Nieuwe wetgeving Xenon
#1
Hallo,

Nu er een nieuwe wet in gaat per 1 mei ingaat m.b.t. Xenon en Halogeen lampen.

De swift-sport van 2007 heeft armaturen met de code HCR, dit houdt dus in dat hier gewoon een halogeen-lamp in moet.

Bron

Quote:"Ook worden per 1 mei nieuwe eisen gesteld aan de verlichting van voertuigen. Lichtarmaturen mogen voortaan alleen voorzien zijn van het type lamp waarvoor ze zijn goedgekeurd. In koplampen met code HC, HR of HCR moet een halogeenlamp zitten. Gasontladingslampen (‘xenonlampen’) zijn alleen toegestaan in armaturen met code DC, DR of DCR. Doel van deze maatregel is verblinding van andere weggebruikers door oneigenlijke toepassing van met name ‘xenonlampen’ te voorkomen.

De bovengenoemde regels zijn onderdeel van het Reglement"

Nu is mijn vraag:

Hebben deze lampen een code DC/DR/DCR?
[Image: SS650K.jpg]
En moet er ook een sproei-installatie gemonteerd worden om xenon legaal te mogen gebruiken, of zijn er nog uitzonderingen?
[Image: signature.png]

Reply

#2
Er moet een wis/was installatie gemonteerd zijn, tevens moet er een automatische hoogteregeling van de koplampen aanwezig zijn.

Maar dat had je ook al in het apk topic kunnen lezen........

Maar jij rijdt zowieso toch al ''iligaal'' met xenon?

Was trouwens ook nog iets met dat er nog bouwjaren bij zouden komen? anders gaat de xenon er bij mij zo weer uit............
Reply

#3
Ik rij momenteel niet helemaal legaal met me verlichting rond. Maar ik denk dat het niet zo hard zal lopen, daar het APK volgens mij wel goed is? (correct me if I'm wrong). En als de hoogte goed staat, dan zal het niet snel opvallen.

Ik dacht ook dat er iets met bouwjaar was, maar daar kan ik dus niets van vinden...

Edit:

Hierbij nog een aanvulling:

Quote:Geldt de nieuwe regel voor alle voertuigen?

De nieuwe regel geldt voor alle voertuigen. Dus ook voor voertuigen die voor 1 mei 2009 op kenteken zijn gezet.

Quote:Wat zijn de eisen voor achteraf ingebouwde gasontladingslampen (xenonlampen)?

Gasontladingslampen mogen alleen in armaturen zitten die daarvoor zijn goedgekeurd. Dat geldt voor alle auto's. De in de Regeling voertuigen, artikel 5.2.51 onder b, genoemde eisen voor gasontladingslampen gelden alleen voor voertuigen die na 31 december 2006 in gebruik zijn genomen (op kenteken zijn gezet).
Dit blijft ook zo na 1 mei 2009. Wel wordt vanaf 1 mei 2009 bij de APK gecontroleerd of gasontladingslampen op auto's van na 31 december 2006 aan de gestelde eisen voldoen.

Quote:Ik heb al xenonlampen ingebouwd. Moet ik deze weer in originele staat (halogeen) brengen per 1 mei?

Ja, gasontladingslampen mogen alleen in armaturen zitten die daarvoor zijn goedgekeurd. Dat geldt voor alle auto's. De in de Regeling voertuigen, artikel 5.2.51 onder b, genoemde eisen voor gasontladingslampen gelden alleen voor voertuigen die na 31 december 2006 in gebruik zijn genomen (op kenteken zijn gezet).
Dit blijft ook zo na 1 mei 2009. Wel wordt vanaf 1 mei 2009 bij de APK gecontroleerd of gasontladingslampen op auto's van na 31 december 2006 aan deze eisen voldoen.

Voor meer vraag en antwoord check: dit dus
[Image: signature.png]

Reply

#4
Damn... ik begin vast al weer met schroeven.
Zonde, want het lichtbeeld is gewoon beter met Xenon dan met Halogeen, minder vaak een defecte lamp en noem maar op.
Een verkeerd afgestelde Halogeenlamp is IMHO net zo irritant als een verkeerd afgestelde Xenon lamp...
'82 Suzuki SC100 GX project
'93 Suzuki Swift Cabrio project

Rijdt dagelijks rond in een Renault Kangoo...
Reply

#5
(30-04-2009, 00:25)The Force Wrote: Damn... ik begin vast al weer met schroeven.
Zonde, want het lichtbeeld is gewoon beter met Xenon dan met Halogeen, minder vaak een defecte lamp en noem maar op.
Een verkeerd afgestelde Halogeenlamp is IMHO net zo irritant als een verkeerd afgestelde Xenon lamp...

Dat vindt ik dus ook. Ik denk ik ook dat ik de boete wel afwacht Smile, met die stadslichten zie je toch niets?
[Image: signature.png]

Reply

#6
(29-04-2009, 21:49)Scamp Wrote: Er moet een wis/was installatie gemonteerd zijn, tevens moet er een automatische hoogteregeling van de koplampen aanwezig zijn.

Maar dat had je ook al in het apk topic kunnen lezen........

Maar jij rijdt zowieso toch al ''iligaal'' met xenon?

Was trouwens ook nog iets met dat er nog bouwjaren bij zouden komen? anders gaat de xenon er bij mij zo weer uit............

De was installatie en hoogteregeling geld alleen voor auto's op kenteken gezet van 1 januari 2007. Heb hierover speciaal met het RDW mail contact gehad.
Reply

#7
ik denk dat de belamgrijkste vraag is.. Hoe hoog is de boete?
Ford Mondeo 2.0 tdci
Swift Sedan 1.6 "Chucky"
Mazda RX-7 V8 circuit project
Suzuki Swift gti circuit auto

Ring count: 114

Reply

#8
KoP: klopt inderdaad. De regelgeving is echter zodanig aangepast dat koplampen die niet over de juiste codering beschikken geen HID lampen mogen hebben.
Alle armaturen die dat wél mogen zijn vaak al voorzien van deze systemen...
'82 Suzuki SC100 GX project
'93 Suzuki Swift Cabrio project

Rijdt dagelijks rond in een Renault Kangoo...
Reply

#9
heeft iemand de "Regeling voertuigen" bij de hand?
want bij de Q&A van Eurydice wordt steeds gerefereerd naar 5.2.51-b van dat reglement, maar k kan nergens vinden wat dat inhoud.
heeft dat betrekking op die codes, of gaat dat juist over de wis installatie e.d., of...
"Gewoon, omdat het kan"
Reply

#10
Hoe hoog zou de boete zijn?

Is het nou apk afkeur? of alleen boetewaardig? ik bedoel als je lichtbeeld correct is is het toch niet apk afkeur?

Ik ben gisternacht nog aangehouden, en er stonden gewoon agenten in mn xenonstraal ze hebben er niks van gezegt
Moet ik achteraf ingebouwde xenonverlichting zonder de juiste armatuur vervangen voor een APK?
Ja, maar niet speciaal voor de APK, want bij de APK wordt hierop niet gecontroleerd. Alleen de politie controleert de verlichting. Die zal dat in het algemeen alleen doen als de verlichting hinderlijk is voor andere weggebruikers.

Hmm niks aan de hand dus :d
Sorry... Ik verkoop alleen ijs!




''Winnaar: Quote van de maand November"
Reply

#11
weet niet waar jij de info vind dat het geen apk afkeur is.

Ben wel benieuwd, want het staat duidelijk in de nieuwe apk regels vanaf 1 meistupid
Reply

#12
2e alinea vorige post
Sorry... Ik verkoop alleen ijs!




''Winnaar: Quote van de maand November"
Reply

#13
Ga je nu naar je eigen poet verwijzen?

Half Nederland is Xenon aan het verwijderen! Dus ben erg benieuwd. En verwijzen naar je eigen post zie ik niet als een feit zeg maar[/align]
Reply

#14
Hier is een link naar de nieuwe regelset voor de APK: klikje doen

De politie gaat kijken naar de codes op de lampen en of dit overeen komt met de gemonteerde lamp. De APK keurmeerster kijkt alleen maar of alles volgens de APK-richtlijnen klopt.
'82 Suzuki SC100 GX project
'93 Suzuki Swift Cabrio project

Rijdt dagelijks rond in een Renault Kangoo...
Reply

#15
In Engeland zijn voor de Citroën AX zowel "linksgestuurde" als "rechtsgestuurde" koplampen mét de juiste codering en verstelmotor/hoeksensor te koop (niet te goedkoop, helaas). Wis/wasinstallatie is zo gebouwd... Misschien zijn de lampen er ook wel voor de oudere Swiffers?
[Image: quote1.gif]
Reply

#16
(04-05-2009, 09:12)The Force Wrote: Hier is een link naar de nieuwe regelset voor de APK: klikje doen

Ik ben dit een beetje aan het doorlezen, maar nou las ik het volgende:

Deuren
De deuren van een personenauto of bedrijfsauto moeten nu
van binnen én van buiten zijn te openen. Het gaat om alle
deuren, met uitzondering van die in de laadruimte. Dit was al
het geval bij aangepaste taxi’s, maar is dus nu een eis voor alle
voertuigen.


Als je de deuren gecleaned heb, heb je dan een probleem?
'Onmogelijk' is een mening, geen feit.
Reply

#17
(04-05-2009, 12:56)Supertje Wrote:
(04-05-2009, 09:12)The Force Wrote: Hier is een link naar de nieuwe regelset voor de APK: klikje doen

Ik ben dit een beetje aan het doorlezen, maar nou las ik het volgende:

Deuren
De deuren van een personenauto of bedrijfsauto moeten nu
van binnen én van buiten zijn te openen. Het gaat om alle
deuren, met uitzondering van die in de laadruimte. Dit was al
het geval bij aangepaste taxi’s, maar is dus nu een eis voor alle
voertuigen.


Als je de deuren gecleaned heb, heb je dan een probleem?

Jup, dan heb je een probleem.
Datzelfde probleem heb je als je een ongeluk krijgt en de hulpdiensten kunnen de deur niet openen omdat ze geen idee hebben waar dat moet, maar deze discussie staat ook in het APK-regelementen topic. Hier gaat het voorlopig over Xenon...
'82 Suzuki SC100 GX project
'93 Suzuki Swift Cabrio project

Rijdt dagelijks rond in een Renault Kangoo...
Reply

#18
(04-05-2009, 08:20)Unuki Wrote: Ga je nu naar je eigen poet verwijzen?

Half Nederland is Xenon aan het verwijderen! Dus ben erg benieuwd. En verwijzen naar je eigen post zie ik niet als een feit zeg maar[/align]


Snorrie, heb het hieruit gekopieert http://www.verkeerenwaterstaat.nl/onderw...ex.aspx#v2 Wink
Sorry... Ik verkoop alleen ijs!




''Winnaar: Quote van de maand November"
Reply

#19
(04-05-2009, 12:56)Supertje Wrote:
(04-05-2009, 09:12)The Force Wrote: Hier is een link naar de nieuwe regelset voor de APK: klikje doen

Ik ben dit een beetje aan het doorlezen, maar nou las ik het volgende:

Deuren
De deuren van een personenauto of bedrijfsauto moeten nu
van binnen én van buiten zijn te openen. Het gaat om alle
deuren, met uitzondering van die in de laadruimte. Dit was al
het geval bij aangepaste taxi’s, maar is dus nu een eis voor alle
voertuigen.


Als je de deuren gecleaned heb, heb je dan een probleem?


twijfelgeval (nu nog) maar als het er op aan komt, mogen ze nog gecleand zijn. Er wordt niets gezegd over de manier waarop ze te openen moeten zijn en of ze allemaal apart open moeten. Als je dus op alle deuren poppers hebt en een afstandsbediening, is het momenteel nog goedkeur, gezien je dan aan de eis voldoet dat ze buiten geopend kunnen worden.
Viva la Gloria!

[Image: fluttershy_yay_small_display.gif]

Y'all hail the South
Reply

#20
The Force heeft het helemaal bij het rechte eind Idea

Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.