goede prijs swift gti?
#1
Ik ga vrijdag ff kijken voor een Swift GTI waar nog wel ehet een en het ander aan mankeert.
Hij moet rond de 850euro gaan opbrengen volgens de verkoper.

Weet niet of ik hier een link mag plaatsen naar de advertentie dus ik omschrijf de auto maar ff.

swift gti uit 93, ongeveer 165k km op de teller.
APK loopt tot november dit jaar.
De distributieriem is nog geen jaar geleden vervangen, de koppeling 2 maanden geleden. Nieuwe voorbanden.
De dorpels zijn in 2007 gelast.
Maar, de homokineten beginnen te knakken (moeten dus binnenkort vervangen worden), het electrische raam links voor gaat niet open en de handremkabel zit vast.
Voor zover ik weet (ga vrijdag dus pas kijken) is die verder behoorlijk nette staat.

Nou ben ik ff aan het zoeken geweest, en van wat ik heb gevonden op het forum zijn die homokineten zelf vrij simpel te vervangen. Maar desalniettemin moet het wel gebeuren, en voor nieuwe homokineten ben ik ook zo 100euro verder.
Wat die handremkabel betreft; in de eerste instantie dacht ik dat dit niet veel voor stelde. Maar ik las dat dit ook zo 100eu kan gaan kosten?! en is zo'n kabel vervangen zelf te doen?

Wat is jullie mening? Mijn eerste indruk is dat het opzich wel te overzien is.
Maar misschien is een gti uit 95 met 220k op de teller waar verder niks aan mankeert een betere koop? (zelfde prijs ongeveer)
Reply

#2
Dan zou ik voor de '95 gaan! 220k is niets voor een G13B blokje, en we hebben genoeg kennis in huis om het blok weer fris te krijgen mocht dat nodig zijn.
'82 Suzuki SC100 GX project
'93 Suzuki Swift Cabrio project

Rijdt dagelijks rond in een Renault Kangoo...
Reply

#3
moeilijk te beoordelen welke van de twee genoemde swifts beter is vanaf hier. Homokineten zijn inderdaad niet zo moeilijk om te vervangen (ik heb nog een nieuwe liggenWink)en als ik het zo lees is er redelijk wat onderhoud aan de wagen gepleegd.

Maar check ook even of de dorpels er gerepareerd/weer fris uitzien! Zijn er verder bonnen aanwezig van het onderhoud a/d motor? Dan kun je het namelijk makkelijk controleren.

Een swift met 220k op de teller waar je vervolgens alsnog de homokineten,etc,etc. mogelijk moet worden vervangen zou ik persoonlijk niet aan beginnen. Ook na dit onderhoud blijft het een feit dat het autootje nog altijd bijna 60k km meer op de teller heeft staan.
[Image: 29257570233_large.jpg]
Reply

#4
Ik zou gerust een gti kopen met 220k hoor, dat is niets mits goed onderhouden... Als de dorpels maar goed zijn!!

Motorisch en technisch is over het algemeen niet het probleem bij de swiftjes, de dorpels wel!

Lees ook dit topic eens goed door:
http://www.suzukiclubnederland.nl/forum/...hp?tid=191
Reply

#5
thx voor de reacties.

Die tweede gti is voor zover ik weet ook in prima staat, dorpels zijn pas nog gelast hoorde ik.
Verwacht eigenlijk dat dat bij beide auto's wel goed zit.

Waar ik een beetje mee zit zijn toch die klusjes die moeten gebeuren aan de eerste swift (die met 165k). Al met al zal ik dus toch nog ergens tussen de 100-200euro meer kwijt zijn voor die. En dan ga ik er van uit dat ik alles zelf doe, en er geen andere verassingen tevoorschijn komen bij de APK in november.
Die tweede swift heeft dan wel 220k op de teller, maar die is recent nog wel gekeurd. En hoeft verder niks aan te gebeuren..

Ach, ik ga gewoon bij beide even kijken Smile
Reply

#6
Kijk bij die ene die gelast is ook hoe het gedaan is, is er gewoon een plaat overheen gelast of is het goed gedaan en is het geroeste deel weggeslepen en er een plaat in gelast! Dus haal bekleding los en bekijk het van de binnenkant!

Als het niet goed gedaan is kan je binnenkort opnieuw aan het lassen...
Reply

#7
Als je nu al tegen die hele kleine klusjes aankijkt die net een paar honderd euro kosten, dan zou ik bij geen van beide gaan kijken, maar even doorsparen en één kopen waarvan je zeker weet dat ie goed is.

Ik zou btw helemaal geen auto kopen die door een ander is gelast, en vervolgens ook nog maar €850 kost..........dat geloof jezelf toch zeker niet????
Reply

#8
Bij allebei gaan kijken, goed alles bekijken op en aan de auto en er een testrit in maken (km of 40-50, zodat de motor ook warm wordt).
Dan weet je pas wat voor auto's het zijn.
Iemand kan wel zeggen "deze auto is echt goed" maar wat voor een verkoper goed is kan voor jou rotzooi zijn.
Reply

#9
testrit maken ,.

kijken of de kachel het wel doet .
en de rest van het interieur
tapijt loshaalen voelen of het niet nat of vochtig is onder bij je voeten of aan de zijkant bij de stoelen.

als de motor goed warm is ff flink blaazen meschien houd die wel in enzo

kijken of die geen koelvloeistof verliest

goed onder de auto kijken naar de gelaste deelen en ff voelen met iets hards tegen de bodem aan tikken , soms lijkt het heel mooi maar prik je er zo doorheen .

dus zo gezegd zal ik de verkoper niet gelijk geloven ja een goede auto bla .,

je moet gewoon ff goed kijken en voelen.
voordat je een sloopbak koopt waar vanalles aan mankeerd
Reply

#10
net even wezen kijken bij deze auto:

http://www.marktplaats.nl/index.php?url=...0%26fs%3D1

ziet er netjes uit, en rijdt ook prima, geen gekke dingen tegengekomen.
het punt is, wel dik 200k op de teller. Nou lees ik wel steeds dat dat helemaal niet zo'n probleem is bij die swift's, maar toch lijkt het me dat 1400euro dan aan de hoge kant is voor een auto met 200k..

Wat is jullie mening hierover?
Reply

#11
Dat is inderdaad teveel, vindt ik.

Al zeggen sommigen van niet, ik vindt 200.000 km toch wel een hoop kilometers, en vooral voor een gti.
Reply

#12
200.000 km voor een auto van '92 en dus 17 jaar oud is heel normaal... Da's gemiddeld "slechts" 12.000 km per jaar en da's dan weer weinig!
De Swift motoren hebben meermaals bewezen erg sterk en duurzaam te zijn. Dus 200k op de teller is - zeker gezien de leeftijd - helemaal niet spannend.
De prijs daarintegen is totaal niet reëel: 1000 max...

Moet wel een nieuwe stuurkolomschakelaar in, of een intervalrelais opnieuw insolderen.
'82 Suzuki SC100 GX project
'93 Suzuki Swift Cabrio project

Rijdt dagelijks rond in een Renault Kangoo...
Reply

#13
Niet alleen de motor heeft er 200.000km op zitten....... En een berekening met uitkomst van 12.000 km per jaar na 17 jaar is wel leuk, maar je kunt beter een auto kopen die in 5 jaar tijd 200.000 km heeft gelopen, dan een auto die daar 17 jaar over doet. Let op, vindt ik..........

Ik geef je in zekere zin ook wel gelijk, tuurlijk hoeft dat geen enkel probleem te zijn voor de motor, als er maar fatsoenlijk mee om gegaan is en goed onderhoud heeft gehad, en jah dat weet je vaak niet.

Ik heb op youtube een reactie binnengekregen van iemand met een mk5 uit 2001/2002 die heeft er al 280.000 km opzitten zonder een centje pijn, dus jah het kan wel..

Maar het is en blijft een gok vindt ik, of je hebt veel geluk en je hebt er een mooi auto'tje aan of je hebt pech en je valt van het ene probleem in het andere.
Reply

#14
bedankt.

Motortje draait prima voor zover ik heb kunnen ontdekken.. ook geen lekkage of blauwe rook.
het enige wat me opviel is dat het een stuk of 2 slagen duurt voordat de motor aanspringt bij het starten.. is dat iets om me zorgen over te maken?

En die intervalrails.. is dat een hoop werk?
Reply

#15
(07-06-2009, 22:01)triple_A Wrote: bedankt.

Motortje draait prima voor zover ik heb kunnen ontdekken.. ook geen lekkage of blauwe rook.
het enige wat me opviel is dat het een stuk of 2 slagen duurt voordat de motor aanspringt bij het starten.. is dat iets om me zorgen over te maken?

En die intervalrails.. is dat een hoop werk?

Bij mij moet de startmotor ook een paar slagen ronddraaien voordat de auto start, dat heeft 'ie al sinds ik de auto heb (2003).
Nooit problemen mee gehad verder.


Wat betreft de prijs:
Tel even de kosten bij elkaar op van wat er afgelopen jaar aan is gedaan.
Wanneer je een Swift GTI koopt die de laatste jaren geen onderhoud heeft gehad dan ben je ook dat bedrag kwijt. Wink
Neemt niet weg dat 1.400 best een hoop geld is, maar misschien is er nog wel wat vanaf te krijgen.

Bij een 92'er zou ik wel de bodem goed controleren op roest en controleer ook de achterste draagarmen op roest, hier mogen geen gaatjes in zitten voor APK. Dit zijn geen leuke kostenplaatjes namelijk.
Reply

#16
En vergeet dit topic niet goed door te lezenSmile

http://www.suzukiclubnederland.nl/forum/...hp?tid=191
Reply

#17
Helaas.. hij gaat niet lager dan 1400.

We gaan verder met zoeken Smile
Reply

#18
Wat is je budget ?

Reply

#19
1100 ongeveer..
Reply

#20
Ik heb morgen afgesproken om weer een andere GTI te bekijken.
linkje

Hij claimt dat ie gechipt is en dat ie 140pk levert, maar + 40% door alleen maar een chipje lijkt me nogal onwaarschijnlijk Kiss
ook 140k km lijkt me nogal weinig.. maar wel met NAP check.. ach ik ga het morgen allemaal zien Smile
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.