Zuiniger rijden door 3-spark Bougie
#1
Heb vorige week mijn bougies vervangen door Bosch 3 spark bougies. Verder nog de rotor en de verdeel kap vervangen (totale kosten c.a. 40 euro).

Door de 3-spark bougie heb ik een betere verbranding, betere acceleratie en voor belangrijk... minder verbruik. Normaal gesproken haal ik met mijn 3 pitter 450-500 km op 1 tankvulling. Nu c.a. 100 km meer 39

Kon geen plaatje vinden van de 3 spark, maar ze hebben nu wel een 4 spark:
[Image: bougies2.jpg]

info: bosch
NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

Swift 1.0 GL [Image: 284250_4.png]


[Image: sig1504a.png]

Reply

#2
kost dat? 34
Sorry... Ik verkoop alleen ijs!




''Winnaar: Quote van de maand November"
Reply

#3
Zo'n 3 spark was 6,40 excl BTW per stuk. Heb je dus al snel weer terugverdient. Ik weet niet of dat met elke auto so is dat hij zuiniger rijd. Maar technisch zou het wel zo moeten zijn.

Zeg al met vervangen van de rotor en verdeelkap was ik 40 euro kwijt (wel zelf gedaan uiteraard). Let wel ik heb een 3 pitter. Een 4 cylinder zou dan iets van 45-50 euro zijn.

nog ff een foto van zo'n tripple ding:

[Image: sparkplug.jpg]
NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

Swift 1.0 GL [Image: 284250_4.png]


[Image: sig1504a.png]

Reply

#4
tja beter vonk beter ontbranding.39 Dus optimale verbranding dus meer vermogen, en rijd zuiniger omdat ie alles verbrandt, plus motor loopt rustiger.

mooi spul tegenwoordigBiggrin
Reply

#5
heb ze vroeger ook gehad die super4, zit echt tussen je oren hoor.
Volvo V70 D4 Geartronic (MY2015)
Saab 900 GT 16 classic (MY1987)
Reply

#6
Volgens mijn kilometer teller echt niet. Rij toch echt 600 km i.p.v. 500. En dat is het enigste wat ik veranderd heb. En ik rij niet rustiger of langzamer. En voor die 6.40 best te doen (nou ja keer 3 dan).
NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

Swift 1.0 GL [Image: 284250_4.png]


[Image: sig1504a.png]

Reply

#7
ook goed dan.
Volvo V70 D4 Geartronic (MY2015)
Saab 900 GT 16 classic (MY1987)
Reply

#8
sorry dat ik ff roet in het ete gooi maare sprekend als monteur zeg ik dat je er niets van merkt hoor.. dit is echt iets wat tussen je oren zit... echter lees ik ook dat je je rotor en verdeelkap hebt late vervange..

kijk dan zeg ik dan is het waarschijnlijk echt nodig geweest, dus oude spul was eigenlijk al ver verslete dan ga je het natuurlijk wel merken op je rijden....

dus in mijn oge heeft thieuke echt wel gelijk... niemand zal mij snel wijs kunnen make dat een bougie wisseling opeens veel meer km betekend en merkbaar meer vermoge... tenzij alles echt op was....Wink


maar goed dat is mijn mening
d'r WAS er maar ééntje gek genoeg om met markeerstift groene Viperstrepen en Kever-style Harley uitlaten te gaan rijden!
Now driving: Ford Focus Wagon & Mazda RX-8
Reply

#9
Zou kunnen dat alles op was. Weet natuurlijk niet waneer het vervangen is voordat ik hem kocht. En hij heeft al 147.000 (of zelfs 247.000) erop zitten. Persoonlijk denk ik dat het nog nooit vervangen is.

Meer vermogen merk ik niet echt. Maar uiteraard wel dat hij best wat minder verbruikt. En dat hij rustiger loopt in zijn stationair en minder trillt.
NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

Swift 1.0 GL [Image: 284250_4.png]


[Image: sig1504a.png]

Reply

#10
Jaah werkt super die dingen 45 je krijgt er echt meer vermogen van.
ik heb zelf 205 PK in me swiffie en die komen er niet zomaar bij natuurlijk.
ik heb namelijk ca 200 bougies achterin de koffer liggen en natuurlijk 75 rollen tuning tape.
deze combinatie is super, ik heb dit zelf natuurlijk helemaal uitgeprobeerd.

voor de rest sluit ik me aan bij Spawn.
en ook een voordeel van die bougies zijn dat ze langer mee gaan dan een standaard bougie
[Image: nox6logo.gif]

info @ carservicekrimpenerwaard (punt) nl

MR2 SW20 gen 2 3SGTE @ 22Psi
Reply

#11
nox6 Wrote:en ook een voordeel van die bougies zijn dat ze langer mee gaan dan een standaard bougie

dat is natuurlijk wel weer zo...

oude bougies met 1 punt slijten snel schuin af omdat de overdracht steeds daar was.. deze verdeelt het mooi over 4 punten dus gaat langer mee (simpel gezegd)
d'r WAS er maar ééntje gek genoeg om met markeerstift groene Viperstrepen en Kever-style Harley uitlaten te gaan rijden!
Now driving: Ford Focus Wagon & Mazda RX-8
Reply

#12
whahahahahahahahahahahahahahahaha

maar even serieus.

Het zou mijn volgende reply zijn geweest dat jou bougies waarschijnlijk heel ver op waren. Met nieuwe normale bougies had je ook 100 km meer gereden.

Het zit echt tussen je oren.

Nog zo'n voorbeeld:

Ik was ooit op een show en daar lieten ze een aparaatje zien die je bougievonkje veel feller maakt. Nja dat lieten zien, en hij was wel feller.... Maar het voegt niks toe aan de verbranding van het mengsel.

Ik weet niet of het helemaal op gaat, maar een vonk is een vonk. En of die nou van 4 elektroden komt of 3 of 2 of maar 1 dat maakt eigenlijk helemaal niks uit.

Waar jij ingetrapt bent is waar die gasten ook mee adverteren. Wissel je bougies om voor deze nieuwe met 4 electroden en je rijd veel zuiniger. Klopt helemaal, maar niet omdat het nou net dat merk is, dat was zoieso gebeurd.

En meer vermogen kan je echt op je buik schrijven.....

geeft allemaal niet zo erg hoor.
Volvo V70 D4 Geartronic (MY2015)
Saab 900 GT 16 classic (MY1987)
Reply

#13
mwa in combinatie van een heleboel andere dingen merk je heus wel tussen 1 plug of 4 plugs bougie. Mja dan zit je in de racery.

Je moet gewoon voor zorgen dat je kleppen goed getimed staan en je om de 20 000 km nieuwe bougies erin gooit. dan heb je meestal altijd wel de juiste verbranding.

Mja omdat de meeste mensen dit vergeten om te doen, gaat ie in de loop der tijd niet alle brandstof verbranden en dat is wel vermogensverlies.

Ik blijf erbij leuk speelgoed echt iets als je in de racery wilt gaan. Mja daar vervangen ze bougies na iedere race...


Theoretisch is het wel zo, hoe beter de vonk hoe beter de verbranding. Maar daar heb je aan een normale bougie al genoeg aan. Dus er zit wel een kern van waarheid in, alleen in de praktijk merk je daar vrijwel niets van.
Reply

#14
Vandaag heb ik dan weer getank en mijn boekje bijgehouden. Ik heb een Excel sheet waar ik dus naar het verbruik en de prijs kijk van bezine en auto.

Ik reed gemiddeld op 6.8 liter op 100 km en nu op 5.9. Of dat nu komt omdat het versleten was, kan best. Moet ook nog de luchtfilter doen en dan de machine opnieuw afsttellen. Eens kijken wat dat dan weer scheeld.
NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

Swift 1.0 GL [Image: 284250_4.png]


[Image: sig1504a.png]

Reply

#15
Ik heb pas ergens een testje gelezen dat het wel degelijk verschil maakt, niet veel, maar wel een beetje.
dat was op een dyno uitgezocht..
ik zal s kijken of ik het kan vinden.
Ford Mondeo 2.0 tdci
Swift Sedan 1.6 "Chucky"
Mazda RX-7 V8 circuit project
Suzuki Swift gti circuit auto

Ring count: 114

Reply

#16
Thieuke Wrote:Ik was ooit op een show en daar lieten ze een aparaatje zien die je bougievonkje veel feller maakt. Nja dat lieten zien, en hij was wel feller.... Maar het voegt niks toe aan de verbranding van het mengsel.

Als het goed is heb ik deze nog van jaren geleden. Ik ga 'm effe zoeken en mocht ik wat gevonden hebben, dan post ik wel effe een foto hier34
....Drivin' the Rival....
Reply

#17
heb je het uitgeprobeerd toen???
Volvo V70 D4 Geartronic (MY2015)
Saab 900 GT 16 classic (MY1987)
Reply

#18
Ik heb het idd uitgeprobeerd en het werkte zoals gewoonlijk voor geen meter.
Het waren oranje "kastjes" met een klein stukje bougiekabel eraan.
Ik ben toen nog eens bij die verkoper thuis geweest omdat dat ding niet goed werkt, dus mocht ik 'm omruilen.
Die werkte ook niet. Ik heb 'm toen open gemaakt en je lacht je eigen dood als je weet wat erin zat...
Er zat niet veel meer in dan een paar ringetjes van koper!
Mocht ik 'm vinden dan zie je dat hier welBiggrin
....Drivin' the Rival....
Reply

#19
onzin. Je uitlaatgas mag per 1000 deeltjes "gas" maximaal 5 deeltjes benzine bevatten voor je apk. Met deze wetenschap kan iedereen wel bedenken dat je met een maximale verbranding (dus die hooguit 5 deeltjes extra) geen 100 km extra zult rijden
Viva la Gloria!

[Image: fluttershy_yay_small_display.gif]

Y'all hail the South
Reply

#20
Waarom zou je extra kilometers kunnen maken???
Motor draait even snel, komt evenveel benzine binnen...
Dat hij beter verbrand ok, maar daardoor verandert de benzine toevoer toch niet???In kracht zou het ook wel wat kunnen schelen, maar niet veel nee...
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.