28-02-2005, 17:18
Bij deze dan, na het (bijna) afgeronde project van mij... Sorry voor het lange verhaal, maar ik denk dat het meeste er nu wel in staat.
1. Men neme:
- Een auto, waar het originele tapijt in vergaande staat van ontbinding is, of als je er een aparte kleur onderin wilt hebben, of watdanook... Kosten: euh... alles tussen alfa en omega...
- Een rolletje tapijt, speciaal voor het bekleden van auto's. Te halen bij een autobekleder of handelaar. Om het ruim aan te houden heb ik een stuk van 2 x 2 meter gehaald. Voor degene die willen besparen; in principe is een afmeting van 1,60 x 1,90 voldoende voor een Swift (andere auto's uiteraard nameten!!!) Kosten: reken toch wel op een eurootje of 50. Als ze het tapijt speciaal voor je gaan bestellen gaat de prijs al snel 50% omhoog
- Isolatietapijt. Kosten ongeveer €5,- per m2 voor 8 mm dik tapijt). Ik heb denk ik ruim 10 m2 gebruikt. Je kunt ook het spul dat origineel in de auto ligt gebruiken, da's een matje van 15 mm dik. Hou er alleen rekening mee dat het isolatietapijt snel losscheurt van de mat.
- Voldoende lijm. Gebruik lijm die autobekleders ook gebruiken (haal daar de lijm vandaan), of gebruik Bisonkit of Bisontix. De laatste is duurder, maar deze is geloof ik beter smeerbaar. Het verbruik per m2 is wel ongeveer gelijk (ga uit van 500 ml per m2, dubbelzijdig ingesmeerd). Bisonkit kost bij de Praxis €31,50, Bisontix €37,50 per 2,5 liter. Bespaar hier niet op! Door het verlijmen van het isolatietapijt heb ik ruim 4 liter verbruikt, als je alleen het tapijt wilt lijmen ga uit van 2,5 liter.
- Een kwast oid om de lijm in te smeren. Gewoon de goedkoopste halen, met een redelijk breed smeervlak, ik heb 3 kwasten van 5 cm gehaald: €3,- totaal.
- Andere gereedschappen, zoals een rubberen hamer, schaar, stanleymes, (kruiskop)schroevendraaiers, en sleutels. Heb zelf een ratel gebruikt, en omdat ze in Japan aparte maten gebruiken heb je vooral dop 10, 12 en 14 vaak nodig.
- Een rol goede tape, kun je gelijk alle kabels ed afschermen / intapen. 25 meter Tesa zwarte tape: €7,90
- Tectyl!!! Als je dan toch bezig bent, check gelijk de bodem op eventuele roest, of spuit het gewoon preventief op. Zorg dat het wel goed verwarmd wordt in de auto (kacheltje erbij ofzo), want dat spul heeft nogal een lange droogtijd, om over het uitharden nog maar te zwijgen... €6,95 (dacht ik) voor een 500 ml bus, en normaal is dat wel voldoende.
- Audiokabels!! Hoeft niet, mag wel. Kun je alles mooi en strak installeren (denk aan de tape)
- Een week de tijd... of net zolang je auto kunt missen. Ik heb alles alleen gedaan, en ben er al met al ruim 25 uur aan kwijt geweest, als het niet meer is.
2. Slopen
Toch wel het leukste (vind ik dan). De stoelen, achterbank, middenconsole en instaplijsten moeten er iig uit, voor de rest kun je het zo gek maken als je zelf wilt. Uiteraard de gordels onderaan ook los halen. Ik heb ook nog de achterpanelen eruit gehaald om die extra te isoleren.
![[Image: overzicht_leeg.jpg]](http://members.lycos.nl/koei2koei/Swift/overzicht_leeg.jpg)
3. Tectyleren
Eerst schoon en droog maken, dan ontvetten. De roestschade viel mijzelf mee, alleen een paar kleine roestplekjes in de kofferbak. Toch alles maar preventief aangepakt, het tectyl staat er niet voor niks. Dan drogen (minimaal bij kamertemperatuur), een uurtje of 3.
![[Image: kofferbak.jpg]](http://members.lycos.nl/koei2koei/Swift/kofferbak.jpg)
4. Kabels leggen en intapen
Wederom, hoeft niet, mag wel. Omdat ik toch een betere audio install wil hebben gelijk maar de bekabeling aangepakt. Stroomdraad links, RCA kabels rechts, speakersnoer door het midden. Alles met trekbandjes en tape bij elkaar gehouden en met tape goed vastgelegd.
![[Image: kabels2.jpg]](http://members.lycos.nl/koei2koei/Swift/kabels2.jpg)
5. Isolatie leggen
Ik heb de vorm van het origineel maar aangehouden, dat werkt het makkelijkst. Vervolgens 2 lagen verlijmd en alles in de auto geplaatst. Toen waar mogelijk nog een extra laag gemaakt. LET OP: als je in het isolatietapijt al veel gaten en/of plooien hebt zitten dan merk je dit met de vloerbedekking gelijk. Voor het verlijmen: hou de werkwijze, en al helemaal de droogtijd voor het lijm aan. Dus dubbelzijdig instrijken, minimaal 10 minuten op kamertemperatuur laten drogen, dan pas plakken. Strijk je maar één kant in dan kun je de delen zo van elkaar los halen, bij een te korte droogtijd heb je kans dat de delen gaan verschuiven (vooral in hoeken en bochten).
Verlijm stukje bij beetje, corrigeren kan na het verlijmen niet meer. En ja, het duurt lang.
![[Image: mattenin2.jpg]](http://members.lycos.nl/koei2koei/Swift/mattenin2.jpg)
![[Image: pedalen.jpg]](http://members.lycos.nl/koei2koei/Swift/pedalen.jpg)
Op deze foto zijn de gaten langs de handremconsole te zien. Die MOETEN er in (geen isolatie!!), de rail van de stoelen ligt hier over. Doe het toch niet, dan krijg je de stoelen niet meer vast.
![[Image: achter_klaar.jpg]](http://members.lycos.nl/koei2koei/Swift/achter_klaar.jpg)
6. Het tapijt
En dan begint het echte werk
, het leggen van het tapijt. Eerst maar eens de rol in de auto werken.
![[Image: tapijt4.jpg]](http://members.lycos.nl/koei2koei/Swift/24-2/tapijt4.jpg)
Ik ben vanaf de achterbank begonnen, het tapijt 20 cm over de verhoging getrokken, dan aan beide zeiden een stuk ingesneden zodat het mooi omvouwt, en aan beide kanten een gat gemaakt waar de achterbank invalt, en gelijk de achterbank vastgedraaid, zodat je een vaste basis hebt.
![[Image: tapijt1.jpg]](http://members.lycos.nl/koei2koei/Swift/24-2/tapijt1.jpg)
Vervolgens eerst de gaten voor de handrem en versnellingspook gemaakt, en het tapijt deels uitgerold. En dan lijmen maar... Wel het hele oppervlak volsmeren met lijm zodat het later niet kan verschuiven, en stukje bij beetje, vanaf de hoeken vastlijmen.
![[Image: lijmen5.jpg]](http://members.lycos.nl/koei2koei/Swift/25-2/lijmen5.jpg)
![[Image: lijmen1.jpg]](http://members.lycos.nl/koei2koei/Swift/25-2/lijmen1.jpg)
![[Image: lijmen3.jpg]](http://members.lycos.nl/koei2koei/Swift/25-2/lijmen3.jpg)
Daarnaast heb ik ook het tapijt aan de dorpel vastgelijmd, daarover gaat weer de instaplijst, zodat alles één geheel is. Het originele tapijt heeft plastic strips die je over de dorpel heen trekt zodat het een beetje vast blijft zitten.
![[Image: dorpel2.jpg]](http://members.lycos.nl/koei2koei/Swift/25-2/dorpel2.jpg)
En dan lijmen, wachten, aandrukken, lijmen, wachten, aandrukken... enzovoort... Totdat je tevreden bent. En verder: kleine plooien kun je proberen weg te kloppen met een rubberen hamer, of iets insnijden met een mes.
En dan ziet het er zo uit:
![[Image: klaar1.jpg]](http://members.lycos.nl/koei2koei/Swift/26-2/klaar1.jpg)
![[Image: klaar2.jpg]](http://members.lycos.nl/koei2koei/Swift/26-2/klaar2.jpg)
![[Image: klaar3.jpg]](http://members.lycos.nl/koei2koei/Swift/26-2/klaar3.jpg)
![[Image: klaar4.jpg]](http://members.lycos.nl/koei2koei/Swift/26-2/klaar4.jpg)
![[Image: klaar5.jpg]](http://members.lycos.nl/koei2koei/Swift/26-2/klaar5.jpg)
Als laatste de gaten maken waar de bouten doorheen gaan. Met een priem of een smalle schroevendraaier kun je de gaten voorprikken, dan proberen uit te snijden of uit te boren. Hou er wel rekening mee dat als je de stoelen terug zet het tapijt ook wat strakker komt te liggen op bepaalde plaatsen. Ook het indraaien van het spul kan moeilijk gaan, en ik heb er één afgebroken, en 3 lamgedraaide bouten aan overgehouden... Dus, uitgeboord en er een 10 mm tapdraad in gemaakt, ipv de gewone 6 mm...
![[Image: stoel1.jpg]](http://members.lycos.nl/koei2koei/Swift/26-2/stoel1.jpg)
Dat was het geloof ik zo'n beetje. Voor vragen, opmerkingen of tips, gooi het hieronder...
1. Men neme:
- Een auto, waar het originele tapijt in vergaande staat van ontbinding is, of als je er een aparte kleur onderin wilt hebben, of watdanook... Kosten: euh... alles tussen alfa en omega...
- Een rolletje tapijt, speciaal voor het bekleden van auto's. Te halen bij een autobekleder of handelaar. Om het ruim aan te houden heb ik een stuk van 2 x 2 meter gehaald. Voor degene die willen besparen; in principe is een afmeting van 1,60 x 1,90 voldoende voor een Swift (andere auto's uiteraard nameten!!!) Kosten: reken toch wel op een eurootje of 50. Als ze het tapijt speciaal voor je gaan bestellen gaat de prijs al snel 50% omhoog

- Isolatietapijt. Kosten ongeveer €5,- per m2 voor 8 mm dik tapijt). Ik heb denk ik ruim 10 m2 gebruikt. Je kunt ook het spul dat origineel in de auto ligt gebruiken, da's een matje van 15 mm dik. Hou er alleen rekening mee dat het isolatietapijt snel losscheurt van de mat.
- Voldoende lijm. Gebruik lijm die autobekleders ook gebruiken (haal daar de lijm vandaan), of gebruik Bisonkit of Bisontix. De laatste is duurder, maar deze is geloof ik beter smeerbaar. Het verbruik per m2 is wel ongeveer gelijk (ga uit van 500 ml per m2, dubbelzijdig ingesmeerd). Bisonkit kost bij de Praxis €31,50, Bisontix €37,50 per 2,5 liter. Bespaar hier niet op! Door het verlijmen van het isolatietapijt heb ik ruim 4 liter verbruikt, als je alleen het tapijt wilt lijmen ga uit van 2,5 liter.
- Een kwast oid om de lijm in te smeren. Gewoon de goedkoopste halen, met een redelijk breed smeervlak, ik heb 3 kwasten van 5 cm gehaald: €3,- totaal.
- Andere gereedschappen, zoals een rubberen hamer, schaar, stanleymes, (kruiskop)schroevendraaiers, en sleutels. Heb zelf een ratel gebruikt, en omdat ze in Japan aparte maten gebruiken heb je vooral dop 10, 12 en 14 vaak nodig.
- Een rol goede tape, kun je gelijk alle kabels ed afschermen / intapen. 25 meter Tesa zwarte tape: €7,90
- Tectyl!!! Als je dan toch bezig bent, check gelijk de bodem op eventuele roest, of spuit het gewoon preventief op. Zorg dat het wel goed verwarmd wordt in de auto (kacheltje erbij ofzo), want dat spul heeft nogal een lange droogtijd, om over het uitharden nog maar te zwijgen... €6,95 (dacht ik) voor een 500 ml bus, en normaal is dat wel voldoende.
- Audiokabels!! Hoeft niet, mag wel. Kun je alles mooi en strak installeren (denk aan de tape)
- Een week de tijd... of net zolang je auto kunt missen. Ik heb alles alleen gedaan, en ben er al met al ruim 25 uur aan kwijt geweest, als het niet meer is.
2. Slopen
Toch wel het leukste (vind ik dan). De stoelen, achterbank, middenconsole en instaplijsten moeten er iig uit, voor de rest kun je het zo gek maken als je zelf wilt. Uiteraard de gordels onderaan ook los halen. Ik heb ook nog de achterpanelen eruit gehaald om die extra te isoleren.
![[Image: overzicht_leeg.jpg]](http://members.lycos.nl/koei2koei/Swift/overzicht_leeg.jpg)
3. Tectyleren
Eerst schoon en droog maken, dan ontvetten. De roestschade viel mijzelf mee, alleen een paar kleine roestplekjes in de kofferbak. Toch alles maar preventief aangepakt, het tectyl staat er niet voor niks. Dan drogen (minimaal bij kamertemperatuur), een uurtje of 3.
![[Image: kofferbak.jpg]](http://members.lycos.nl/koei2koei/Swift/kofferbak.jpg)
4. Kabels leggen en intapen
Wederom, hoeft niet, mag wel. Omdat ik toch een betere audio install wil hebben gelijk maar de bekabeling aangepakt. Stroomdraad links, RCA kabels rechts, speakersnoer door het midden. Alles met trekbandjes en tape bij elkaar gehouden en met tape goed vastgelegd.
![[Image: kabels2.jpg]](http://members.lycos.nl/koei2koei/Swift/kabels2.jpg)
5. Isolatie leggen
Ik heb de vorm van het origineel maar aangehouden, dat werkt het makkelijkst. Vervolgens 2 lagen verlijmd en alles in de auto geplaatst. Toen waar mogelijk nog een extra laag gemaakt. LET OP: als je in het isolatietapijt al veel gaten en/of plooien hebt zitten dan merk je dit met de vloerbedekking gelijk. Voor het verlijmen: hou de werkwijze, en al helemaal de droogtijd voor het lijm aan. Dus dubbelzijdig instrijken, minimaal 10 minuten op kamertemperatuur laten drogen, dan pas plakken. Strijk je maar één kant in dan kun je de delen zo van elkaar los halen, bij een te korte droogtijd heb je kans dat de delen gaan verschuiven (vooral in hoeken en bochten).
Verlijm stukje bij beetje, corrigeren kan na het verlijmen niet meer. En ja, het duurt lang.

![[Image: mattenin2.jpg]](http://members.lycos.nl/koei2koei/Swift/mattenin2.jpg)
![[Image: pedalen.jpg]](http://members.lycos.nl/koei2koei/Swift/pedalen.jpg)
Op deze foto zijn de gaten langs de handremconsole te zien. Die MOETEN er in (geen isolatie!!), de rail van de stoelen ligt hier over. Doe het toch niet, dan krijg je de stoelen niet meer vast.
![[Image: achter_klaar.jpg]](http://members.lycos.nl/koei2koei/Swift/achter_klaar.jpg)
6. Het tapijt
En dan begint het echte werk

![[Image: tapijt4.jpg]](http://members.lycos.nl/koei2koei/Swift/24-2/tapijt4.jpg)
Ik ben vanaf de achterbank begonnen, het tapijt 20 cm over de verhoging getrokken, dan aan beide zeiden een stuk ingesneden zodat het mooi omvouwt, en aan beide kanten een gat gemaakt waar de achterbank invalt, en gelijk de achterbank vastgedraaid, zodat je een vaste basis hebt.
![[Image: tapijt1.jpg]](http://members.lycos.nl/koei2koei/Swift/24-2/tapijt1.jpg)
Vervolgens eerst de gaten voor de handrem en versnellingspook gemaakt, en het tapijt deels uitgerold. En dan lijmen maar... Wel het hele oppervlak volsmeren met lijm zodat het later niet kan verschuiven, en stukje bij beetje, vanaf de hoeken vastlijmen.
![[Image: lijmen5.jpg]](http://members.lycos.nl/koei2koei/Swift/25-2/lijmen5.jpg)
![[Image: lijmen1.jpg]](http://members.lycos.nl/koei2koei/Swift/25-2/lijmen1.jpg)
![[Image: lijmen3.jpg]](http://members.lycos.nl/koei2koei/Swift/25-2/lijmen3.jpg)
Daarnaast heb ik ook het tapijt aan de dorpel vastgelijmd, daarover gaat weer de instaplijst, zodat alles één geheel is. Het originele tapijt heeft plastic strips die je over de dorpel heen trekt zodat het een beetje vast blijft zitten.
![[Image: dorpel2.jpg]](http://members.lycos.nl/koei2koei/Swift/25-2/dorpel2.jpg)
En dan lijmen, wachten, aandrukken, lijmen, wachten, aandrukken... enzovoort... Totdat je tevreden bent. En verder: kleine plooien kun je proberen weg te kloppen met een rubberen hamer, of iets insnijden met een mes.
En dan ziet het er zo uit:
![[Image: klaar1.jpg]](http://members.lycos.nl/koei2koei/Swift/26-2/klaar1.jpg)
![[Image: klaar2.jpg]](http://members.lycos.nl/koei2koei/Swift/26-2/klaar2.jpg)
![[Image: klaar3.jpg]](http://members.lycos.nl/koei2koei/Swift/26-2/klaar3.jpg)
![[Image: klaar4.jpg]](http://members.lycos.nl/koei2koei/Swift/26-2/klaar4.jpg)
![[Image: klaar5.jpg]](http://members.lycos.nl/koei2koei/Swift/26-2/klaar5.jpg)
Als laatste de gaten maken waar de bouten doorheen gaan. Met een priem of een smalle schroevendraaier kun je de gaten voorprikken, dan proberen uit te snijden of uit te boren. Hou er wel rekening mee dat als je de stoelen terug zet het tapijt ook wat strakker komt te liggen op bepaalde plaatsen. Ook het indraaien van het spul kan moeilijk gaan, en ik heb er één afgebroken, en 3 lamgedraaide bouten aan overgehouden... Dus, uitgeboord en er een 10 mm tapdraad in gemaakt, ipv de gewone 6 mm...
![[Image: stoel1.jpg]](http://members.lycos.nl/koei2koei/Swift/26-2/stoel1.jpg)
Dat was het geloof ik zo'n beetje. Voor vragen, opmerkingen of tips, gooi het hieronder...