Nieuwe wetgeving Xenon
#21
Soms is xenon in een auto echt fucked-up om het zomaar even te zeggen.
Ik heb het ook even er in gehad (6000k), maar het diende meer als landingslichten en het was erg vervelend dat iedereen seinde. Het leek mij ook niet ok als ik de boomtoppen meer kon zien als het wegdek. Dus het is er bij mij weer uit.
Als het fabrieks af is vind ik het ok, voor de rest vind ik het vaak erg storend en irritant.

Vandaar dat Eurydice even bij mijn lampen wilde kijken afgelopen zaterdag Wink
Reply

#22
Dit is een kenmerkend voorbeeld van waarom Xenon dus als irritant wordt gezien...
Als je je lampen eens af zou laten stellen zou je een heel ander lichtbeeld krijgen, Suki Idea...
Zelfs met Halogeen en slecht afgestelde koplampen verblind je iedereen en krijg je nog steeds een lichtseintje van iedereen... Na het monteren van (nieuwe) lampen de verlichting even af (laten) stellen, scheelt enorm voor jezelf (boomtoppen zijn nou eenmaal niet belangrijk 's avonds op een B-weg, boomstammen echter wel!) en voor anderen!


Ik heb 3 jaar lang met Xenon rond gereden in m'n Punto, Mk4 en Cabrio en heb afgezien van een enkeling op een B-weg toen ik het verschil tussen normaal en grootlicht aan het testen was (devil) nog nooit slechte reacties erop gekregen! Zelfs alleen maar mensen die het ook wilden.
Jammer dat het niet meer toegestaan is, alhoewel ik me steeds blijf afvragen waar die E-keur op de lampen dan nog goed voor is... Ach, zodra er een uitspraak is dat het mag knal ik m'n set meteen weer terug en gaan we weer even langs de dealer om de boel af te laten stellen!
'82 Suzuki SC100 GX project
'93 Suzuki Swift Cabrio project

Rijdt dagelijks rond in een Renault Kangoo...
Reply

#23
Je kan natuurlijk ook gewoon een D in je lamp laten "branden" Smile. Als die zichtbaar is, kijken ze niet meer onder de motorkap Wink.

Of is dat alleen theorie?
[Image: signature.png]

Reply

#24
@The Force
Ik heb mijn lampen laten afstellen bij mijn garage. Die vertelde dat ze redelijk goed stonden, maar doordat xenon zoveel meer licht geeft dat het lichtbeeld niet helemaal ok was. De Angels die er bij mij in zitten hebben niet zo veel verstelmogelijkheden. Er zijn inmiddels nieuwere versies op de markt die wel goede hoogteverstelling hebben. Ik kon mijn lichtbeeld dus niet juist veranderen.

Het loopt de spuigaten uit dat iedereen maar zomaar van de stadionverlichting in zijn auto mag doen. De autoweg is niet van jezelf. Ik zag gisteren ook een bestelbusje met xenon, heeft die het nodig?
Reply

#25
Waarom zou een bestelbusje het minder nodig hebben als een andere auto?
Reply

#26
Even een mededeling: bij RDW nagevraagd, Xenon kan er gewoon in blijven zitten, zonder problemen, mits je auto voor 2006 is, zal bij de meesten hier wel het geval zijn. Dus er verandert niks, wel dat je lichten goed afgesteld zijn uiteraard en niet verblinden!Ook hier een url :http://forum.japtuningshop.com/topic.asp?TID=438.
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#27
@ Suki: Da's dus de reden waarom het als irritant wordt ervaren: redelijk goed i.c.m. Xenon is verblindend. Aftermarket lampen zijn doorgaans al minder van kwaliteit op dat gebied, in mijn vroegere Punto kreeg ik Xenon ook niet goed op aftermarket lampen, in de originele lampen (ook projectors) zat het perfect!

@ Leibniz: kijk, da's weer beter nieuws! Alleen vind ik het wel vreemd dat de wetgeving is aangepast, maar dat de RDW aangeeft dat het gewoon mag...
'82 Suzuki SC100 GX project
'93 Suzuki Swift Cabrio project

Rijdt dagelijks rond in een Renault Kangoo...
Reply

#28
@ The Force / Leibniz, maar dat betreft het moeten hebben van een wis installatie en hoogte verstelling..
die eis is inderdaad ongewijzigd gebleven..

echter is later bekend gemaakt dat de lampen moeten voorzien zijn van de codes.., zie ook de berichten vanaf 1 mei in je link


ik ga voorlopig zuinig zijn op mn GP-Thunder lampjes, zijn dan wel niet zo krachtig als Xenon, zoals het er nu voor staat een stuk legaler..
"Gewoon, omdat het kan"
Reply

#29
Ik heb nog eens het e.e.a. na zitten zoeken, en er wordt veel te veel verkeerd gelezen.
APK eis is per definitie niet gelijk aan wettelijke eis (hoe vreemd ook...)
De RDW geeft aan dat bij de APK niet streng gecontroleerd wordt op H of D lampen maar dat het lichtbeeld en de kleur van groter belang zijn.
De hoofdregel bij het ministerie van verkeer en waterstaat blijft echter Xenon: D lamp, Halogeen: H lamp.

Einde discussie, wettelijke eis zegt: het mag gewoon niet! 43
'82 Suzuki SC100 GX project
'93 Suzuki Swift Cabrio project

Rijdt dagelijks rond in een Renault Kangoo...
Reply

#30
Ik haal het setje er niet uit,er wordt door politiek zoveel verzonnen en niet altijd bij volle verstand en in dienst van veiligheid noch de burger.Beter is het om in de wet vast te leggen wat we nog wel mogen in NL, ben je sneller klaar. Door al die regeltjes raak je alleen maar gestres[/align]t.
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#31
(05-05-2009, 13:38)Leibniz Wrote: Even een mededeling: bij RDW nagevraagd, Xenon kan er gewoon in blijven zitten, zonder problemen, mits je auto voor 2006 is, zal bij de meesten hier wel het geval zijn. Dus er verandert niks, wel dat je lichten goed afgesteld zijn uiteraard en niet verblinden!Ook hier een url :http://forum.japtuningshop.com/topic.asp?TID=438.

Klopt helemaal, alleen de politie controleert er wel op, voor de apk kan je de xenon gewoon laten zitten als je bolide van voor 2006 is Wink Je hebt dan ook geen wis was installatie nodig 39 Maar ik heb zo`n vaag vermoeden dat onze blauwe vrienden hier straks wel op gaan controleren Wink Tevens wens ik mensen die het keurmerk in de lamp om willen gaan zetten veel succes, dit zit bij (mijn) swift in het glas aan de binnenzijde en is naar mijn idee niet door een leek te verwijderen of te veranderen. En al zou je dat lukken dan nog kunnen ze via je kenteken en auto gegevens nagaan dat Swifts uit die periode niet geleverd zijn met Xenon Smile

Reply

#32
Zeg je dat het koplampen uit duitsland of Amerika oid zijn. Ben benieuwd of ze dat ook kunnen controlerenSmile
Reply

#33
ik vindt dit raar ik ben zelf automonteur en volgens mij is er niks verandere in de apk of wat dan ook.
je mag gewoon exeon hebbe hoor somige gewone auto hebbe het standaart ik heb ze iederdag (impreza's,evo's nieuwe model dan) en dat is gewoon goed dus waarom zou het op een oudere auto dan niet mogen.

haha zelf ik sta hier van te kijke Tongue volgens mij mag he gewoon hoor.
Reply

#34
net even gecheck in de Ignis: HC/R...
is met verf/inkt oid, of de achterkant aangebracht.. twijvel, twijvel devil

maarja, als je zegt dat je amerikaanse lampen hebt, dan kom je waarschijnlijk in de knoei met je E-keur, zeg je dat je Duitse lampen hebt, dan moeten ze ook E-keur hebben....
"Gewoon, omdat het kan"
Reply

#35
Ik moet nog maar zien hoe erg de blauwe petjes zich hiermee gaan bezig houden...
'96 VW Polo daily
'00 Mazda Demio wifey
'89 Swift 1.3 8v GL hobby
'07 Sym Shark Rs50

Roest maakt meer kapot dan je lief is!
Reply

#36
Het staat in je koplampglas gedrukt... Of achterop de lamp.
'82 Suzuki SC100 GX project
'93 Suzuki Swift Cabrio project

Rijdt dagelijks rond in een Renault Kangoo...
Reply

#37
Bij mij (swift GTi mk3) staat het aan de binnenkant in het glas gedrukt en is in mijn ogen niet te veranderen/verwijderen. Mocht dit bij sommige anders zijn is dat natuurlijk beter nieuws Biggrin

Reply

#38
Graveren niet een optie?
Reply

#39
Zou kunnen maar je zult eerst de orginele code weg moeten krijgen en omdat dit glas is zul je dus altijd krassen e.d blijven zien. Voor mij verder niet zo`n probleem want de xenon blijft voorlopig toch zitten maar wil andere mensen niet het idee geven dat het plug and play is zeg maar 42

Reply

#40
Glazen koplampen?
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.