Revisie/tunen van 2x GTi blok (Voor fase 2 van ons turbo project. Steven: 200+ pk)
#21
Benieuwd of dit project gaat lukken Smile
Reply

#22
He,

Heb vandaag me compressie gemeten, resultaat:

cilinder 1: 16,3
cilinder 2: 16,5
cilinder 3: 16,2
cilinder 4: 16,8

Zijn toch erg mooie waarden of niet dan???

Maurice
Reply

#23
sweet man
Reply

#24
Zijn op zich mooie waarden.. alleen is de compressie fabrieksaf ongeveer 14 zoveel bar. Jij hebt 16 zoveel. Da's erg goed en beter dan fabrieksaf... Denk dat je meter een afwijking heeft.
Reply

#25
Quote:Hoi we zitten al op de 200Pk bij 0.8bar je weet wel SJ4.13 GTI Turbo project.
Weten nu dat 200pk+ toch wat aandacht vraagt als het om het koel systeem gaat.
We zijn nog bezig om het in orde te krijgen. We vermoeden dat de watergekoelde turbo-lagerhuis gaat koken en zodoende het koel systeem leeg drukt. We hebben vandaag een meting gedaan en na de turbo is ie 100graden+.
We gaan hier een extra elektrische pomp op zetten voor met flow en pakken koeling weg uit het terugkomende circuit van de radiateur.
Als dit niet het geval is dan vermoeden dat het gaat koken bij het uitlaatkanaal in de kop.
Dit is makkelijk op te lossen door de koppakking aan te passen door er per cilinder aan de uitlaat kanaal kan twee gaten in de koppakking bij te maken, de gaten in de kop zijn standaard al aanwezig. Niet alle gaten in de kop benutten anders krijgt de uitlaatpoort te weinig koeling, de koppakking regelt de stroming patroon van de koelvloeistof door de cilinderkop.

Groetjes Ruud & Erik


Originally posted by Ice
Dimi en ik zijn aan de tweede fase van ons turboproject bezig. Dit houdt oa in dat de motor gereviseerd en aangepakt moet worden. We hebben twee blokken uit elkaar gehaald en zijn aan het controleren wat er allemaal vervangen of gereviseerd moet worden. Aangezien er grotere zuigers in komen (Suzuki Vitara zuigers om de compressie te verlagen) moet er uiteraard geboord en gehoond worden. Verder worden alle lagers en pakkingen vervangen.

De kop wordt ook bewerkt. Zo zijn we bezig om de uitlaatpoorten te vergroten en de verbrandingskamers te bewerken. Daarvan heb ik een paar foto's. Normaal zitten de kleppen verzonken in de verbrandingskamers (bovenkant klep is gelijk met de verbrandingskamer. Dit zorgt voor nogal wat restrictie in de flow. We hebben dus heel die laag verwijderd zodat de klep niet meer verzonken ligt. Op deze manier kan het mengsel er veel makkelijker in en de uitlaatgassen er veel makkelijker uit. Alles is met de dremel en met schuurpapier 600 gedaan. Eerst grof met een steentje, daarna de kleine hoekjes met een freesje, daarna schuren met 600, daarna met de dremel en polijstpasta polijsten en als laatste met de dremel en een staalborsteltje het zaakje blinkend maken.

Er wordt nog veel meer gedaan aan het blok, maar dat komt tzt wel. Streven is iig 1 bar druk en 200+ pk.

Hier de foto's:
[Image: foto1_resize.jpg]

[Image: foto2_resize.jpg]

[Image: foto3_resize.jpg]

[Image: foto4_resize.jpg]

[Image: foto5_resize.jpg]

[Image: foto6_resize.jpg]
Te gek voor woorden. Maar een beetje gek zijn helpt wel.

Crash test dummy thrill seekerTongue
Reply

#26
He Ice,

Zou kunnen wat je zegt maar ik haalde de compressie meter nieuw uit de verpakking39 .
En t was geen goedkope, was een duur stukkie speelgoed.
En het blok loopt op zich ook erg goed hoor, blok heeft 180000 gelopen en heeft maar een erg kleine afwijking, mijn monteur stond te kijkendevil.
Maar nogmaals, ik denk dat een aantal hier op t forum kunnen be-amen dat mijn gti toch wat lekkerder loopt dan een standaard GTI ( RI en Swiffer geloof ik)
42 .
Ik was iig erg blij met de waarden, weer een teken dat het blok nog in goede staat verkeerd.

Maurice
Reply

#27
Zit je uitlaat verstopt ?Tongue Idea
Reply

#28
Nope, uitlaat zit niet verstoptIdea
Heb wel een open uitlaat erop zitten, helpt natuurlijk ook weer he.

Maurice
Reply

#29
Zekers,met kat geven ze 1 : 10 cr,en zonder 1 : 9,5 (1989 GTi) ,dus dat zal daar danwel invloed ophebben.Tongue Puzzled
Reply

#30
hey ziet er allemaal erg lekker uit....39

passen jullie ook nog het inlaatspruitstuk aan... veel turbo-rijder passen bij hoge druk het inlaatspruitstuk aan.... soms van een cultus of zelfgemaakt, wat ik zelf ook erg mooi vind als de gasklep aan de rechterzijde zit.... pijpwerk is dan veel korter met minder bochten....


oh ja en hoe hebben jullie aan het begin de inspuiting van de injectoren bepaald voor smt6? want je werkt nog deels met je ecu die denkt dat je originele injectoren hebt, dit pas je dan aan met de piggy bag naar de juiste mengselverhouding. Maar voordat je gaat rijden zal je neem ik aan al een bepaalde map voor de inspuiting moeten maken omdat anders de motor helemaal niet loopt... of zie ik dit verkeerd? Puzzled

oh ja deze sticker mag eigenlijk niet ontbreken devil

[Image: 556428_36.jpg]
Reply

#31
Nee, we passen (voorlopig) niet het inlaatspruitstuk aan. Is lang niet altijd nodig (al is een Cultus wel beter idd).

Toen ik mijn nieuwe injectoren plaatste liep mijn auto VEEEEEL te rijk. Hij bleef echter wel lopen. Daardoor konden we via de SMT6 de AFR instellen/bepalen. De rest stelde we af door gewoon te rijden op verschillende belastingen en toerentallen.
Reply

#32
ja verwachtte ik al, had alleen niet verwacht dat ie zou blijven lopen.. aangezien de injectoren stuk groter zijn...

weet niet of jullie er (nog) wat aan hebben... maar hier een voorbeeldje van de aangepaste uitlaatpoorten voor een turbo setup...

rechts origineel, links na aanpassen

[Image: exhaust-outlet.jpg]
Reply

#33
Dank je wel voor de plaatjes, maar ik heb zelfs de link naar een site waar dit soort dingen allemaal opstaan (van Iain Paterson of zoiets).
Reply

#34
hoe staat het met het project? kan je btw die website van Iain pm'en of posten?
Reply

#35
Quote:Originally posted by sebaszz
hoe staat het met het project? kan je btw die website van Iain pm'en of posten?

Hehe, posten graag Tongue
Swift GTi 01-01-07 t/m 14-09-07: [Image: 190328_6.png]
Ibiza FR TDi 14-09-07-nu: [Image: 202764_4.png]
Reply

#36
ik heb nog eens nagedacht (en dat valt niet mee devil zelf kennis) en ik wil op termijn ook een turbo setup bouwen.

maar ik wil als ik daar aan begin, de compressie verhouding verlagen om de kans op pingelen te verkleinen.

nu zijn er een aantal manieren besproken over hoe dit gedaan kan worden.

dikkere kop pakking maken. vind niet zo'n goede oplossing.
1.6 zuigers, is niet echt goedkoop aan te komen en dan moet je ook nog je blok opboren.

nu zie ik de mogenlijkheid om me zuigers (standaard gti) de bovenkant een stukkie er af te laten frezen/ draaien en daarna uit laten wegen.

en dat kan ik relatief goedkoop laten doen.

hoeveel er af moet zal ik dan ff moeten berekenen das niet zo moeilijk, maar ik vraag me af of er mensen zijn die dit ook gedaan/ervaring mee hebben.

ben benieuwd of iemand hier serieus antwoord op heeft Wink
[Image: nox6logo.gif]

info @ carservicekrimpenerwaard (punt) nl

MR2 SW20 gen 2 3SGTE @ 22Psi
Reply

#37
Ewout (een van de eerste nederlanders met een turbo op een mk1) had dat gedaan. Zelf ben ik er geen fan van, omdat de zuigerbodem zo dunner wordt. Hierdoor blijft meer warmte in de zuiger waardoor de kans op doorbranden (gat in je zuiger) groter wordt.

Je kan 1.6 zuigers pakken idd, maar dan moet je boren. Wat je ook kan doen is G13BB zuigers nemen. Deze hebben een diameter van 74mm (standaard) GTi en hebben een dish in de zuiger. Hiermee wordt de compressie verlaagd naar ongeveer 8.4:1. Het enige wat je hoeft te doen is honen van je cylinderwanden (de zuigerpen van de GTi past 1:1).

Op dit moment zit ik te twijfelen of ik voor de G16B zuigers ga, of voor de G13BB. Ik denk dat ik voor G13BB ga omdat ik niet hoef te boren en omdat ik dan nieuwe zuigers kan kopen (is goedkoper dan 2e hands G16B zuigers met boren). Binnenkort moet ik iig een keuze maken.
Reply

#38
G13BB?? Uit welk type Swift komen die dan?? G13BA was toch de 1.3 16v SOHC, maar van deze heb ik nog niet eerder gehoord. Puzzled
Swift GTi 01-01-07 t/m 14-09-07: [Image: 190328_6.png]
Ibiza FR TDi 14-09-07-nu: [Image: 202764_4.png]
Reply

#39
Wat onverwacht ook werkt is een dubbele koppakking ik heb dat voor nood even gedaan maar het blijft heel had eigenlijk verwacht dat het er binnen korte tijd tussenuit zou vliegen
Reply

#40
cr verlagen is natuurlijk wel goed,maar das pas vanaf een 0,4 bar druk ....En das al zo'n 150 a 160pk aan de krukas ....stupid stupid stupid
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.