Devil-GTi Widebody Subaru Justy AWD Turbo!!
#1
nieuw jaar nieuwe kansen!
Turbo op de GTi ligt in het verleden dus tijd voor iets nieuwsSmile

De gehele turbo-setup van de GTi gaat weg, sorry jongens is al gereserveerd door/voor iemandWink

In Januari heb ik de Justy of de 'Josti-ijzer' zoals ik het noem, opgehaald te Winschoten. Enige pech was dat ie kwa exterieur niet helemaal compleet meer was, echter was het hele 4x4 gedeelte compleet op koppeling en vliegwiel na 39 Niet zo heel erg want moet toch wat anders inWink

De plannen zijn simpel; de josti kwa gelicht zo laag mogelijk houden.
- plexiglas ruitjes rondom behalfe de voorruit
- 1 kuipstoeltje (onder de 10 kilo)
- custom made dashboard van polyester, deze dash wordt geflocked.
- alle onnodige materialen gaan eruit! dus hemeltje, raammechanismes, binnenframes van de deuren, achterklep en van de motorkap.

Moet kwa gewicht zo laag mogelijk blijven omdat er een rolkooi inkomt, en dat is gewicht toevoegen helaas.. echter is de rolkooi wel van levensbelang!

Het onderstel:
- rondom custom AVT schroefvering met koni geel schokdempers(gemodificeerd voor kortere slag)
- 13" met Toyo R888 Semi-slicks voor Dragraces
- 15" met Toyo R888 Semi-slicks voor Time Attack & andere circuit events zoals vijverberg trophee ect..

Snel stoppen is ook een must dus het volgende wordt hieraan verbouwd:

Voor dragraces behoud ik orginele schijven & klauwen om de 13" wielen kwijt te kunnen, echter met nieuwe schijven & race/rally remblokken

Voor circuit gebruik ga ik een Big Brake kit ontwikkelen met Wilwood 4pots klauwen icm 2-delige 280mm schijven. Voor de achterkant moet ik nog wat gaan uitvogelen, moet eerst de orginele GTi schijven achterop zien te krijgen en dan maak ik achter 2 pots klauwen icm 260mm schijven. Handrem wordt hydraulisch tenzij ik 2 pots klauwen kan vinden met handrem mechanisme erin verwerkt.
Niet alleen de schijven en klauwen worden aangepast, maar ook de hoofdremcilinder, basis wordt de hoofdremcilinder van een Vitara of Baleno(zonder ABS), dit spul wordt nog wel uitelkaar gehaald en gekeken of er nog iets valt te modificeren voor meer remkracht.

Dan het motorische gedeelte:
De G13BA wordt uiteraard vervangen voor een G13B.
Dit blok is voorzien van 75mm G16B zuigers, geshotpeende drijfstangen met ARP boutjes. (twijfel nog altijd om stalen drijfstangen erin te zetten)
Ben op moment bezig met een zware hoofdlagerkap brace die de krukaslagerkappen moet gaan verstevigen, hierbij komen custom hoofdlager bouten erin van ARP.
Als de brace af is wordt ie gelijnboord. De krukas wordt afgedraaid, de lagertappen gepolijst of evt geslepen, komen racelagers inSmile
De cilinderkop; deze wordt gepoort op uitlaat & inlaat,
- stock kleppen voorlopig, wil nog ooit eens 2mm overmaatste kleppen erin passen en metendevil
- bewerkte verbrandingskamers
- Cultus GTi nokkenassen welke ik ga laten 'regrinden' voor nog ff .5mm extra lift hebben, ik heb dan 1mm meer lift als de orginele Swift GTi
nokkenassen. Aan de nokkenassen komen verstelbare nokkenaspoulies.

Spruitstukken; zowel inlaat als uitlaat custom AVT werkjes, echter kan ik hier weinig over verklappen aangezien ik hier pas mee bezig kan als de motor is ingebouwd, en ik de te gebruiken turbo heb.
De inlaat spruitstuk koppel ik aan een 60mm Alfa Romeo gasklep. Ook wordt dit spruitstuk voorbereid op direct port nitrous injection en EVT ook op 4 extra injectoren (dual stage injection) ff in de boekjes kijken wat die adaptronic fopdoos allemaal kan aansturen en wat niet.
Het uitlaatspruitstuk maak ik van dikwandig staal, dit houdt de warmte goed vast en krijg ik een snellere flow naar de turbo toe. Ook krijgt dit spruitstuk een keramische coating.
Aan het spruitstuk zal een VF22 of een GT2056 turbo hangen, deze zijn beide kwa compressormap nagenoeg gelijk39
Echter is de VF22 kogel gelagerd met een vloeistof gekoelde CHRA..
De GT2056 is echter een glijlager turbo met een oliegekoelde CHRA, dit geeft mij een voorkeur aangezien ik veel minder leiding werk heb en de kans bestaat niet dat het koelvloeistof in de CHRA gaat koken.


Verder een dikke intercooler, oliekoeler en nog vele andere speelgoedjes wat jullie vanzelf eens zien of merken39

Foto's van het project kan je hier vinden:
http://www.mijnalbum.nl/Album=ZMNNBCFB

Updaten doe ik niet zo heel veel omdat ik er niet alijd tijd voor heb om iets te doen, en werk ook veel achter de scenesWink
Reply

#2
Kijk je wel een beetje uit met de brace die je in je blok wil zetten, als hij te star is dan trek je heel de line boring uit het fatsoen doordat je blok meer uitzet dan je brace.

Ik heb nog een set stalen drijfstengen onderweg, gezien de drukte heb ik deze voorlopig nog niet nodig.

Wat de nokkenassen aan gaat, 1mm meer lift is leuk maar wat net zo belangrijk is het gewicht van de kleppentrein en het zweven daarvan hoog in toeren.

Dual stage injectie kan en dan moet je injector uitgang 2 & 4 voor de tweede rij injectoren gaan gebruiken.
Voor de eerste rij geef je de max injectie tijd en de tweede rij pakt dan geleidelijk het restant aan injectie tijd over.
Te gek voor woorden. Maar een beetje gek zijn helpt wel.

Crash test dummy thrill seekerTongue
Reply

#3
(01-03-2009, 12:06)rvengineering Wrote: Kijk je wel een beetje uit met de brace die je in je blok wil zetten, als hij te star is dan trek je heel de line boring uit het fatsoen doordat je blok meer uitzet dan je brace.

Ik heb nog een set stalen drijfstengen onderweg, gezien de drukte heb ik deze voorlopig nog niet nodig.

Wat de nokkenassen aan gaat, 1mm meer lift is leuk maar wat net zo belangrijk is het gewicht van de kleppentrein en het zweven daarvan hoog in toeren.

Dual stage injectie kan en dan moet je injector uitgang 2 & 4 voor de tweede rij injectoren gaan gebruiken.
Voor de eerste rij geef je de max injectie tijd en de tweede rij pakt dan geleidelijk het restant aan injectie tijd over.

redline ligt op 8000, ik voorzie geen problemen met 1mm extra lift ten opzichte van orginele nokkenassen. (Cultus heeft .5mm meer lift, ik leg daar nog eens .5mm lift op dus 1mm ten opzichte van orgineel)

tjah drijfstangen klinkt wel leuk, het onderblok kan dan zeker 250pk aankunnen maar het verloren of gewonnen in de kop..

ik heb niet echt een pk doel in ogen, zolang ik rondom 250pk op de wielen uitkom (voorwielen) vindt ik het prima, dat zou al goed genoeg zijn voor een kwart mijl tijd van 11.5-12.5 seconde39
Reply

#4
nokkenaspoulies binnen gehad39

[Image: Foto-HFRJXYNL.jpg]

en vandaag een Sparco Corsa stoel in bestelling gezet39
Reply

#5
orginele bosch 044 brandstofpomp met een opbrengst voor 700pkdevil red ik niet.. denk ik34

[Image: Foto-4QV88YFX.jpg]
Reply

#6
kleine updates, duiveltje zit in de kabelbomen te vroetenSmile leuk werk39

tevens binnenkort nieuwe intercooler & oliekoeler bestellen

IC Core; 55cm breed 23cm hoor
Oliekoeler; 13rij koeler 33cm breed

Hopelijk heb ik mn stoeltje beetje snel binnenSmile
Deze is het geworden:
[Image: sparco_corsa.jpg]
Reply

#7
Mooi ding, wat weegt zoiets nou?

Heb je inmiddels al een turbo gevonden?
Cupra Born Copper Edition '21 (daily)
Volkswagen Golf GTI Edition 35 '11 (family)
Suzuki Ignis Sport 1.5 '03 (hobby/trackday)
Reply

#8
stoeltje weeg zo uit mn hoofd 8kg, hij is iig zo licht dat je de stoel met 1 hand op kan tillen.. ik kon nog wel lichter krijgen, maar dat ging de knip behoorlijk voelen Tongue
nog geen turbo, ben ook alleen beetje rondneuzen wat er allemaal is, ik sta nog niet te springen, motor eerst maar klaar maken, aangezien ik nog her en der wat overige aanpassingen wil doen, zuigerbodemkoeling en nog wat andere dingenWink
Reply

#9
kleine updates, ik heb in totaal 12kg bituum eruit gehaald..devil

de nieuwe intercooler is besteld als het meezit heb ik em volgende week39

[Image: 40z.jpg]
Reply

#10
Dus er komt toch nog een beetje duitse degerlijkheid op die auto Tongue
Lekker bezig 39
Swift GTi Turbo Biggrin
V-TEC powered GTi Zzzz
Toch weer turbo 39
En nu??
Reply

#11
Das een Chinese koeler hoor, met een Duitse naam. Een Duitse koeler met een Chinese naam is niet te betalen.

Is ie niet wat te groot? Met 1/3 minder koelt ie nog genoeg want deze koeler doet makkelijk 450Pk.
Te gek voor woorden. Maar een beetje gek zijn helpt wel.

Crash test dummy thrill seekerTongue
Reply

#12
ben niet bang voor te grote cooler34
Reply

#13
hier een voorproefje kwa grote...devil

[Image: Foto-MWWBVSYL.jpg]
Reply

#14
da past prima!
[Image: altoonderschrift2oldskool.jpg]
Reply

#15
Taadaaaaaaaa...En of het pastWink:

[Image: cc08.47.jpg]
....Drivin' the Rival....
Reply

#16
haha waar gaat die cooler met die swift naar toe.

(sorry voor de offtopic)
Reply

#17
overal waar de koeler ook heen wilt... rechtvooruit en zo hard mogelijk34
Reply

#18
Da's pas een FMIC die aanwezig is!
Krijg je dat een beetje netjes in de rijwind met een originele bumper, of ga je die ook aanpassen?
'82 Suzuki SC100 GX project
'93 Suzuki Swift Cabrio project

Rijdt dagelijks rond in een Renault Kangoo...
Reply

#19
(01-04-2009, 20:04)The Force Wrote: Da's pas een FMIC die aanwezig is!
Krijg je dat een beetje netjes in de rijwind met een originele bumper, of ga je die ook aanpassen?

zaag42 heb nu alleen nog losse zijstukken en een klein randje net onder het bovendekjedevil
Reply

#20
WAT!? heb je mn voorbumper gesloopt?



lekker bezig! Tongue
"Gewoon, omdat het kan"
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.