Threads: 64
Auto: SAAB/Volvo
12-08-2007, 20:00
(This post was last modified: 13-03-2011, 20:40 by Thieuke.)
Zo, ik ben eindelijk zover om mijn motor te gaan laten reviseren. De motor is intussen uit de Swift gehaald, en sinds we een werkbank in de schuur hebben kunnen we eindelijk de onderdelen overzichtelijk neerleggen.
We (Pietah en ik) zijn een beetje bezig geweest en nu heb ik eindelijk kunnen zien wat de slijtage aan een 1.3 8v blok is na bijna 3 ton op de tellert.
Daar heb ik foto's van gemaakt en die ga ik nu eerst laten zien.
Het blok met de krukas er nog in. Deze moet ik bij een garage eruit laten halen, want wij krijgen met geen mogelijkheid de grote bout van de krukas los.
Nadatn we de zuigers eruit gehaald hebben hebben we nog beter kunnen kijken naar de slijtage aan de cilinderwanden:
Op de foto's is het niet goed te zien, maar de cilinderwanden zijn nog best heel glad eigenlijk, alleen aan de bovenkant aan de binnenkant dus zitten wat randjes die je met je nagel kan voelen, dus daar zitten eigenlijk de enige slijtage die je zo kan zien en voelen.
Hier nog even foto's van wat zuigers:
Hieronder een foto van de achterkant van de lagers en het onderdeel waarmee de drijfstang van de zuiger aan de krukas vast wordt gehouden (heet dat niet smaalend???, of is dat het kleinere uiteinde van de drijfstang zelf????):
We hebben natuurlijk dus ook de krukaslagers los liggen, en die zijn eigenlijk helemaal niet versleten, ik denk dus dat die vermoedelijk voor ik de auto had al een keer vervangen zijn, maar dat weet ik niet zeker:
Tot zover het blok.
Nu de kop.
Wat opvalt op deze foto's is de slechte kwaliteit van de olie die in het blok zat. Desondanks heeft het allemaal bijzonder goed gehouden denk ik. Dit krijg je dus als je nooit je olie helemaal ververst, en alleen nieuwe olie bijgooit. Ik gooide er castrol bij, en dat lijkt me toch een goede kwaliteit, desondanks met de oude olie, krijg je nog steeds slechte olie. Hier de foto's:
De tuimelaars:
De totale kop:
Dit alles komt strax in deze aangepaste kop:
![[Image: nieuwekoptotaal.jpg]](http://www.members.lycos.nl/suzukiswiftgs/motorrevisie/nieuwekoptotaal.jpg)
Ik weet nog niet of ik de tuimelaars e.s. ook ga vervangen met nieuwe, want als het allemaal nog goed is dan is het goed, maar daar hoef ik nu nog niet over te beslissen.
Wat is nu het volgende dat gaat gebeuren:
1 De krukas moet los gemaakt worden van eht blok.
2 De assen waar de tuimelaars op zitten moeten los gemaakt worden, ik krijg de schroefjes namelijk niet zelf los.
3 het blok moet van buiten schoon gemaakt worden.
4 het blok boren en honen en nieuwe passende zuigers met toebehoren en lagers.
Dat is nu het voorlopige plan, ik ga nog niet heel ver vooruit plannen, want ik doe het lekker rustig aan en in mijn vrije tijd.
Tot zover dit, wanneer er punten zijn afgewerkt laat ik het weer weten.
Laat gerust een bericht achter met commentaar, van wat je ziet, dan kan ik over alles een nog beter oordeel scheppen.
Volvo V70 D4 Geartronic (MY2015)
Saab 900 GT 16 classic (MY1987)
Threads: 16
Auto: v40 t & Fiat CoupƩ 2.0 t
Leuk project Thieu ik volg je op de voet
Threads: 73
Auto: 4x GS,2xSdn,2xGTi,1xGTX
Nice! blij dat je dr mee door gaat want 8v Rules
ik volg je ook op de voet...sterker nog...ik ga het zelfde doen met een blok dat ik nog geb liggen...alleen heeft deze wat minder km op de teller  (140.000)
(wordt ook geen 100% revisie)
succes!
Threads: 4
Auto: drie wieler
die zwarte koek op je cilinderkop komt omdat de vorige eigenaar altijd.
met slechte olie heeft gereden.
de tuimelaar as boutjes kan je los krijgen met een slagschroefendraaier.
Threads: 17
Auto: Suzuki Swift Summum mk5
Leuk man lekker klooien in je vrije tijd  daar houd ik ook wel van. En de lager aan de krukas is volgens mij de big end, en waar de drijfstang aan de zuiger zit is de small end, dacht ik.
Iig veel succes  en maak er weer wat moois van
Groeten johnny.
Threads: 4
Auto: drie wieler
Threads: 22
Auto: Swift Gti Turbo
 i9k ga dit zeker volgen lijkt me cool project
al goed bezig dus
Marcoswift
![[Image: dsc02073ir2vy2.jpg]](http://img84.imageshack.us/img84/4404/dsc02073ir2vy2.jpg)
Suzuki Swift GTI Turbo --->  (lekker zuinig dus  )
Threads: 20
Auto: Renault Clio RS
leuk project hoor!!
netjes dat je echt een 100% revisie doet.
waar gaat dit blokje in plaats nemen? is mij ... over bekend(kan goed dat het wel op het forum staat  )
leuk dat je 8v blijft, ga je verder nog aanpassingen aan het blok doen?
![[Image: Animation2.gif]](http://www.groundshakers.nl/Animation2.gif)
HU: JVC AVX22
Compo voor: Soundstream TRC6N
Speaker Amp: Soundstream LW4.500
Sub Amps: B2 Audio M1 8500W rms
Subwoofers: 4x 15" Ascendant Audio Chaos
12-08-2007, 23:00
(This post was last modified: 12-08-2007, 23:05 by Thieuke.)
Waar die in komt te liggen is al geregeld, als de tijd daar is komt dat vanzelf op het forum te staan (is een kwestie van tijd hebben om naar het postkantoor te kunnen om over te schrijven).
beun Wrote:slagschroevendraaier bedrijf
12 euro, maar meteen besteld, zal deze week wel in de brievenbus vallen, bedankt Beun
Threads: 12
Auto: Opel Astra G 2.216V
Leuk projekkie man. 
Ik neem aan dat je ook gelijk de hoofdlagers met keerringen en de drijfstangschalen/lagers gaat vernieuwen strx??
Of misschien niet,omdat je dan misschien t hele gebeuren moet laten afdraaien en overmaat spullen moet gaan monteren!?
Nou,iig succes met de klus,en keep us posted.
Kan je btw niet ff met t onderblok naar een garage om de krukasbout ff met de luchttol los te halen??
Threads: 2
Auto: Suzuki SX4 4wd
Quote:Kan je btw niet ff met t onderblok naar een garage om de krukasbout ff met de luchttol los te halen??
jawel hoor. ik neem 'm wel een keertje mee
Dr.Insane Wrote:Leuk projekkie man. 
Ik neem aan dat je ook gelijk de hoofdlagers met keerringen en de drijfstangschalen/lagers gaat vernieuwen strx??
Of misschien niet,omdat je dan misschien t hele gebeuren moet laten afdraaien en overmaat spullen moet gaan monteren!?
Nou,iig succes met de klus,en keep us posted.
Kan je btw niet ff met t onderblok naar een garage om de krukasbout ff met de luchttol los te halen??
alle lagers worden vervangen. Na het boren en honen van het blok zullen er wel overmaatse zuigers met bijpassende zuigerveren gemonteerd moeten worden. Dit gebeurd dan ook.
Ik wil nog kijken of de GTi-drijfstangen gaan passen, dat kan ik zien omdat pietah's blok ook uit elkaar ligt en ik die drijfstangen gewoon kan proberen of naast elkaar kan leggen.
Het moet allemaal wel een stabiel geheel worden natuurlijk.
Ik wilde met het blok inderdaad naar een garage gaan, maar zoals Pietah zegt, hij kan die beter een keer meenemen naar zijn werk en de boel daar los draaien.
Daar maak ik wel afspraken over met Pietah.
Als deze week de slagschroevendraaier geleverd wordt ga ik meteen de kop verder demonteren. Uiteraard ga ik daar foto's van maken, die ik hier weer zal posten, net als wanneer de krukas uit het blok gehaald is.
Met de revisie wordt de krukas meteen gebalanceerd. Of de krukas verder gemodificeerd wordt weet ik nog niet, omdat met een lichtere krukaspoellie en een afgedraaid vliegwiel de motor stationair waarschijnlijk al heel onregelmatig gaat lopen. Dat maakt verder niet uit want de Swift zal nooit voor dagelijks gebruikt gaan worden, is puur recreatief, maar het moet wel leuk blijven.
En...Dr. Insane, net als jij wil ik dan uiteindelijk met carbs gaan werken, zelfde setup als jij hebt ongeveer, waardoor een computertje overbodig wordt.
Ik vraag me alleen af hoe je dan de timing moet gaan regelen van de ontsteking, maar aangezien er ook Swifts rond rijden zonder CPU zoals Snelle Jelle is d'r wel een oplossing. In het hele carbs gebeuren ga ik me tzt wel verdiepen. Maar ben blij dat er mensen zijn die het voor mij hebben gefixed, dan is er al kennis (van jou en van RV natuurlijk) komt goed.
Volgende update is dus waarschijnlijk na het komende weekend.
Threads: 73
Auto: 4x GS,2xSdn,2xGTi,1xGTX
ik geloof dat je gewoon de ontsteking kunt pakken van een carb versie (of dus mk1)
velgens mij heb ik er nog wel eentje liggen zelfs
VR Wrote:ik geloof dat je gewoon de ontsteking kunt pakken van een carb versie (of dus mk1)
velgens mij heb ik er nog wel eentje liggen zelfs
gaat dat werken denk je met 1 carb per cilinder? want de orginele van de swift is 1 carb per 4 cilinders.
nja als dat zo is houdt ik me aanbevolen ja.
Misschien ruilen tegen een opgeboorde en geflowde 8v-inlaatspruitstuk met bijbehorende meetinstrumentjes? even onder voorbehoud natuurlijk!
13-08-2007, 11:22
(This post was last modified: 13-08-2007, 11:55 by Dr.Insane.)
Dat gaat wel weken hoor,want dit heb ik ook!  (en ik rijd ook zonder ECU)
Met 1 carbs zuigen de clinders de benzine/lucht hetzelfde aan als met 2 of 4carbs,alleen met 4 carbs bijv. zal de benzine/lucht verhouding beter zijn,en de ontsteking die geeft alleen het vonkje door per cilinder. (zoals normaal ook gebeurt)
En alleen deze MK1 ontsteking heb je nodig om t te laten draaien strx,vanwege dat deze niet electrisch (via ECU) is maar mechanisch.
Bobine kan je van jezelf gebruiken.
Alleen moest ik er toen wel een xtra +12V op aansluiten toen,anders kreeg ik geen vonk.
Maar misschien zit dat er bij jou standaart al op,aangezien jij ook zo'n ronde bobine hebt toch!?
Quote:omdat met een lichtere krukaspoellie en een afgedraaid vliegwiel de motor stationair waarschijnlijk al heel onregelmatig gaat lopen.
Hoezo dat dan???? 
Loopt bij mij perfekt hoor,en pakt lekker op.
Quote:Of de krukas verder gemodificeerd wordt weet ik nog niet.
Ik zou t lekker zo laten,anders moet je er misschien allerlei speciale spullen voor gaan kopen om t in elkaar te kunnen zetten!?
Maar,das jou keuze uiteraard.
Quote:Ik vraag me alleen af hoe je dan de timing moet gaan regelen van de ontsteking,
Nou,met de onsteking! 
Met de stroboscoop koeken en dan het hele ontstekingshuis verdraaien,en klaar! (kunnen ze zo bij een garage doen)
Super dat je alles vervangt straks en ook errug lekker dat je de krukas laat balanceren. 
Succes......
Dr.Insane Wrote:Dat gaat wel weken hoor,want dit heb ik ook! (en ik rijd ook zonder ECU)
Met 1 carbs zuigen de clinders de benzine/lucht hetzelfde aan als met 2 of 4carbs,alleen met 4 carbs bijv. zal de benzine/lucht verhouding beter zijn,en de ontsteking die geeft alleen het vonkje door per cilinder. (zoals normaal ook gebeurt)
En alleen deze MK1 ontsteking heb je nodig om t te laten draaien strx,vanwege dat deze niet electrisch (via ECU) is maar mechanisch.
Bobine kan je van jezelf gebruiken.
Alleen moest ik er toen wel een xtra +12V op aansluiten toen,anders kreeg ik geen vonk.
Maar misschien zit dat er bij jou standaart al op,aangezien jij ook zo'n ronde bobine hebt toch!?
Heb ik dan de mechanische ontsteking nodig van een GTi mk1? of maakt het niet uit als het maar hoort bij een mechanische carb (en geen elektrische zoals de meest mk2 en 3's (8klepper))?
Quote:Hoezo dat dan???? 
Loopt bij mij perfekt hoor,en pakt lekker op. 
Laten we het hopen, ik hoorde van verschillende mensen dat dit niet echt stabiel loopt.
Quote:Nou,met de onsteking! 
Met de stroboscoop koeken en dan het hele ontstekingshuis verdraaien,en klaar! (kunnen ze zo bij een garage doen)
kan ik ook zlef met strobo  , en dan meteen zo vroeg mogelijk zetten. Goed nieuws dit dus.
Quote:Super dat je alles vervangt straks en ook errug lekker dat je de krukas laat balanceren.
Succes......
Alles vervangen is het beste en loopt het langst. Ik heb geen idee hoe (on)betrouwbaar het strax allemaal is, dus hoe meer nieuwe dingen hoe beter. Tsja tenzij het echt nog helemaal geen slijtage vertoont, anders vind ik het weer kapitaalvernietiging. Nja de lagers zoiezo nieuw that's for sure.
Balanceren hoort er eigenlijk bij vind ik....
En succes, zal het wel nodig hebben, ben geen expert, maar van alles wat ik nu zelf doe zal ik leren.
Het leuke is dat er steeds meer kennis over de 8v op het forum komt te staan, want er zijn er hier toch een paar leuk bezig met de 8v's.
Wij zullen elkaar nog wel vaker spreken over carbs, maar dat komt vanzelf.
Threads: 20
Auto: Renault Clio RS
kun je niet de turbosetup van koenus overnemen, hij gooit zn 8v blok turbo eruit
![[Image: Animation2.gif]](http://www.groundshakers.nl/Animation2.gif)
HU: JVC AVX22
Compo voor: Soundstream TRC6N
Speaker Amp: Soundstream LW4.500
Sub Amps: B2 Audio M1 8500W rms
Subwoofers: 4x 15" Ascendant Audio Chaos
hardcore Wrote:kun je niet de turbosetup van koenus overnemen, hij gooit zn 8v blok turbo eruit
nee!
Quote: ik hoorde van verschillende mensen dat dit niet echt stabiel loopt.
Ja,precies "hoorde" ja,maar hebben deze mensen er dan ook echt ervaring mee dan??
Misschien als t vliegwiel 2kilo word o.i.d.,dan loopt t errug zenuwachtig misschien.
Mijne is 3.6kg i.p.v. de 5,1kg,en dit loopt errug goed en hetzelfde stationair als met de oude,maar bij gas geven pakt hij feller op.
Quote:of maakt het niet uit als het maar hoort bij een mechanische carb (en geen elektrische zoals de meest mk2 en 3's (8klepper))?
Maakt idd niet uit d8 ik,maar zekerdeweten gewoon ff Ruud vragen.
Ik zal me eerst eens in gaan lezen over de werking en aansturing van carbs. Als ik dan nog vragen heb, dan komen die vanzelf naar boven.
Kan ik de dingen ook wat gerichter vragen.
Voorlopig nog even niet aan de orde, eerst het blok en de kop even als nieuw maken, dan kijken we daarna naar de carbs.
Dat komt namelijk zoieso in het tuning-project-topic te zitten, is namelijk geen revisie (nja ligt eraan of de carbs die ik tzt koop gereviseerd moeten worden  )
|