[HOW TO] Spiegelverwarming.
#1
Zo omdat de meeste onder ons toch wel ervaring hebben met beslagen of bevroren spiegels zet ik deze how to online zodat iedereen deze winter lekker aan de slag kan 42

Als eerste moet je op zoek gaan naar zo`n verwarmingselement om op de spiegel te plakken. Ik heb deze bij de Conrad vandaan en zijn te vinden onder de noemer : vlakverwarming. Het beste kun je de grote versie nemen (130x70) maar mocht je deze te duur vinden volstaat de kleine versie ook prima alleen wordt de spiegel dan over een kleiner oppervlak verwarmt.

Daarna moet je op zoek naar spiegelglas. Het schijnt dat deze ook voor een paar euro te krijgen is bij de dealer maar ik heb gewoon gebruik gemaakt van 2e hands spiegelglas en zelf uit de behuizing verwijderd.

Als het goed is heb je dan het spiegelglas met daaromheen het plastic wat het glas vasthoudt en dit moet er dus af omdat je verwarmingselement aan de achterkant van het glas moet komen.

Het glas is best moeilijk uit het plastic omhulsel te krijgen zonder het te breken. Het wordt namelijk met dubbelzijdige tape op zijn plek gehouden. Toch kun je het glas met wat geduld prima verwijderen en dit doe je door eerst even met een haarfohn het plastic te verwarmen en daarna voorzichtig het glas wat omhoog te trekken. (Let op het glas kan echt niets hebben dus als je te hard trekt kun je een nieuwe spiegel halen !!) Zodra het glas wat omhoog komt kun je rustig aan steeds verder trekken en eventueel nog even de fohn erbij houden. Als het goed is heb je daarna alleen het spiegelglas in je handen.

Dan gaan we verder met het aanpassen van het plastic omhulsel. De speling die je hebt tussen omhulsel en spiegelglas is echt nihil en omdat er op het verwarmingselement 2 contactpunten zitten zul je dus een opening moeten maken in het plastic omhulsel om de contactpunten kwijt te kunnen. Doe je dit niet kan ik je nu al garanderen dat je spiegel breekt bij het terugzetten ervan. Je hebt dan namelijk 2 bobbeltjes die in de weg zitten. Ik heb dit gewoon weggeknipt met een scherpe tang, het kan ook met een scherp mes of iets dergelijks. Let wel op dat je voorzichtig bent met wegknippen want dat plastic wil nog wel eens uitscheuren als je te dicht naar de rand knipt. Op de foto hieronder zie je het stuk wat ik weggehaald heb voor de contactpunten.

[Image: Foto-HFQPQFUZ.jpg]

Als je die opening hebt gemaakt kun je gaan passen en kijken hoe je verwarmingselementen uitkomen ten opzichte van je spiegelglas. Ook kun je meteen zien of het element er strak op ligt of dat je contactpunten van het element nog in de weg zitten. Op de foto hieronder zie je dus dat de contactpunten mooi in de opening vallen.

[Image: Foto-GYGHF48M.jpg]

Dan gaan we het verwarmings element aanbrengen aan de achterkant van het spiegelglas. Zorg eerst dat je alle plak resten en dubbelzijdige tape verwijderd hebt van het glas en ook even goed ontvetten met wat wasbenzine zodat het verwarmingselement goed hecht. Het element moet namelijk goed contact maken met het spiegel glas. Ook moet je ervoor zorgen dat het plastic omhulsel ontdaan is van alle dubbelzijdige tape en andere rotzooi en dit ook even ontvetten.

Dan pak je het verwarmings element en legt dit op het plastic omhulsel en zorgt ervoor dat alles mooi vlak is en het goed ligt naar je zin. Je trekt het beschermpapier van het element af en legt (voorzichtig) het spiegelglas er op zodat het element vastplakt aan het spiegelglas. Eventueel kun je het geheel een stukje oppakken en even door het gemaakte gat wat aanduwen. Als je dan je spiegel weer oppakt zul je zien dat het element eraan vast zit. Als je dat gedaan hebt ga je het element verder aandrukken en moet je ervoor zorgen dat deze overal goed contact maakt met het glas. Mochten er luchtbellen inzitten adviseer ik om er met een naald een klein gaatje in te prikken en niet het element weer los te gaan halen. Er bestaat namelijk een kans dat het element niet goed meer zal plakken. Doormiddel van het gaatje kun je alle lucht er netjes uitwrijven. Hieronder een foto van het verwarmingselement aan de achterkant van het spiegelglas.

[Image: Foto-RE3XEOKM.jpg]

Daarna ga je dubbelzijdige plakband aanbrengen om het spiegelglas weer vast te zetten aan het plastic omhulsel. Hieronder kun je zien waar ik de plakband heb geplaatst. Wel even goed aandrukken en goede dubbelzijdige plakband gebruiken. Dit om te voorkomen dat je onderweg je spiegelglas verliest !

[Image: Foto-EQZYFWWG.jpg]

Dan kun je als je dat gedaan hebt het spiegelglas met verwarmingselement terug gaan plaatsen in het plastic omhulsel. (natuurlijk wel even zorgen dat je het beschermpapier van de dubbelzijdige plakband afhaalt) Let er even goed op dat je draadjes niet dubbel zitten en ze netjes door de opening naar buiten steken. Daarna kun je voorzichtig het spiegelglas terugduwen in het omhulsel. Als het goed is zit dan alles weer netjes vast en door de dubbelzijdige tape kan het glas er dan ook niet meer uitvallen. Hieronder een foto hoe het eruitziet als je dit alles gedaan hebt.

[Image: Foto-LQFXNY7L.jpg]

Eventueel kun je het plastic omhulsel nog een kleur geven zodat het beter bij de complete spiegel past. Ik heb het rood gespoten. Zie onderstaande foto. Zorg er wel voor dat je het plastic eerst met plastic primer behandeld en daarna 2 lagen lak spuit want de lak hecht zeer moeilijk. Ik heb na het spuiten het gemaakte gat nog opgevuld met kit zodat er geen/weinig water in de spiegel kan lopen.

[Image: Foto-7W38DXZY.jpg]

En dan heb je je verwarmde spiegel klaar 39 Het aansluiten heb ik zelf ook nog niet gedaan maar ik ga daar de draden van de achterruitverwarming voor gebruiken. Je kan het natuurlijk op vele manieren aansluiten Wink

[Image: Foto-BEJZIFXT.jpg]

[Image: Foto-QJDH38Q7.jpg]

Ik heb de spiegels van een GTi gebruikt die ook nog eens elektrisch verstelbaar zijn maar ook spiegels van een gs en andere modellen met deze spiegels kun je uitrusten met spiegelverwarming. Tot zover Biggrin Voor vragen/toevoegingen kun je altijd even een pb sturen Wink Hoop dat iedereen het een beetje snapt en er uitkomt met deze how to.

Reply

#2
leuk idee39
Reply

#3
Mooie how-to!39

Zat ook al een hele tijd met het idee om dit te gaan doenSmile Had voor de swift hiervoor zelfs al een extra set spiegels gekocht om aan te passenTongue

Die spiegel die je bij de dealer kan halen, is dat dan ook inclusief dat zwarte kapje wat je moet aanpassen?
Reply

#4
cool!

wat is het vermogen van die elementjes??
misschien is het handig om er een relais tussen te zetten, straks wordt de bekabeling van de auto ook warm, en dat is niet de bedoeling Tongue
"Gewoon, omdat het kan"
Reply

#5
idd goede how to.

wat je bij fabrieks systemen ziet en dat ze er een PTC bij plaatsen zodat de spiegels niet te warm worden en de stroom afname beperken ivm voeding andere verbruikers en opladen accu.

maar vind goed werk misschien zelf ook maar eens wat maken?
[Image: nox6logo.gif]

info @ carservicekrimpenerwaard (punt) nl

MR2 SW20 gen 2 3SGTE @ 22Psi
Reply

#6
Ik was al op basis van dit systeem bezig met een regelaar.
De spiegels worden erg warm, en da's niet nodig.
'82 Suzuki SC100 GX project
'93 Suzuki Swift Cabrio project

Rijdt dagelijks rond in een Renault Kangoo...
Reply

#7
Erg leuk, dat zeker.

Maar of ik het ooit ga doen / gebruiken Tongue....denk et niet.
Reply

#8
hele mooie how-to39
Viva la Gloria!

[Image: fluttershy_yay_small_display.gif]

Y'all hail the South
Reply

#9
ber_i Wrote:wat is het vermogen van die elementjes??

Het vermogen is 15watt Biggrin

Reply

#10
Snelle Jelle Wrote:Die spiegel die je bij de dealer kan halen, is dat dan ook inclusief dat zwarte kapje wat je moet aanpassen?

Heb eigenlijk geen idee Jelle. Ik heb ze zelf van een swift afgeplukt dus dat zou je even na moeten vragen bij de dealer Wink

Reply

#11
nox6 Wrote:wat je bij fabrieks systemen ziet en dat ze er een PTC bij plaatsen zodat de spiegels niet te warm worden en de stroom afname

Klopt Jasper, daar zijn we nog mee bezig. The force maakt voor mij iets leuks zodat het element niet te lang aan blijft staan, want ze worden echt heet 42

Reply

#12
ken jeniet gewoon een ptc er naast plakken?
zie dat wel vaker voorbij komen.

lijkt mij de makkelijkste oplossing?
[Image: nox6logo.gif]

info @ carservicekrimpenerwaard (punt) nl

MR2 SW20 gen 2 3SGTE @ 22Psi
Reply

#13
Klopt inderdaad, maar zodra de spiegel ontwasemd is kan hij m.i. uit.
Een PTC gaat dat regelen, maar ik wilde wel een stukje regelelectronica maken die de spiegelverwarming na een tijdje uitschakelt op basis van de meting van de PTC.
Moet nog even kijken of er een PTC is die voldoende vermogen kan verwerken voor direct schakelen...

Suziforce: is dat nu met de kleine of de grote mat gemaakt?!
'82 Suzuki SC100 GX project
'93 Suzuki Swift Cabrio project

Rijdt dagelijks rond in een Renault Kangoo...
Reply

#14
dat direct uitschakelen zou ik nou net niet doen, want wanneer het glas warm blijft zal ie lekker droog blijven.

de truck is dat er een balans is, de spiegel wel warm blijft maar niet heet.

wanneer de ptc wat warmer word neemt geleidelijk de weerstand toe en de stroomsterke afnemen en ontstaat vanzelf de balans.

tis maar net waar de ptc geplaatst word en hebbie geen regeltechniek nodig.
[Image: nox6logo.gif]

info @ carservicekrimpenerwaard (punt) nl

MR2 SW20 gen 2 3SGTE @ 22Psi
Reply

#15
klopt helemaal.
Het spulletje ligt ook nog op de tekentafel. Ik heb me gebaseerd op het systeem dat in m'n Scudo zat. Een PTC in serie zetten kan ook, die zal uiteindelijk uitmiddelen ja.
Eens kijken of ik een proefopstelling kan maken binnenkort.
'82 Suzuki SC100 GX project
'93 Suzuki Swift Cabrio project

Rijdt dagelijks rond in een Renault Kangoo...
Reply

#16
tuurlijk lukt jou dat 39
[Image: nox6logo.gif]

info @ carservicekrimpenerwaard (punt) nl

MR2 SW20 gen 2 3SGTE @ 22Psi
Reply

#17
The Force Wrote:Suziforce: is dat nu met de kleine of de grote mat gemaakt?!

De definitieve versie heeft de grote matten, de test spiegel de kleine 39

Reply

#18
Zo ik heb alles nu geinstalleerd en moet zeggen dat het echt perfect werkt 39 Ik heb de spiegels dus op de bedrading van de achterruitverwarming zitten. De achterruitverwarming is nu dus niet meer aangesloten, maar die gebruik ik toch niet. Het mooie is dat ik geen extra schakelaar heb hoeven gebruiken en dus mooi de orginele verwarmings schakelaar in gebruik heb. Ook lijkt het nu of de matjes niet zo warm worden als in mijn test opstelling. Test opstelling gaf wel 13,8 volt dus dat zou verschil kunnen maken. Zal nog een filmpje online proberen te gooien van hoe snel de spiegels wasem vrij zijn. Binnen een halve minuut heb je een spiegel waar je alles weer in ziet 39 Ik heb de draad van de achterruitverwarming net onder de achterbank onderbroken en de massa van het chassis gepakt Wink

Mocht je dit ook gaan maken adviseer ik toch om de grote matten te nemen. Ik denk dat je met de kleine matten langer nodig hebt en er maar een klein gedeelte van de spiegel vrij gemaakt wordt.

Reply

#19
Spiegeltje vangt nu aardig wat kou, he Idea
'82 Suzuki SC100 GX project
'93 Suzuki Swift Cabrio project

Rijdt dagelijks rond in een Renault Kangoo...
Reply

#20
waarom heb je de achteruit verwarming los gegooit?

deze had toch prima mee aan kunnen gaan wanneer je het systeem aanzet?
bij fabrieks systemen zit dat ook zo aangesloten, lijkt mij de meest fijne optie (tenminste dat zou ik doen als ik ze ging maken)

zou een mk4 of 5 niet zijn uitgerust met verwarmde spiegel?
[Image: nox6logo.gif]

info @ carservicekrimpenerwaard (punt) nl

MR2 SW20 gen 2 3SGTE @ 22Psi
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.