Oorzaak gevonden: Bougie compleet weggeblazen/gesmolten
#1
Dag mensen,

De auto rijdt weer goed het probleem is achterhaald.

Kop van de bougie van de 2e cylinder is kompleet weggesmolten en het porselein is afgebroken. Oorzaak of het gevolg van een ander probleem?
Bougies zijn nog geen paar maanden oud en ik rij niet veel. Bougies zijn van het merk NKG.
[Image: swift2.jpg]
2-Tone
Reply

#2
Ik heb dit pas ook gehad maar dan nog erger, hij wilde niet harder als 90 rijden in z'n 5....
Moet er wel bij zeggen dat 'ie toen een paar weken stil gestaan heeft..
Daarna heb ik het luchtfilter en luchtfilterhuis schoongemaakt en toen was het minder.
Nadat ik mijn kat vv weer terug heb gezet was het weer als vanouds.
Kat icm met een eps freeflow uitlaat is geen succes, maar was voor de APK keuring.
Reply

#3
Ik ga iig dit weekend het benzine filter vervangen door een groter exemplaar en ik zal het gasklephuis eens opentrekken en schoonmaken, hoewel ik die nog geen halfjaar geleden schoon heb gemaakt.

Kan het ondanks geen foutmelding toch evt de throttleposition sensor zijn? Ik heb er nog een liggen namelijk.
[Image: swift2.jpg]
2-Tone
Reply

#4
Misschien is de MAF sensor vuil?? Gebruik even de zoekfunctie om te kijken hoe je die schoon kunt maken.
TPS lijkt me niet. Die verloopt niet zo snel denk ik.
Zit er nog genoeg koelvloeistof in radiateur/motor?? Als er onvoldoende koelvloeistof in de motor zit, dan wordt de motor snel warm maar hij koelt een stuk minder. Ook de rijwind is dan onvoldoende om 'm te koelen en zeker als je nog de zwarte schildplaat voor de motor hebt zitten.
Een nieuwe benzinefilter plaatsen kan nooit geen kwaad maar een grotere heeft geen enkele zin denk ik...
....Drivin' the Rival....
Reply

#5
Wat je daar over het koelen zegt, op welke manier heeft dat invloed op de topsnelheid?

Ik zal eens kijken hoever ik in de vier kom, dat heb ik nog niet geprobeerd.
[Image: swift2.jpg]
2-Tone
Reply

#6
2Tone Wrote:Wat je daar over het koelen zegt, op welke manier heeft dat invloed op de topsnelheid?

Ik zal eens kijken hoever ik in de vier kom, dat heb ik nog niet geprobeerd.

wat heeft dat voor zin?
Volvo V70 D4 Geartronic (MY2015)
Saab 900 GT 16 classic (MY1987)
Reply

#7
Meen me te herinneren dat iemand bij de 106 club waar ik bij heb gezeten ook zoiets had en dat dat toen een verstopte/kapotte katalysator bleek te zijn..
Reply

#8
Er zit bij mij geen katalysator onder.

@thieuke,

34 stel je eens voor dat de koppeling begint te slippen in de 5 dan zou die in de 4 wat verder moeten komen 'of niet. Ik weet het ook nog niet precies maar bij dit soort dingen probeer ik altijd zoveel mogelijk info te winnen en dingen uit te sluiten ook al doen die er misschien niet altijd direct toe.
[Image: swift2.jpg]
2-Tone
Reply

#9
2Tone Wrote:Wat je daar over het koelen zegt, op welke manier heeft dat invloed op de topsnelheid?

Ik ging een keer een stukkie planken op de snelweg nadat ik een cilinderkop revisie gedaan had. Ik nam twee keer dezelfde route en de 1ste keer reed ik 200 km/u op de teller. De tweede keer was 5 minuten later en toen reed ik max 190 km/u en hij zakte af naar de 170 km/u. Dit was net als de eerste keer volgas in z'n 5e versnelling. Dit met de zelfde weersomstandigheden...
Er zat bij mij een gaatje in
....Drivin' the Rival....
Reply

#10
1e post aangepast.


Auto houdt nu ook in bij hoge toeren.
[Image: swift2.jpg]
2-Tone
Reply

#11
heb je de ecu al uitgelezen op fout codes?
Reply

#12
aan de eerste post te lezen welWink



al eens injector cleaner gebruikt?
orgineel luchtfilter of openluchtfilter?


[Image: altoonderschrift2oldskool.jpg]
Reply

#13
Ik heb spul voor de olie en benzine (Wynns
[Image: swift2.jpg]
2-Tone
Reply

#14
Kijk even of er onder de motorkap niet iets los zit. Misschien het ontstekingshuis los? Ik denk niet dat het aan de chip zal liggen. Hij doet het of hij doet het niet. Hij zal niet langzamerhand z'n programma verliezen.
Je kunt proberen de originele chip terug te plaatsen en kijken wat 'ie dan doet.
Succes.

PS: Hoe is de staat van de rotor en verdeelkap? Als je vol gas geeft, komt er dan rook uit de uitlaat? Of meer dan normaal?
....Drivin' the Rival....
Reply

#15
hey,

Ik heb nu al zo vaak onder de motorkap gekeken, uiteraard kan ik iets over het hoofd zien. Volgende wek eens met de kluwe handleiding erbij gaan zitten kijken wat ik evt nog kan ontdekken.
Vandaag ontsteking nog losgehad. Alles lijkt in orde. Rotor en verdelerkap een maand geleden vervangen. Helaas is de originele chip niet meer bruikbaar anders had ik het zeker ff getest.

Hij geeft niet meer dan normaal rook, geen blauwe walm iig. misschien wat wittig dat valt me wel op. Misschien dat ie koelvloeistof verbrandt, ik moet even compressie meten maar ik ben zo ontzettend druk met school en verhuizen, misschien zaterdag even een afspraak maken.
[Image: swift2.jpg]
2-Tone
Reply

#16
KAn het zijn dat de ECU geen code geeft omdat je die andere chip erin heeft, of staan die dingen los van elkaar????? Of heb ik daar overheen gelezen?

En even de ecu met iemand wiseelen, heb je dat al geprobeerd?
Volvo V70 D4 Geartronic (MY2015)
Saab 900 GT 16 classic (MY1987)
Reply

#17
Ik heb de verdelerkap er afgehaald, de rotor leek iets te los te zitten naar mijn smaak, maargoed je kunt je ook dingen gaan verbeelden op gegeven moment. Contactpuntjes een beetje opgeschuurd en vervolgens even samen met het meisje een heel eind gaan rijden. Stukken snelweg afgewisseld met wat 80km wegen. Veel doortrekken tot 7000 nadat ze warm was. Het begon met veel moeite en na 4000 weer een dipje maar toch stug doorgegaan. Dan maar kapot dacht ik, weet ik iig wat er scheelde.
Wonderwel liep ze steeds beter. Na een tankbeurt maar weer de snelweg opgereden. Het doortrekken over 4000 toeren is bijna weer als vanouds zo heerlijk, alleen die top haal ik niet, ik heb wat kilometers nodig om aan de 190 te komen. Nu is het niet belangrijk om 210 te halen maar ergens klopt er dus nog steeds iets niet helemaal. Ze loopt dus weer een stuk beter en het bokken is ook bijna weg.

Ohja en als ik 170 rij dan lijkt het wel 190/200 te zijn, misschien iets met de meters? of ben ik het gewoon niet meer gewend... Naja vanaf 120 > 160 lijkt ze nog niet zo heel mooi te lopen.

@Thieuke:
Ik wissel liever met niemand want alsde kabelboom ergens storing heeft in het circuit dan is die chip straks misschien ook kapot.

Thx voor de reacties. 39
[Image: swift2.jpg]
2-Tone
Reply

#18
Als er iets met je meters is kan het zijn dat ie op een reserve, of nood-modus loopt, dat regelt de computer.

Dat doet ie bijvoorbeeld als je de stekker uit de kilometer teller trekt. Dan gaat ie op een nood-programma lopen, misschien is het dat wel.
Volvo V70 D4 Geartronic (MY2015)
Saab 900 GT 16 classic (MY1987)
Reply

#19
maar dan moet de ECU ook een fout melding geven dacht ik.

maar....of je 170 of 200 rijd merk je wel toch?
dr zit niet toevallig een GS blok onder de kap34

ik denk toch dat het iets mechanisch is...wat, dat weet ik niet.
ben diep ana het nadenken.


(onder je gas pedaal zit een bout, deze stopt het pedaal op een gegeven moment (WOT) maar deze is ook in en uit te draaien, misschien is hij door de vorige eigenaar flink uitgedraait, waardoor je niet vol gas kunt geven?) roep maar wat!
[Image: altoonderschrift2oldskool.jpg]
Reply

#20
Helaas die bout is het niet want hij heeft 210 gereden met deze afstelling. Ik kon ook altijd van 110 > 160 in de vier ding liep als een gek door. Nu heeft ie het bij 140 wel een beetje gezien.
bij 5000 toeren in de 5 wordt de motor moe ofzo ik kan het niet anders uitleggen, er moet iets met zijn met de lucht/benzine toevoer. Toen ik nog niet goed kon doortrekken ging het zo; Tot 4000 toeren gaat ie goed, daarna een dip, inhouden en niet fijn door naar 6000 toeren. Als ik in de 2e of 3e versnelling reed bij 3000 toeren constant dan bokte ze, en dat leek dan weer op een onjuiste ontsteking. Het kan ook een combinatie van factoren zijn, nu dat het optrekken opgelost is, denk ik toch dat het die rotor was die misschien toch wel te los zat. Je kunt je voorstellen wat dat voor de ontsteking moet betekenen. Ik vraag me trouwens af hoe dat ding zo los heeft kunnen zitten.

Jah ik denk ook niet dat het de tellers zijn, dat zou zo vreemd zijn. Vooral omdat ik de acceleratie vanaf 140 mis, dus dat klopt gewoonweg niet. Ik probeer van de week een compressie test te doen, ik ben nu wel heel benieuwd.

En waarom loopt hij nu beter na een paar keer doortrekken, ik weet dat een auto sloom wordt bij veel stadsverkeer maar dit was wel wat anders. En het feit dat ik de Lamba los heb gekoppeld en vervolgens een computer reset (5 min accupool eraf, 10 stationair draaien) en geen foutmelding (zekering erin 1x lang 2x kort), dat slaat helemaal nergens op.
[Image: swift2.jpg]
2-Tone
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.