Posts: 6
Threads: 3
Joined: Dec 2007
Hallo ik net nog maar net nieuw hier en ik heb al leuke reactie gehad, bij het voorstellen.
Maar is lees veel over roest.
Hier is een tip.
Vroeger als de schipper op zijn binnenvaartschip lekker aan het varen was, kreeg de bootsman de opdracht om hhet schip te onderhouden.
Toen hadden ze nog geen hammerite voor de roest, nee zij gebruikte goewoon lijnolie.
Lijnolie kan je gewoon in een schilders winkel kopen, en kost ongeveer 4 euro per liter .
Je smeerd de lijnolie gewoon over de roest, en het weer doet de rest.
Lijnolie gaatin het roest zitten en verpulverd, totdat het helemaal kaal is.
daarna kan je gewoon schuren en overschilderen of spuiten.
Wat leuk is in de scheepvaart doen ze een beetje lijn olie door de verf, en dan heb je ook hammerite. het verf wordt wat vloeibaarder en zachter.
Ik gebruik lijnolie als ik een roestplek zie, en behandel dan verder totdat ik het kale metaal zie.
Een verbeterd product is olwatrol..
Oja schilders gebruiken ook lijnolie als je harde kwasten hebt. Je kan ook je kwasten erin doen zodat ze niet uitharen.
Misschien kan je hier wat mee.
groeten
Posts: 1.744
Threads: 11
Joined: Dec 2005
Auto: Skyline GTR & 2x Justy
mjah, of je slijpt alle roest weg & last er een plaatje in
Posts: 1.826
Threads: 8
Joined: May 2005
Auto: Seat Ibiza Cupra 20vT
Laat je je potje in je Swift pleuren is heel je bodem weg
Seat Leon 2.8 V6 4-motion on the go!
The Force & AR : Voor al uw bouw&verbouwplannen!
Posts: 936
Threads: 17
Joined: Nov 2006
Auto: Suzuki Swift Summum mk5
Dit vindt ik wel een goede manier hoor, vooral als het nog oppervlakkige roest is. Wat veel mensen doen als ze roest zien is tectiel erover spuiten, dit is zo fout!! hier gaat het metaal alleen nog maar harder van roesten. Bijkomend probleem is dan, dat je het met zwarte tectiel gedaan, dus je kunt ook nog niet zien dat het verder roest.
Ik haal de oppervlakkige roest met een staalborstel op de boormachine weg, zet het in de hammerite en doe er blance tectiel over. Mocht het na een tijdje weer gaan roesten (wat je dus kunt zien omdat je blance tectiel heb gebruikt) dan is er geen nood en behandel je het gewoon opnieuw.
Maar lijnolie lijkt me dus wel een goed idee, omdat het ook in de kieren dringt, waar je met een staalborstel niet bij komt.
Posts: 2.450
Threads: 20
Joined: Feb 2005
Auto: Renault Clio RS
19-12-2007, 22:25
(This post was last modified: 19-12-2007, 22:26 by hardcore.)
Bob de Sloper Wrote:Laat je je potje in je Swift pleuren is heel je bodem weg
haha tijd voor een ritje bob de sloper en gtswift
maare goede tip hoor!werkt dit ongeveer hetzelfde als uhm hoe heet dat teringdure antiroest spul ookalweer? bij brezan ofzo verkrijgbaar?
HU: JVC AVX22
Compo voor: Soundstream TRC6N
Speaker Amp: Soundstream LW4.500
Sub Amps: B2 Audio M1 8500W rms
Subwoofers: 4x 15" Ascendant Audio Chaos
Posts: 608
Threads: 9
Joined: Mar 2005
Auto: Swift GTi
Hardcore, jij bedoelt waarschijnlijk Fertan of Noverox.
Ben wel benieuwd naar ervaringen met dat Owatrol... moet namelijk nog iets hebben om de dorpels van m'n project mee te conserveren van binnenuit.
Posts: 2.450
Threads: 20
Joined: Feb 2005
Auto: Renault Clio RS
DGR Wrote:Hardcore, jij bedoelt waarschijnlijk Fertan of Noverox.
Ben wel benieuwd naar ervaringen met dat Owatrol... moet namelijk nog iets hebben om de dorpels van m'n project mee te conserveren van binnenuit. fertan bedoel ik ja!
krijg je een flesje ter grootte van nagelak potje en dat kost dan 7 euro....
HU: JVC AVX22
Compo voor: Soundstream TRC6N
Speaker Amp: Soundstream LW4.500
Sub Amps: B2 Audio M1 8500W rms
Subwoofers: 4x 15" Ascendant Audio Chaos
Posts: 1.059
Threads: 16
Joined: Feb 2006
Auto: Leen auto, Helaas Opel
eej das pas handig zeker bij oppervlakkigroest.
Net forumlid en nu al tips goed bezig kerel
Posts: 6
Threads: 3
Joined: Dec 2007
Nee owatrol is wat speciaals, voor auto spullen qua lak kij ik altijd na boot spullen omdat die beter zijn.
Een boot ligt immers altijd op het water, je hebt ook cleaners voor boten die tijdens de regenbui je auto of boot schoonmaken.
Dus heel simpel geen auto spullen gebruiken voor roest, want boten roesten vaker (elk jaar) en is daarom het beter materiaal gemaakt voor roest.
Dus ga nooit mee, met de media,....of go with the flow.
tip 1:
Heel simpel...als je een autodak wilt aanschaffen doe dat nooi in de zomer, doe het altijd in de winter. Op auto daken zit vaak 1 jaar garantie, dus heb je 2 periodes met veel regen om het te testen. In de zomer kom je weinig tegen dat het dak lekt omdat het warm is en dan zet het materiaal uit.
TIP 2
Heb je een auto gekocht, en heb je er wat mee en de auto, laat je vriendin ermee naar de garage gaan, de monteurs zijn er gek op en scheelt een hoop kosten en ze doen nog wat extra voor haar.
Posts: 1.412
Threads: 21
Joined: Mar 2007
Auto: v40 t & Fiat CoupƩ 2.0 t
Yep tip 2 is zeer herkenbaar
Posts: 701
Threads: 34
Joined: Dec 2004
Auto: '05 Seat Ibiza FR TDI
Scamp Wrote:Wat veel mensen doen als ze roest zien is tectiel erover spuiten, dit is zo fout!! hier gaat het metaal alleen nog maar harder van roesten. Bijkomend probleem is dan, dat je het met zwarte tectiel gedaan, dus je kunt ook nog niet zien dat het verder roest.
Roest door tectiel? Leg uit.
Swift GTi 01-01-07 t/m 14-09-07:
Ibiza FR TDi 14-09-07-nu:
Posts: 6.289
Threads: 13
Joined: Jul 2005
Dat spul is niet luchtdicht...
'82 Suzuki SC100 GX project
'93 Suzuki Swift Cabrio project
Rijdt dagelijks rond in een Renault Kangoo...
Posts: 936
Threads: 17
Joined: Nov 2006
Auto: Suzuki Swift Summum mk5
24-12-2007, 15:59
(This post was last modified: 24-12-2007, 15:59 by Scamp.)
ikinks Wrote:Scamp Wrote:Wat veel mensen doen als ze roest zien is tectiel erover spuiten, dit is zo fout!! hier gaat het metaal alleen nog maar harder van roesten. Bijkomend probleem is dan, dat je het met zwarte tectiel gedaan, dus je kunt ook nog niet zien dat het verder roest.
Roest door tectiel? Leg uit.
Tectiel werkt wel, maar je moet het op schoon en vochtvrij staal spuiten. Als je het over roest spuit in combinatie met een vochtige omgeving, dan werkt het averechts en gaat het alleen nog maar harder roesten. En als je dan alles zwart hebt gespoten zie je niet dat het roest.
En wat the force ook al zegt, als het 's winters koud is wordt het tectiel hard, en kunnen er makkelijk scheurtjes in het tectiel ontstaan, waardoor er vocht onder gaat zitten.
Nogmaals wie het wel doet moet het zelf weten, maar ik blijf van de zwarte tectiel af, en pak de transparante uitvoering.
Posts: 701
Threads: 34
Joined: Dec 2004
Auto: '05 Seat Ibiza FR TDI
Ah, dus staal begint niet te roesten door de tectiel, maar door contact met zuurstof. Het wel of niet aanwezig zijn van tectiel doet daar dus niets aan af.
Nogal een wezenlijk verschil lijkt me.
Swift GTi 01-01-07 t/m 14-09-07:
Ibiza FR TDi 14-09-07-nu:
Posts: 6.289
Threads: 13
Joined: Jul 2005
Vragen maar de bekende weg dus ... Maar je mist het punt dat scamp heeft over het vocht. Als er geen tectiel zit kan er ook geen vocht achter blijven zitten... En als het goed is weet je dus ook dat vocht roest bevorderd.
de clue is dus ook dat alleen tectiel niet helpt, maar je het kale metaal goed moet beschermen. De tectiel kan als laagje daarop weer de laklaag beschermen tegen steenslag e.d.
'82 Suzuki SC100 GX project
'93 Suzuki Swift Cabrio project
Rijdt dagelijks rond in een Renault Kangoo...
|