nieuw jaar nieuwe kansen!
Turbo op de GTi ligt in het verleden dus tijd voor iets nieuws
De gehele turbo-setup van de GTi gaat weg, sorry jongens is al gereserveerd door/voor iemand
In Januari heb ik de Justy of de 'Josti-ijzer' zoals ik het noem, opgehaald te Winschoten. Enige pech was dat ie kwa exterieur niet helemaal compleet meer was, echter was het hele 4x4 gedeelte compleet op koppeling en vliegwiel na Niet zo heel erg want moet toch wat anders in
De plannen zijn simpel; de josti kwa gelicht zo laag mogelijk houden.
- plexiglas ruitjes rondom behalfe de voorruit
- 1 kuipstoeltje (onder de 10 kilo)
- custom made dashboard van polyester, deze dash wordt geflocked.
- alle onnodige materialen gaan eruit! dus hemeltje, raammechanismes, binnenframes van de deuren, achterklep en van de motorkap.
Moet kwa gewicht zo laag mogelijk blijven omdat er een rolkooi inkomt, en dat is gewicht toevoegen helaas.. echter is de rolkooi wel van levensbelang!
Het onderstel:
- rondom custom AVT schroefvering met koni geel schokdempers(gemodificeerd voor kortere slag)
- 13" met Toyo R888 Semi-slicks voor Dragraces
- 15" met Toyo R888 Semi-slicks voor Time Attack & andere circuit events zoals vijverberg trophee ect..
Snel stoppen is ook een must dus het volgende wordt hieraan verbouwd:
Voor dragraces behoud ik orginele schijven & klauwen om de 13" wielen kwijt te kunnen, echter met nieuwe schijven & race/rally remblokken
Voor circuit gebruik ga ik een Big Brake kit ontwikkelen met Wilwood 4pots klauwen icm 2-delige 280mm schijven. Voor de achterkant moet ik nog wat gaan uitvogelen, moet eerst de orginele GTi schijven achterop zien te krijgen en dan maak ik achter 2 pots klauwen icm 260mm schijven. Handrem wordt hydraulisch tenzij ik 2 pots klauwen kan vinden met handrem mechanisme erin verwerkt.
Niet alleen de schijven en klauwen worden aangepast, maar ook de hoofdremcilinder, basis wordt de hoofdremcilinder van een Vitara of Baleno(zonder ABS), dit spul wordt nog wel uitelkaar gehaald en gekeken of er nog iets valt te modificeren voor meer remkracht.
Dan het motorische gedeelte:
De G13BA wordt uiteraard vervangen voor een G13B.
Dit blok is voorzien van 75mm G16B zuigers, geshotpeende drijfstangen met ARP boutjes. (twijfel nog altijd om stalen drijfstangen erin te zetten)
Ben op moment bezig met een zware hoofdlagerkap brace die de krukaslagerkappen moet gaan verstevigen, hierbij komen custom hoofdlager bouten erin van ARP.
Als de brace af is wordt ie gelijnboord. De krukas wordt afgedraaid, de lagertappen gepolijst of evt geslepen, komen racelagers in
De cilinderkop; deze wordt gepoort op uitlaat & inlaat,
- stock kleppen voorlopig, wil nog ooit eens 2mm overmaatste kleppen erin passen en meten
- bewerkte verbrandingskamers
- Cultus GTi nokkenassen welke ik ga laten 'regrinden' voor nog ff .5mm extra lift hebben, ik heb dan 1mm meer lift als de orginele Swift GTi
nokkenassen. Aan de nokkenassen komen verstelbare nokkenaspoulies.
Spruitstukken; zowel inlaat als uitlaat custom AVT werkjes, echter kan ik hier weinig over verklappen aangezien ik hier pas mee bezig kan als de motor is ingebouwd, en ik de te gebruiken turbo heb.
De inlaat spruitstuk koppel ik aan een 60mm Alfa Romeo gasklep. Ook wordt dit spruitstuk voorbereid op direct port nitrous injection en EVT ook op 4 extra injectoren (dual stage injection) ff in de boekjes kijken wat die adaptronic fopdoos allemaal kan aansturen en wat niet.
Het uitlaatspruitstuk maak ik van dikwandig staal, dit houdt de warmte goed vast en krijg ik een snellere flow naar de turbo toe. Ook krijgt dit spruitstuk een keramische coating.
Aan het spruitstuk zal een VF22 of een GT2056 turbo hangen, deze zijn beide kwa compressormap nagenoeg gelijk
Echter is de VF22 kogel gelagerd met een vloeistof gekoelde CHRA..
De GT2056 is echter een glijlager turbo met een oliegekoelde CHRA, dit geeft mij een voorkeur aangezien ik veel minder leiding werk heb en de kans bestaat niet dat het koelvloeistof in de CHRA gaat koken.
Verder een dikke intercooler, oliekoeler en nog vele andere speelgoedjes wat jullie vanzelf eens zien of merken
Foto's van het project kan je hier vinden:
http://www.mijnalbum.nl/Album=ZMNNBCFB
Updaten doe ik niet zo heel veel omdat ik er niet alijd tijd voor heb om iets te doen, en werk ook veel achter de scenes
Turbo op de GTi ligt in het verleden dus tijd voor iets nieuws
De gehele turbo-setup van de GTi gaat weg, sorry jongens is al gereserveerd door/voor iemand
In Januari heb ik de Justy of de 'Josti-ijzer' zoals ik het noem, opgehaald te Winschoten. Enige pech was dat ie kwa exterieur niet helemaal compleet meer was, echter was het hele 4x4 gedeelte compleet op koppeling en vliegwiel na Niet zo heel erg want moet toch wat anders in
De plannen zijn simpel; de josti kwa gelicht zo laag mogelijk houden.
- plexiglas ruitjes rondom behalfe de voorruit
- 1 kuipstoeltje (onder de 10 kilo)
- custom made dashboard van polyester, deze dash wordt geflocked.
- alle onnodige materialen gaan eruit! dus hemeltje, raammechanismes, binnenframes van de deuren, achterklep en van de motorkap.
Moet kwa gewicht zo laag mogelijk blijven omdat er een rolkooi inkomt, en dat is gewicht toevoegen helaas.. echter is de rolkooi wel van levensbelang!
Het onderstel:
- rondom custom AVT schroefvering met koni geel schokdempers(gemodificeerd voor kortere slag)
- 13" met Toyo R888 Semi-slicks voor Dragraces
- 15" met Toyo R888 Semi-slicks voor Time Attack & andere circuit events zoals vijverberg trophee ect..
Snel stoppen is ook een must dus het volgende wordt hieraan verbouwd:
Voor dragraces behoud ik orginele schijven & klauwen om de 13" wielen kwijt te kunnen, echter met nieuwe schijven & race/rally remblokken
Voor circuit gebruik ga ik een Big Brake kit ontwikkelen met Wilwood 4pots klauwen icm 2-delige 280mm schijven. Voor de achterkant moet ik nog wat gaan uitvogelen, moet eerst de orginele GTi schijven achterop zien te krijgen en dan maak ik achter 2 pots klauwen icm 260mm schijven. Handrem wordt hydraulisch tenzij ik 2 pots klauwen kan vinden met handrem mechanisme erin verwerkt.
Niet alleen de schijven en klauwen worden aangepast, maar ook de hoofdremcilinder, basis wordt de hoofdremcilinder van een Vitara of Baleno(zonder ABS), dit spul wordt nog wel uitelkaar gehaald en gekeken of er nog iets valt te modificeren voor meer remkracht.
Dan het motorische gedeelte:
De G13BA wordt uiteraard vervangen voor een G13B.
Dit blok is voorzien van 75mm G16B zuigers, geshotpeende drijfstangen met ARP boutjes. (twijfel nog altijd om stalen drijfstangen erin te zetten)
Ben op moment bezig met een zware hoofdlagerkap brace die de krukaslagerkappen moet gaan verstevigen, hierbij komen custom hoofdlager bouten erin van ARP.
Als de brace af is wordt ie gelijnboord. De krukas wordt afgedraaid, de lagertappen gepolijst of evt geslepen, komen racelagers in
De cilinderkop; deze wordt gepoort op uitlaat & inlaat,
- stock kleppen voorlopig, wil nog ooit eens 2mm overmaatste kleppen erin passen en meten
- bewerkte verbrandingskamers
- Cultus GTi nokkenassen welke ik ga laten 'regrinden' voor nog ff .5mm extra lift hebben, ik heb dan 1mm meer lift als de orginele Swift GTi
nokkenassen. Aan de nokkenassen komen verstelbare nokkenaspoulies.
Spruitstukken; zowel inlaat als uitlaat custom AVT werkjes, echter kan ik hier weinig over verklappen aangezien ik hier pas mee bezig kan als de motor is ingebouwd, en ik de te gebruiken turbo heb.
De inlaat spruitstuk koppel ik aan een 60mm Alfa Romeo gasklep. Ook wordt dit spruitstuk voorbereid op direct port nitrous injection en EVT ook op 4 extra injectoren (dual stage injection) ff in de boekjes kijken wat die adaptronic fopdoos allemaal kan aansturen en wat niet.
Het uitlaatspruitstuk maak ik van dikwandig staal, dit houdt de warmte goed vast en krijg ik een snellere flow naar de turbo toe. Ook krijgt dit spruitstuk een keramische coating.
Aan het spruitstuk zal een VF22 of een GT2056 turbo hangen, deze zijn beide kwa compressormap nagenoeg gelijk
Echter is de VF22 kogel gelagerd met een vloeistof gekoelde CHRA..
De GT2056 is echter een glijlager turbo met een oliegekoelde CHRA, dit geeft mij een voorkeur aangezien ik veel minder leiding werk heb en de kans bestaat niet dat het koelvloeistof in de CHRA gaat koken.
Verder een dikke intercooler, oliekoeler en nog vele andere speelgoedjes wat jullie vanzelf eens zien of merken
Foto's van het project kan je hier vinden:
http://www.mijnalbum.nl/Album=ZMNNBCFB
Updaten doe ik niet zo heel veel omdat ik er niet alijd tijd voor heb om iets te doen, en werk ook veel achter de scenes