Tapeinden Wielen (kun je die ook langer krijgen)
#1
Hey,

Ik heb dus lichtmetalen velgen, de tapeinden zijn wat kort zodat ik maar een paar gangetjes draad kan pakken.

Zijn deze tapeinden ook te vervangen door langere, en is het makkelijk om deze eruit te halen??

Groet BArt
Reply

#2
Niet bepaald makkelijk om deze langer te maken volgensmij maar wel haalbaar. Zou alleen niet precies weten hoe.
TE KOOP : € 3800,- !!! Oei wat goedkoop daar ga ik spijt van krijgen....

[Image: avatar.jpg]

wel zonder sound te koop hehehe..
Reply

#3
Vitara bebruikt langere die ook in een swift te gebruiken zijn,eigenlijk moet je dat zowiezo doen alsje LM velgen gaat monteren,want daar zijn ze standaard eigenlijk net ff te kort voor .
Reply

#4
Volgens mij zijn het gewoon losse bouten bij alle auto's die vaste bouten hebben, ik heb laatst bij mn Swiffie er een aantal vervangen omdat sommige dol/doorgedraaid waren.
Dus dan zou je in theorie langere bouten kunnen plaatsen tis alleen ff uitzoeken waar je ze kan kopen.

Het verwijderen van de bouten is gemakkelijk maar wel ff een tijd rovend klusje.
De velgbouten zitten vast geklemd in de remschijf/trommelremkap zoals ook je ruitenwisserarm gemonteerd zit, kartels/tandjes die in elkaar glijden.

Gereedschap benodigdheden:
- Krik en steunen
- Goede dopsleutel/ratelset met grote maten
- Flinke hamer (grote klauwhamer zou al voldoen)

Werkwijze bij Remschijven
- Eerst de velg demonteren Smile

- Achter de remschijf voelen of de bout vrije doorgang heeft, want je gaat deze eruit slaan. Je moet dus ff voelen waar je de ruimte hebt om de bout van achter eruit te krijgen.

- Met een hamer wat flinke slagen op de bout geven, en dan zou deze aan de achterzijde los moeten komen.

- Nieuw wielbout erin stoppen en dan met een hamer en een stukkie ijzer (dopsleutel verleng stuk of iets dergelijks) de bout zover mogelijk erin slaan.

- Omdat je de bout er nooit volledig in kan slaan moet je een grote ring en moer gebruiken om de bout volledig op zn plaats te draaien. Door het vast draaien wordt de bout meer naar binnen getrokken en uiteindelijk strak tegen de achterzijde van de remschijf.

Werkwijze bij Trommelremmen
Om de kappen van de trommelremmen te verwijderen heb je een trekker nodig want deze krijg je er niet gemakkelijk af.
-Eerst de bormoer verwijderen en 2 schroeven uit de kap en dan met de trekker de kap eraf trekken.
-Zodra de kap er dan af is kan je de bouten eruit slaan met de hamer en de nieuwe erin plaatsen (daarna zelfde werkwijze als boven omschreven).

Ik heb dit klussie met behulp van luchtgereedschap gedaan dus dat ging vele malen sneller en gemakkelijker!, als je dit niet hebt dan is het ff behelpen.

Maar ik zou eerst ff informeren welke bouten je kan gebruiken.
Heb je by the way eigenlijk wel conische moeren want met deze pak je ook weer wat extra draadeind en hoef je misschien wel helemaal niet de bouten te vervangen!
Reply

#5
Ohw vergeten!!, de remklauw en schijf moet je ook demonteren om de bouten te kunnen verwijderen, kwas ut ff vergeten maar beun attendeerde me erop.
Maar das ook allemaal zo gedaan met wat boutjes los draaien.
Reply

#6
Quote:Originally posted by Phillostar

Werkwijze bij Trommelremmen
Om de kappen van de trommelremmen te verwijderen heb je een trekker nodig want deze krijg je er niet gemakkelijk af.
-Eerst de bormoer verwijderen en 2 schroeven uit de kap en dan met de trekker de kap eraf trekken.
-Zodra de kap er dan af is kan je de bouten eruit slaan met de hamer en de nieuwe erin plaatsen (daarna zelfde werkwijze als boven omschreven).

Ik heb dit klussie met behulp van luchtgereedschap gedaan dus dat ging vele malen sneller en gemakkelijker!, als je dit niet hebt dan is het ff behelpen.

Bij mij is dus 1 tapeind versleten. Heb al een nieuwe gehaadl bij de dealer en moet hem nu alleen nog monteren. Had alleen een vraagje. Ik ben nog een beetje een n00b wat betreft auto's en nu vraag ik mij af of dit voor een leek zoals ik ook makkelijk te doen is? Wat is een trekker?

Dank voor de uitleg alvast Smile 45
[Image: stc_banner.jpg]
Reply

#7
het is makkelijk.... alleen na het voor de helft intikken, en verder gaan met wat ringen en een wielbout, ging het mij wat minder makkelijk af, heb er 3 verrot gedraaid... misschien dat een moer met dezelfde schroefdraad beter werkt aangezien deze sterker zijn dan de standaard aluminium wielbouten....
Reply

#8
je kan bij de velgenboer speciale moeren kopen die aan het begin dun zijn en zodoende een heel eind het wiel in gedraaid kunnen worden om zo toch een flink stuk draadeind te pakken
Volvo V70 D4 Geartronic (MY2015)
Saab 900 GT 16 classic (MY1987)
Reply

#9
haal dan wel ook moeren voor je velgen ipv doppen, zodat je zeker weet dat je je velgen goed vast zet en de dop niet volledig aangedraaid is terwijl je velg nog speling heeft.
Viva la Gloria!

[Image: fluttershy_yay_small_display.gif]

Y'all hail the South
Reply

#10
Ja het gaat mij dus niet om die verlengde wielbouten. Alleen in dit topic stond een goede uitleg om die dingen te vervangen en ik dacht ik vraag even nog wat extra uitleg om dat te kunnen vervangen. Ik kan er ook wel een nieuw topic voor aanmaken majja btje doelloos dacht ik 42
[Image: stc_banner.jpg]
Reply

#11
ik heb langere wielbouten moeten kopen

met mn ET13 velgen kwam ik nog niet meer met de wielmoeren aan mn bout

ik heb van H&R gekocht (ja die wat ook verlagingsveren hebben enzo)
koste wel wat, maar ze zijn TUV gekeurd
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.