Nieuwe wetgeving Xenon
#61
(11-05-2009, 22:50)The Force Wrote: Overigens bedenk ik me nu het volgende: feitenlijk moet je nu op de APK ook afgekeurd worden met Xenon in een H armatuur omdat je niet meer aan het geldende voertuigregelement voldoen (zie post Ikinks).
Blijft interessant dit!
Niet helemaal waar. Het document vanwaar ik de info gecopy-paste heb heeft een extra kolom met daarin de wijze van inspectie door de keurmeester. Staat dus doodleuk in dat de annex 6 (die met de H, C, D en weet ik het wat voor codes) niet van toepassing zijn voor de APK.

De keurmeester hoeft en kan de auto dus niet op deze punten afkeuren (het voertuig is dus naar maatstaven van de APK veilig), maar een verbalisant mag en kan dat wel. Dat riekt naar winstbejag voor vadertje staat.
Swift GTi 01-01-07 t/m 14-09-07: [Image: 190328_6.png]
Ibiza FR TDi 14-09-07-nu: [Image: 202764_4.png]
Reply

#62
Ok, scheelt weer...
Ach... ik kan me er niet zo druk om maken. Het setje ligt op zolder te wachten op betere tijden.
'82 Suzuki SC100 GX project
'93 Suzuki Swift Cabrio project

Rijdt dagelijks rond in een Renault Kangoo...
Reply

#63
gister de proef op de som gehad, auto af gemeld uit 2000 met Xenon.
Steekproef. gewoon goed dus.
Dus wat er voor codering in de lampe staat is voor apk dus niet van toepassing.
Staat ook niks van in de nieuwe regelgeving van de apk.
Reply

#64
Nee dat klopt, Erik.
Maar er staat geloof ik wel een opmerking in het keurmeestershandboek dat de auto moet voldoen aan overige door "De Minister" aangegeven bepalingen. En dat zou dan weer verwijzen naar de verkeersregels waar op dit moment het e.e.a. aan gewijzigd is qua eisen aan de verlichting.
Een belletje naar de RDW geeft ook steeds een ander antwoord hierop 43
Kennelijk is het allemaal nog niet zo duidelijk als ze het gehoopt hadden Biggrin
Ik zal het vanavond nog even nakijken in 't keurmeestershandboek van een maatje van me.
'82 Suzuki SC100 GX project
'93 Suzuki Swift Cabrio project

Rijdt dagelijks rond in een Renault Kangoo...
Reply

#65
The Force: dat kan er wel instaan (weet ik niet), maar als keurmeester kun je dat allemaal niet weten en heb je ook niet een GROOT boek waar al die onzin in staat dus kan het geen afkeur zijn...
'96 VW Polo daily
'00 Mazda Demio wifey
'89 Swift 1.3 8v GL hobby
'07 Sym Shark Rs50

Roest maakt meer kapot dan je lief is!
Reply

#66
Suzuki dealer hier zegt dat codering in lamp geen afkeur is. Ze kijken alleen naar bouwjaar i.v.m. wel of geen hoogte verstellen en wis installatie, en ze kijken naar je lichtbeeld. Meer niet.
Reply

#67
Boekjes voor keurmeesters zijn in het algemeen wat minder lijvig dan wetboekjes.

Regeling Voertuigen, en dan even de *.doc openen of opslaan, even doorzappen naar blz. 46 en je kunt je lol niet op. Lees vooral lid 3 hieronder even:

Quote:Artikel 118
1. Dimlichten met gasontladingslichtbronnen zijn voorzien van een niveauregeling, welke de verticale helling van de lichtbundel automatisch aanpast aan de belading van het voertuig.
2. Het bepaalde in het eerste lid is niet van toepassing op voertuigen waarbij de verticale helling van de lichtbundel niet wordt beïnvloed door de belading van het voertuig.
3. Aan de eis in als bedoeld in het eerste en tweede lid wordt niet getoetst tijdens de algemene periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsrapport.
Swift GTi 01-01-07 t/m 14-09-07: [Image: 190328_6.png]
Ibiza FR TDi 14-09-07-nu: [Image: 202764_4.png]
Reply

#68
(12-05-2009, 21:05)ikinks Wrote: Boekjes voor keurmeesters zijn in het algemeen wat minder lijvig dan wetboekjes.

Regeling Voertuigen, en dan even de *.doc openen of opslaan, even doorzappen naar blz. 46 en je kunt je lol niet op. Lees vooral lid 3 hieronder even:

Quote:Artikel 118
1. Dimlichten met gasontladingslichtbronnen zijn voorzien van een niveauregeling, welke de verticale helling van de lichtbundel automatisch aanpast aan de belading van het voertuig.
2. Het bepaalde in het eerste lid is niet van toepassing op voertuigen waarbij de verticale helling van de lichtbundel niet wordt beïnvloed door de belading van het voertuig.
3. Aan de eis in als bedoeld in het eerste en tweede lid wordt niet getoetst tijdens de algemene periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsrapport.

Dus samengevat? Het is geen punt voor reden afkeuring APK, maar oom agent kan wel een bekeuring geven (verkeerde afstelling etc. of gewoon: omdat het in de wet staat geschreven (H))?
Reply

#69
Helemaal correct!
Swift GTi 01-01-07 t/m 14-09-07: [Image: 190328_6.png]
Ibiza FR TDi 14-09-07-nu: [Image: 202764_4.png]
Reply

#70
Ik meen me te herinneren dat op RDW site een pdf file te vinden is, waarin staat dat er meer vrijheid is tav verlichting aan de auto en uitbouw wat APK betreft. Correct me if I am wrong.Zodra de overheid denkt, 'aha, dat kan wel eens geld opleveren'wordt er een wetje inelkaargestoken en voila kassa! Valt me een leuke tekst die hier wel bekend zal zijn: 'steel niet, de overheid duldt geen concurrentie.'
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#71
Gewoon heel die aftermarkter setjes verbieden, dan heb je het probleem opgelost Smile
Maar dit zal wel een utopie blijven Wink
Reply

#72
Beetje onnuttig als er armaturen zijn waar ze wel in mogen zitten. En het zit natuurlijk niet voor niets standaard in sommige auto's, dat is niet omdat het troep is die niet verkocht zou mogen worden Idea
Reply

#73
@ SUKI: bouw jij ook alle aftermarket spul uit je auto dan? Wink
Het punt is dat het Xenon gebeuren een E-keur heeft, en TüV gekeurd is. De grootste reden is dat iedereen tegenwoordig zelf gaan zitten hobbyen en dan heb je ook nog eens van die aftermarket koplampen die niet goed af te stellen zijn (Idea)
'82 Suzuki SC100 GX project
'93 Suzuki Swift Cabrio project

Rijdt dagelijks rond in een Renault Kangoo...
Reply

#74
Gezien alle ophef rondom de xenon verlichting en de exacte regels hiervan heet het RDW het volgende onderstaande bericht op zijn site geplaatst. De uitkomst hiervan houd kort samengevat in. Alle voertuigen voor 1 januari 2007 op kenteken gezet worden tijdens de APK alleen gecontroleerd op een juist lichtbeeld en een juiste kleur van het licht. De wetgever (politie) kan wel controleren op juiste codering etc. Dit artikel hieronder is ook te lezen op de officiële RDW site zodat iedereen kan zien dat het geen broodje aap verhaal is zomaar geplukt van het net.

Link RDW APK eisen xenon verlichting

Veranderingen rondom keuren verlichting

Er komen bij de RDW momenteel veel vragen binnen over de wijzigingen in de wetgeving rondom verlichting, en dan met name Xenonverlichting.
De eisen hieromtrent, opgenomen in de permanente eisen voor alle voertuigen, zijn per 1 mei wel verscherpt. Maar de controle op de aanwezigheid van de niveauregeling en de juiste codering van de lichtarmaturen vindt niet (meer) plaats tijdens een APK

Op onderstaande eisen kan wel worden gecontroleerd bij de (her-)afgifte van een kentekenbewijs of onderweg door de politie.

De eisen zijn nu als volgt:


Als de personenauto of bedrijfsauto is voorzien van dimlichten met xenonlampen of gasontladingslichtbronnen en voor het eerst in gebruik is genomen na 31 december 2006, moet het voertuig zijn uitgevoerd met:

een automatisch werkende niveauregeling, zodat de hoogteafstelling van de dimlichten bij wisselende belading wordt aangepast; een koplampreinigingsinstallatie, zodat de koplampen kunnen worden gereinigd en hierdoor het strooilicht wordt beperkt; de dimlichten moeten zodanig zijn geschakeld, dat deze blijven branden in combinatie met de grote lichten.

Uiteraard geldt dat het voertuig altijd (dus ongeacht wanneer het voertuig voor het eerst in gebruik genomen is) moet voldoen aan de overige eisen die gesteld zijn aan verlichting in de permanente eisen van de Regeling Voertuigen, zoals afstelling, werking en kleur. Bovendien moet de codering van de lichtarmaturen in overeenstemming zijn met de voor dat armatuur bestemde licht. Voor dimlichten met xenonlampen betekent dit dat in het koplampglas de code D, samen met de code R en/of C voor moet komen

De controle op de aanwezigheid van de niveauregeling en de juiste codering van de lichtarmaturen vindt dus niet plaats tijdens een APK, maar kan wel worden gecontroleerd bij de (her-)afgifte van een kentekenbewijs of onderweg door de politie.
Reply

#75
Gisteren de baleno naar de keuring gebracht, en hij is gelsaagd Biggrin. Geen problemen gehad met xenon, lichtbeeld was goed.De lampen stonden zelfs iets te laag afgesteld zelfs met de hoogteregelaar in hoogste stand.Lampen zijn afgesteld door de garage en we kunnen weer een jaar rijden. Dus wat APK aangaat zul je weinig problemen hebben neem ik aan. Alleen vandaag nog de swift sedan door de keuring zien te krijgen. Daar zit geen xenon op, duimen maar.
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#76
ik begrijp 90 euro??Tongue
Ford Mondeo 2.0 tdci
Swift Sedan 1.6 "Chucky"
Mazda RX-7 V8 circuit project
Suzuki Swift gti circuit auto

Ring count: 114

Reply

#77
:S Voor de APK Xenon lampje eruit en Halogeen lampje erin? Misschien een id?
Reply

#78
nee, want als je o.a. de post van Kingofpop goed leest, wordt er bij de APK niet gecontroleerd of de aanwezigheid van de juiste code en de hoogteverstelling...

Politie gaat hier wel op controleren..
"Gewoon, omdat het kan"
Reply

#79
gewoon even een maand of 2 a 3 wachten je setje xenon terug zetten. dat controleren van de verlichting is beetje tijdelijk. zwager van mij zit bij de cops en die is daar helemaal niet mee bezig om dat de regels ook niet duidelijk zijn.
Swift special 1.3 16 sri out.
Mazda 323f 1.5. 16v in
Reply

#80
D'r schijnt ook al een zaak geweest te zijn waaruit kwam dat het gewoon mocht, of dat onder voorwaarden is weet ik niet.
Arco had het erover dat het van Pilot af kwam. Als ik iets meer weet (of Arco misschien) dan gooi ik het hier neer!
'82 Suzuki SC100 GX project
'93 Suzuki Swift Cabrio project

Rijdt dagelijks rond in een Renault Kangoo...
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.