Interieur project (metertjes...)
#1
Nou goed, zoals jullie misschien wel weten ligt bijna het complete interieur van mn Swift eruit. Waarom? In eerste instantie omdat ik wou weten in welke staat de bodem verkeerde, maar toen ik eenmaal bezig was (fun!!) kwam ik op het idiote idee om het dan maar helemaal goed aan te pakken, en de inrichting een beetje naar mijn smaak in te richten.

Ik heb het hele project voor mijzelf maar verdeeld in een paar stages, zodat niet alles door elkaar loopt.

Stage 1 (finished): interieur strippen, bodem compleet schoon maken en tectyleren, audio bekabeling leggen, vloerbedekking + geluidsisolatie uitzoeken en op maat snijden, en uiteraard alles netjes weer terug installeren. Als laatste nog een opstart maken met skaileer.

Stage 2 (in progress): deurpanelen bewerken en gereed maken voor een composet (MDF of poly), de stoffen bekleding vervangen door skai, centrale deurvergrendeling inbouwen.

Stage 3 (in progress): nieuwe audio installeren. Alleen de headunit blijft ongewijzigd, de rest gaat (euh... is al) op de schop. Het hoe of wat weet ik ook nog niet, alleen dat er een 16 cm composet voorin gaat komen, samen met een 4- of 6-kanaals versterker. Als ik dan nog een positief banksaldo heb misschien nog een goede sub, of 2 Tongue

Stage 4 (cancelled): is nog niet zeker of dit doorgaat, maar als het voorgaande bevalt, dan worden de voorstoelen en achterbank bekleed met (jaja) skai.

Nou, dat zijn dus de plannen, tijd voor de foto's:

Dit is 'em, mn bakkie:
[Image: buitenkant.jpg]

En dan begint het slopen:
[Image: stoel.jpg]

[Image: deel_leeg.jpg]

[Image: kofferbak_leeg.jpg]

[Image: overzicht_leeg.jpg]

En dit komt allemaal uit één klein autootje... Puzzled
[Image: rotzooi.jpg]

De bodem bekeken op roest, en ik moet zeggen dat het me zwaar meeviel, ik vreesde voor het ergste. Roest is/was alleen te vinden in een klein deel van de kabelgoot, achter de handrem, en in het hoekje van de kofferbak. Maar ja, toch maar het zekere voor het onzekere genomen, en de grootste delen in de tectyl gezet. Ook het rubber dat de kofferbakklep netjes dichtmaakt heb ik er maar afgehaald: rotzooi en roest!!! Dus dat ook maar direct behandeld.

De kachel, om alles een beetje op temperatuur te houden, de auto staat wel onder dak, maar niet in een afgesloten ruimte.
[Image: kachel.jpg]

Sja, en dan...
[Image: wielkast.jpg]

[Image: kofferbak.jpg]

Dan nog een klein projectje voor tussendoor:

Een vijl doet wonderen Idea
[Image: speaker0.jpg]

Ff testen, past allemaal mooi...
[Image: speaker1.jpg]

En de voorkant, met een speaker die alles op zn plaats houdt. Uiteraard wordt alles nog in een mooi kleurtje verwerkt; de kap gaat in glanszwart, het rooster in grijs-metallic. Hetzelfde gaas heb ik ook voor in de grille gebruikt.

[Image: speaker2.jpg]

Het eerste wat nu in de planning staat:
[Image: vloerbed.jpg]

En om deze dingen moet als eerste het skai omheen komen:
[Image: deurbak.jpg]

Tot zover deze fotoshoot, en meer info & foto's volgen snel (uiterlijk morgen).
Swift GTi 01-01-07 t/m 14-09-07: [Image: 190328_6.png]
Ibiza FR TDi 14-09-07-nu: [Image: 202764_4.png]
Reply

#2
Zo laat ik ff eerlijk zijn ziet er niet uit mandevil Maar dat moet nog komen natuurlijkTongue

Goed bezig zo te zien39 Ben benieuwd naar t resultaatWink
Reply

#3
lekker bezig daar

succes met e projectje!
[Image: balk%20dave%20swift3.jpg]
Reply

#4
ik waarshuw je alvast, dat skai als stoelbekleding is erg kut in de zomer. Wordt zo heet nog zo.
Viva la Gloria!

[Image: fluttershy_yay_small_display.gif]

Y'all hail the South
Reply

#5
He ook goed bezig 39
Ik zeg altijd maar zo als je het doet, doet het dan ook goed.
[Image: avatar5xj.jpg]
Reply

#6
Vandaag een beetje aan het winkelen geslagen, en met goed spul thuis gekomen 39 Een mooi stukkie vloerbedekking, inclusief tips over het bewerken van dat spul, met dank aan Potijk Autobekleding (nee, da's geen familie van mij 42 ).

En het is een beetje stoffig in de werkplaats...
[Image: mat_verschil.jpg]

De onderste is het oude, de bovenste laag wordt het nieuwe. Het verschil op de foto is minder duidelijk dan in real life. Gewoon strak zwart, en mooi te bewerken. Stukkie eruit? Gaatje prikken en met de schaar eruit knippen.
[Image: verschil.jpg]

Maar ja, eerst de isolatie netjes afwerken, en dan pas de bedekking...

Dus, eerst de isolatie op maat knippen...
[Image: isolatie1.jpg]

... dan een laag op elkaar lijmen. Twee lagen van deze isolatie is even dik als het origineel. Ik lijm dus 3 lagen op elkaar, wordt het mooi stil van.
[Image: lijmen.jpg]

En dan was het plan nog om de vloer met één laag bitumen te bedekken, maar het bedrijf waar ik het haalde hadden nog maar 2 matjes over Unhappy . Wordt dus even zien hoe we dat gaan aanpakken.

En dat zijn dus 2 matten...
[Image: bitumen.jpg]


Tot zover, morgen wordt het waarschijnlijk niks, dan wordt de auto van mn broer gechipt (wilde nokkenas zit er al in), en gaat dat ding ff op de rollerbank, kijken wat dat oplevert... Tongue
Swift GTi 01-01-07 t/m 14-09-07: [Image: 190328_6.png]
Ibiza FR TDi 14-09-07-nu: [Image: 202764_4.png]
Reply

#7
Nice goed bezig39
Reply

#8
Hey Hey!

Mooi bezig man, maar maak je die nieuwe vloerbekleding gewoon over de oude heen, en dan vastlijmen of hoe moet ik dat zien?

Welke tips heb je trouwens allemaal gekregen voor nieuw tapijt te leggen? Altijd handig om te weten, zeker omdat meer mensen dit idee hadden!

Wat voor soort tapijt gebruik je dus, hoe maak je de vormen erin, hoe zorg je dat het straks in de auto aan de randen goed blijft etc!

Mvg Lex!
Reply

#9
Ziet er goed uit.

Er zijn trouwens de laatste tijd een flink stel vragen geweest over tapijt, een how-to zou leuk zijn.

«Once a computer beat me at chess, but it was no match for me in kickboxing.»
Reply

#10
iig goed voelen aan het tapijt of het lekker soepel is.
Viva la Gloria!

[Image: fluttershy_yay_small_display.gif]

Y'all hail the South
Reply

#11
Quote:Originally posted by LexFlex
Hey Hey!

Mooi bezig man, maar maak je die nieuwe vloerbekleding gewoon over de oude heen, en dan vastlijmen of hoe moet ik dat zien?

Welke tips heb je trouwens allemaal gekregen voor nieuw tapijt te leggen? Altijd handig om te weten, zeker omdat meer mensen dit idee hadden!

Wat voor soort tapijt gebruik je dus, hoe maak je de vormen erin, hoe zorg je dat het straks in de auto aan de randen goed blijft etc!

Mvg Lex!

Nee, die ouwe bekleding gaat naar de vuilstort (of in de kachel devil ). Ik snij ondertapijt (dat isolatiespul) gewoon op maat uit en lijm er dan 3 op elkaar. Dat spul vreet trouwens lijm, heb driekwart liter Bisonkit gehaald, maar das na één lullig matje lijmen al voor de helft op... Thumbsdown . Toch maar een groter vat halen...

Sja, het is gewoon passen en meten, en met isolatiematten wil dat nog het mooiste, die zie je (als het goed is) niet meer terug. En een schaar gebruiken, met een stanley mes gaat het enorm rafelen. Hetzelfde geld ook voor de echte vloerbekleding. Da's mooi dun spul, snij je zo met een schaar door.

Sja meegekregen tips... Euh, zeggen dat je zelf je auto gaat bekleden, krijg je korting Tongue . Dat spul kost normaal €17 per vierkante meter, ik heb ruim 4 m2 meegekregen voor €53, nieuw van de rol. En verlijmen met Bisontix of Bisonkit. Bisontix is wel duurder (ongeveer 3 euro per liter), maar veel mooier smeerbaar.

En gewoon huistapijt kun je beter niet gebruiken, da's te dik om mooi in de hoeken te leggen en gaat dan ook nog eens plooien, terwijl deze vloerbedekking alle kanten op te buigen is, zonder kwaliteitsverlies. Het is alleen niet bestand tegen het geweld van een verfstripper devil .

Sja en verder... weet ik ook niet wat ik allemaal tegenkom. Ik weet alleen dat het voor volgende week woensdag af moet, dan heb ik mn bakkie weer nodig... Als het allemaal met goed gevolg is afgerond dan wil ik wel een How To maken als daar animo voor is... Ik hoor het wel.
Swift GTi 01-01-07 t/m 14-09-07: [Image: 190328_6.png]
Ibiza FR TDi 14-09-07-nu: [Image: 202764_4.png]
Reply

#12
Quote:Originally posted by Cipher
Ziet er goed uit.

Er zijn trouwens de laatste tijd een flink stel vragen geweest over tapijt, een how-to zou leuk zijn.


Hehe, dat was ik devil
Swift GTi 01-01-07 t/m 14-09-07: [Image: 190328_6.png]
Ibiza FR TDi 14-09-07-nu: [Image: 202764_4.png]
Reply

#13
Niet alleen jij, engeltje wilde het doen of heeft het al gedaan, en zelf had k die gedachte ook al n tijdje spelen, maar over hoeken etc geen tips gekregen, gewoon insnijden dus?

Mvg Lex
Reply

#14
nog niet gedaan, maar misschien met insnijden. Je kan eens kijken als iemand tapijt gelegd heeft of je een stukje kan hebben om mee te oefenen.
Viva la Gloria!

[Image: fluttershy_yay_small_display.gif]

Y'all hail the South
Reply

#15
ik ben ook wel benieuwd ja Smile
Reply

#16
Hmmm, die man heeft me niks verteld over insnijden, en dat ga ik in 1e instantie ook niet doen. Alleen als het echt niet anders kan qua afwerking ed dan moet het maar. Zal morgen wel ff een foto posten van het tapijt over de dikte...
Swift GTi 01-01-07 t/m 14-09-07: [Image: 190328_6.png]
Ibiza FR TDi 14-09-07-nu: [Image: 202764_4.png]
Reply

#17
Jah, maar je moet hoeken inwerken (achter je stoel tussen stoel en achterbank waar het omhoog loopt naar de bank toe) , hier hou je dan tapijt over aangezien je het niet kunt laten krimpen in die vorm, en hoe wil je ervoor zorgen dat het in die vorm blijft? Ben benieuwd naar vorderingen!

Mvg Lex!
Reply

#18
En we zijn weer een stap verder. Het grootste deel van de isolatie ligt erin, nog een klein stukje lijmen en dan kan de vloerbedekking erin.

Maar goed, even weer naar het begin; de vloerbedekking zelf.

Deze is van de rol genomen, om een idee te geven hoe dik het tapijt is. Niet dik dus, en daardoor goed flexibel. Dat is dus zaak voor morgen.
[Image: rol1.jpg]

Het isolatietapijt dus ruwweg op maat geknipt (snijden wil normaal echt niet), en op de bodem gelegd. En dan begint het testen met de stoel... stupid . Stoel erin, voorste boutjes indraaien, en dan kijken hoe die in de achterste gaten valt, of juist niet. Zo dus niet:
[Image: mat_zij.jpg]


Tussen de stoelrails en de bodem mag geen isolatie zitten, anders krijg je de stoel niet vast. En daar kwam ik pas na 1,5 uur testen uit. Dus toch maar het een deel weggesneden (nu wel met een stanleymes, een schaar wil niet). En dan ziet het er als volgt uit.

[Image: stoel_gaten.jpg]

En dan past het wel...
[Image: stoel_zij.jpg]

De stoel zit met 5 bouten vast, 2 verticaal vooraan, 2 horizontaal aan beide kanten, en nog een verticale aan de binnenkant, waar dus geen isolatie tussen mag zitten. De 2e stoel was pasklaar binnen een half uur... 39
[Image: compleet1.jpg]

Dan is het tijd voor de audiobekabeling. Dit spul moet allemaal netjes weggewerkt worden...
[Image: kabels.jpg]

De voedingskabel gaat via het schutbord door de kabelgoot aan de linkerkant richting kofferbak, de 2 RCA kabels via de rechter kabelgoot, en de speakersnoeren voor de composet via het midden, langs de handrem en versnellingspook, en splitsen zich onder het dashboard.

[Image: kabels-zij.jpg]

[Image: kabels2.jpg]

Een beetje vaag te zien, maar de speakerkabels zitten van voor naar achter vastgetaped, om beschadiging te voorkomen. Alle kabels komen door de gaten waar ook de gordels van de achterbank zitten in de kofferbak uit.

En dan gaat de isolatie er weer in, en lijmen we er nog een extra laag isolatie op waar het kan. En dit is dan het voorlopige werkresultaat...
[Image: mattenin2.jpg]

[Image: pedalen.jpg]

[Image: zijkant1.jpg]

[Image: achter_klaar.jpg]

Nog een laatste tip (deze keer van mij 42 ): niet op lijm besparen!! Ik had eerst driekwart liter bisonkit gehaald, maar dat was veel te snel op... Nu gaat een 2,5 liter bus bisonkit eraan... En die komt ook wel op.

Morgen meer...
Swift GTi 01-01-07 t/m 14-09-07: [Image: 190328_6.png]
Ibiza FR TDi 14-09-07-nu: [Image: 202764_4.png]
Reply

#19
En weer een updeet... Nu een stukkie schilderwerk en tapijt...

Omdat ik de standaard grijszwarte kleur van de kunststof kappen maar niks vind, heb ik weer enkele onderdelen in glanszwart gespoten (Sparex SA90003), en het staat en stuk beter nu.
[Image: zwart.jpg]

[Image: zwart2.jpg]

Daarnaast ook nog racegaas in zilver gespoten en met ruitenkit in de speakergaten van het dashboard vastgekit. De kleine speakers die er tot nu toe achter zaten gaan er uit, en ik denk dat er een paar blauwe neon- of ledlampjes voor in de plaats komen.
[Image: boxgat2.jpg]


En dan weer verder met het tapijt. Vanmorgen de laatste isolatiematten gelegd, en vanavond met het echte tapijt bezig geweest. Eerst die rol maar eens in de auto, en zelfs dat valt tegen Thumbsdown ...
[Image: tapijt4.jpg]

Dan aan de zijkant een stuk insnijden, het achterste deel vastleggen en een paar gaatjes prikken waar de pinnen van de achterbank doorheen moeten, en gelijk maar de achterbank vastgezet om de rest mooi uit te kunnen meten.
[Image: tapijt3.jpg]

Vervolgens de achterbank er weer uit, en de gaten van de handrem en versnellingspook erin geknipt/gesneden. Dan de het tapijt over de handrem en pook heen gelegd, en de bank er weer in. Als laatste vandaag het tapijt aan de voorkant ingesneden en voor een deel onder het dashboard gedrukt. Daar weer een inkeping gemaakt, het tapijt blijkt langer dan gedacht, en het tapijt onder het dashboard moet nog even mooi in vorm worden gesneden.

De foto's:
[Image: tapijt1.jpg]

[Image: tapijt2.jpg]

[Image: tapijt5.jpg]

Morgen kan de hele zooi er weer uit, het laatste stuk in vorm snijden, en dan er weer in... Met een beetje geluk ligt morgen het tapijt er in, gelijmd en wel.
Swift GTi 01-01-07 t/m 14-09-07: [Image: 190328_6.png]
Ibiza FR TDi 14-09-07-nu: [Image: 202764_4.png]
Reply

#20
Aardig arbeidsintensief projekkie!! ziet er goed uit!
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.