Revisie/tunen van 2x GTi blok (Voor fase 2 van ons turbo project. Steven: 200+ pk)
#1
Dimi en ik zijn aan de tweede fase van ons turboproject bezig. Dit houdt oa in dat de motor gereviseerd en aangepakt moet worden. We hebben twee blokken uit elkaar gehaald en zijn aan het controleren wat er allemaal vervangen of gereviseerd moet worden. Aangezien er grotere zuigers in komen (Suzuki Vitara zuigers om de compressie te verlagen) moet er uiteraard geboord en gehoond worden. Verder worden alle lagers en pakkingen vervangen.

De kop wordt ook bewerkt. Zo zijn we bezig om de uitlaatpoorten te vergroten en de verbrandingskamers te bewerken. Daarvan heb ik een paar foto's. Normaal zitten de kleppen verzonken in de verbrandingskamers (bovenkant klep is gelijk met de verbrandingskamer. Dit zorgt voor nogal wat restrictie in de flow. We hebben dus heel die laag verwijderd zodat de klep niet meer verzonken ligt. Op deze manier kan het mengsel er veel makkelijker in en de uitlaatgassen er veel makkelijker uit. Alles is met de dremel en met schuurpapier 600 gedaan. Eerst grof met een steentje, daarna de kleine hoekjes met een freesje, daarna schuren met 600, daarna met de dremel en polijstpasta polijsten en als laatste met de dremel en een staalborsteltje het zaakje blinkend maken.

Er wordt nog veel meer gedaan aan het blok, maar dat komt tzt wel. Streven is iig 1 bar druk en 200+ pk.

Hier de foto's:
[Image: foto1_resize.jpg]

[Image: foto2_resize.jpg]

[Image: foto3_resize.jpg]

[Image: foto4_resize.jpg]

[Image: foto5_resize.jpg]

[Image: foto6_resize.jpg]
Reply

#2
gehehe, ziet er grappig uit Jasper, maar mijn commentaar had je al gehoord. Tongue

Liter je verbrandigsruimten wel even uit he als je straks klaar bent met dat geslijp! puke

Anders zit je straks met 4 verschillende compressie eindrukken whahaha zal fijn lopen!

Reply

#3
hmmm kan zijn dat ik het mis heb hoor neem aan dat jullie de kennis hebben maar is het niet zo dat wanneer je de inlaatkleppen dus aanpast en niet meer lekker laat sluiten ervoor zorgt dat wanneer de verbranding plaatsvind je druk verliest doordat deze weglekken door de inlaat ?
TE KOOP : € 3800,- !!! Oei wat goedkoop daar ga ik spijt van krijgen....

[Image: avatar.jpg]

wel zonder sound te koop hehehe..
Reply

#4
ohw ja, voor het polijsten gebruik ik altijd een roternd borsteltje met een beetje "Belgom". na polijsten met de hand, een doekje dus.

Na dit polijsten eerst alles uitspoelen met bv thinner of wasbenzine, daarna pas wassen!

Scheelt een hoop, je detonatie grens word nogal verschoven. plus minder aantasting van je verbrandingsruimten door carbon afzetting ( wat tevens resulteerd in " EERDER" detonatie problemen )

zoals die malle groningers zeggen: " moak dr wah moihs vah!" ( maak er wat moois van. )

Wink
Reply

#5
Dat weglekken valt wel mee, er staat een overdruk in de verbrandingsruimte EN DE UITLAAT POORT. de stroming in de vebrandingsruimte verloopt dus geheel anders dan in een normaal ademende auto.

Ach en al zou het, gaat hij gewoon een beetje knallen in de uitlaat. Zzzz

Reply

#6
Ben erg benieuwdBiggrin 200+pk:oDrewl Als dat gaat lukken al helemaal: 45 45 45 Wink
Reply

#7
Het is vooral de uitlaatpoort (kanaal) die bij een GTi behoorlijk geknepen wordt voor turbo's ....

Las btw weer 1 op redline met 189pk op 9 psidevil
Reply

#8
dit is echt cool !!!


het betere werk, veel geduld met frezen hebben hoor hehehe

is een langdradig klusje
[Image: nox6logo.gif]

info @ carservicekrimpenerwaard (punt) nl

MR2 SW20 gen 2 3SGTE @ 22Psi
Reply

#9
Leuk project voor iedereen die ooit nog eens turbo wil gaan draaien!

Maareh, kan iemand me uitleggen waarom een N/A motor liever een hogere compressie heeft voor de pk winst, terwijl een je bij een turboblok juist de compressie gaat verlagen... Ik snap dat niet helemaal...
Swift GTi 01-01-07 t/m 14-09-07: [Image: 190328_6.png]
Ibiza FR TDi 14-09-07-nu: [Image: 202764_4.png]
Reply

#10
volgensmij (correct me if iam wrong) perst de turbo namelijk het de cilinders in en als de compressie opzich zelf al hoog is daar gaat het niet goed lopen en dus met lage compressie is het voor de turbo makkelijker vullen.
TE KOOP : € 3800,- !!! Oei wat goedkoop daar ga ik spijt van krijgen....

[Image: avatar.jpg]

wel zonder sound te koop hehehe..
Reply

#11
good luck nice project!!
[Image: balk%20dave%20swift3.jpg]
Reply

#12
Quote:Originally posted by vloerdwijl
gehehe, ziet er grappig uit Jasper, maar mijn commentaar had je al gehoord. Tongue

Liter je verbrandigsruimten wel even uit he als je straks klaar bent met dat geslijp! puke

Anders zit je straks met 4 verschillende compressie eindrukken whahaha zal fijn lopen!

Ff een reactie Smile De verbrandingsruimte hoef ik niet uit te literen. Ik kan ongeveer zien of het allemaal klopt (heb daar uiteraard ook naar gedremeld). Ze lijken erg veel op elkaar (alle 4). De kleine verschillen zorgen wel voor verschillende einddrukken, maar die zijn wel te verwaarlozen. Je mag max 1 bar verschil hebben tussen de cylinders. Nee, voor de verschillen ben ik echt niet bang, dat zit wel goed.

Ow, en over je reactie op msn. Die heuveltjes zijn bijna niet veranderd hoor. Alleen het verzonken gedeelte van de klep (dat randje) is verwijderd, maar het heuveltje is zo goed als hetzelfde. Wel gepolijst en nageschuurd uiteraard.
Reply

#13
Quote:Originally posted by Blaasbeest
hmmm kan zijn dat ik het mis heb hoor neem aan dat jullie de kennis hebben maar is het niet zo dat wanneer je de inlaatkleppen dus aanpast en niet meer lekker laat sluiten ervoor zorgt dat wanneer de verbranding plaatsvind je druk verliest doordat deze weglekken door de inlaat ?

We passen niks aan aan de inlaat. We halen het overtollige materiaal in de kop weg. De kleppen zitten verzonken in de kop. Dat extra laagje wordt weggehaald omdat deze geen functie heeft. Dit laagje zit er door het produktieproces. Het opstaande randje zorgt voor erg veel flow verlies en voor zowel een N/A motor als een turbo motor hebben er baad bij.

De inlaat- en uitlaatkleppen blijven gewoon hetzelfde en zitten dus geen netjes in het zittingen. Ze sluiten dus nog net zo goed af als eerst.
Reply

#14
Quote:Originally posted by ikinks
Leuk project voor iedereen die ooit nog eens turbo wil gaan draaien!

Maareh, kan iemand me uitleggen waarom een N/A motor liever een hogere compressie heeft voor de pk winst, terwijl een je bij een turboblok juist de compressie gaat verlagen... Ik snap dat niet helemaal...

Hoe hoger de compressie hoe beter. Je haalt dan veel meer rendament uit de motor (maw je motor wordt zuiniger en sterker (meer koppel en vermogen)). Helaas kan je niet oneindig de compressie verhogen. Op den duur is de compressie zo groot, dat het mensel zelf ontbrand (zo werkt een diesel dus ook). Je moet voor deze grens blijven. Rond de 11 a 11.5:1 is zo'n beetje de maximale compressie die je op een N/A motor kan halen (heb wel eens van 12:1 gehoord). De hoge compressie heeft nog een nadeel, de motor loopt wat rouwer.

Voor een turbo ligt dat anders. Als je namelijk de compressie niet verlaagd, dan wordt de lucht wel heel erg veel gecomprimeerd (eerst door de turbo, daarna nog eens door de motor zelf). Hierdoor kan het mengsel wel erg snel ontbranden (ook nog eens omdat de gecomprimeerde lucht door de turbo een behoorlijke temperatuur heeft). Door dit zelf ontbranden kan er pingel onstaan (twee vlakfronten die tegen elkaar botsen). Dit pingelen is ERG schadelijk.

Door nu de compressie te verlagen naar 8 a 8.5:1 heb je veel minder risico dat je zelfontbranding krijgt van het mengsel. Het vermogensverlies wat je krijgt door de compressie te verlagen weegt niet op tegen het voordeel dat je de turbodruk kan verhogen. Maw, door de compressie te verlagen (om pingel tegen te gaan) en de turbodruk te verhogen, haal je er veilig meer vermogen uit. Dit in tegenstelling tot de compressie hetzelfde houden en de turbodruk te verlagen.

PS: Het heeft dus niks te maken dat de turbo een motor met een lagere compressie beter kan vullen.
Reply

#15
netjes.. succes Wink
Reply

#16
Klinkt goed heren! Ik ben benieuwd of het lukt en naar de betrouwbaarheid ervan!

Koppeling en versnellingsbak krijgen ook de nodige aandacht nodig lijkt me?

39
Reply

#17
We hebben al een sterkere koppeling erin zitten (ACT). Ben daar erg tevreden over.
Reply

#18
Hee ice weet jij toevallig de orginele compressie verhouding van een gti motortje?
en heb jij of dimi toevallig nog een oud spruitstuk liggen wat je niet meer gebruikt?
Reply

#19
Quote:Originally posted by speedfreak
Hee ice weet jij toevallig de orginele compressie verhouding van een gti motortje?
en heb jij of dimi toevallig nog een oud spruitstuk liggen wat je niet meer gebruikt?

Originele compressie verhouding van een Swift GTi is 10:1
Bij een nieuwe GTi motor is dat ongeveer 14 Bar per cilinder maar denk dat de meeste rond de 150.000 KM op een 12,5 Bar per cilinder zit.
....Drivin' the Rival....
Reply

#20
dank je weet ik weer een beetje meer voor m'n projektje45
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.