G10A... mag het ietsje meer zijn.
#1
Zoals belooft hierbij even een topic gestart.

Het begin...
Ik zocht een autotje om naar mijn werk te kunnen rijden. En aangezien mijn eerste auto een 1987 gti was en me deze uitstekend is bevallen, was mijn voorkeur om weer swift te gaan rijden.
Deze gekocht, maar niet eens wetend dat een een 3 cylinder was.

Heb altijd wel eens willen weten wat de mogelijkheden zijn om een klein N/A blok te kietelen.
Om de kosten laag te houden (wie steekt er nu een vermogen in een 3 cyl.) laat ik alles stock, bewerk deze of vervang/plaats andere onderdelen van bv. sloopautos.
Ook de uitlaatlijn vanaf de Cat (incl. cat) laat ik in takt.

Een goede vriend van mij had toevallig nog een g10a blokje staan waar hij van af wilde.
En aangezien dat ik de swift rijdend wil houden komt dat dus mooi uit.

Maar goed.... om nu dus echt te beginnen.

Heb eerst gekeken naar de orginele specs.

Engine 993 cc
Reply

#2
goed bezig 39

Nog meer ideen?

Marcoswift
[Image: dsc02073ir2vy2.jpg]
Suzuki Swift GTI Turbo ---> [Image: 286346_4.png] 42 (lekker zuinig dus Tongue)
Reply

#3
Vandaag voor het eerst in weken weer een vrije dag, dus aan de gang.

Ben vandaag begonnen aan de kop.
Had deze al geheel gestript m.u.v. de kleppen, want had daar geen
gereedschap voor.
En aangezien dit toch een duur stukje gereedschap is om eenmalig
aan te schaffen heb ik er maar een gelast.

[Image: DSC00206.JPG]
Werkt perfect.

Nu ik een kale kop heb (niet persoonlijk hoor) ben ik begonnen met
het verwijderen van het uitstekende gedeelte van de kleppen stang
schacht. Tevens de diameter met 2 mm. vergroot. Is toch een 9%
meer ademhalen.

[Image: DSC00209.JPG]
orgineel


[Image: DSC00211.JPG]
Na de werkzaamheden.


[Image: DSC00212.JPG]
Daarna nog alles gepolijst.

De uitlaat poorten worden ook nog onder handen genomen.

Nog even op sloop geweest en deze oilie koeler van een
opel gsi af getrokken
[Image: DSC00214.JPG]





Reply

#4
Ik zou ook wel zo aan de slag willen, heb er alleen eht geduld/geld niet voor...
Reply

#5
kijk, dit zijn nog een koele projectenBiggrin

wel handig, want ik was ook van plan mn poorten te bewerken van mn 1300 8v blok.

wat ga je nou precies doen met die oliekoeler?
[Image: altoonderschrift2oldskool.jpg]
Reply

#6
VR Wrote:wat ga je nou precies doen met die oliekoeler?

Weet nog niet helemaal hoe ik dit ga aanpakken, maar misschien
dat ik met een externe pomp de koeler ga aansluiten aan de
carterpan.
Reply

#7
Wat ik al eerder had gezegt. Het inlaatspruitstuk heb ik al gedeeltelijk
bewerkt.

Het compartiment onder de gasklep heb ik de binnen rand ong. een
cm. kunnen verwijderen zodat de lucht direct in het spruitstuk kan
stromen.
Tevens heb ik alle oneffenheden van de trechter onder het
luchtfilter verwijderd.

[Image: DSC00071.JPG]
orgineel


[Image: DSC00072.JPG]
+/- 1cm. verwijderd.


[Image: DSC00073.JPG]
en dit blijft er dan over.

Het spruitstuk zelf moet nog 2mm worden uitgeboord.
Reply

#8
gaaf! weer iets voor op mn lijstje.Smile

is het vervroegen van je ontsteking icm het tanken van 98 ook nog een idee voor je?
[Image: altoonderschrift2oldskool.jpg]
Reply

#9
Ben nog een beetje aan het uitzoeken wat de beste air fuel
verhoudingen zijn samen met een hogere compressie.
Hier zal dan zoiezo iets aan de ontsteking gedaan moeten worden.



Reply

#10
het gat onder je gasklephuis dat je vergroot hebt... heeft dit wel zin?
gezien je de diameter van je gasklep niet groter kunt maken.

en wat is de diameter van je gasklep? ook 38mm zoals bij een 1300 8v toevallig?
[Image: altoonderschrift2oldskool.jpg]
Reply

#11
Ik heb niet het gat vergroot, maar de onderste rand weg geslepen.
op de foto kun je zien dat er een stuk af is. Het gat vergroten zak ik
zelf ook aan te denken, maar dan moet je alleen een grotere gasklep
in zetten. Moet geen probleem zijn.
Weet zo niet of dit ook 38 is.
Reply

#12
Leuk project. zou wel benieuwd zijn wat er allemaal winst uit komen.
Met vriendelijk groet,
Mustapha A. Baroud
Reply

#13
Ik ben ook benieuwd ja. Het zit er misschien in dat ik binnenkort mijn 8v-project weer kan starten, en heb die spullen al liggen, dus zie dit als een leuk voorproefje voor mij om een schatting van de vermogenswinst te kunnen maken....

ik blijf je volgen......39
Volvo V70 D4 Geartronic (MY2015)
Saab 900 GT 16 classic (MY1987)
Reply

#14
Misschien een idee om eens te kijken of je van een Daihatsu charade gtti een turbo kan vinden. Een vriend van me had er zo een.
Veel aan gedaan onder andere een grotere uitlaat van voor naar achter.
Boost verhoogt enz. Was een 1.0L 3 cyclinder met rond de 160 pk.
Hebben op weg naar een meeting een keer achter een subaru impresa aangereden en reden toen op de teller 215. Dus met de juiste aanpassingen willen die wel. Dus misschien een idee om eens te kijken naar wat je daarvan ook kan gebruiken voor jouw swift.
[Image: swiftkleinlq8.th.jpg]
Reply

#15
Ik weet dat je met een turbotje veel meer vermogen kunt trekken.
Zelf uit een 1ltr.
Maar hij blijft N/A met hogere compressie. Ik wil dus met zo min mogelijk kosten kijken wat het resultaat zal zijn.
Reply

#16
Zo.... vandaag weer een paar uurtjes aan de kop gewerkt die nu
zover af is. In en uitlaatpoorten zijn bewerkt. Hij moet alleen nog
gevlakt worden. Maar dat is latere zorg.

Ben ook nog bezig geweest met de hoofdpulley. Aangezien de
buitenste pulley niet gebruikt wordt, heb ik maar besloten deze te
verwijderen.

[Image: DSC00219.JPG]
Het is niet zo'n heel groot verschil en een lichtgewicht pulley zal
dan ook veel meer wonderen doen. Maar ja.... de centjes he.
Maar ookal is het gewicht niet heel veel gezak. Het gaat hier om
roterende massa. Dus alle beetjes helpen.
Balanseren doe ik gelijk met het vlakken van de kop.

Nog even een paar oude koeien uit de sloot.

Op de vraag.... hoe groot is de gasklep.... Ja 38.
Laat deze zo. heb wel veel materiaal verwijderd en wat
vloeiender gemaakt.

[Image: DSC00215.JPG]

[Image: DSC00217.JPG]
Reply

#17
echt goed bezig39
ben benieuwd naar de prestaties die je strax hebt behaald

45

Marcoswift
[Image: dsc02073ir2vy2.jpg]
Suzuki Swift GTI Turbo ---> [Image: 286346_4.png] 42 (lekker zuinig dus Tongue)
Reply

#18
dacht misschien dat die van een 1.3 groter zou zijn, zou dan iets voor jou zijnWink

mijn gasklephuis ziet er nu net als die van jou uitSmile


39

@wvtbg: die gtti blokken zijn wel heel anders dan zo'n G10A blok. 12v, DOHC etc...
[Image: altoonderschrift2oldskool.jpg]
Reply

#19
dit is te vet man straks boek die 1 liter nog de gtitje hiero Tongue
Reply

#20
Het is inderdaad een heel ander blok. 12 kleppen DOHC en vast ook een ander boring en slag. Ook de compressie zal wel anders zijn omdat het standaard al een turbo blok is.
Maar je kan natuurlijk altijd kijken of je z'n "kleine" turbo er op kan krijgen. De compressie is meestal wel te verlagen door een dikkere koppakking erop te zetten. Als die tenminste te krijgen zijn van dat blok.
Maar geloof dat er hier ook echt turbo specialisten zijn. Misschien dat die je kunnen helpen.
[Image: swiftkleinlq8.th.jpg]
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.