leds
#1
hallo allemaal,

ik loop al een tijdje met het idee om leds te gaan verwerken in de swift.

welnu ik ben begonnen,
eerste wat ik gedaan heb is uitgezocht wat ik wilde, daarna ben ik gaan passen en meten hoe en waar het mooi staat.

ben van het weekend bezig geweest met het boren van de gaatjes en het verzinken voor de leds in m'n onderlip.

de achterlip is klaar en heeft een mooi resultaat ( al zeg ik het zelf)
de leds in de lip zijn rood en dienen als een sidemarker.
in de voorlip komen oranje leds.

groetjes stoney/erik

p.s. insane/chris bedankt voor het solderen.


Reply

#2
Nu nog een aansluit schema en specs van je ledjes.
Dan nog een paar foto's en iedereen weet ook hoe het in mekaar te zetten is Biggrin

Maar het klinkt iig goed 39
Swift GTi Turbo Biggrin
V-TEC powered GTi Zzzz
Toch weer turbo 39
En nu??
Reply

#3
ben wel van plan een how-to te gaan maken.
dan zal het volledige schema en hoe en wat in te komen te staan
foto's volgen

groetjes stoney/erik
Reply

#4
hierbij een paar fototjes,

[img][Image: DSC02224.jpg][/img]
[img][Image: DSC02225.jpg][/img]
[img][Image: DSC02226.jpg][/img]
Reply

#5
Heey broer. Maar waar zijn de fotos van eergister avond dan. toen brandde zeTongue

FF insane opjutten dan kom ik wel weer een avondje met het lijmpistool spelen.

Reply

#6
Paar tipjes alvast:

Als je wil dat je LED's stabiel blijven branden met motor aan, uit, hoge of lage toeren dan zou ik eens kijken naar een spanningsregelaar.
Het moet niet, maar als je een stroombron maakt van een gestabiliseerde spanning dan zul je merken dat de LED's veel egaler verlicht zijn onder alle omstandigheden.

Gebruik LED clips, die kosten 10 keer niets en je vervangt een defecte LED zonder al te veel moeite! Voorbeeldje:

[Image: ozh1547.gif]

Als ik het goed zie zitten alle LED's parllel (grijs aan grijs en zwart aan zwart)
Op deze manier krijg je enorm veel dissipatie in de voorschakelweerstand,
'82 Suzuki SC100 GX project
'93 Suzuki Swift Cabrio project

Rijdt dagelijks rond in een Renault Kangoo...
Reply

#7
Elke led heeft zijn eigen voorschaklel weerstand. Chris(insane) heeft het ff berekend en is ook verantwoordelijk voor het solderen.

Led clips is niet echt een optie. Ik neem aan dat dat die dingen zijn die je erin en uit kan schroeven.(het oog wil ook graag gestreeld worden)

En zoals je ziet zit het in zijn suzi lip. als die eenmaal geplakt is kom je er echt niet meer bij om een led te vervangen.

We hebben ze ook brandend al gezien en ze branden allemaal even FEL.Tongue

groetje Chiel
Reply

#8
ben benieuwd naar de how to Biggrin
Reply

#9
en naar de foto's als ze brandenBiggrin
rookworst zonder r is ookworst
Reply

#10
Iedere LED een eigen voorschakelweerstand kan ook ja... Ze branden dan inderdaad allemaal even fel.
Maar dan heb je kans dat de weerstanden erg heet worden na verloop van tijd als je standaard 1/4W weerstanden gebruikt hebt...

Vandaar de optie om ze in serie te zetten, minder spanningsval over de weerstand en dus een lager gedissipeerd vermogen!

Just my 2 cents... Smile

'82 Suzuki SC100 GX project
'93 Suzuki Swift Cabrio project

Rijdt dagelijks rond in een Renault Kangoo...
Reply

#11
Jaaahh, hier de foto's van de brandende leds,

[Image: HPIM0529-forum.jpg]
[Image: HPIM0532-forum.jpg]

The Force, bedankt voor je commentaar. Erg interessant, ik heb nu per led een voorschakel weerstand gebruikt en het zou best kunnen zijn dat de weerstanden van 1/4W zijn, maar ik weet niet hoe ik dat zou kunnen zien. De weestanden heb ik gelijk erbij besteld op Ledsbuy.com. Wellicht is het een idee om bv per 5 leds (per kant) 1 zwaardere weerstand te gebruiken, zo ben ik er idd zeker van dat alle 5 leds even fel branden. En het is veel minder werk!!! 3737
In serie schakelen heb ik ook aan zitten denken, maar als er dan 1 uitvalt doen ze het gelijk allemaal niet meer.

Ook je verhaal over het stabiliseren van de voeding is iets waar ik nog niet over nagedacht had, maar wel interessant. Maar daar wacht ik nog wel ff mee. Eerst maar eens kijken hoe lang het duurt voordat deze kapot gaan. 't Is toch niet mijn auto....37....................(Geintje Stoney!)

Binnenkort aan de gang met je voorbumper!!!

Oja, nog ff 1 dingetje, The Force, kun je me uitleggen wat gedissipeerd vermogen inhoud? Puzzled
[Image: c843a44d.jpg]
Suzuki Swift 1.3 GS 4cyl. Respect my 68 horses of joy!

Gott Schütze uns vor Sturm und Wind und Autos, die aus Frankreich sind!!
Reply

#12
hey hey leuk project, maar houdt er wel rekening mee dat de blauwhelmen niet blij zijn met rode verlichting op de hoeken van ja auto, oranje mag wel


veel succes nog greetz jerry
merk: chrysler -- Type:Neon -- Motor 2.0 16V 130 pk -- kleur: winning bleu -- status: under construction
[Image: onderschrift.jpg]



Reply

#13
hehehehe, daar hadden we al aangedacht.42
[Image: c843a44d.jpg]
Suzuki Swift 1.3 GS 4cyl. Respect my 68 horses of joy!

Gott Schütze uns vor Sturm und Wind und Autos, die aus Frankreich sind!!
Reply

#14
Ziet er gaaf uit hoor!39
Reply

#15
Insane Wrote:The Force, bedankt voor je commentaar. Erg interessant, ik heb nu per led een voorschakel weerstand gebruikt en het zou best kunnen zijn dat de weerstanden van 1/4W zijn, maar ik weet niet hoe ik dat zou kunnen zien. De weestanden heb ik gelijk erbij besteld op Ledsbuy.com. Wellicht is het een idee om bv per 5 leds (per kant) 1 zwaardere weerstand te gebruiken, zo ben ik er idd zeker van dat alle 5 leds even fel branden. En het is veel minder werk!!! 3737
In serie schakelen heb ik ook aan zitten denken, maar als er dan 1 uitvalt doen ze het gelijk allemaal niet meer.

Ook je verhaal over het stabiliseren van de voeding is iets waar ik nog niet over nagedacht had, maar wel interessant. Maar daar wacht ik nog wel ff mee. Eerst maar eens kijken hoe lang het duurt voordat deze kapot gaan. 't Is toch niet mijn auto....37....................(Geintje Stoney!)

Binnenkort aan de gang met je voorbumper!!!

Oja, nog ff 1 dingetje, The Force, kun je me uitleggen wat gedissipeerd vermogen inhoud? Puzzled

Graag gedaan. En natuurlijk leg ik graag het e.e.a. ff wat verder uit.
Ik kan namelijk dat topic waar ik het eerder in uitgelegd heb niet meer vinden... Ws. is dat met de databasecrash verloren gegaan...

Als je LED's hebt dan zijn die stroom gestuurd. Je moet dus een stroombron hebben.
Van een spanningsbron (je accu) maak je een stroombrom op verschillende manieren.
De meest makkelijke is het plaatsen van een weerstand, want ome Ohm heeft ons via zijn wet geleerd dat:

V = I x R
Spanning (Volt) = stroom (Ampere) x weerstans (Ohm)

Een LED heeft ook een werkspanning, de zgn. Vf.
stel:
Vf = 2,5V
Vaccu = 12V

De na de LED is er dus 12 - 2,5 = 9,5V "over" om van de accu een spannigsbron te maken.

De stroom door een led is ook bekend, meesten 20mA (= 0.020A)

We weten nu de restspanning, de gewenste stroom en dus kunnen we de weerstand berekenen:

V = I x R
9,5 = 0.02 x R
R = 475 Ohm.

Aangezien weerstanden in zgn. E-reeksen te krijgen zijn en 475 daar niet in hoort ga je dus op zoek naar de eerst volgende GROTERE weerstand. Waarom groter?
Wordt de weestand kleiner, en de restspanning blijft gelijk dan MOET de stroom groter worden (anders klopt de vergelijking V = I x R niet meer!)
Dan kun je buiten het bereik van je LED vallen (in extreme situaties, maar het kan...) en heb je als je geluk hebt een mooie lichtshow voordat de LED permanent zal doven...

Goed, de volgende grotere waarde is 560 Ohm.
Vul je dit in dan krijg je de volgende vergelijking:

V = I x R
9,5 = I x 560
I = 16.9 mA (en tevens het bewijs, grotere weerstan, lagere stroom!)

Wat doet die weestand nou met de rest van de stroom?
Omzetten in warmte! Al het vermogen wat de weerstand niet kwijt kan aan het doorlaten van stroom zal warmte worden.

Het vermogen aan warmte dat de weerstand moet "verstoken" om tot het gewenste resultaat te komen is het gedissipeerde vermogen!

P = I
'82 Suzuki SC100 GX project
'93 Suzuki Swift Cabrio project

Rijdt dagelijks rond in een Renault Kangoo...
Reply

#16
Oke dan, dit is nuttige info !!!!!!

Ik ga nog ff goed alles doorrekenen voordat ik de rest van de leds in elkaar ga knutselen. Bedankt!!
[Image: c843a44d.jpg]
Suzuki Swift 1.3 GS 4cyl. Respect my 68 horses of joy!

Gott Schütze uns vor Sturm und Wind und Autos, die aus Frankreich sind!!
Reply

#17
Als je nog iets wil weten, of ik moet je berekeningen ff nakijken, laat maar weten!! (makkelijkste is het autoelec. topic, dan blijft het een beetje centraal... Wink)
'82 Suzuki SC100 GX project
'93 Suzuki Swift Cabrio project

Rijdt dagelijks rond in een Renault Kangoo...
Reply

#18
JerryR Wrote:hey hey leuk project, maar houdt er wel rekening mee dat de blauwhelmen niet blij zijn met rode verlichting op de hoeken van ja auto, oranje mag wel


veel succes nog greetz jerry

Naar mijn weten is er ook een type van Volvo die in zijn achterlicht units leds heeft die naar de zijkant gericht zijn dan zou dat dus ook niet mogen Puzzled
http://gtracer.net/profiles/markluitjes
Check out my carlot at GTRacer
Reply

#19
Klopt Swiftus...
De V40, S40, V50, V70 en S70 (allen nieuw type) zijn uitgerust met rode LED's of lampen als side markers in de lichtunits zitten.
De oudere typen V40 en S40 hebben de sidemarkers in de bumpers zitten en dan zijn ze amber kleurig...

Volgens mij mag het wel in het rood achter, anders heb ik straks ook een probleem met mijn US achterlichten!
'82 Suzuki SC100 GX project
'93 Suzuki Swift Cabrio project

Rijdt dagelijks rond in een Renault Kangoo...
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.