G13b in een mini!?!? Nee, doe toch maar een R1!
#21
Nou ik denk dat je met je G13B mini gewoon langs de RDW mag omdat je homologatie van geen meter meer klopt omdat deze motor nooit in een mini gebouwd is met een type goedkeuring.Cry

Duur grapje zoon keuring, als je alles officieel wil doen.42
Reply

#22
Het grappige is dat ze niet uigaan van pk/gewichts verhouding. Dus als jij een Merc hebt, en je zet daar 40% extra in, geeft het niet zoveel 'voordeel' als 40% bovenop een mini of swift blok in een swift.

Rob
Reply

#23
[volledig OT]
d'r staat dus het volgende in die antwoorden op het gelinkte forum:

[quote=RDW]
Wanneer er in een gekentekend voertuig een motor wordt aangebracht met een
andere motorcode dan moet het voertuig bij
'82 Suzuki SC100 GX project
'93 Suzuki Swift Cabrio project

Rijdt dagelijks rond in een Renault Kangoo...
Reply

#24
ik ben toen ik opzoek was naar iemand die mijn alto-project kon doen bij een bedrijf geweest en die heeft ondertussen een G13b draaiend in een mini..
die man heeft ook een mini met 100 pk uit een standaard mini-blok!

Deze man vertelde dattie goede afspraken heeft gemaakt met de verzekering, dat als er wat verkeerd ging hij wel gedekt zou zijn.
maar geen typegoedkeuring heeftomdat waarschijnlijk dat niet lukt..

overigens, een G13b krijg je niet zomaar in een mini..
ONDERSCHAT DIT ZEKER NIET!!


Ford Mondeo 2.0 tdci
Swift Sedan 1.6 "Chucky"
Mazda RX-7 V8 circuit project
Suzuki Swift gti circuit auto

Ring count: 114

Reply

#25
@The Force: Dit klopt idd, als je auto wordt veranderd naar een type wat ook goedgekeurd is, dan veranderen ze dit gewoon.. Klaar.. Let wel, je moet de configuratie hebben zoals hij is goedgekeurt, dus als er schijven rondom zitten, moet je deze ook hebben op je 'nieuwe' auto.

Ik heb al ervaring met lassen, en het in mekaar zetten van een auto, ik heb mijn Libra ook aan de praat gekregen, en dit was de 1ste V6 die door een prive-klant gekocht werdt om zelf in elkaar te zetten, ik ben heel wat tegengekomen!:
[Image: IMG_6248.sized.jpg]


Heb hiervoor ook al een mini gehad, die grotere remmen, een Stage-I kit had en nog een paar leuke dingetjes:
[Image: IMG_5888.sized.jpg]

Die heb ik jammergenoeg door omstandigheden weg moeten doen, maar nu ga ik het gewoon goed aanpakken, en in 1x netjes doen. Een blok wat gewoon lekker lang meegaat, ook op 'hoger' vermogen dan de mini gewend is. Hij zal ook bijna uitsluitend op het circuit gebruikt worden, dus precizie is een van de belangrijkste dingen voor mij.

Rob
Reply

#26
Goed, blokje is geregeld, morgen ophalen (hoop ik).

Rob
Reply

#27
campr Wrote:Goed, blokje is geregeld, morgen ophalen (hoop ik).

Rob
39 top nu kan het project echt beginnen Biggrin 39

suc6


Marcoswift
[Image: dsc02073ir2vy2.jpg]
Suzuki Swift GTI Turbo ---> [Image: 286346_4.png] 42 (lekker zuinig dus Tongue)
Reply

#28
Top, bedankt voor je antwoord Rob!
Ik ben namelijk zelf bezig met de bouw van een GTi op een '97 GLS chassis (en dus kenteken) en het zou me ontzettend schelen als dat dan ook op kenteken zou komen te staan i.v.m. de verzekering enz.

Ik ben bij het bedrijfje waar VR de link van had gepost eens wezen kijken uit pure interesse en het past inderdaad niet zomaar nee!!
Damn... wat een werk om dat erin te krijgen.
Daar lag het blok in een station met inderdaad zo'n vierkante neus i.v.m. passend krijgen... Het past zo nauw dat de distrikappen er niet meer op konden...
Wel leuk, zo'n project... ik blijf je topic volgen!! 39
'82 Suzuki SC100 GX project
'93 Suzuki Swift Cabrio project

Rijdt dagelijks rond in een Renault Kangoo...
Reply

#29
Blok is binnen!

Ik heb het blok opgehaald! In de buurt van Eindhoven, was vanmiddag 3 uur rijden vanuit Haarlem. Ik zal morgen even was fotos maken van hoe vol de Fiesta is/was.

Rob
Reply

#30
Goed,

fiesta was gewoon lekker vol:
[Image: DSCN0802.JPG]

Blokkie deruit getild. Heb het alleen gedaan, was nogal zwaar.
[Image: DSCN0806.JPG]

Toen heb ik maar even een van de dolly's die ik voor de mini heb in elkaar gezet:
[Image: DSCN0809.JPG]

Alleen waren de wieltjes te klein om in 1x de garage in te komen, moest heb blok dus toch nog optillen!.

Vanvond blok uit elkaar (in&uitlaat eraf) en dan even goed bekijken wat we allemaal in huis hebben gehaald. Hij komt ook nog op de motorbok om alles goed te kunnen bekijken..
[Image: IMG_6818]

Daar zal ik zaterdag avond even wat fotos van posten. Ik weet ook niet hoeveel die heeft gelopen, dus ik ga ook nog eens de kop eraf halen, alle keerringen en pakkingen vervangen, en even kijken hoe goed(of slecht) de lagers nog zijn. Geeft altijd mooie foto's, binnenkant van een blok.

Heb vandaag bij de lokale Brezan bestelling geplaatst voor koppakkingset, een aantal keerringen, oliefiler, spanrol&riem en nog een benzinefiler van een BMW 325i (omdat ie zo'n mooie vorm heeft, ongeveer gelijk aan mijn benzine-pomp.
[Image: afbeelding.jpg]

Rob

P.S. ik heb nog 2 deuren liggen, donkerblauw/zwart, zo te zien zonder roest. Gratis op te halen in Haarlem.

Reply

#31
Lekker dat je het blokkie hebt.
Idd ff alles nakijken en vernieuwen(ook klepseals e.d. hoop ik?) en dan bouwuhhhh........
Goed bezig man!
Succes.

Ik weet niet waar in Haarlem je woont,maar mocht je een xtra handje nodig hebben,dan PM je me maar. Wink

Link naar mijn oude liefde!
http://www.cardomain.com/ride/311033
Reply

#32
Lekker hoor dat je een blokkie hebt39!
Ben benieuwd hoe die er van binnen uit ziet. En zoals al werd gezegd.....klepseals zeker vervangen!
Succes!
....Drivin' the Rival....
Reply

#33
Klepseals zijn een zwak punt bij deze blokken? Veel last van olie-verlies bij de klepseals?

Rob
Reply

#34
Gaaf project man!!39 Al lekker bezig zo te zienBiggrin39

Veel suc6 ermee...
Reply

#35
campr Wrote:Klepseals zijn een zwak punt bij deze blokken? Veel last van olie-verlies bij de klepseals?

Rob

Nee,niet specifiek!
Maar t is een MK2 blok denk ik,en dan zeker 160.000km verder zou je toch zegguh.........Wink
En je gaat t toch open maken,dus kan je t net zo goed vervangen.
T zijn de kosten niet he,en de Suz dealer in Heemstede (Kunst 023-5285950) heeft ze misschien nog liggen??
Succes nog.
Link naar mijn oude liefde!
http://www.cardomain.com/ride/311033
Reply

#36
Heb al een complete pakkingsset besteld bij Brezan, verwacht dat ze hier ook wel bij zitten, ik zie het morgen wel, want dan ga ik de bestelde onderdelen ophalen.

Damn, de eerste keer dat ik spijt heb van 16 Kleppen!

Rob
Reply

#37
Goed, 1ste sleutelsessie op blok voorbij!

Begin:
[Image: 1156.jpg]

Inlaat eraf:
[Image: 1252.jpg]

Uitlaat eraf:
[Image: 1337.jpg]

Schoonspuiten (compressor op de voorgrond):
[Image: 1344.jpg]


P.S. kent iemand nog een leuk programmatje voor het maken van filmpjes van een aantal fotos?

Dingen die ik nog nodig heb?:
Koppelingsplaat
Zelf gemaakt inlaatspruistuk om ruimte te sparen.

Ik heb vandaag wel iets interessants geleerd over dit blok...
1. Standaard fabrieks-slangenklemmen zijn ruk!
2. Deze motor gebruikt batch injection en geen sequential injection in performance motoren is sequential beter, omdat de benzine tegelijk met de lucht wordt ingevoerd. Met batch injection vuren alle injectoren op hetzelfde moment. De benzine blijft dus gewoon 'hangen' in het inlaatspruitstuk. Door batch injection is het benzine/lucht mengsel is niet zo goed en dus de verbranding ook minder dan optimaal. http://www.sdsefi.com/techseq.htm
3. De injector-gaten zitten al in de kop, dus het gebruiken van motorfiets throttle-bodies is moeilijker omdat de gaten in de motorfiets throttle bodies gedicht moeten worden. Of die van de kop moeten gesloten worden. Het is daarintegen wel leuk voor Turbo-applicaties, daar je dan 8 injectoren kunt hebben (exactere dosering van benzine onderin, omdat je 4 injectoren uitzet).

Rob

P.S. Weet er iemand wat voor gereedschap nodig is voor de kopbouten?
Reply

#38
Ik denk dat je het product G13B nog wat beter moet leren kennen.

Slangenklemmen werken gewoon goed behalve als je ze met een tang verstiert of je een blok hebt dat erg geoxideerd is.
Baths injectie had ik vroeger ook mijn bedenkingen over maar het werkt gewoon goed en ik kan geen onderscheid ontdekken in vermogen, alleen loopt de motor wat minder prettig de toerenbegrenzer in.
Als je een beetje vermogen met de standaard injectoren gaat draaien door een turbo er op te zetten dan staan ze al erg lang open en maakt het ook niet uit wanneer je injecteert.

Wat een motorfiets TB kit aangaat. Het mooie van een G13B is dat de injectoren erg dicht bij de inlaatkleppen zitten waar het toch al lekker warm is. De gaten waar je normaal de motorfiets injectoren zitten gebruik je voor je vacu
Te gek voor woorden. Maar een beetje gek zijn helpt wel.

Crash test dummy thrill seekerTongue
Reply

#39
Ben het helemaal eens, deze slangenklemmen kunnen goed werken. Alleen het loshalen en het hergebruik is vaak niet te combineren. Laten we het er maar op houden dat mijn blok redelijk geoxideerd is/was. Ik prefereer te vast te draaien slangeklemmen, ze zijn in mijn mening beter in het vasthouden van de slang, en zijn ook vaker te hergebruiken. Ook zijn ze wat makkelijker te gebruiken als je niet zeeen aan ruimte hebt om er met de tang bij te komen.

Heb geen ge-vacuumbooste remmen in de mini, scheelt ook weer een gaatje wat ik moet dichten :-( Ik heb deze remmen ook gehad op mijn oude mini, het is een setup die goed werkt, ik had iig geen problemen met de 'missende' vacuum assist.. Het is geen auto voor jan&alleman.. Er hoeft geen dametje van 80 in te rijden die geen pedaaldruk meer kan generen. Ik ga erin rijdenl, dus met die remdruk zal het wel goedkomen (moet alleen uitkijken dat ik het pedaal niet door de bodem druk ;-)). Ik vind het persoonlijk ook wat beter te doseren zonder Vacuum-assist.

Het probleem met de grote injectoren (440cc) op medium/kleine motoren 1.6/1.3 is dat ze niet kort genoeg aan kunnen staan tijdens idle condities, dus dan loopt ie gewoon slecht (teveel benzine). Het voordeel van 2 banken injectoren is dat je dus later de tweede set aan kunt zetten. Ik denk dat mogelijk is met megasquirt. Niet dat ik het wil doen. Ik wil gewoon eerst weer terug naar 100Pk, maar ik had geen ECU bij de motor gekocht (zat er geen bij) dus zal ik maar zelf aan de slag moeten.

Ik ga voor aftermarket ECU aan de megasquirt, die gebruikt voor zover ik weet TPS, MAP en Lambda. Ik weet niet of ie er 1 op zichzelf kan gebruiken voor berekeningen, misschien bedoel je dit?:
Can I have two tables, one for economy and one for power, and a switch to choose between them?

Het probleem met motorfiets TB kits is dat ze vaak heel snel opengaan, ze zijn immers gemaakt voor hand-controlle en niet voet-controlle. De slag van een voet-gaspedaal is vaak net te groot, dus hij staat idd zo open, moeilijk te doseren. Ik zal het gas-pedaal aan passen om dit probleem op te lossen (kabel dichter bij het fulcrum plaatsen, dan maakt ie minder slag).

Zoals gezegd, ik gebruik liever geen TB's maar in dit geval het ik weinig keus ivm de ruimte die ik heb om de motor onder de kap te krijgen.

8mm inbus? Ok, dacht toch echt Torx te zien, toch nog maar even een keer kijken.

Rob
Reply

#40
Voor de kop moet je dit gebruiken
KLIK!!

En je moet wel een langer om bij die bouten te komen, en hij moet 8mm zijn
Met vriendelijk groet,
Mustapha A. Baroud
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.