Zuiniger rijden door 3-spark Bougie
#21
engeltje Wrote:onzin. Je uitlaatgas mag per 1000 deeltjes "gas" maximaal 5 deeltjes benzine bevatten voor je apk. Met deze wetenschap kan iedereen wel bedenken dat je met een maximale verbranding (dus die hooguit 5 deeltjes extra) geen 100 km extra zult rijden

je mag voor de apk een auto niet afkeuren op de hoeveelheid HC (koolwaterstof verbindingen ook wel onverbrande brandstof)
wat wel belangrijk is, is dat de CO, en lambda getal goed moet zijn.
dat die HC van invloed is op het berekende lambda getal (evenals de O2) is een feit.
maar maak het vaak mee (o.a. GDI motoren) dat de CO laag is en de HC de pan uit schiet.
[Image: nox6logo.gif]

info @ carservicekrimpenerwaard (punt) nl

MR2 SW20 gen 2 3SGTE @ 22Psi
Reply

#22
nox6 Wrote:je mag voor de apk een auto niet afkeuren op de hoeveelheid HC (koolwaterstof verbindingen ook wel onverbrande brandstof) .

wilde ik net zeggen42
Reply

#23
Baby-Face Wrote:Waarom zou je extra kilometers kunnen maken???
Motor draait even snel, komt evenveel benzine binnen...
Dat hij beter verbrand ok, maar daardoor verandert de benzine toevoer toch niet???In kracht zou het ook wel wat kunnen schelen, maar niet veel nee...

Een betere verbranding resulteert in een zuiniger verbruik, Met die slechte bougies sloeg de motor misschien wel soms wat slagen van een cilinder over omdat er geen vonkje uit kwam???

Maar los daarvan zelfs. De motor meot meer doen om dezelfde kracht eruit te halen met slechte bougies.
Volvo V70 D4 Geartronic (MY2015)
Saab 900 GT 16 classic (MY1987)
Reply

#24
slechte bougies zijn gewoon kut. Zo kan het zelfs zijn dat je de motor maar op 3 poten gaat lopen of voor de TS op 2 poten.

Een keuze voor de bougie is ook of je korte stukjes rijd of lange stukken.

Bij korte stukke warme bougies, ( die blijven langer warm en dus de tijd om zich eigen schoon te branden) en voor lange ritten koude bougies ( die krijgen toch wel de kans om schoon te branden)


Correct me if I m wrong34

Dus schone en goede bougies hebben wel degelijk belang
Reply

#25
Ik dacht dat je gewoon de juiste warmtegraad moest kopen, dat dat het beste is en dat dat niet afstandgerelateerd was?????Puzzled
Volvo V70 D4 Geartronic (MY2015)
Saab 900 GT 16 classic (MY1987)
Reply

#26
als ik even mijn ervaring mag geven...
heb de auto vorig jaar november gekocht. Toen in mei groot onderhoud laten doen, waarbij ook nieuwe bougies. Ook toen liep mijn auto best wel wat zuiniger (1:13 --> 1:15). Denk dat die verbetering meer zit in de staat van de bougies dan in de soort bougies zelf.
Reply

#27
boemboem Wrote:als ik even mijn ervaring mag geven...
heb de auto vorig jaar november gekocht. Toen in mei groot onderhoud laten doen, waarbij ook nieuwe bougies. Ook toen liep mijn auto best wel wat zuiniger (1:13 --> 1:15). Denk dat die verbetering meer zit in de staat van de bougies dan in de soort bougies zelf.


Het helpt een beetje ja.

Maar je zegt het al een grotebeurt! Dat doet veel, als je een grotebeurt geeft. FF verse olie, filters, bougies etc...etc... Ja dan krijgt weer veel lucht binnen alles is lekker schoon dan gaat ie wat zuiniger lopen totdat je na een jaar weer een grote beurt moet gevenWink etc...etc...etc...


@ Thieuke: Dat klopt ook welWink ze zoeken altijd daar tussen39
Maar het is altijd wel goed om eens wat flinke afstanden te rijden zodat alles goed heet wordt en schoonbrandt. Denk niet alleen aan de bougies maar ook aan de lamdasonde en aan de olieresten die her en der vast gekoekt zijnWink

Dus mensen af en toe trappen met dat ding kan geen kwaad. Doe het alleen wel als de motor goed warm is. Dus minimaal 20 minuten rijden voordat HEEL je blok op bedrijfstemperatuur isWink
Reply

#28
Ja maaar musq daar zeg je zoiets, als ie op bedrijfstemperatuur is. Als de motor op bedrijfs temperatuur is, wordt ie bij mijn weten niet warmer tenzij je koelvloeistof op is. Waarom zo je dan een flinke afstand moeten rijdenPuzzled

Over dat trappen ben ik het wel een beetje
Reply

#29
Ben ook niet echt overtuigd van het nu van multiple sparkplugs...

Maar iets anders, een paar jaar geleden was het helemaal hot om MSD op je wagen te zetten (de meeste gebruikten dit voor het bij effect, klappen en steekvlammen uit de uitlaat), maar dat MSD unit zorgt er toch voor dat je continue een rechte lijn heb qua vonken? Ipv een golf beweging, zodat je dan niet een vonk 'mist' zeg maar?
Dan zou je dat wel moeten merken met zo'n kastje toch?

Grtz Ramon
Reply

#30
*** Michael pakt nog wat chips, vult zijn glas met drinken en leest vrolijk fluitend alle reacties door. ***
d'r WAS er maar ééntje gek genoeg om met markeerstift groene Viperstrepen en Kever-style Harley uitlaten te gaan rijden!
Now driving: Ford Focus Wagon & Mazda RX-8
Reply

#31
Scamp Wrote:Ja maaar musq daar zeg je zoiets, als ie op bedrijfstemperatuur is. Als de motor op bedrijfs temperatuur is, wordt ie bij mijn weten niet warmer tenzij je koelvloeistof op is. Waarom zo je dan een flinke afstand moeten rijdenPuzzled

De temperatuur van de koelvloeistof zegt niks over de temperatuur van de motor. En geloof me, 20 minuten is niet lang.

Ik heb destijds een olietemperatuurmeter gehad en een oliedrukmeter. Pas na 20 - 25 minuten was dat allemaal op temperatuur en op de juiste druk. Dan pas kan je echt veilig trappen. En geloof me, als je koelvloeistof op temperatuur is dan is de motor dat nog lang niet.

Spawn Wrote:*** Michael pakt nog wat chips, vult zijn glas met drinken en leest vrolijk fluitend alle reacties door. ***

leuk he......devil39
Volvo V70 D4 Geartronic (MY2015)
Saab 900 GT 16 classic (MY1987)
Reply

#32
Kan het me verkeerd herinneren maar stroom pakt de kortste weg?

Oftewel als een van de punten van bougie eenmaal iets verder is afgesleten als de rest dan gaat het meerendeel van de stroom/vonk naar de meest afgesleten plek. Resultaat is dus dat een van de punten een "hardere" vonk afgeeft als de rest met natuurlijk weer als logisch vervolg dat dat punt verder slijt. Dus weer een makkelijkere weg waardoor die punt snel verslijt en je daarna (na teveel slijtage) overspringt op een ander punt.

Correct me if I'm wrong maar deze bougies leveren in het begin idd een wat betere vonk op tot deze te ver zijn ingesleten en de stroomtoevoer via 1 van de punten gaat lopen. Gevolg daarvan is dus dat je in het begint wel bespaart mbt de benzine maar je eerder nieuwere bougies nodig hebt als je hetzelfde resultaat wilt behouden? Oftewel de bezinebesparing gaat op aan het aanschaffen van nieuwe bougies....
Reply

#33
me zwager had een paar jaar terug ook zoon kastje ertussen zitten van zoon beurs, wat meer vonkies gaf .
paar daagen later was wel heel ze blok in de soep gelopen toeval>?
Reply

#34
engeltje Wrote:onzin. Je uitlaatgas mag per 1000 deeltjes "gas" maximaal 5 deeltjes benzine bevatten voor je apk. Met deze wetenschap kan iedereen wel bedenken dat je met een maximale verbranding (dus die hooguit 5 deeltjes extra) geen 100 km extra zult rijden

Hier sluit ik mij bij aan! Howgh!
[Image: SwiftAvator.jpg]
"Gimme fuel, gimme fire, gimme that what I desire"
Reply

#35
Heb ik weer een leuke draad gestart zeg 34

Maarja, hij rijd zuiniger, hoe en warom...... tja. (heb in een excel-sheet het verbruik bijgehouden en tot nu toe, na 4 tankbeurten, blijft hij zuinig)

Weet wel des te kouder de lucht die die binnen krijgt des te beter en zuiniger, daarom ook de intercooler (die er bij mij nog niet op zit, maar nog wel moet komen)

Heb van het weekend ook mijn koppelingsplaat moeten vervangen (van 0 op 40 in 2 minuten whahahaha).
NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

Swift 1.0 GL [Image: 284250_4.png]


[Image: sig1504a.png]

Reply

#36
Roman78 Wrote:Heb ik weer een leuke draad gestart zeg 34

Maarja, hij rijd zuiniger, hoe en warom...... tja. (heb in een excel-sheet het verbruik bijgehouden en tot nu toe, na 4 tankbeurten, blijft hij zuinig)

Weet wel des te kouder de lucht die die binnen krijgt des te beter en zuiniger, daarom ook de intercooler (die er bij mij nog niet op zit, maar nog wel moet komen)

Heb van het weekend ook mijn koppelingsplaat moeten vervangen (van 0 op 40 in 2 minuten whahahaha).

intercooler Zonder turbo?
Volvo V70 D4 Geartronic (MY2015)
Saab 900 GT 16 classic (MY1987)
Reply

#37
Voglens mij is dit weer een gevalletje "klok en klepel"
Deze kan bijna overgezet worden naar het onzin-topic Wink
'82 Suzuki SC100 GX project
'93 Suzuki Swift Cabrio project

Rijdt dagelijks rond in een Renault Kangoo...
Reply

#38
[quote=gifgroenswift]
me zwager had een paar jaar terug ook zoon kastje ertussen zitten van zoon beurs, wat meer vonkies gaf .
paar daagen later was wel heel ze blok in de soep gelopen toeval>?

Reply

#39
[quote=suziforce]
[quote=gifgroenswift]
me zwager had een paar jaar terug ook zoon kastje ertussen zitten van zoon beurs, wat meer vonkies gaf .
paar daagen later was wel heel ze blok in de soep gelopen toeval>?
Volvo V70 D4 Geartronic (MY2015)
Saab 900 GT 16 classic (MY1987)
Reply

#40
Hallo. Ik heb onlangs m'n bougies vervangen en heb er een doosje bougies vonkjes bij gekregen. Sindsdien is m'n wagen van 70 naar 120 pk geschakeld. Ook heeft de verkoper mij nog een doosje snelle ventieldopjea verkocht. Maar nog niet vervangen. Ben bang dat ik straks ga vliegen

Nu zonder dollen. Jouw 3 pitter heeft waarschijnlijk altijd op 2 pitten gereden.... Daarom was je verbruik meer en trilde de auto..... Je hebt dis al die tijd teveel verbruik gehad en nu met alles nieuw rij je weer op normaal verbruik....

Zow wat een oud bericht
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.