubnederland.nl/forum/...292&page=2
~S~
Cobra
-------------------
Honda powerrr
Reply

#9
Cobra; nette GS! velgjes staan echt goed Biggrin

Laat het wegen maar zitten, ik moet echt het gewicht weten van de velg om te kunnen vergelijken met andere velgen.... Ik heb er alle begrip voor dat je voor zoiets niet je band eraf gaat halen Wink

Bij deze dan ook; nog iemand die zo'n velg heeft liggen zonder band? Smile
[Image: stc-sig.jpg]
Reply

#10
magnesium velgjes zijn toch het lichste dacht ik zo 15" velgje weegt dan zo'n 10 lbs gemiddeld d8 ik
Reply

#11
10lbs voor een 15" is inderdaad erg licht.
Heb zelfs m'n twijfels of een origineel 14" velgje daar aan kan tippen!

Maar 14" heeft alsnog het voordeel van de kleinere diameter... Als de massa dichter bij het hart v/h wiel zit hoef je er minder energie in te steken om hem aan het draaien te krijgen Idea
[Image: stc-sig.jpg]
Reply

#12
Ik heb mn vorige velgen wel ooit eens gewogen; waren 15x7" velgen, met band (195-50/15), en dat woog 18,1 kg per stuk... Vrij zwaar als je het mij vraagt.

Daarna een 14x5,5" met 175-60/14 gewogen (Astra stalen velg), en die kwam op 14 kg per velg...

Er zit dus nogal wat verschil in, maar misschien dat de Suzi dealer je verder kan helpen??
Swift GTi 01-01-07 t/m 14-09-07: [Image: 190328_6.png]
Ibiza FR TDi 14-09-07-nu: [Image: 202764_4.png]
Reply

#13
ikinks, bedankt voor je bijdrage! Lijkt me dat 4kg. gewichtsbesparing per wiel goed merkbaar is

Trouwens, over de dealer gesproken! Idea

Ik heb er niet meer aan gedacht sinds ik daar de nieuwe swift ging bekijken, maar is de steek van de Mk6 nog steeds 114,3?
Hij had al een Mk6 met die Concept velgen afgeleverd Drewl maar hij wist me niet te vertellen wat de steek was Thumbsdown
[Image: stc-sig.jpg]
Reply

#14
(gezocht op "gewicht velgen" en kwam bij dit oude topic)

De mk6 is steek 4x100 ET45 naafgat 54.1. Behalve de sport: 5x114,3 ET45 naafgat 60.1 (naafgat zoals alle oude Swifts dus)

Nu mijn vraag: Kan iemand het gewicht vertellen of wegen van een 17 inch standaard grand vitara velg zoals deze: [Image: suzuki_4810090423878358662.jpg]

Ik overweeg namelijk originele swift sport velgen op de vitara te monteren en als het gewicht daarvan een stuk lager is ben ik sneller overtuigd34
Swift sport velgen wegen ongeveer 9,3kg met/zonder plakzink
39



Reply

#15
upje...iemand? ben nu serieus aan het kijken voor wat anders maar wil ivm met vermogen en brandverbruik een lichte velg en iets economischere band. (totale omtrek zal hetzelfde blijven...225/65/17 zit er standaard op)
39



Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.